Permalänk

Köpa begagnad speldator

Hej!

Ska köpa en begagnad speldator till systersonen. Ska klara Fortnite och möjligen lite CS så småningom. Har hittat den här på blocket: https://www.blocket.se/Goteborg/_NY__i5_6500___GTX_1060_6GB__...

Ska enligt annonsören vara byggd för en vecka sedan, men en del komponenter är köpt på företag varför svårt att få kvitto med garantier på allt. Låter väl inte helt orimligt om han/hon köpt den på föräldrarnas företag. Låter det som en bra ihopsatt dator?

Tack på förhand för eventuella svar!

Mvh
Erik

Om man inte orkar följa länken är spec'en så här:

Intel Core i5-6500
EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC
Samsung 16GB DDR4-minne
Kingston 240GB SSD
Kolink 400W 80+ Nätagg
Bitfenix Nova chassi

Permalänk
Medlem

Processorn måste ha legat i förpackning ett tag då mig veterligen har den inte sålts på rätt länge nu. Nätaggregatet är i svagaste laget avs. watt. I övrigt rätt OK tycker jag, men vet inte vad priset blir.

Permalänk

@hypermode: tack för svar! Priset är 5500 kr. Kan ju i värsta fall byta nätagget om den skulle behöva uppgraderas.

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundermaneten:

Ska enligt annonsören vara byggd för en vecka sedan, men en del komponenter är köpt på företag varför svårt att få kvitto med garantier på allt.

Låter som han har köpt en billig arbetsdator begagnad typ lenovo och plockat över delar till en ny dator. Du kan ju alltid testa honom genom att fråga vad det är för moderkort, om det är ett typ oem moderkort.

Gällande priset så är det inte direkt något kap, men ändå en okey dator prestandamässigt. Nya i3orna presterar likt de gamla i5orna vilket har pressat ner prisbilden en aning för andrahandsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Processorn måste ha legat i förpackning ett tag då mig veterligen har den inte sålts på rätt länge nu. Nätaggregatet är i svagaste laget avs. watt. I övrigt rätt OK tycker jag, men vet inte vad priset blir.

Processorn släpptes 2015
Modell av RAM och SSD hade varit intressant.

Marknaden för begagnade komponenter är inte sådär jätterolig, många "speldatorer" och i värsta fall så får man ett moderkort som kraschar oregelbundet.
Jag talar från egen erfarenhet då syrran fick för sig att köpa en "speldator" på blocket, det var rätt kassa specifikationer, saknades licenser och datorn startade om lite då och då PGA skadat moderkort....

Permalänk

@Fearnox: Oj, låter som en rätt dålig upplevelse. Ja, observant att uppmärksamma när processorn är byggt. Det missade jag själv dessvärre - tack för det! Jag köpte själv dator begagnat och den har varit hur stabil som helst samtidigt som jag sparade många tusenlappar. Jag tror att jag avstår den här datorn och letar efter en med faktiskt kvitto. Tack så mycket för hjälpen till er båda!

Mvh,
Erik

Permalänk

@Elektron: Hej!

Tack för svar! Låter som en klok reflexion. Avstår den här datorn och letar vidare!

Mvh
Erik