Ny speldator för ca 13k, ser detta bygget bra ut?

Permalänk
Medlem

Ny speldator för ca 13k, ser detta bygget bra ut?

Hade tänkt användas för CSGO, LoL, Apex Legends och lite musikproduktion.

Undrar om det ser bra ut, ska man byta ut något? Undrar också om moderkortet är en bra ide om jag vill uppgradera cpu/gpu och annat längre in i framtiden?

Permalänk
Skrivet av mange2go:

Hade tänkt användas för CSGO, LoL, Apex Legends och lite musikproduktion.

Undrar om det ser bra ut, ska man byta ut något? Undrar också om moderkortet är en bra ide om jag vill uppgradera cpu/gpu och annat längre in i framtiden?

https://i.gyazo.com/6e9b2252c02aa69af7df9e7f0d523394.png

Körde själv på ett paket samma cpu fast bättre gpu vega 56 för 10600kr. Om du vill ha det färdigbyggt kan du få ett bättre färdigbyggt paket för det priset från komplett. Det som jag direkt la märke till 750watt nätagg är overkill 550watt guld agg räcker, men för en hundring mer får du 650watt guldagg vilket jag skulle gått på , win 10 kan du få för ca 30kr på ebay (bygg själv om du orkar slipper du betala för det) du kan gå ner ca 200kr på eftermarknadskylaren också. Släng in krutet på ett bra grafikkort istället kanske 2070super eller 5700 minst med din budget på 13000kr.

Du kan beställa gpun från computersalg dem har bra reviews. Här har du review på gpun verkar vara ett bra kort med bla låg ljudnivå blir nog inte så mycket bättre för det här priset. Windows kan du fixa via ebay för ca 30kr. https://www.guru3d.com/articles_pages/palit_geforce_rtx_2070_...Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Edit: något som krånglar kan inte klistra in rätt lista utan att skapa nytt meddelande. Denna lista med detta grafikkort syftar jag på 2070super.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver montering inkluderas så skulle jag sikta på något i den här stilen:

Motivering till mitt val:

  • Bättre moderkort med en bra VRM (viktigt om du vill skaffa en 3900X i framtiden) samt två slots för M2-diskar.

  • Bättre grafikkort på alla sätt.

  • Snabbare och större SSD, samt en M2-disk. Dessa kopplas direkt på moderkort och där mer reducerar antalet kablar i chassit.

  • Retail-version av Windows, vilket inte låser sig till moderkortet. Detta gör det lättare att behålla licensen om du en dag byter moderkort.

  • Något bättre CPU-kylare

  • Ett annorlunda chassi, det är mer en smaksak.

  • Ett nätagg med lägre maxeffekt, 750W behövs inte i dagsläget om du inte kombinerar riktigt strömtörstiga grafikkort och processorer.

Permalänk
Medlem

Ville bara visa vad du får för precis samma pris om du köper Windows på eBay/Tradera och låter Webbhallen montera datorn.
Som referens har du skillnaden på 1660 och 2060 Super här: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17499?key=47daf6b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Ville bara visa vad du får för precis samma pris om du köper Windows på eBay/Tradera och låter Webbhallen montera datorn.
Som referens har du skillnaden på 1660 och 2060 Super här: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17499?key=47daf6b...
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,283852,292378,237979,303921,302709,294000,241286,290043,236123

Trodde inte det var så stor skillnad på grafikkortet, tror jag vill köra på detta paketet.
Det moderkortet är dock inte i lagret och står inget om att det är på väg (grafikkortet inte heller i lager men det är ju på väg), finns det ett alternativ till det eller köper dom in det när jag lägger beställning? Aldrig köpt från webhallen innan.

Permalänk
Medlem

@mange2go:
I Lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av mange2go:

Trodde inte det var så stor skillnad på grafikkortet, tror jag vill köra på detta paketet.
Det moderkortet är dock inte i lagret och står inget om att det är på väg (grafikkortet inte heller i lager men det är ju på väg), finns det ett alternativ till det eller köper dom in det när jag lägger beställning? Aldrig köpt från webhallen innan.

Kanske MSI X470 som @Icecrystal länkade i sin korg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mange2go:

Kanske MSI X470 som @Icecrystal länkade i sin korg?

Ja, det är ett bra kort. Kom bara ihåg att införskaffa Windows på annat håll om du går på det paketet.

Permalänk
Medlem

Kör nog på denna då eftersom allt är i lager. Efter lite läsande så är det lite svårare att uppdatera BIOS på MSI x470 jämfört med B450-A PRO/Tomahawk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mange2go:

Kör nog på denna då eftersom allt är i lager. Efter lite läsande så är det lite svårare att uppdatera BIOS på MSI x470 jämfört med B450-A PRO/Tomahawk?

Har själv ett tomahawk så följt hela msi bios cirkusen ganska nära. Problemet verkar inte vara att uppdatera bios (lite små problem med att använda rätt usb minne men i princip försumbart) utan att bios verkar vara väldigt ostabila. Värt att notera är att enligt inet och webhallen så har de aldrig haft problem att få ett b450 att fungera när de har uppdaterat, och beställer du från webhallen så fixar de det åt dig om du ber om det (enligt vad de sa till mig samt de gjorde åt mig trots att jag inte köpte byggnation)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce