Permalänk

Begagnad gaminglaptop

Hej!

Jag har tänkt köpa mig en ny gamingdator.
Jag är inte så insatt i datorer så jag hoppas ni med mer kunskap kan tänka er att hjälpa till.
Jag skall köpa mig ett höj och sänkbart skrivbord och ha datorn på skrivbordet för att ha fritt under skrivbordet.
Jag vill ha en setup som är lätt att rengöra och sen smidigheten som gör att jag nog rör mig åt bärbara hållet med dator.
Jag kommer ha som en dockstation så att jag bara kör in en sladd i datorn så är alla skärmar och annat inkopplatt, vilket gör den nästintill stationär oftast.
Jag har tänkt mig en prislapp runt 15000kr+-, med det sagt så kommer jag inte köra alltför krävande spel, League of Legends, World of Warcraft. Jag vill ändå ha en dator som fungerar bra i några år.
Nu har jag en stationär dator som har 16GB RAM, Nvidia GTX660 och en intel core i5 processor, det är ungefär det jag vet om datorn. jag vet att jag kan kolla upp mer men det är orelevant känner jag.

Jag kommer nog att köpa en dator på blocket för det är många personer som verkar köpa en värstingdator för att sedan tappa intresset osv.

Vad är det jag ska kolla efter i grafikkort, processor, RAM minne osv? Några speciella märken som är att föredra?

Är en staionär att föredra? Bygga egen? Har ni andra tips som jag inte alls tänkt på? Kom gärna med förslag och idéer!

Mvh Timmy

Permalänk
Skrivet av timmynygren:

Hej!

Jag har tänkt köpa mig en ny gamingdator.
Jag är inte så insatt i datorer så jag hoppas ni med mer kunskap kan tänka er att hjälpa till.
Jag skall köpa mig ett höj och sänkbart skrivbord och ha datorn på skrivbordet för att ha fritt under skrivbordet.
Jag vill ha en setup som är lätt att rengöra och sen smidigheten som gör att jag nog rör mig åt bärbara hållet med dator.
Jag kommer ha som en dockstation så att jag bara kör in en sladd i datorn så är alla skärmar och annat inkopplatt, vilket gör den nästintill stationär oftast.
Jag har tänkt mig en prislapp runt 15000kr+-, med det sagt så kommer jag inte köra alltför krävande spel, League of Legends, World of Warcraft. Jag vill ändå ha en dator som fungerar bra i några år.
Nu har jag en stationär dator som har 16GB RAM, Nvidia GTX660 och en intel core i5 processor, det är ungefär det jag vet om datorn. jag vet att jag kan kolla upp mer men det är orelevant känner jag.

Jag kommer nog att köpa en dator på blocket för det är många personer som verkar köpa en värstingdator för att sedan tappa intresset osv.

Vad är det jag ska kolla efter i grafikkort, processor, RAM minne osv? Några speciella märken som är att föredra?

Är en staionär att föredra? Bygga egen? Har ni andra tips som jag inte alls tänkt på? Kom gärna med förslag och idéer!

Mvh Timmy

Hej Timmy,

Jag måste nog rekommendera ett eget datorbygge, mest för att det är väldigt kul och lärorikt!

Här har du ett bygge som kommer klara av de spelen du spelar både idag och imorgon!

Beroende på vad för RAM du har i din nuvarande dator så kanske du kunnat spara lite pengar där, även om minne är relativt billigt idag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1094641/datorbygge

Det går säkert att göra en bra affär på blocket eller här på Sweclockers marknad men jag tror att man ska vara ganska insatt för att veta om man gjort en bra affär eller inte.

Här har du trots allt lite hints om vad man kan titta efter.

Grafikkortet borde vara GTX 1060 6GB eller bättre dvs. GTX 1070, 1070Ti, 1080, 1080Ti
RTX innefattar en senare generation, släpptes i höstas/vintras om jag inte har fel för mig.
I början av Juli släpptes det super-varianter på dessa korten som är bättra och har ersatt standard-korten. (i mitt föreslagna datorbygge använde jag t.ex. ett RTX 2060 Super).
Alla dessa kort hade fungerat suveränt för dina behov.

Processorer hanteras också i generationer som kännetecknas genom att ha koll på namnet.
Intels Processorer har generellt sett högre klockhastighet och är bättre på single & quadcore-performance som är det vitala vad gäller spel.
i5-6600K är av 6e generationen
i5-9600K är av 9e generationen

Jag hade letat efter fyra olika modeller här för att vara framtidssäker.
i5-8600K, i5-9600K, i7-8700K, i7-9700K

Ryzen-processorer är också fint. Dessa

AMD´s processorer har generellt sett fler kärnor och trådar vilket gör dem bättre på multitasking och i program som utnyttjar fler än 4 kärnor (dvs. inte spel). Det skiljer sig däremot inte mycket i prestanda mellan tillverkande och speciellt med ryzen-processorerna har AMD kommit ifatt rejält i prestanda.
Ryzen 2600X är av andra generationen
Ryzen 3600X är av tredje generationen

Här hade följande modeller fungerat fint:
2600, 2600x, 2700, 2700x, 3600, 3600x 3700, 3700x.

16GB RAM räcker gott och väl i dagens läge. Sikta på 2666MHz eller högre minneshastighet så har du en framtidssäker rigg.

Jag slår ett slag för stationär dator!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Hej Timmy,

Jag måste nog rekommendera ett eget datorbygge, mest för att det är väldigt kul och lärorikt!

Här har du ett bygge som kommer klara av de spelen du spelar både idag och imorgon!

Beroende på vad för RAM du har i din nuvarande dator så kanske du kunnat spara lite pengar där, även om minne är relativt billigt idag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1094641/datorbygge

Det går säkert att göra en bra affär på blocket eller här på Sweclockers marknad men jag tror att man ska vara ganska insatt för att veta om man gjort en bra affär eller inte.

Här har du trots allt lite hints om vad man kan titta efter.

Grafikkortet borde vara GTX 1060 6GB eller bättre dvs. GTX 1070, 1070Ti, 1080, 1080Ti
RTX innefattar en senare generation, släpptes i höstas/vintras om jag inte har fel för mig.
I början av Juli släpptes det super-varianter på dessa korten som är bättra och har ersatt standard-korten. (i mitt föreslagna datorbygge använde jag t.ex. ett RTX 2060 Super).
Alla dessa kort hade fungerat suveränt för dina behov.

Processorer hanteras också i generationer som kännetecknas genom att ha koll på namnet.
Intels Processorer har generellt sett högre klockhastighet och är bättre på single & quadcore-performance som är det vitala vad gäller spel.
i5-6600K är av 6e generationen
i5-9600K är av 9e generationen

Jag hade letat efter fyra olika modeller här för att vara framtidssäker.
i5-8600K, i5-9600K, i7-8700K, i7-9700K

Ryzen-processorer är också fint. Dessa

AMD´s processorer har generellt sett fler kärnor och trådar vilket gör dem bättre på multitasking och i program som utnyttjar fler än 4 kärnor (dvs. inte spel). Det skiljer sig däremot inte mycket i prestanda mellan tillverkande och speciellt med ryzen-processorerna har AMD kommit ifatt rejält i prestanda.
Ryzen 2600X är av andra generationen
Ryzen 3600X är av tredje generationen

Här hade följande modeller fungerat fint:
2600, 2600x, 2700, 2700x, 3600, 3600x 3700, 3700x.

16GB RAM räcker gott och väl i dagens läge. Sikta på 2666MHz eller högre minneshastighet så har du en framtidssäker rigg.

Jag slår ett slag för stationär dator!

Hej!

Tack för ett så genomgående svar! Jag uppskattar det!

Under den lilla tid som inlägget varit här så har jag faktiskt ändrat lite uppfattning och snöat mig in på att bygga dator!

Jag blev förförd av en RGB dator, så nu spånar jag på och läser på om datorkomponenter osv

Under den lilla tid jag fördjupat mig i datorer så har jag några komponenter jag har ”bestämt mig för”, jag skall kolla mer med forum osv

Det är en RGB PC jag vill bygga i dagsläget!

Det här är det jag kollat på hittills:

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE

Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F- ATX / Z390

CPU:Intel Core i5-9600K - 6 kärnor / 6 trådar / 3.7 GHz (4.6 GHz Turbo) / 9MB / Socket 1151

RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 16GB(2x8) 3600Mhz (vet ej vilken Mhz som är prisvärd)

Vattenkylning: Corsair H100i/H115i RGB Platinum (jag vet att vattenkylning kan vara överkurs då jag inte är intresserad av att överklocka, än iallafall. Men jag vill åt utseendet/RGB och tystheten)

Grafikkort: Ingen aning

SSD/HDD: Jag vet inte om jag ska satsa på en hyfsat stor SSD för att installera spel på eller en ännu större HDD att installera spel och dylikt på för att spara in på en SSD som har lite mindre kapacitet.

GPU: inte kollat vilken ström som krävs

En fläkt i bak: LL120 RGB

Kom gärna med feedback, det finns oerhört mycket saker jag inte ens tänkt på.

Tack igen för ditt svar!

Mvh Timmy

Skickades från m.sweclockers.com