Permalänk
Medlem

Datorn small när jag dimmade lampan

Efter att ha spenderat helgen åt att möblera min nya lägenhet startade jag min stationära dator för första gången på några veckor för ett par timmar sen. Det fungerade bra under en hyfsat lång stund. Problemet uppstod dock när jag skulle dimma taklampan. Eftersom det inte fanns någon installerad dimmer har jag köpt lampa och dimmer från Ikea Trådfri. Sekunden jag snurrade på den med datorn igång datorn och den stängdes av. Lampan dimmades och fortsatte lysa. Lampan och uttaget datorn var kopplad till ligger på olika säkringar, och ingen av dem gick. Efter att jag snabbt kopplat ur alla kablar märkte jag att det började lukta bränt, men jag har inte kunnat avgöra exakt vad. Sedan dess går det inte att starta datorn.

Det jag behöver hjälp med är dels att hitta vad i datorn som gått sönder, men även att hitta hur felet gick till så att det inte händer igen.

Datorn är snart 6 år gammal, och jag har aldrig haft något liknande fel. Om inte timingen var en total slump antar jag att det hade någonting att göra med dimmern. För att förtydliga är dimmern helt trådlös. Kan det vara så att den kommunicerat med datorn när den skulle kommunicera med lampan och på så sätt orsakat felet?

Datorn var kopplad till följande trådlösa saker:
Logitech G603 (trådlös mus)
Steelseries Arctis Pro Wireless (trådlöst headset)
Netgear JWNR2010v5 (router), ansluten med ethernet sladd
D-link dwa172 (wifi-mottagare), användes ej men ikopplad

Vad jag kan se från den tekniska datan opererar Ikea Trådfri mellan 2405-2480MHz. Musen, hörlurarna, routern och wifi mottagaren använder sig 2.4GHz bandet. Kan det vara så dumt att någon av dessa fyra tog emot signalen från dimmern och orsakade ett så pass allvarligt fel att datorn small? Det vore fruktansvärt pinsamt och jag tror väl egentligen inte det, men det är enda orsaken jag kan komma på. Vad tror ni andra?

Hur ska jag göra för att hitta den felande komponenten? Jag fick datorn installerad av Inet och det enda jag själv gjort med den är att stoppa in två extra ramminnen. Vill inte riskera att något går ännu mer sönder alternativt att jag får en stöt. Läste någonstans att det kan finnas en potentiellt livsfarlig restladdning i nätaggregatet, men hittar begränsat med information om det och har ingen koll alls på hur el fungerar. Ligger det någon sanning i det?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter mer som att du har någon form av fel på elen i din lägenhet. Att en radiosignal skulle få datorn att begå självmord är inte alls troligt.

Är detta en hyreslägenhet så ska du ta kontakt med din hyresvärd för en felsökning. Det kan vara så att någon tidigare ägare har fulkopplat någonstans.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är med all säkerhet inte så att din dimmer kommunicerat med datorn.

Skulle det vara så att det störde ut skulle dina prylar bara sluta fungera..

Går lampa med dimmer på samma fas som datorn?

Tänker om det är så att ditt nätaggregat legat exakt på dödens gräns och din dimmer alstrade en störning som triggade det sista. Känns ändå osannolikt. Mer troligt är att det är slumpen verk. Troligen i kombination med att du flyttat runt din dator och något hänt i samband med det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara riktigt olyckligt om Ikeas trådlösa dimmrar kan slå ut datorer.
Detta skulle kollas upp närmare på något vis då det är allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Skulle vara riktigt olyckligt om Ikeas trådlösa dimmrar kan slå ut datorer.
Detta skulle kollas upp närmare på något vis då det är allvarligt.

Det är inte speciellt sannolikt att ett företag som IKEA skulle slarva igenom elektronikprodukter med så allvarliga fel, de är alldeles för rädda om sitt varumärke för att göra nått sånt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Det är med all säkerhet inte så att din dimmer kommunicerat med datorn.

Skulle det vara så att det störde ut skulle dina prylar bara sluta fungera..

Går lampa med dimmer på samma fas som datorn?

Tänker om det är så att ditt nätaggregat legat exakt på dödens gräns och din dimmer alstrade en störning som triggade det sista. Känns ändå osannolikt. Mer troligt är att det är slumpen verk. Troligen i kombination med att du flyttat runt din dator och något hänt i samband med det.

Olika säkringar ligger de på står det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Det är inte speciellt sannolikt att ett företag som IKEA skulle slarva igenom elektronikprodukter med så allvarliga fel, de är alldeles för rädda om sitt varumärke för att göra nått sånt.

De verkar kommunicera på samma frekvens så det kan ligga något i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänker om det är så att ditt nätaggregat legat exakt på dödens gräns och din dimmer alstrade en störning som triggade det sista.

This! Har själv haft två nättagg smälla för mig p.g.a ålder. Då var de 5 år i ena fallet och 8 år i andra. Båda gångerna hände det efter att jag flyttat datorerna dessutom.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Olika säkringar ligger de på står det.

Ja, därför frågar jag om det är samma fas.

Det framgår inte, men har betydelse.

Skrivet av anon298854:

De verkar kommunicera på samma frekvens så det kan ligga något i det.

Verkar? Det anges ett synnerligen brett frekvensspann.

Dessutom skulle inget explodera och gå sönder bara för att det är samma frekvens, det skulle möjligen störa funktionen. Detta med radiofrekvenser följer dessutom vissa standarder och regler.

Det sannolika är ett nätagg som råkade gå sönder då men ändå hade gått sönder väldigt snart ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter mer som att du har någon form av fel på elen i din lägenhet. Att en radiosignal skulle få datorn att begå självmord är inte alls troligt.

Är detta en hyreslägenhet så ska du ta kontakt med din hyresvärd för en felsökning. Det kan vara så att någon tidigare ägare har fulkopplat någonstans.

Jag skulle inte tro att det gjorts någon fulkoppling. Det är en (kommunal) studentbostad som dessutom renoverades för 1-2 år sedan. Jag gissar att ingen hyresgäst ändrat något sedan dess.

Skrivet av Karaff:

Det är med all säkerhet inte så att din dimmer kommunicerat med datorn.

Skulle det vara så att det störde ut skulle dina prylar bara sluta fungera..

Går lampa med dimmer på samma fas som datorn?

Tänker om det är så att ditt nätaggregat legat exakt på dödens gräns och din dimmer alstrade en störning som triggade det sista. Känns ändå osannolikt. Mer troligt är att det är slumpen verk. Troligen i kombination med att du flyttat runt din dator och något hänt i samband med det.

Kan tyvärr inte svara på om de går på samma fas. Finns ingen information i proppskåpet och kan inte mäta.

Jag tycker ändå att det låter lovande om det faktiskt bara är ett gammalt slitet nätaggregat som är problemet.

Skrivet av webbson:

This! Har själv haft två nättagg smälla för mig p.g.a ålder. Då var de 5 år i ena fallet och 8 år i andra. Båda gångerna hände det efter att jag flyttat datorerna dessutom.

Har det räckt att byta nätaggregat vid dessa tillfällen eller har smällarna förstört något annat på köpet?

Skrivet av Karaff:

Ja, därför frågar jag om det är samma fas.

Det framgår inte, men har betydelse.

Verkar? Det anges ett synnerligen brett frekvensspann.

Dessutom skulle inget explodera och gå sönder bara för att det är samma frekvens, det skulle möjligen störa funktionen. Detta med radiofrekvenser följer dessutom vissa standarder och regler.

Det sannolika är ett nätagg som råkade gå sönder då men ändå hade gått sönder väldigt snart ändå.

Du skulle alltså tro att det inte bör vara några problem att fortsätta använda dimmern om jag byter ut nätaggregat mot ett nytt med minst lika hög effekt och certifiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Har det räckt att byta nätaggregat vid dessa tillfällen eller har smällarna förstört något annat på köpet?

För mig har det gjort det ja. Ena gången slog det ut en 10cm gnista bak från nätaggregatet när jag var där bak och kopplade in, då höll man på att dö kan jag lova.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänker om det är så att ditt nätaggregat legat exakt på dödens gräns och din dimmer alstrade en störning som triggade det sista. Känns ändå osannolikt. Mer troligt är att det är slumpen verk. Troligen i kombination med att du flyttat runt din dator och något hänt i samband med det.

Det här låter mest sannolikt.

Trådlös Zigbee-kommunikation (som trådfri är) har funnits rätt länge i många olika tillverkares produktportofolio, och hade något sådant här kunna inträffa hade det gjort så för längesedan.

Permalänk
Medlem

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/april/de...

Läs om Ledlampor och övertoner. Detta pratas det väldigt lite om fast det redan är ett enormt problem. Lägg därtill det faktum att du bor i en studentbostad med många individer och vardera många moderna switchade apparater, kanske också laddstolpar till bil i anslutning till samma elnät så har du ett elnät med väldigt mycket störningar (övertoner) i.

Det första som händer när du anslutit datorn är att kondensatorerna i nätagget värms upp av den störningsnivå som redan finns i systemet. Om du då ansluter en LED som (potentiellt) redan genererar sina egna störningar med en dimmer ovanpå det som är ännu större störningskälla i samma ledning som datorn så är det inte riktigt som droppen som fick bägaren att rinna över, utan snarare kanske decilitern som fick bägaren att rinna över.

Nätagget behöver alltså inte ha varit utslitet eller ens nära utslitet, bara odimensionerat för att klara av ett elnät med så mycket störningar i. Fråga gärna runt bland dina studentkamrater om fler råkat ut för att deras elektronik lagt av.

Har du tur räcker det bara med att byta nätagg. Gör då både dig själv och dina studentboendemedmänniskor en tjänst och köp ett riktigt nätagg, som både är byggt ordentligt (för att minimera egna störningar på nätet och hantera inkommande störningar) samt som har kvalitetskomponenter som skyddar din dator om/när det skulle gå sönder.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niksam:

Jag skulle inte tro att det gjorts någon fulkoppling. Det är en (kommunal) studentbostad som dessutom renoverades för 1-2 år sedan. Jag gissar att ingen hyresgäst ändrat något sedan dess.

En fulkoppling kan väl göras dagen efter en renovering när någon vill ha ett nytt uttag eller vad som helst annat. Kan ju även vara så att elektrikern som skötte renoveringen har gjort misstag. Att något är nytt eller nästan nytt är inte en garanti för att det är felfritt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!