Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Svag WiFi-signal, Chromebook

Min dotter har en Acer Chromebook 14 som fungerat bra fram till för ett par dagar sen. Då började WiFisignalen från mobilt bredband från 3 att försvagas. Routern sitter på samma ställe som tidigare och det spelar ingen roll om vi sitter 1 m ifrån eller 2 våningar upp. Alltid svag signal. Har uppdaterat allt som finns i Chromebooken. Problemet finns heller inte på hushållets andra enheter (laptops, paddor, telefoner etc.) utan bara på Chromebooken. Någon som har tips om vad det kan vara för fel?

Tack!

Permalänk
Medlem

Är det samma modell som denna ? https://www.ifixit.com/Teardown/Acer+Chromebook+14+Teardown/7...

Ser ett wifi-kort uppe till vänster, möjligt att kanske någon av wifi-antennerna sitter löst eller har lossnat ?
Alternativt att wifi-kortet är trasigt, eller att wifi-kortet inte sitter bra i sin sockel (fast då borde nog inte wifi fungera alls)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har en Acer Chromebook Spin 13, den med 8gb RAM, med samma problem.

Det började strax efter Chrome OS 76 släpptes till Beta-kanalen. Bestämde mig då för att powerwasha tillbaka till Stable, för att få 74. Det funkade då bra ett tag, tills det kom tillbaka.

Efter någon vecka med konstant buffrande på Youtube, blev jag less och testade köra Beta-kanalen igen. Blev bättre i max 1 dag, sen kom problemet tillbaka.

Nu kör jag Beta, med Chrome OS 76, och har igår fipplat med trådlösa inställningarna i accesspunkten (Unifi AP LR). Ändrade kanaler på både 2,4Ghz och 5Ghz från Auto till några rekommenderade enligt Wifi Analyzer app i telefon. Detta trots att jag knappt störs av grannars nätverk (bor i Villa).

Nu fungerar det mycket bättre, och idag har jag, fram tills nyss, haft full styrka.
Nu har den återigen börjat svajja mellan Svag till Medium i styrka, MEN jag har inte märkt av några problem i hastighet. Allt snurrar som det ska, än så länge. Bredbandskollen ger ca 60/50 med 9ms.

Jag har också märkt att med skärmen nedfälld är det märkbart sämre mottagning, vilket är störande då jag kör med en hub för extern skärm etc. Men, får se hur länge de fungerar nu då.

Vet inte om det är defekt kort, eller om det helt enkelt är extremt känsligt för störningar etc.

Permalänk
Medlem

@m0gg3: kanske är antennen dragen upp i skärmen? och på något sätt så påverkas antennen då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Kan så vara, men är konstigt ändå att det fungerat till och från beroende på Chrome OS version/powerwash. Känns som det är mjukvarurelaterat i form av operativsystemet/drivrutin som spökar, men bara en spekulation och inget jag direkt förstår mig på

Funderade på att byta ut den på garanti, för att prova, men lutar åt att avvakta.
@lunaspice: Hör gärna av dig om ni löser det, ifall ni byter ut den eller så.