Permalänk
Medlem

Nybyggd dator fastnar under USB boot

Hej gubbar, nu måste jag vända mig till experterna.
Byggde ihop min nya dator igår, specs:

ASUS Prime Z390-A
i7 9700k
Corsair Hydro H100i RGB Platinum
MSI RTX 2080 Ventus OC
Corsair Vengeance 2x8GB 3200mhz CL16
Intel 660p 1TB
Windows 10 på USB hämtat från Microsoft med Media Creation Tool

Problemet är att datorn hänger sig så fort den ska börja boota från min USB-sticka. Lånad bild nedan:

Cirkeln dansar i några sekunder och sedan fryser animationen. Prickarna stannar alltid exakt på samma ställe.
Jag har märkt att tangentbord och mus lyser under uppstart (normalt), sedan släcks, och i EXAKT samma stund som animationen fryser, då tänds mus och tangentbord upp igen. Samband?

Fläktarna till AIOn varvar även upp då den fryser, som om processorn går tungt.

Jag skulle tro att det är någon inställning i BIOS som spökar med USB, men jag hittar inte lösningen. Saker jag provat:

- Provat USB-stickan i ALLA portar
- Kopplat ur all annan utrustning som körs via USB inkl. USB 3.0-kabeln till fronten
- Clear CMOS
- Lekt runt med UEFI / Legacy boot samt enable / disable fast boot, även provat CSM (Compatibility Support Module)
- Plockat ur grafikkortet helt och istället köra integrerad grafik
- Provat ladda ner och lägga in Windows 10 på stickan på nytt med Media Creation Tool

USB-stickan i fråga har jag använt flertalet gånger tidigare vid installation på olika datorer, har aldrig varit några problem tidigare.

Nästa steg är att försöka få tag i en SATA DVD-enhet och köra något bootbart genom skiva för att se om man kommer vidare där. Men jag har varken tid eller lust att åka och köpa / låna det just nu. Det måste gå att lösa genom någon inställning.

Vad tror ni? All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Prova en annan sticka.. gärna av ett känt märke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade börjat med att slänga på senaste UEFI-uppdateringen. Är ändå inte fel att ha gjort innan OS-installation i vilket fall som helst. Förhoppningsvis stökar det inte med USB-stickan när du bara ska ladda en fil från ett FAT32-system från den.

Plocka hem senaste uppdateringen från Asus hemsida, formatera USB-stickan med FAT32, packa upp uppdateringen till stickan, plugga in i datorn, gå in i UEFI, och installera uppdateringen från EZ Flash-menyn (om det fortfarande heter så på Asus moderkort).

Flashern gör en CRC-check, skulle det vara nåt strul med USB så imagen inte laddas korrekt, så kommer det protestera. Ingen risk att det går åt skogen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@exhale315: om du inte redan bara har en diskenhet inkopplad under installationen se till att ha det, iaf om du använder en nvme disk till c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Prova en annan sticka.. gärna av ett känt märke

Skickades från m.sweclockers.com

Har nu lånat två andra stickor att prova med. Tack.

Skrivet av kaput:

Hade börjat med att slänga på senaste UEFI-uppdateringen. Är ändå inte fel att ha gjort innan OS-installation i vilket fall som helst. Förhoppningsvis stökar det inte med USB-stickan när du bara ska ladda en fil från ett FAT32-system från den.

Plocka hem senaste uppdateringen från Asus hemsida, formatera USB-stickan med FAT32, packa upp uppdateringen till stickan, plugga in i datorn, gå in i UEFI, och installera uppdateringen från EZ Flash-menyn (om det fortfarande heter så på Asus moderkort).

Flashern gör en CRC-check, skulle det vara nåt strul med USB så imagen inte laddas korrekt, så kommer det protestera. Ingen risk att det går åt skogen.

Ja, detta hade jag faktiskt inte en tanke på. Kollade aktuell version och det har kommit ut många uppdateringar sen dess.
Förhoppningsvis har vi svaret här

Skrivet av [SmR]BMF:

@exhale315: om du inte redan bara har en diskenhet inkopplad under installationen se till att ha det, iaf om du använder en nvme disk till c:

Tack! Värt att prova.
Min förra dator hade ASUS Strix Z390-F med en Samsung NVMe och där var det aldrig några problem med samma sticka, men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

@kaput Stort tack! Nu rullar installationen fint. Får ha som rutin i fortsättningen att alltid lägga in senaste BIOS i systemet innan installation.