Permalänk
Medlem

Mini ITX + skärm

Hej entusiaster!

Jag har inte byggt en dator på 20 år så det har varit kul att leta komponenter och läsa på vad som har hänt sen dess.

Jag vill ta hjälp av er för att se om delarna är kompatibla och balanserade för ändamålet som är spelande.

Jag kommer använda den till annat men som inte är krävande av en dator idag som surf, dokument, kanske lite videoredigering som i så fall får ta lite tid. Jag hoppas kunna cadda på den men det är isf en bonus om det går. Har annars en bärbar från jobbet till det. Så videoredigering och cad är lågprio.

Komponentlista prisjakt

Minnen har jag dålig koll på så där behöver jag hjälp. Moderkort klarar upp till 2666Mhz.

Skärm är det som är svårast och ohjälpligt dyrt, jag tittar på 1440p, 27”, IPS med adaptive sync.
Jag har hittat den här,

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5008145

Jag övervägde blower kylare till gpu men efter att ha sett byggen med samma chassi där man använder 1080ti med open air och i7 processor så borde det vara ok.

Jag kommer inte köra överklockat.

Tangenbord lånar jag ett mekaniskt cherry mx tills jag vet om jag gillar det.

Extra lagring har jag på NAS.

Har övervägt och gjort ett snarlikt bygge med Ryzen 5 3600 men läst att det finns en del barnsjukdomar med moderkort som jag gärna undviker. Samt att i5 inte verkar bli lika varm underbelastning även om den har ett högre TDP.

Jag kommer antagligen köpa allt från samma ställe utom skärmen möjligtvis. Det är värt några hundralappar extra i mitt tycke.

Ser fram emot era synpunkter och fråga gärna om det behövs.

Permalänk
Medlem

Efter som du har extern lagring på NAS så förstår jag inte varför du tar ett chassi med 6HDD platser.
Core 500 kan jag rekommendera dig. Ta ut fästet för CD läsare och chassit kyler riktigt bra och är minimalt

Node chassina är mera gjorda för NAS om du frågar mig, dom har också riktigt dåligt luftflöde.

EDIT: Jag hade valt 3600 alla dagar i veckan, särskilt i 1440p då dom är typ identiska då mesta lasten hamnar på GPU ändå.
Har själv en överklockad 3600 med en 250kr kylare och den maxar ut på 72c (test program typ Cinebench) 60c spelande så svårkyld är den knappast.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag hade också valt Ryzen 3600. Notera att du behöver göra en uppdatering av BIOS först via USB.

Sen så vet jag inte själv om jag är vidare taggad på Node 304... Node 202 eller Define Nano S är trevligare i så fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Efter som du har extern lagring på NAS så förstår jag inte varför du tar ett chassi med 6HDD platser.
Core 500 kan jag rekommendera dig. Ta ut fästet för CD läsare och chassit kyler riktigt bra och är minimalt

Node chassina är mera gjorda för NAS om du frågar mig, dom har också riktigt dåligt luftflöde.

EDIT: Jag hade valt 3600 alla dagar i veckan, särskilt i 1440p då dom är typ identiska då mesta lasten hamnar på GPU ändå.
Har själv en överklockad 3600 med en 250kr kylare och den maxar ut på 72c (test program typ Cinebench) 60c spelande så svårkyld är den knappast.

Core 500 och Node är båda lika stora, 19,5L. I node tar man ut hårddiskplatserna. Men, den egentliga anledning till Node är att chassit går att få i vitt. Vilket är det enda kravet på datorn som inte jag har satt 😉

Jag ska fundera ett varv på Ryzen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag hade också valt Ryzen 3600. Notera att du behöver göra en uppdatering av BIOS först via USB.

https://komponentkoll.se/bild/ItuJy.png

Sen så vet jag inte själv om jag är vidare taggad på Node 304... Node 202 eller Define Nano S är trevligare i så fall.

Tack för input.

Ska tänka lite till ang amd.

Ser också att du föreslagit en del andra komponenter, skulle du kunna motivera dom förändringarna lite grann så jag förstår varför just dom du föreslår är ett bättre val?

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Sando:

Jag hade också valt Ryzen 3600. Notera att du behöver göra en uppdatering av BIOS först via USB.

https://komponentkoll.se/bild/ItuJy.png

Sen så vet jag inte själv om jag är vidare taggad på Node 304... Node 202 eller Define Nano S är trevligare i så fall.

B450i har inte BIOS-flashback så går inte uppdatera bios utan processor vad jag vet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

B450i har inte BIOS-flashback så går inte uppdatera bios utan processor vad jag vet.

Finns inget mITX med bios flashback button

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Bosse78:

Finns inget mITX med bios flashback button

oh snap Visste inte att det var så illa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Finns inget mITX med bios flashback button

Hmm, det har du rätt i. Synd... det gör det väldigt svårt med mini-itx i dagens läge. Att köra på i5 är inte framtidssäkert med bara 6 trådar, och i7 så blir det en rätt duktig prisökning. Med dessa priser tror jag i så fall nästan att jag skulle rekommendera Ryzen 2700 istället. Då kan man köra på ett billigare moderkort, och får en bra processor för pengarna (16 trådar är rätt mumsigt).

Övrig rekommendationer/ändringar:

Ram: Ryzen gillar snabbare ram, så uppgradering från 2666 till 3200.

Lagring: Intel 660p - prisvärd. Visst är Samsung bättre, men du lär inte märka någon större skillnad.

Grafikkort: Rx 5700 presterar ungefär på samma nivå som RTX 2060 Super. Visst, det är ett blowerkort, men i ett litet system är det inte så stor skillnad på ljudnivå och ljud som i ett större chassi. Det är klart mera prisvärt.

CPU-kylare: Den du valt är också bra, men jag råkar gilla Noctua.

Nätagg: Mindre nätagg ger bättre luftflöde, mera utrymme för komponenter och kablar. Speciellt om skulle välja ett ännu mindre chassi så är det ett bra val med mindre storlek på nätagget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Efter som du har extern lagring på NAS så förstår jag inte varför du tar ett chassi med 6HDD platser.
Core 500 kan jag rekommendera dig. Ta ut fästet för CD läsare och chassit kyler riktigt bra och är minimalt

Node chassina är mera gjorda för NAS om du frågar mig, dom har också riktigt dåligt luftflöde.

Jag har tänkt gå över till ett node 304 för nästa ITXbygge ;).

Ut med alla hårddiskvaggor så får man ett mitx-chassi på under 20 liter som har plats för en nh-d15 kylare och fullstora grafikkort.
Och det finns i vitt.
Yay

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12763618

Valde Z390 moderkort för att vara säker på att processorn kommer fungera utan att behöva uppdatera BIOS men annars hade ett B360 eller H370 varit mer ekonomiskt om man kan hitta en med stöd för 9e gen eller be inet eller någon annan butik att uppdatera BIOS innan den skickas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Du hade redan skrivit om det, men rätt onödigt med ett Z-seriens moderkort när B360 eller H310 räcker riktigt bra för 9400F. Det här är t.ex. halva priset: https://www.webhallen.com/se/product/296211-ASUS-PRIME-H310I-...

Sen skulle jag nog hellre rekommendera Ryzen 2600X eller 2700 över 9400F. Ska man köra Intel i dagens läge vill man nog åtminstone ha en i7. 6 trådar är verkligen inte framtidssäkert.

Edit: Det moderkortet funkar också out of the box med 9400F.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ska man köra på i5 får man vänta på nästa generation som troligtvis kommer bestyckas med HP, dvs 6 kärnor / 12 trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tänkt gå över till ett node 304 för nästa ITXbygge ;).

Ut med alla hårddiskvaggor så får man ett mitx-chassi på under 20 liter som har plats för en nh-d15 kylare och fullstora grafikkort.
Och det finns i vitt.
Yay

Kommer du flytta över merparten av dina komponenter eller köpa allt nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

B450i har inte BIOS-flashback så går inte uppdatera bios utan processor vad jag vet.

Skrivet av Bosse78:

Finns inget mITX med bios flashback button

Vad innebär det att man inte kan uppdatera BIOS utan processor, spelar det någon roll?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Yofu:

Vad innebär det att man inte kan uppdatera BIOS utan processor, spelar det någon roll?

Skulle du köra 3600 med B450i så behöver du hitta en processor från 2000-serien eller tidigare för att uppdatera BIOS, alternativt fråga butiken om de kan uppdatera BIOS åt dig. Utan uppdaterat BIOS så är datorn bara en stor och dyr brevpress.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yofu:

Kommer du flytta över merparten av dina komponenter eller köpa allt nytt?

Tanken är att flytta över befintliga grejer. Med ett undantag då.
Har ett EVGA supernova G2 (nätagg) som inte får plats riktigt däremot. Så nytt nätagg behövs för min del.
Tänkte sätta SSDn (2,5") innanför frontpanelen nedanför fläktarna. Inget oficiellt diskutrymme där men det finns plats för en där. Har sett att andra löst det så iaf så det borde funka.

Nu har jag lite annat att stå i så det kanske inte blir av förrän i vinter, men det är på gång iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Skulle du köra 3600 med B450i så behöver du hitta en processor från 2000-serien eller tidigare för att uppdatera BIOS, alternativt fråga butiken om de kan uppdatera BIOS åt dig. Utan uppdaterat BIOS så är datorn bara en stor och dyr brevpress.

Ett alternativ som kan fungera är att låna en processor från AMD.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100#faq-Short-Term-P...

Eller så kan man köpa en billig AMD 200GE för att starta datorn, uppdatera BIOS och sedan sälja:

https://www.amazon.de/AMD-YD200GC6FBBOX-Athlon-200GE-Retail/d...

45 euro med gratis frakt från Amazon. Sen finns det säkert någon som vill köpa den för 300kr eller något.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hmm, det har du rätt i. Synd... det gör det väldigt svårt med mini-itx i dagens läge. Att köra på i5 är inte framtidssäkert med bara 6 trådar, och i7 så blir det en rätt duktig prisökning. Med dessa priser tror jag i så fall nästan att jag skulle rekommendera Ryzen 2700 istället. Då kan man köra på ett billigare moderkort, och får en bra processor för pengarna (16 trådar är rätt mumsigt).

https://komponentkoll.se/bild/IZFhg.png

Övrig rekommendationer/ändringar:

Ram: Ryzen gillar snabbare ram, så uppgradering från 2666 till 3200.

Lagring: Intel 660p - prisvärd. Visst är Samsung bättre, men du lär inte märka någon större skillnad.

Grafikkort: Rx 5700 presterar ungefär på samma nivå som RTX 2060 Super. Visst, det är ett blowerkort, men i ett litet system är det inte så stor skillnad på ljudnivå och ljud som i ett större chassi. Det är klart mera prisvärt.

CPU-kylare: Den du valt är också bra, men jag råkar gilla Noctua.

Nätagg: Mindre nätagg ger bättre luftflöde, mera utrymme för komponenter och kablar. Speciellt om skulle välja ett ännu mindre chassi så är det ett bra val med mindre storlek på nätagget.

Jag kan definitivt byta ut hdd och ska jämför Rx 7500 med RTX 2060 Super.

Det finns enormt många RAM minnen och vissa kan jag inte se någon skillnad på utöver en beteckning på en lång rad bokstäver. Hur vet man att minnena är kompatibla? Behövs kylning om man inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Skulle du köra 3600 med B450i så behöver du hitta en processor från 2000-serien eller tidigare för att uppdatera BIOS, alternativt fråga butiken om de kan uppdatera BIOS åt dig. Utan uppdaterat BIOS så är datorn bara en stor och dyr brevpress.

Bra info! Hade nämligen ett B450i i min lista med AMD cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ett alternativ som kan fungera är att låna en processor från AMD.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100#faq-Short-Term-P...

Eller så kan man köpa en billig AMD 200GE för att starta datorn, uppdatera BIOS och sedan sälja:

https://www.amazon.de/AMD-YD200GC6FBBOX-Athlon-200GE-Retail/d...

45 euro med gratis frakt från Amazon. Sen finns det säkert någon som vill köpa den för 300kr eller något.

Tack för tipsen. Fast i så fall känns det mer lönt att lägga till dom extra hundralapparna för ett bättre/nyare moderkort som fungerar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

@Vzano: Du hade redan skrivit om det, men rätt onödigt med ett Z-seriens moderkort när B360 eller H310 räcker riktigt bra för 9400F. Det här är t.ex. halva priset: https://www.webhallen.com/se/product/296211-ASUS-PRIME-H310I-...

Sen skulle jag nog hellre rekommendera Ryzen 2600X eller 2700 över 9400F. Ska man köra Intel i dagens läge vill man nog åtminstone ha en i7. 6 trådar är verkligen inte framtidssäkert.

Edit: Det moderkortet funkar också out of the box med 9400F.

Varför är i5 inte framtidssäkert?

Permalänk
Medlem

Det här forumet är ju ta mig fa-an en guldgruva om man behöver hjälp!
Tack alla som bidrar, det är verkligen uppskattat!

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara MITX? Jag har byggt tre node 304 och det blir kompromisser att ta ställning till, t ex att nätagget skall helst vara så kort som möjligt och att grafikkortet bara kan vara 2-slot i bredd samt att moderkorten är dyrare än ATX. För just Zen 2 så är det enklast (just nu) med ATX moderkort då de finns i flest variationer och är typ billigast.

Chassimässigt kan jag rekommendera Phanteks P300. Jättebilligt och finns i vitt. Samt tar mindre plats på ett bord även om det är högre.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4734636

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Varför måste det vara MITX? Jag har byggt tre node 304 och det blir kompromisser att ta ställning till, t ex att nätagget skall helst vara så kort som möjligt och att grafikkortet bara kan vara 2-slot i bredd samt att moderkorten är dyrare än ATX. För just Zen 2 så är det enklast (just nu) med ATX moderkort då de finns i flest variationer och är typ billigast.

Chassimässigt kan jag rekommendera Phanteks P300. Jättebilligt och finns i vitt. Samt tar mindre plats på ett bord även om det är högre.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4734636

Det mest logiska är nog inte att bygga ett MITX men jag gillar tanken på en liten dator och det har rotat sig. MITX blir det.
Jag tittade på Phanteks men jag gillar inte de svarta detaljerna utöver att det är ett ATX. Men jag uppskattar att du tog dig tid och tipsa.

Hur kom det sig att du gjort tre stycken byggen med Node 304 om du inte är nöjd med det? Och vad blev det för komponenter?

Enligt FD's specifikation får ett gpu fullängdskort plats om det är max 45mm. Är din erfarenhet annorlunda?

från FD:
Power supply type
ATX (up to 160 mm in length)
Motherboard compatibility
Mini ITX, Mini DTX (motherboards with SATA ports that are angled 90 degrees may conflict with installation in the case)
GPU max length
310 mm (when 2 HDD slots are removed; graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160 mm)
CPU cooler max height
165 mm
Max GPU thickness
45 mm

Rättade info ang. gpu. La till info från FD.
Permalänk
Rekordmedlem

Tänk om de fick tummen ur och släppte en sån häe nån gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Crucial P1 1TB verkar vara en bra kompromiss gällande skriv/läs hastigheter och pris/GB framför Samsung 970 EVO och Intel 600P.

Taget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yofu:

Vad innebär det att man inte kan uppdatera BIOS utan processor, spelar det någon roll?

Skrivet av Vzano:

Skulle du köra 3600 med B450i så behöver du hitta en processor från 2000-serien eller tidigare för att uppdatera BIOS, alternativt fråga butiken om de kan uppdatera BIOS åt dig. Utan uppdaterat BIOS så är datorn bara en stor och dyr brevpress.

Skrivet av Sando:

Ett alternativ som kan fungera är att låna en processor från AMD.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100#faq-Short-Term-P...

Eller så kan man köpa en billig AMD 200GE för att starta datorn, uppdatera BIOS och sedan sälja:

https://www.amazon.de/AMD-YD200GC6FBBOX-Athlon-200GE-Retail/d...

45 euro med gratis frakt från Amazon. Sen finns det säkert någon som vill köpa den för 300kr eller något.

Gör ni inte detta till ett onödigt stort problem nu? Inet tar väl 200kr för att uppdatera moderkortet till ett nyare BIOS?

Bestämmer du dig för kombon med Ryzen 3 samt B450 så kontakta bara Inet så bör det gå att fixa.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yofu:

Enligt FD's specifikation får ett gpu fullängdskort plats om det är max 45mm. Är din erfarenhet annorlunda?

från FD:
Power supply type
ATX (up to 160 mm in length)
Motherboard compatibility
Mini ITX, Mini DTX (motherboards with SATA ports that are angled 90 degrees may conflict with installation in the case)
GPU max length
310 mm (when 2 HDD slots are removed; graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160 mm)
CPU cooler max height
165 mm
Max GPU thickness
45 mm

Jag har inte personlig erfarenhet av det ännu, men det finns många andra som har erfarenhet kring just nätaggstorleken i det här chassit.
Fullstort nätagg får plats. Helt klart.
Men inte om man också ska ha in grafikkort.
Sladdarna från nätagget sticker ut mot grafikkortet så absolut maxlängd på nätagg med grafikkort skulle jag säga är 150mm. Men man gör livet enklare för sig om man väljer ett mindre nätagg än så. SFX-storlek är väl rekommenderat. Den mer ovanliga SFX-L storleken lär också gå bra (fördelen med dessa är väl att de får plats med en 120mm-fläkt men utbudet av nätagg är sämre).

Svårt att få en bra bild av vad jag menar kanske. Lättare om man ser det här själv.
Finns flertalet recensioner för detta chassi när de stöter på just det här med längden på nätagg.
Exempelvis Sweclockers när de testade chassit. Finns video på detta.
8min 7 sek in så går de igenom problemet:
https://youtu.be/WrWpfSKemhs?t=487

Har även sett lite mods på det här problemet. Finns nämligen plats kvar åt andra hållet i chassit så det går att borra bort popnitarna till nätaggsvaggan och flytta den i sidled och göra nytt fäste där istället (alltså så att det finns mindre plats kvar där nätströmkontakten kopplas in). Är man dels sugen på stort nätagg och tycker det är kul att modda chassin så finns den möjligheten.
Själv kommer jag ta den enklare vägen och skaffa ett mindre nätagg istället.

Edit:
Värt att tillägga är väl att ickemodulära nätagg kan ha samlat alla sladdutgångar på "bortre sidan" och det ger då möjlighet att ha grafikkort som är så långt att det inte riktigt når fram till sladdutgången. Så där går att hitta någon form av kompromiss med fullstora nätagg och grafikkort om de inte är så långa.
Men vill man ha ickemodulära nätagg i så små chassin? Jag rekommenderar inte den lösningen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Moderkort med äldre chipset som kommer med kompatibel bios från fabrik för zen 2 är märkta med

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.