Ny router - Wi-Fi fungerar endast på vissa enheter

Permalänk
Medlem

Ny router - Wi-Fi fungerar endast på vissa enheter

Hej

Vi har fiber från Telenor här hemma. Har haft i två år nu funkat bra. Nyligen hände nåt med wifi som gjorde att det inte funkade som det skulle och telenor ville byta ut routern till en ny. Sagt och gjort. Wifi funkade då på alla enheter som det skulle. Förutom på dotterns gamla surfplatta där det står att internet eventuellt inte fungerar.

Men nu 1 vecka senare så plötsligt funkar inte wifi på vår laptop. Och inte på vår stationära. Inte heller på vår smart tv.

Några av våra mobiler funkar med wifi. Någon inte.

Vi kör TV genom fiber och det är kopplat trådlöst via telenors uppkopplingskit, som inte använder routern. Kanaler funkar alltså.

Jag har nu återställt router, stängt av switchen, startat om allt som inte funkar...men det går inte med wifi.

Testade TV och laptop med kabel.. Det funkar.

Så frågan är varför min mobil funkar med wifi nu..men inte alla enheter.

Även digitalboxen som är uppkopplad funkar med wifi.

Alla lampor på router och switch som ska lysa lyser.

Ska ringa Telenor igen men gillar att fråga ni kloka clockers 😁

Förtydligat rubrik /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Hej

Vi har fiber från Telenor här hemma. Har haft i två år nu funkat bra. Nyligen hände nåt med wifi som gjorde att det inte funkade som det skulle och telenor ville byta ut routern till en ny. Sagt och gjort. Wifi funkade då på alla enheter som det skulle. Förutom på dotterns gamla surfplatta där det står att internet eventuellt inte fungerar.

Men nu 1 vecka senare så plötsligt funkar inte wifi på vår laptop. Och inte på vår stationära. Inte heller på vår smart tv.

Några av våra mobiler funkar med wifi. Någon inte.

Vi kör TV genom fiber och det är kopplat trådlöst via telenors uppkopplingskit, som inte använder routern. Kanaler funkar alltså.

Jag har nu återställt router, stängt av switchen, startat om allt som inte funkar...men det går inte med wifi.

Testade TV och laptop med kabel.. Det funkar.

Så frågan är varför min mobil funkar med wifi nu..men inte alla enheter.

Även digitalboxen som är uppkopplad funkar med wifi.

Alla lampor på router och switch som ska lysa lyser.

Ska ringa Telenor igen men gillar att fråga ni kloka clockers 😁

- Kan du se något i en logg på routern eller i någon av enheterna som inte kan ansluta?
- Kan du sammanfatta alla inställningar för WLAN på routern?
- testat rensa gamla sparade WLAN på enheterna som inte kan ansluta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

- Kan du se något i en logg på routern eller i någon av enheterna som inte kan ansluta?
- Kan du sammanfatta alla inställningar för WLAN på routern?
- testat rensa gamla sparade WLAN på enheterna som inte kan ansluta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt vad du vill jag ska göra 😂

Har dock "glömt" nuvarande och gamla nätverk på datorerna.

Det skumma är att jag igår kväll fick datorerna och tvn att funka med wifi. Sen nu i morse så funkade det inte igen. Inte heller på min mobil. Men nu ikväll funkar det på min mobil, på laptopen gick det igång plötsligt men på stationära funkar det inte.

Enheter som krockar? Ip grej?

Permalänk
Medlem

@Baeck: kolla både 2,4 och 5Ghz, Samt om AC protokoll användes kan vissa enheter få bekymmer om man kör 5Ghz/AC protokoll på auto på router, en del enheter klarar inte av höga kanalnummer, i så fall ställ in fast kanal och en låg sådan, tex 36

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Baeck: kolla både 2,4 och 5Ghz, Samt om AC protokoll användes kan vissa enheter få bekymmer om man kör 5Ghz/AC protokoll på auto på router, en del enheter klarar inte av höga kanalnummer, i så fall ställ in fast kanal och en låg sådan, tex 36

Innan kunde man välja frekvens bland nätverken men nu står det bara Tn_wifi_.... 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du samma ssid på både 2,4 och 5GHz ?
När du säger "funkar inte" menar du att du inte ser rätt ssid eller inte inte kan ansluta till rätt ssid eller att det inte blir nån datatrafik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Innan kunde man välja frekvens bland nätverken men nu står det bara Tn_wifi_.... 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som default ssid på en telenorsrouter. Har den nollställt sig? Kolla gärna ip-status på typ en mobil och dator/tv. Där man kan se ipnummer, gateway, dns etco ch posta här. Både på det som fungerar och det som inte fungerar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Låter som default ssid på en telenorsrouter. Har den nollställt sig? Kolla gärna ip-status på typ en mobil och dator/tv. Där man kan se ipnummer, gateway, dns etco ch posta här. Både på det som fungerar och det som inte fungerar.

Ringde Telenor idag igen och han sa att det varit nån uppdatering som ändrat om så det bara finns en ssid att välja på.. Men han ändrade tillbaka till hur det var innan så nu kan vi välja mellan 24ghz och 5ghz...verkar funka nu igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Ringde Telenor idag igen och han sa att det varit nån uppdatering som ändrat om så det bara finns en ssid att välja på.. Men han ändrade tillbaka till hur det var innan så nu kan vi välja mellan 24ghz och 5ghz...verkar funka nu igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Va bra

Visa signatur

.