Anmäl dig till Roborock Challenge!

Windows 2012 r2 ramminnet tar slut

Permalänk
Medlem

Windows 2012 r2 ramminnet tar slut

Hej!

Har en windows 2012 r2 server på vårt företag.
Den har sedan en tid tillbaka börjat äta upp allt ramminne i perioder för att sen återgå till ca 50% nyttjande.
Under 3-5timmar så är allt minne bara som uppätet.
Kör jag aktivitetshanteraren så går det inte heller att lokalisera vart ramminnet håller hus.
Har även kollat event loggen och kan inte härleda till att någon process startar i anslutning till när minnet tar slut eller att någon process avslutas i samband med när den återgår till det normala.

Servern är en dell t110 med en xeon e3-1220 v2 processor med 20gb ram.
Diskarna och processorn har även under tiden inte mer än högst 20% belastning.
Ingen värsting men borde absolut räcka för att driva vår visma databas och lite folder redirection.

Gör mig klok =D

Kompletterade med en till bild över minnet
Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara så att någon mjukvara eller drivrutin har en minnesläcka. Ungefär så som du beskriver det är symptomen när man har KillerNic's trasiga drivrutin till sitt nätverkskort. Minnet "hamnar" då under en kategori som kallas "Icke växlingsbar pool" på svenska. Vet tyvärr inte vad det heter på engelska.

Det är iofs konstigt att du får tillbaka minnet vid vissa tidpunkter. Kan det vara så att drivrutinen då krashar och startar om och att den då frigör allt minne som den har läckt? Kolla i eventloggen om du har något som sammanfaller med att minnesanvändningen återgår till 50%.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:
Det har jag redan kikat står strax ovan bilden.
Ingen krasch eller något i eventloggen

Jag misstänker också minnesläcka men är inte direkt lätt att hitta så tar emot alla tips som finns.
Så oloigskt när det alltid håller i sig i 3-5 timmar och sen åter till det normala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märker du av att servern påverkas negativt när minnet tar slut? Hade det varit sql som tagit allt minne hade man sett det i aktivitetshanteraren och eftersom det bara är Visma så är det expressvarianten som inte kräver så mycket minne.

Jag hade börjat med att uppdatera alla drivrutiner ifall det är någon minnesläcka där.

Permalänk

Ser du har MSSQL installerat. MSSQL mumsar i sig det RAM-minne som finns, justera såhär: https://www.mssqltips.com/sqlservertip/4182/setting-a-fixed-a...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men tror jag hittat felet genom trial and error.
Inga nya drivrutiner har installerats så inga läckor där.
Båda WID och Visma Sqlservrarna var redan satta maxlimits på ang ramanvändande.
Så satte mig helt enkelt och körde taskkill /F tills ram användandet dök till det normala.
Boven verkar vara searchindexer

Hoppas att dilemmat uppstår imorgon igen under drift så testar jag taskkill på den direkt och löser det sig då så är ju boven hittat och sen kvarstår frågan hur jag stoppar den från att göra detta.
Är ens indexering nödvändigt funderar jag på?
Har inte gigantiskt med filer och söker "aldrig" filer på servern utan från klienterna som tar del av serverns smb shares så då är väl indexering på servernivå onödig om man kan acceptera att det tar lite extra tid om man väl skulle söka på något från servern

Skriver från tele och är trött så ursäktar redan nu ev sämre svenska och stavfel mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Svampen:
Vet inte hur det är uppsatt, men Searchindexer har en ökänd bugg där söker man med vildkort * så ökar minnesanvändandet och sjunker aldrig.