Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av firstofmay:

Gillar Gigabytes design men hade så mycket problem med mitt 970 att jag förmodligen aldrig kommer köpa något från dem igen.

Samma här. Hade deras 970 och det lät redan vid Idle (behövde göra custom bios för att kunna sänka rpm under 1600 haha) och lät mycket vid load. Fick en chock när jag kom ifrån ett 680 med påmonterad accelero twin turbo.

Ska mycket till för att jag ska röra ett gigabyte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@JonasT:
Nu när en del eftermarknads kort har rasat ut, kommer ni ha möjlighet att kika på dom i ett lite djupare test med powertables osv?
Skulle gärna sett Hitman i bland spelen.

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Jag tycker ni borde testa lite mer än bara GPU temperaturer. I dagens grafikkort är minnestemperaturer och VRM temperaturer nästan lika viktiga för prestandan och livslängden, speciellt på partnerkort. VRM- och minneskylning är dessutom de områden där det fuskas mest bland tillverkarna.

T.ex så var ju Gigabytes Vega kort ökända för att dö snabbt pga katastrofal VRM kylning, och det var något Navi kort nu också som hade riktigt sunkig minneskylning (MSI Evoke kanske? kommer inte ihåg).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av marcusOCZ:

Jonas, kolla gärna kvalite på montering av pads och sånt på korten. MSI's variant var helt katastrof rent kvalitetsmässigt med glödvarma minnen och VRM som resultat. GN hade precis en rätt kul grej om det. Totalt slakt. Det är sånt vi potentiella köpare vill veta.

Skrivet av hg:

Jag tycker ni borde testa lite mer än bara GPU temperaturer. I dagens grafikkort är minnestemperaturer och VRM temperaturer nästan lika viktiga för prestandan och livslängden, speciellt på partnerkort. VRM- och minneskylning är dessutom de områden där det fuskas mest bland tillverkarna.

T.ex så var ju Gigabytes Vega kort ökända för att dö snabbt pga katastrofal VRM kylning, och det var något Navi kort nu också som hade riktigt sunkig minneskylning (MSI Evoke kanske? kommer inte ihåg).

Jag håller helt med. Fps mellan två kort ur samma serie är ganska ointressant, det hamnar alltid inom en felmarginal.
Hur kylaren presterar och allt vad det innebär som tex fläktkurva, montering av pads, ljudvolym, utformning, hur lätt det är att byta ut trasig fläkt och nedmontering för att byta pasta eller byta kylare helt och hållet är långt mer intressant för mig.
Förmodligen för alla som vill klocka med. Några ord om pcb och val av komponenter/minnen vore önskvärt om kompetensen finns.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av hg:

Eftersom vi hade temperaturloggar över både minne och VRM så passade jag på att lägga in dem i recensionen.

Lägger till dem i framtida eftermarknadstester av Navi också.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av JonasT:

Eftersom vi hade temperaturloggar över både minne och VRM så passade jag på att lägga in dem i recensionen.

Lägger till dem i framtida eftermarknadstester av Navi också.

Jag brukar aldrig requesta något men måste bara denna gången.

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X verkar vara ett otroligt bra utförande av tredjepartskort.

Låga temps och väldigt tyst.

Skulle säga det är det bästa 5700 XT jag sett hittills.

Finns det någon chans att ni kan testa det i erat testlabb?

Tack

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Dizzö:

Jag brukar aldrig requesta något men måste bara denna gången.

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X verkar vara ett otroligt bra utförande av tredjepartskort.

Låga temps och väldigt tyst.

Skulle säga det är det bästa 5700 XT jag sett hittills.

Finns det någon chans att ni kan testa det i erat testlabb?

Tack

Ser väldigt fläskigt ut! Jag kollar om det går att lösa ett testexemplar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av JonasT:

Ser väldigt fläskigt ut! Jag kollar om det går att lösa ett testexemplar.

Apropå 5700 XT modeller att testa tycker jag att PowerColor 5700 XT Dual Fan verkar spännande med sin "låga" profil.

Lian Li PC-B25FB | i7 2600k @ 4,4 GHz | MSI Geforce GTX 980 Ti Gaming 6G | MSI P67A-GD55 B3 | Corsair Vengeance 16GB DDR3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Samsung 850 EVO 250GB x 2