Permalänk
Medlem

Okej! Men lutar åt att köra på Unifi Gateway, Unifi switch 8-150w samt en extra unifi ac Pro (har en redan) , då bör jag ha ett hyfsat bra nät i huset sen :)?
Hur lätt är det att lägga in VPN i unifi gateway? Får allt som är uppkopplat på wi-fi VPN då? Och fungerar det tex med Bahnhof VPN och/eller nordvpn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Mac mini 2020 | Apple Silicon M1 | 16 GB | 1TB SSD
Server: HP MicroServer Gen8 | Intel® Xeon® CPU E31260L @ 2.40GHz | 16 GB DDR3 ECC | 8 TB WD 2st | 256 Samsung Cachedrive |
NAS: Synology DS216play | 1,50 GHz | 1 GB SDRAM | 3 TB WD Red 2st |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sycuc:

Okej! Men lutar åt att köra på Unifi Gateway, Unifi switch 8-150w samt en extra unifi ac Pro (har en redan) , då bör jag ha ett hyfsat bra nät i huset sen :)?
Hur lätt är det att lägga in VPN i unifi gateway? Får allt som är uppkopplat på wi-fi VPN då? Och fungerar det tex med Bahnhof VPN och/eller nordvpn?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du menar att USG ska agera VPN-client? Isf aå kan jag meddela att du kommer få ut usla hastigheter om det är via OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

AC Pro kan drivas med 48V passive som @LemurenSwe påpekade, men inte med 24V.

24V Passive PoE verkar nu äntligen vara på väg att fasas ut av Ubiquiti, i alla fall för Unifi linjen.
Nyare Lite, LR och PRO har nu alla stöd för 802.3af PoE.
Ett problem här är att detta stöd har smugits in, så det finns Lite och LR som inte har stöd för 802.3af PoE.

Med passive menas att strömmen alltid ligger på, så har man en 48V passive injector och kopplar in en 24V passive enhet så finns det chans att den magiska röken som gör att det fungerar slipper ut...
En aktiv enhet förhandlar fram rätt styrka, så det är en klar fördel med active.

Ja, men alla EdgeRouter PoE man hittar i butik lär ha det starkare externa nätagget som krävs för 48V PoE så att bara rakt ut säga att den inte kunde driva de enheterna tycker jag var missvisande.

Ja, de med 802.3af är lätta att känna igen i butik eftersom de har en extra blå etikett som explicit nämner detta stöd men tyvärr lite svårare när man köper online. Min AP-AC LR saknar exempelvis det stödet men jag köpte den begagnad för ett väldigt bra pris så det kan jag leva med. Köper men en ny ska man absolut se till att få den uppdaterade revisionen av hårdvaran.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q