Kan ett GTX 980Ti ha förstört mina VR headsetts?

Permalänk
Medlem

Kan ett GTX 980Ti ha förstört mina VR headsetts?

Hej,

Jag behöver lite råd, i Julas köpte jag ett begagnat Gainward 980Ti Golden Sample (uppgraderade från ett 970). Jag hade då kört med mitt HP Windows Mixed Reality headset i ett halvår. Två veckor efter jag skaffade den nya grafikkortet gick VR Headsettet sönder. Jag fick först en ny sladd från HP men det hjälpte inte, sen fick jag ett nytt headsett (väldigt bra support från HP, blev väldigt överraskad).
Två veckor senare så gick det andra headsettet sönder också, på samma sätt som det första. Headsettet får ström men skärmarna är svarta och windows känner inte igen det (kan se att windows hittar något men sen försvinner det).

Innan jag skaffade det nya grafikkortet så hade jag problem med att om jag hade för många saker inkopplade till USB portarna så gick inte headsettet igång men det kunde jag komma runt genom att dra ut onödiga saker anslutna via usb till datorn.

Nu skall jag köpa en ny dator och ett nytt headsett. Min första tanke var att bygga helt nytt, jag vill inte riskera att mitt nya headsett går sönder också. Men det känns sådär att slänga ut 5000+kr på ett nytt grafikkort. Så min fråga är, kan det verkligen vara så att grafikkortet jag köpte var det som förstörde mitt VR headsett? Det var definitivt det som rörde om i systemet så de gick sönder men frågar är om det var signalen från grafikkortet som förstörde headsettet. Jag tänker att det kan vara nätagget eller moderkortet som inte pallade med när ett lite mer strömslukande grafikkort sattes in och då skickade ut lite spikar på USB porten.

Jag har inte haft några som helst problem att spela vanliga spel på detta grafikkort (dock kör jag via DVI och inte HDMI utgången). Jag har heller inte haft några usb anslutna saker gå sönder, allt har fungerar felfritt förrutom VR headsetten.

Min burk:
Intel i5-3570K
Asus PBZ77-V LE PLUS
16 GB DDR3
CoolMaster SilentPro 600W
2x 1TB HDD
2TB HDD
2x 126GB SSD

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att tro det. Det är som med skärm. Ett grafikkort kan inte överbelasta en skärm, men ett grafikkort kan gå sönder pga överbelastning från till exempel för många skärmar kopplade.
Jag skulle misstänka först och främst kablarna kopplade mellan VR:n och GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aeries: ja precis, det känns inte som att grafikkortet skulle orsaka felet. Glömde att nämna att den extra kabeln HP skickade mig gick sönder efter ca 2h speltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Aeries: ja precis, det känns inte som att grafikkortet skulle orsaka felet. Glömde att nämna att den extra kabeln HP skickade mig gick sönder efter ca 2h speltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med att byta ut kabeln/kablarna först. Kanske nån polare som har en du kan låna innan du går och köper en