Prestandaskillnad i7 4790k och ryzen 3600

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad i7 4790k och ryzen 3600

Hej! Jag är sugen på att uppgradera min dator, mestadels för att byta moderkortet (asus z97-ar) vilket saktar ner min nvme-disk (fast knappt märkbart egentligen jag vet) och byta chassi. Dessvärre verkar det svårt att byta moderkortet iom utgången sockel. Funderar därför på ryzen 3600 och x570 moderkort inför eventuella framtida bättre grafikkort som skulle kunna dra nytta av pci-e 4.0. När jag kollar jämförelsen mellan de två cpu:erna på diverse sidor verkar skillnaden dock ytterst marginell på några enstaka fps i spel i 1440p i dagsläget. Nuvarande grafikkort är ett geforce gtx 1080ti och skärm 75 hz 1440p.

Min fråga är om någon har gjort denna uppgradering själv och har praktiska exempel eller upplever någon skillnad. Har svårt att motivera köpet (skulle gå på runt 6500 kr) annars.

Permalänk
Medlem

Värt och värt, klart att du får lite mer fps i spel men i 1440p med allt ögongodis på så kommer skillnaden att vara omärkbar för blotta ögat i de flesta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

@DoktorT: Jag gick från en 4670K klockad till 4.3GHz för snart 2år sedan till en Ryzen 1600 som jag kör i 3.8GHz och i spel som faktiskt kan nyttja mer än 4kärnor är det ju självklart skillnad, sen blir det väll även så att ju högre du går i upplösningen ju mer måste ju grafikkortet "jobba" så i högre upplösningar är det nog kanske ingen jätte skillnad. Sen är ju faktiskt 4790K ingen jättedålig CPU än idag

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger så är det i princip en omärkbar uppgradering för spelande. Högre prestanda på nvme kommer du inte att märka alls om du inte gör väldigt specifika kopieringsoperationer eller liknande, och även då blir det en marginell ökning om du inte köper nya nvme-diskar. PCI-e 4.0 kommer inte heller att märkas av för grafikkortsprestanda på ett kort på lång lång tid då det knappt är någon skillnad med dagens bästa kort om du kör dem i 3.0 x8.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte gjort de med nuvarande skärm kanske men å andra sidan vilken pc uppdatering är nödvändig hehe. Har du pengar och behov och sug så kör vänta inga underverk bara. Du kommer säkert höja lägsta fps i division 2 och ACO till exempel men då gäller du ju att man bryr sig om sånt också. Har insett att de är väldigt olika vad folk märker av osv. Kan därför bli väldigt svårt å ge råd.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@DoktorT: Kanske off-topic, men du skulle kunna sänka kostnaden med runt 1,500kr om du körde med ett bra B450 kort istället för x570. Vad du tappar på det är stöd för SLI/Crossfire, och stöd för PCIe 4.0. Du slipper dessutom VRM-fläktar. Om syftet är att framtidssäka med PCIe4 till en rimlig summa kan det vara bättre att vänta på nya lösningar, så som möjligheten att B550 har PCIe4 stöd på x16 slotten och M.2 slotten ( https://www.techpowerup.com/256593/amd-b550-and-a520-lack-pci... ), eller att PCIe4 kan komma att stödjas av vissa tillverkare på 4-serien. Mer information borde bli tillgänglig närmare släppdatum.

Permalänk

Du behöver inte göra någon uppgradering.
Klocka din cpu till 4.5 och kör på om du har en ok cpu kylare.
Snabba ram gör skillnad också 2400mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vilka legat i linje med vad jag förväntade mig. @vash har jag övrigt en 1080p skärm på 144 hz på 24 tum också men byter ut den idag för en större skärm (32 tum) med högre upplösning då man sällan slår fps:en i taket i nya spel ändå och synen inte är riktigt som den var. @_F1GHT3R_ ramen jag har ligger på 1866 mhz (16 gb).

Kul att en 5-årig processor ändå håller, men tråkigt då jag gärna hade skruvat lite. Får se, kanske nöjer mig med ett nytt chassi då.