Permalänk
Medlem

EdgeRouter vs Unifi Gateway

Står med valet mellan Ubiquiti EdgeRouter POE och en Unifi Gateway nu när vi snart flyttar till huset. Har en unifi ac Pro som skall kopplas in oxå. Känns som edgeOS är krångligare och svårt emot unifi? Och hur lirar ac Pro med edgerouter emot gateway?

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem

USG + Cloud Key är väl optimalt, edgerouter blir biligare men USG är mycket smidigare.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

@Sycuc: Jag hade kört på en USG (Unifi Security Gateway). Den är betydligt enklare och samlar alla inställningar för hela unifi-systemet på ett och samma ställe.
EdgeRoutern är betydligt krångligare och är ett helt separat ekosystem. Mer tänkt mot företag eller personer som vill ha mycket fler inställningar och möjlighet till speciella regler att leka med.

USG är ett säkert kort om man är osäker. Det kommer behövas en separat switch dock eftersom USGn bara har en utgång. Detta gäller dock även för Edgeroutern om man inte vill leka med olika subnät.
Jag rekomenderar att köra en Unifi-switch med PoE för att slippa de separata PoE-adaptrarna och för att få in switchen i samma ekosystem.

Permalänk
Medlem

Ah, men fördel med POE på edge och slippa ha en PEO adapter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Ah, men fördel med POE på edge och slippa ha en PEO adapter...

Skickades från m.sweclockers.com

Att sätta accesspunkterna direkt i Edgeroutern skulle jag ändå avrekomendera då man måste ha de på ett separat subnät.

(Det går att få att portarna på samma nät genom en "mjukvaru switch". Detta tar dock extremt på CPUn i routern och nätverket kommer maxa på typ 70Mb/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Att sätta accesspunkterna direkt i Edgeroutern skulle jag ändå avrekomendera då man måste ha de på ett separat subnät.

(Det går att få att portarna på samma nät genom en "mjukvaru switch". Detta tar dock extremt på CPUn i routern och nätverket kommer maxa på typ 70Mb/s)

Okej! 60 eller 150v switch isåfall? Och bör man ha en cloud key?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem

@Sycuc: Du bör ha en cloud key om du inte har en egen server du kan köra Unifi controller på, cloud key blir ju smidigast tänker jag.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

@Sycuc: Du bör ha en cloud key om du inte har en egen server du kan köra Unifi controller på, cloud key blir ju smidigast tänker jag.

Har en synology om de skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem

Skulle de va bättre o köpa denna ist? Ubiquiti Unifi USG PRO 4? Är de PEO på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Det kommer behövas en separat switch dock eftersom USGn bara har en utgång. Detta gäller dock även för Edgeroutern om man inte vill leka med olika subnät.

Nja, just EdgeRouter PoE har en inbyggd switch med 3 portar. Man kan säga att det är en EdgeRouter Lite där en av de tre CPU-kopplade portarna byts ut mot en switch och alla portar är PoE.

Jag kör en EdgeRouter PoE med en Unifi AP-LR och det fungerar utmärkt. Man tappar dock en hel del funktionalitet i Unifi-gränssnittet genom att inte köra en USG så vill man ha allt snyggt integrerat i samma lösning kan det vara värt det något högre priset.

Skrivet av Bouxer:

Att sätta accesspunkterna direkt i Edgeroutern skulle jag ändå avrekomendera då man måste ha de på ett separat subnät.

(Det går att få att portarna på samma nät genom en "mjukvaru switch". Detta tar dock extremt på CPUn i routern och nätverket kommer maxa på typ 70Mb/s)

Återigen helt fel eftersom vi här pratar EdgeRouter PoE, inte EdgeRouter Lite. EdgeRouter PoE har en inbyggd switch, även om den switchen bara har 3 portar. Det du säger gäller dock om man försöker brygga de andra 2 portarna till switch-portarna (eller om man har en EdgeRouter Lite).

Skrivet av Sycuc:

Skulle de va bättre o köpa denna ist? Ubiquiti Unifi USG PRO 4? Är de PEO på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, står det inget om PoE så är det inte det. Ingen USG har det tror jag då tanken är att du köper till en Unifi-switch till den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Har en synology om de skulle funka?

Det kan funka om den har stöd för Docker.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Edgemax (Edgerouter) helt klart! Mycket mer moget UI än Unifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det kan funka om den har stöd för Docker.

Det har den, är det svårt att installera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Har en synology om de skulle funka?

Ja har du en synology så kan du köra controllern där. Men för ett sådant litet nätverk behöver du ingen cloud key. Du kan köra en separat kontroller som är offline på din PC (om du inte haft nasen)

Jag säger så här angående edgeroutern vs usg. Vill du ha maximalt med funktioner så kör edgerouter, tex VPN:er. Behöver du bara en router som dessutom är integrerad i controlern så kör på usg

Permalänk
Medlem

Såg förresten att en person här på Sweclockers marknad sålde lite Unifi-prylar som kanske är intressanta.

https://www.sweclockers.com/marknad/172289-unifi-usg3psw-8ap-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Yes sorry, routern jag tänkte på var Edgerouter Max.

@Sycuc: En Cloudkey behöver du egentligen bara om du vill kunna konfigurera nätverket utan att vara på plats. Man kan installera mjukvaran på vilken dator på nätverket som helst och köra den där för att göra inställningar. Datorn behöver inte vara på jämt utan endast om du vill göra inställningar, Unifi klarar sig utmärkt utan att mjukvaran är igång.
Varje unifi puck drar som max ca 10W (i runda slängar.) Dimensionera switch mer efter behov av antalet portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Det har den, är det svårt att installera?

Jag kör min i Docker på FreeNAS och det var inte speciellt svårt men har aldrig använt Synology så vet inte hur det skiljer sig. Lär finnas guider.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag kör min i Docker på FreeNAS och det var inte speciellt svårt men har aldrig använt Synology så vet inte hur det skiljer sig. Lär finnas guider.

Tydligen hade inte min NAS support.. sur ja blir

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Tydligen hade inte min NAS support.. sur ja blir

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa modeller från Synology har stöd för att köra mjukvaran i alla fall. Du kan ju även kolla om den går att installera utan att köra den i en docker-container annars.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Sycuc: Hur många portar med POE behöver du?
Om det räcker med 1 så kan du titta på Edge router X, liten och behändig med 4 portars hw switch varav en har POE.
Den har även enkel inställningswizard och du kan köra med eller utan subnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Sycuc: Hur många portar med POE behöver du?
Om det räcker med 1 så kan du titta på Edge router X, liten och behändig med 4 portars hw switch varav en har POE.
Den har även enkel inställningswizard och du kan köra med eller utan subnät.

Är 2 våningshus på 120 kvadrat, så funderar om jag ska ha 2 st AC Pro kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Sycuc: Hur många portar med POE behöver du?
Om det räcker med 1 så kan du titta på Edge router X, liten och behändig med 4 portars hw switch varav en har POE.
Den har även enkel inställningswizard och du kan köra med eller utan subnät.

AC PRO har inte stöd för Passive PoE så den routern funkar inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Att sätta accesspunkterna direkt i Edgeroutern skulle jag ändå avrekomendera då man måste ha de på ett separat subnät.

(Det går att få att portarna på samma nät genom en "mjukvaru switch". Detta tar dock extremt på CPUn i routern och nätverket kommer maxa på typ 70Mb/s)

Är det verkligen så? Jag har ER-X och kör med Unify AP och behöver inte ha ett eget undernät till den. Den tickar på tillsammans med övriga klienter, men behöver man så kan man ju konfigurera det på det sättet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

AC PRO har inte stöd för Passive PoE så den routern funkar inte.

Okej?? Varför ska man ha edgerouter med Poe om den inte fungerar med tex ac Pro som är en top modell 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Okej?? Varför ska man ha edgerouter med Poe om den inte fungerar med tex ac Pro som är en top modell 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Gör den visst, dock 48v passive och inte 24v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det verkligen så? Jag har ER-X och kör med Unify AP och behöver inte ha ett eget undernät till den. Den tickar på tillsammans med övriga klienter, men behöver man så kan man ju konfigurera det på det sättet.

ER-X skiljer sig mycket från den de andra Cavium-baserade EdgeRouter-modellerna. ER-X är baserad på en billigare plattform från MediaTek med inbyggd switch.

Skrivet av Sycuc:

Okej?? Varför ska man ha edgerouter med Poe om den inte fungerar med tex ac Pro som är en top modell 😅

För att den visst fungerar med AC Pro. Tyvärr verkar flera som svarar i tråden inte har jättebra koll på de små men viktiga skillnaderna mellan olika Ubiquiti-produkter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om jag köper en unifi 8-150w switch, kan den strömförsörja en unifi AC LR?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Om jag köper en unifi 8-150w switch, kan den strömförsörja en unifi AC LR?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skulle de rekommenderas att ha 2 st AC PRO i 2 våningshus eller fungerar AC LR okej med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

ER-X skiljer sig mycket från den de andra Cavium-baserade EdgeRouter-modellerna. ER-X är baserad på en billigare plattform från MediaTek med inbyggd switch.

För att den visst fungerar med AC Pro. Tyvärr verkar flera som svarar i tråden inte har jättebra koll på de små men viktiga skillnaderna mellan olika Ubiquiti-produkter.

ER-X kan inte driva en AC Pro via PoE. ER-X har bara 24V passive PoE.
AC Pro kan drivas med 48V passive som @LemurenSwe påpekade, men inte med 24V.

24V Passive PoE verkar nu äntligen vara på väg att fasas ut av Ubiquiti, i alla fall för Unifi linjen.
Nyare Lite, LR och PRO har nu alla stöd för 802.3af PoE.
Ett problem här är att detta stöd har smugits in, så det finns Lite och LR som inte har stöd för 802.3af PoE.

Med passive menas att strömmen alltid ligger på, så har man en 48V passive injector och kopplar in en 24V passive enhet så finns det chans att den magiska röken som gör att det fungerar slipper ut...
En aktiv enhet förhandlar fram rätt styrka, så det är en klar fördel med active.

Vill man komma billigare undan så kollar man att den AC man köper har stöd för 802.3af PoE, då kan den drivas av US-8-60W switchen som är bra mycket billigare än US-8-150W.
Den har dock bara PoE på 4 portar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W