Permalänk
Avstängd

Köpa förlovningsring på nätet

Någon som kan rekommendera en butik där man kan känna sig säker på att man får det dom beskriver i äkthet. Har varit inne på Guldfynd etc och hittat en ring som jag vill köpa, kollat på nätet och sett "samma" ring(ar) ( Storlek, typ, tjocklek etc) till under halva priserna.
Kalla mig girig, Men jag vill ha most bang for the buck.

Gällande karat, 8 karats guld vs 18/24 Jag är mer för att ringen skall se snygg ut än att det skall vara "Diamant 24 K guld etc, Men hur är 8k guld jämförbart mot 18/24 kvalitets mässigt utseende mässigt?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Vet att jag använda 77Diamonds för ett antal år sedan när jag och frun gifte oss, nu verkar deras hemsida vara uppdaterad också så det är lättare att välja diamant. Finns säkert bättre dock.

Permalänk
Avstängd

Om du inte bryr dig om karat utan mer utseende så kanske det går att hitta något på Wish?

Det finns ju ett visst värde med att själv välja ut och prova den ring man är intresserad av så att allt blir rätt även om det kostar något mer. Det är inte så ofta man förlovar sig (eller åtminstonde var det så förr) så den extrakostnaden kan man väl kosta på sig?

Jag skulle inte kalla dig girig utan snål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Någon som kan rekommendera en butik där man kan känna sig säker på att man får det dom beskriver i äkthet. Har varit inne på Guldfynd etc och hittat en ring som jag vill köpa, kollat på nätet och sett "samma" ring(ar) ( Storlek, typ, tjocklek etc) till under halva priserna.
Kalla mig girig, Men jag vill ha most bang for the buck.

Gällande karat, 8 karats guld vs 18/24 Jag är mer för att ringen skall se snygg ut än att det skall vara "Diamant 24 K guld etc, Men hur är 8k guld jämförbart mot 18/24 kvalitets mässigt utseende mässigt?

24 karat, ungefär 100% guld. Men för mjukt att göra smycken av.
18 karat, 75% guld. Bra för smycken.
8 karat är alltså ca 33% guld. Det skulle jag inte kalla en guldring då...

Måste det vara guld då? Kollat på titan, rostfritt stål, volfram? Snyggt det med.

Permalänk
Medlem

8 karat är ju väldigt lågt. Det ser säkert ut som "vanligt" guld ett tag, men gissningsvis stoppar det inte lika bra.

Permalänk

@Neonodia:

Jag har varit i kontakt med vanbruun.se och kikat in ringar. Jag och blivande fru skall strax beställa därifrån. Vi fick hem "provringar" i standardstorlek utan kostnad - max 3st får man låna hem utan att det kostar dig någonting.

När jag jämfört mot Guldfynd så kostar enligt oss en finare ring ca 18-20.000kr (hos vanbruun) istället för ca 30.000kr (Guldfynd).

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Vill även minnas att ägaren till VanBruun hänger här på SC. Skrev i ngn liknande tråd för ngn månad sedan.

Edit:

@bjolhead var det som skrev om vanbruun,
Där kommer iaf jag köpa mina när det blir dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Vill även minnas att ägaren till VanBruun hänger här på SC. Skrev i ngn liknande tråd för ngn månad sedan.

Sc rabatt kanske? Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

SC rabatt skulle vara fett nice, är intresserad av 2 ringar från dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

24 karat, ungefär 100% guld. Men för mjukt att göra smycken av.

Förr i tiden så var det inte ovanligt med 23 karat i ringar. Visst, den praktiska aspekten är ju en sak; lätt att skada ringen men sedan så tror jag det även till viss del är för att få ner priserna.

Man får inte sälja en 8 karats-ring och kalla det för en guldring.

Permalänk
Medlem

Köp 18k om det ska vara guld. Mindre ser inte bra ut och mer är för mjukt. Ångrar lite att jag valde guldring och inte titan eller annat skojigt material.

Jag och min fru åkte till en affär och kollade storlekar och sen köpte vi online fårn safira. Billigt snabbt och smidigt 😊

Permalänk
Medlem

Även vi köpte våra på nätet, provade i butik och kom inte överens om pris och så. slutade med att vi köpte på Sobling.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Hjälpsam

Jag och hustrun beställde förlovningsringar från Safira. Sedan efter bröllopet åkte vi till Holland och hade en heldag workshop med en guldsmed där vi smidde vigselringar i mokume gane (japansk stil använde gult guld, vitt guld och silver) av förlovningsringarna. I praktiken gjorde en ny ring som vi tillsammans med smeden som vi sedan lödde runt de ganska tunna förlovningsringarna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Jag och hustrun beställde förlovningsringar från Safira. Sedan efter bröllopet åkte vi till Holland och hade en heldag workshop med en guldsmed där vi smidde vigselringar i mokume gane (japansk stil använde gult guld, vitt guld och silver) av förlovningsringarna. I praktiken gjorde en ny ring som vi tillsammans med smeden som vi sedan lödde runt de ganska tunna förlovningsringarna.

Intressant, Skicka gärna vart och vem du åkte till, Låter ju lite "romantiskt"

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extol:

Köp 18k om det ska vara guld. Mindre ser inte bra ut och mer är för mjukt. Ångrar lite att jag valde guldring och inte titan eller annat skojigt material.

Jag och min fru åkte till en affär och kollade storlekar och sen köpte vi online fårn safira. Billigt snabbt och smidigt 😊

Bra för den enskilda konsumenten i det korta perspektivet, dåligt i det långa. Butikerna kommer att försvinna, går inte att möta online-priser och får man inte sälja något så...

Man får hoppas ingen klagar på "butiksdöden" dock.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av videopac:

Bra för den enskilda konsumenten i det korta perspektivet, dåligt i det långa. Butikerna kommer att försvinna, går inte att möta online-priser och får man inte sälja något så...

Man får hoppas ingen klagar på "butiksdöden" dock.

Vi var hos Birgit på Metalcreations i Hertogenbosch, en kort tågresa från Amsterdam, jättemysig stad. Rekommenderas varmt.

http://metalartcreations.nl/node/4
Hemsida på holländska, google translate 4tw. Hon pratar OK engelska

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

8 Karat innebär ju så lite guld att det inte får marknadsföras som guld....
Frågan är vad mer ringen innehåller för metaller för en del billighetssmycken kan ju både byta färg och ge allergier, jag skulle vara lite skeptisk till det kemiska innehållet och stabiliteten hos legeringen för "guld" är det ju inte utan bara nått som är guldfärgat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt från 21diamonds, och varit nöjd. Kul att kunna göra ringen lite custom också. Hade aldrig beställt ring under 18k guld dock.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Nått som är värt att kolla upp är vad som är iblandat i guldet om det nu inte är 24 ct, så det inte kommer med någon Nickel eller annat som kan orsaka allergiska reaktioner.

Skulle tro att det är rätt avtändande om man fick sådana problem av ens förlovningsring...

Permalänk
Inaktiv

Då jag och frugan inte är så mycket för guld så valde vi att gå på silver, (fast jag ville gå på titan) men vi beställde från safira och passade då på att beställa nya förlovningsringar samtidigt då vi hade rätt breda från början. Det hela löpte snabbt och smidigt. så safira kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en ring i förrgår från 77diamonds.com
Har bara positiva åsikter och upplevelser. Mycket lägre pris och en service som är helt fantastisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så, det blev en Felicia + en George från VanBruun, försändelsen är skapad så de borde komma vilken sekund som helst nu. Vilket är ganska lugnande då det är 1½ vecka kvar till bröllopet.

Har även skickat förlovningsringarna ner till Red Rubin, Krakow där vi köpte dem ifrån (på plats) för 10 år sedan. De skall skeppas upp idag efter polering samt förminskning av min ring. Detta kostade endast frakt fram och tillbaka, mycket bra service 10 år efter inköp av ringarna!

Permalänk
Medlem

Ett annat tips, om man har annat guld att avvara, är att byta in det gamla mot nytt. När jag och tjejen skaffade oss ringar så hade vi motsvarande vikt i guld att byta in. Kostade då ca 1000:- för min ring i arbetskostnad och något mer i tjejens som skulle sätta stenar i sin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S3ppuku:

Ett annat tips, om man har annat guld att avvara, är att byta in det gamla mot nytt. När jag och tjejen skaffade oss ringar så hade vi motsvarande vikt i guld att byta in. Kostade då ca 1000:- för min ring i arbetskostnad och något mer i tjejens som skulle sätta stenar i sin.

Uhm. låter lite för bra för att vara sant att en person tog 1000kr för arbetskostnad att skapa nya ringar, Om du inte menar att smeden bearbetade dom ringarna du lämnade in(dvs ristade om innuti)

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Jag var lite otydlig i det jag skrev men poängen var att det kan vara värt att fråga om inbyte. Vi hade tre-fyra ringar i rött guld vi bytte in mot tre ringar i vitt guld. Vi valde även ringar från en av de större leverantörerna alltså inget smeden gjorde själv. Tanken från början var att sälja guldet och köpa nya ringar men guldsmeden sa att det är mycket bättre att i så fall byta in guldet mot nytt. Så priset då, för ca 7-8 år sedan var 1000:- i ”arbetskostnad” per ring samt motsvarande vikt i guld. Utöver det tillkom 250:- per sten som sattes i en av ringarna.