DT990 250 ohm och Xonar u7, behöver jag ny amp?

Permalänk
Medlem

DT990 250 ohm och Xonar u7, behöver jag ny amp?

Hej jag har köpt beyerdynamic dt990 250 ohm som är påväg med posten. Jag har Xonar u7 och undrar om den klarar av att driva dessa lurar? Jag har även ett Asus prime 390-A moderkort som kanske går att använda annars?

Jag har googlat runt i timmar utan att hitta vettigt svar så uppskattar om ni kan hjälpa mig med detta.

Kan också tillägga att jag velade mycket om akg712 eller dt990 är bättre för mig. Om akg712 är enklare att driva och jag inte behöver köpa nya grejor är dom kanske bättre.

Ska använda lurarna för gaming och musik som mest rock och lite pop som man brukar hitta i "hits idag" på spotify, oftas dom där kvinnliga sångare är i fokus

Permalänk

Testa driva dem med Xonar och moderkortet när du får dem då både borde ge dig tillräckligt med ljud ifall du nu inte vill använda dina hörlurar som högtalare
Värsta fall får du uppgradera.

Permalänk
Medlem

@AlyElManzalawy: haha jo så är nog bäst att göra, är nog orolig i onödan. Det är bara att jag vill att dom ska nå sin fulla potential och inte strypas av mina gamla grejor, har haft xonar i säkert 6 år nu. Har lite pengar att spendera så finns det saker som gör det bättre så är jag redo att spendera.

Permalänk
Medlem

Som tidigare medlem skriver så testa och se.
U7 kommer inte kunna leverera max-volymen på dt990 250 ohm, men så länge du inte behöver hög volym och du inte märker att basen inte pallar med så är det inga problem.
Sen kan du ju alltid gå förbi närmaste hifi-klubben eller annan ljudaffär och få provköra en "riktig" hörlursförstärkare och se om du märker skillnad i trycket. Gör du inte det så räcker U7 som du har för dig. Märker du stor skillnad kan du ju investera i en bättre hörlursförstärkare. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346 Fiio E10K är t.ex. dubbelt så stark som U7 och kostar under tusenlappen.

Stavfel modellnamn E10K
Permalänk

Jag rekommenderar Fiio K3 ifall du nu skulle behöva en AMP/DAC kombo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlyElManzalawy:

Jag rekommenderar Fiio K3 ifall du nu skulle behöva en AMP/DAC kombo!

Nej.

Review and Measurements of Fiio K3 DAC & Amp

Har du pengar att lägga på bra grejer så kan du kolla här efter något.
https://www.schiit.com/products

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Link2000:

Hej jag har köpt beyerdynamic dt990 250 ohm som är påväg med posten. Jag har Xonar u7 och undrar om den klarar av att driva dessa lurar? Jag har även ett Asus prime 390-A moderkort som kanske går att använda annars?

Jag har googlat runt i timmar utan att hitta vettigt svar så uppskattar om ni kan hjälpa mig med detta.

Kan också tillägga att jag velade mycket om akg712 eller dt990 är bättre för mig. Om akg712 är enklare att driva och jag inte behöver köpa nya grejor är dom kanske bättre.

Ska använda lurarna för gaming och musik som mest rock och lite pop som man brukar hitta i "hits idag" på spotify, oftas dom där kvinnliga sångare är i fokus

Jag använder en Audient iD14 till min DT880 Pro 250 ohm och märker att jag måste dra upp till -20 (från -128) än annars vanliga -30 som jag kör på för mina Sony MDR7506 så visst kräver det en saftig amp för att det skall smaka gott. Jag läste i random Prisjakt-recension om din AMP:

"Tyvärr så va mina hörlurar på 150 ohm vilket kortet ska klara enligt spec men det går inte ens att dra på ljudet så man får ont i örorna och basen är helt borta." - så verkar vara så att du kommer att behöva en bättre amp för att få ut maixmal glädje av dina lurar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Tyvärr så va mina hörlurar på 150 ohm vilket kortet ska klara enligt spec men det går inte ens att dra på ljudet så man får ont i örorna och basen är helt borta." - så verkar vara så att du kommer att behöva en bättre amp för att få ut maixmal glädje av dina lurar.

Okej tack för infon, mina lurar har kommit fram idag och kan testa om ett par timmar när jag är hemma från jobbet. Brukar inte lyssna på så hög volym för har rätt känsliga öron och vill inte skada hörslen. Har sökt runt efter en bra amp/dac men alla verkar tycka olika så svårt att bestämma sig. Har du någon att rekommendera? Min budget ligger på 1500kr ungefär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testar dom nu och volymen är verkligen inte för låg, hade kunnat dra upp den 60% högre än vad den ideala volymen är för mig. Finns det någon annan anledning att skaffa ny amp/dac än enbart volym? Förändras kvalitén också? Jag tycker det låter bra nu men har bara använt gaming hörlurar förut så hade nog inte hört skillnaden ändå om det inte låter normal

Permalänk

Tror det hade räckt för dessa lurarna sålänge du inte hör statiskt ljud, skulle du köpa amp/dac så kan du ju självklart använda dem till nya lurar ifall du nu skulle uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Link2000:

Okej tack för infon, mina lurar har kommit fram idag och kan testa om ett par timmar när jag är hemma från jobbet. Brukar inte lyssna på så hög volym för har rätt känsliga öron och vill inte skada hörslen. Har sökt runt efter en bra amp/dac men alla verkar tycka olika så svårt att bestämma sig. Har du någon att rekommendera? Min budget ligger på 1500kr ungefär

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.thomann.de/se/audient_id4.htm denna kan jag varmt rekommendera.

Då har du även TRS L+R-uttag på baksidan om du någon gång skulle investera i ett par studiohögtalare, samt en TRS/XLR-ingång där bak om du någon gång skulle få för dig att börja spela in elektriska musikinstrument.

Och så har du som sagt var en tillräcklig bra amp+dac. Totalpris med frakt blir cirka 1450 kr.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://www.thomann.de/se/audient_id4.htm denna kan jag varmt rekommendera.

Då har du även TRS L+R-uttag på baksidan om du någon gång skulle investera i ett par studiohögtalare, samt en TRS/XLR-ingång där bak om du någon gång skulle få för dig att börja spela in elektriska musikinstrument.

Och så har du som sagt var en tillräcklig bra amp+dac. Totalpris med frakt blir cirka 1450 kr.

Ska lägga denna på minnet. Tack

https://www.headfonia.com/review-audient-id4-promising/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.