Permalänk
Medlem

Konjunkturinstitutet skriver:
"Oväntat snabb inbromsning av högkonjunkturen
Svensk BNP minskade oväntat det andra kvartalet i år. Samtidigt föll sysselsättningen för andra kvartalet i rad och det är nu tydligt att den svenska ekonomin har gått in i en avmattningsfas.
"
- https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturl...

Permalänk
Medlem

Köpte lite blandade fonder från Handelsbanken i september förra året. Sålde dom i juni på 10% vinst, cirka 1% per månad. Dom låg på mellan 3-17% ökning. Verkar som att alla har tappat lite nu senaste månaden.

10% är väl målet för att hålla någon slags ekonomi i det jämfört med att betala av bostadslånet i högre takt.

Frågar mig själv om det är värt att gå in igen nu på en lägre nivå. D.v.s. återinvestera pengarna i de fonderna som gått bäst senaste 9 månaderna.
Det ligger något i det en del här säger att det är sämre att inte gå in än att gå in i viss osäkerhet. Farsan gav mest bara svävande svar om när han trodde det var läge för han har 20 års erfarenhet av marknaden, så köpte lite på måfå... gick bra med facit i hand.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

+1 på den.

Pengarna bara försvinner från både Avanza & Lysa.. i snabb jävla takt också.
Håller koll på pensionen också, samma skit där..

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

Skrivet av Slapinator:

+1 på den.

Pengarna bara försvinner från både Avanza & Lysa.. i snabb jävla takt också.
Håller koll på pensionen också, samma skit där..

/M

Trump är temporär i det stora hela.

Vad är 4 eller 8 år under en hel livstid?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

+1 på den.

Pengarna bara försvinner från både Avanza & Lysa.. i snabb jävla takt också.
Håller koll på pensionen också, samma skit där..

/M

Förhoppningsvis är det bara en tillfällig dipp. (Famous last words)

Jag hade egentligen tänkt att gå ut denna veckan men blev lite paff nu, läser inte nyheterna så noga. Känns lite segt men jag överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Trump är temporär i det stora hela.

Vad är 4 eller 8 år i en hel livstid?

Beror på hur gammal man är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Trump är temporär i det stora hela.

Vad är 4 eller 8 år i en hel livstid?

Jo självklart, lär inte plocka ut något från varken Avanza eller Lysa.. men lite surt är det!

Skrivet av Baxtex:

Förhoppningsvis är det bara en tillfällig dipp. (Famous last words)

Jag hade egentligen tänkt att gå ut denna veckan men blev lite paff nu, läser inte nyheterna så noga, känns lite segt men jag överlever.

Vi får se.. i september gäller nya tullagarna mot Kina, förhoppningsvis så händer inget. Men skulle inte bli förvånad om det droppar mer. Men i långa loppet så gör det inget!

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Jo självklart, lär inte plocka ut något från varken Avanza eller Lysa.. men lite surt är det!

Vi får se.. i september gäller nya tullagarna mot Kina, förhoppningsvis så händer inget. Men skulle inte bli förvånad om det droppar mer. Men i långa loppet så gör det inget!

/M

Kan ju se det från andra hållet också, har man lite extra cash kan det vara läge att köpa idag. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

Ca 12k här. Suger stenhårt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Om inte trump bråkar mer med Kina borde mycket vända tillbaka.

I övrigt tycker jag det är rea på Anoto just nu (om man jämför med Neonode m.fl.).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om inte trump bråkar mer med Kina borde mycket vända tillbaka.

I övrigt tycker jag det är rea på Anoto just nu (om man jämför med Neonode m.fl.).

Hehe, jag köpte Anoto för några år sedan när Apple lanserade sin penna. -97% just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan ju se det från andra hållet också, har man lite extra cash kan det vara läge att köpa idag. ^^

Brukar alltid resonera så, men har aldrig dom där extra cash. Kanske köper billigt den 25e

Permalänk
Medlem

- 20 000 SEK på Lysa och Avanza, har inte kollat övriga fonder än.

Aja, efter regn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det var inte roligt att titta över sina fonder idag, nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

- 20 000 SEK på Lysa och Avanza, har inte kollat övriga fonder än.

Aja, efter regn?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk inte i kronor och ören, tänk i procent istället annars bli man tokig

Det går fort att gå upp de procenten igen!

Permalänk
Medlem

Ni som gått back femsiffriga belopp kan ju glädja er åt att ni fortfarande är rikare än nästintill alla här på jorden...

Själv väljer jag att inte logga in, jag gillar att sova gott om nätterna ;). Dessutom, det är inte så att jag kommer sälja av något ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hehe, jag köpte Anoto för några år sedan när Apple lanserade sin penna. -97% just nu.

Anoto var ett av de första företag jag tänkt investera i, då jag tänkte att de nog hade produkter med rätt bra framtidsutsikter efter att ha träffat dem på event på LTH i Lund när jag pluggade. Rätt glad att jag inte gjorde det, de började dippa rätt starkt åren efter. Hoppas du inte hade en större summa där

@Trunk:
Vi och våra ilandsproblem

I övrigt ~35kkr back sedan senaste toppen. Både ökningens slutspurt och en betydlig del av dykningen efteråt berodde väl dock iof till rätt stor del på Soltech. Fick bara en bråkdel av vad jag ville i deras emission för 10kr per aktie, men den är tillräckligt volatil för att några procent av portföljen där ger rätt stora ändringar för hela portföljen (den har varit uppe på en bit över 30 och är väl nu på typ 18). Lite synd att man gick in som en långsiktig investering och inte hade stenkoll från dag till dag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, säg att jag har en fond, och vill byta till en annan fond inom samma isk. Då säljs den första och den andra köps. Gills det beloppet som man får in vid försäljningen som en insättning eller inte (oavsett om man går med vinst eller förlust), som därmed beskattas?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Väldigt tung dag på börsen. Jag menar, det är så här en marknad ser ut och det kommer att gå bättre i framtiden. Men det gjorde djävligt ont att gå in på Avanza idag.

Hur ser din portfölj för i år ut i %?
Så illa har det väl ändå inte varit?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Snabb fråga, säg att jag har en fond, och vill byta till en annan fond inom samma isk. Då säljs den första och den andra köps. Gills det beloppet som man får in vid försäljningen som en insättning eller inte (oavsett om man går med vinst eller förlust), som därmed beskattas?

Har du isk så skattar du enligt schablonbeskattning beräknat på värdet för det konton, över kvartalen om jag inte minns fel?
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Snabb fråga, säg att jag har en fond, och vill byta till en annan fond inom samma isk. Då säljs den första och den andra köps. Gills det beloppet som man får in vid försäljningen som en insättning eller inte (oavsett om man går med vinst eller förlust), som därmed beskattas?

Nej, pengar som inte lämnat isk:en beskattas inte som insättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, pengar som inte lämnat isk:en beskattas inte som insättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

Under Trump har Dow Jones gått från ca 19-20$ till ca 26k$ så han har gjort många människor väldigt rika.

Frågan är väl vad du investerat i.

De senaste åren har det knappt spelat någon roll för alla har varit vinnare även de som investerat i företag som går med miljardbelopp i förluster.

Edit: I dessa tider skulle jag rekommendera att använda hjärnan för smäller det till har vi nog stora förluster att vänta

Permalänk
Medlem

Så är det ju, Trumpen har gett extra tid till innevarande högkonjunktur. Min personliga gissning är att vi kommer se ett tapp om 50% eller mer framöver. Därför har jag helt lämnat börsen f n och allt i likvider (utländsk valuta såklart) eller guld (fysiskt). För pensionerna så gäller diverse ränte- och obligationsfonder varav majoriteten i utländsk valuta (bytte fondbolag så att det finns den möjligheten för flera år sedan). Nu väntar jag på kraschen för att kunna slå till på en fjällstuga, ny bil och stuga utomlands, med varje nedgång öppnas möjligheter trots allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wonk:

Så är det ju, Trumpen har gett extra tid till innevarande högkonjunktur. Min personliga gissning är att vi kommer se ett tapp om 50% eller mer framöver. Därför har jag helt lämnat börsen f n och allt i likvider (utländsk valuta såklart) eller guld (fysiskt). För pensionerna så gäller diverse ränte- och obligationsfonder varav majoriteten i utländsk valuta (bytte fondbolag så att det finns den möjligheten för flera år sedan). Nu väntar jag på kraschen för att kunna slå till på en fjällstuga, ny bil och stuga utomlands, med varje nedgång öppnas möjligheter trots allt!

Jag tror att utländsk valuta kommer va något folk flyr från till förmån av guld t.ex, detta gör så klart att priset på guld kommer öka.

När USA och andra länder börjar trycka mer pengar för att rädda deras misslyckade företag ännu en gång kommer värdet försvinna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Under Trump har Dow Jones gått från ca 19-20$ till ca 26k$ så han har gjort många människor väldigt rika.

Frågan är väl vad du investerat i.

De senaste åren har det knappt spelat någon roll för alla har varit vinnare även de som investerat i företag som går med miljardbelopp i förluster.

Edit: I dessa tider skulle jag rekommendera att använda hjärnan för smäller det till har vi nog stora förluster att vänta

Självklart, trots att jag är rätt ung och inte har så mycket kapital har jag ändå tjänat drygt 30% de senaste åren. Men jag tror även att en krasch är på g och jag är rädd att den blir värre än någonsin tidigare. Det är många 80 och 90-talister som kommer få väldigt ont då de inte upplevt någon rejäl nedgång. Får hoppas att de har lite vett och köper när det blir rea.

Själv hoppas jag på att hitta nytt boende till hyfsat pris. Även lite sugen på att köpa guld efter Jans avsnitt om det men är osäker.

Appropå att gå ur marknaden, vilket är det bästa sparkontot? Det bästa jag hittar är hos Santander som har 0,95% givet att man sparar minst 100 000kr och det tar 31 dagar att få ut pengarna. Utan bidningstid är väl Collector+ hos Avanza med 0.75%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Självklart, trots att jag är rätt ung och inte har så mycket kapital har jag ändå tjänat drygt 30% de senaste åren. Men jag tror även att en krasch är på g och jag är rädd att den blir värre än någonsin tidigare. Det är många 80 och 90-talister som kommer få väldigt ont då de inte upplevt någon rejäl nedgång. Får hoppas att de har lite vett och köper när det blir rea.

Själv hoppas jag på att hitta nytt boende till hyfsat pris. Även lite sugen på att köpa guld efter Jans avsnitt om det men är osäker.

Appropå att gå ur marknaden, vilket är det bästa sparkontot? Det bästa jag hittar är hos Santander som har 0,95% givet att man sparar minst 100 000kr och det tar 31 dagar att få ut pengarna. Utan bidningstid är väl Collector+ hos Avanza med 0.75%.

Finns inget bra sparkonto! Men vill man sätta in pengarna på banken får man acceptera den tråkiga situationen.

Själv tänker jag att vissa företag blir drabbade mindre vid lågkonjunktur t.ex läkemedelsindustrin.
Samtidigt som vissa drabbas mer t.ex banker och flertalet av dem har varit igång och tvättat en jävla massa pengar så förhoppningsvis väntar de en massa böter för det också.

Vad är du investerad i just nu som inte går så bra?

Permalänk

Minska risken i portföljen. Investera i starka bolag med stabil kassa. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror att utländsk valuta kommer va något folk flyr från till förmån av guld t.ex, detta gör så klart att priset på guld kommer öka.

När USA och andra länder börjar trycka mer pengar för att rädda deras misslyckade företag ännu en gång kommer värdet försvinna lite.

Guldet har redan ökat väldigt mycket sedan början på juni och volymer har bokstavligen exploderat den senaste månaden. Många som vill säkra sina pengar och nu bara väntar på en krasch.