Fel på bostadsrätt, dolt fel?

Permalänk
Medlem

Fel på bostadsrätt, dolt fel?

Hej, köpte en lägenhet ca 2 år sedan och kastade ut badkaret för ett tag sedan ur mitt 3kvd stora badrum. Gick inte komma in under eller bakom utan att demontera och såga isär denna.

Visat sig vara flertalet sprickor i våtrumsmattan där vatten sipprar ur när man trycker emot...

Utöver detta bytte jag precis diskmaskinen och märkte till min fasa att människan som renoverade köket ej lagt golv under köket (ej förbi sockeln) SAMT att det t.om. är stora hål i golvet under det golvet som är lagt.. Det hade han löst med en droppbricka (läckageskydd) som håller diskmaskinen uppe. PLUS att denna var inkörd under trägolvet.. Helt sjukt. Detta gick inte att se utan att skruva bort och dra ur hela diskmaskinen.

Kontaktade förra ägaren ang dessa punkter och nämnde att jag skulle ta dit en besiktningsman som får kolla på detta. Slutade med att han började hota om att anmäla mig om jag kontaktar honom och att jag får ta det rättsligt isåfall.

Vad ska jag göra i en sån här situation? Nu har jag räknat med att betala för att renovera badrummet.. men sen detta i köket också.. kan ju bli världens problem och måste åtgärdas.. Kan det här gå som dolt fel??

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Fel i bostadsrätt
Som köpare av bostadsrätt har du möjlighet att ställa krav mot säljaren om du hittar fel som du inte borde ha upptäckt innan köpet och om bostadsrätten sålts med förbehåll befintligt skick, och uppfyller något av kriterierna ovan. Du måste då kontakta säljaren snarast efter att du upptäckt felet och absolut senast inom två år från tillträdet. Säljaren kan då bli skyldig att åtgärda felet alternativt sätta ned priset i efterhand. Om felet är väsentligt kan i sällsynta fall även hävning bli aktuellt."

Enligt det tidigare man läste så verkar du ha rätten på din sida iaf, men kan vara så att det är preskiberat pga det gått såpass långt tid tyvärr.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Sötast

Vad skall han anmäla dig för? Att du råkat hitta dolda fel?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig ett annat forum på Byggahus.se finns mycket bra hjälp att få.
Generellt sett är det extremt svårt att få igenom ett dolt fel framförallt när det kommer till bostadsrätter. Undersökningsplikten är mycket stark även vid svår åtkomst. Inte omöjligt men svårt och kostsamt.

Sedan kan det vara bra att veta när badrummet är gjort. Man kan anta att ett nytt badrum som är gjort för ett år sedan inte ska innehålla några fel. Men ett badrum som är säg 20 räknas som uttjänt och på så Får man räkna med att ytskikt inte fungerar.

Ang golvet i köket är det inget dolt fel då många golvtillverkarna rekommenderar att man inte ska lägga golv under fast inredning för att garanti ska gälla.

Har du själv haft en besiktningsman som tittat på lägenheten innan köp?
Vad har du för hemförsäkring?

Personligen skulle jag ta ett snack med mitt försäkringsbolag. Tala om hur det är att du tänkt renovera badrummet men stött på patrull. Mycket möjligt att de hjälper dig med en del av kostnaden för att få det åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Hej, köpte en lägenhet ca 2 år sedan och kastade ut badkaret för ett tag sedan ur mitt 3kvd stora badrum. Gick inte komma in under eller bakom utan att demontera och såga isär denna.

Visat sig vara flertalet sprickor i våtrumsmattan där vatten sipprar ur när man trycker emot...

Utöver detta bytte jag precis diskmaskinen och märkte till min fasa att människan som renoverade köket ej lagt golv under köket (ej förbi sockeln) SAMT att det t.om. är stora hål i golvet under det golvet som är lagt.. Det hade han löst med en droppbricka (läckageskydd) som håller diskmaskinen uppe. PLUS att denna var inkörd under trägolvet.. Helt sjukt. Detta gick inte att se utan att skruva bort och dra ur hela diskmaskinen.

Kontaktade förra ägaren ang dessa punkter och nämnde att jag skulle ta dit en besiktningsman som får kolla på detta. Slutade med att han började hota om att anmäla mig om jag kontaktar honom och att jag får ta det rättsligt isåfall.

Vad ska jag göra i en sån här situation? Nu har jag räknat med att betala för att renovera badrummet.. men sen detta i köket också.. kan ju bli världens problem och måste åtgärdas.. Kan det här gå som dolt fel??

Har det gått över 2 år från att du köpte så är det för sent att reklamera..

Permalänk
Medlem

Även värt att notera är ju din plikt mot föreningen
Läs lite på http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/sa...
Jag vill inte på nått sätt skrämmas utan bara belysa om vikten att det utförs på rätt sätt. Då det låter illa med vatten under mattan... svårt att skaffa sig en uppfattning av vidden på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Hej, köpte en lägenhet ca 2 år sedan och kastade ut badkaret för ett tag sedan ur mitt 3kvd stora badrum. Gick inte komma in under eller bakom utan att demontera och såga isär denna.

Visat sig vara flertalet sprickor i våtrumsmattan där vatten sipprar ur när man trycker emot...

Utöver detta bytte jag precis diskmaskinen och märkte till min fasa att människan som renoverade köket ej lagt golv under köket (ej förbi sockeln) SAMT att det t.om. är stora hål i golvet under det golvet som är lagt.. Det hade han löst med en droppbricka (läckageskydd) som håller diskmaskinen uppe. PLUS att denna var inkörd under trägolvet.. Helt sjukt. Detta gick inte att se utan att skruva bort och dra ur hela diskmaskinen.

Kontaktade förra ägaren ang dessa punkter och nämnde att jag skulle ta dit en besiktningsman som får kolla på detta. Slutade med att han började hota om att anmäla mig om jag kontaktar honom och att jag får ta det rättsligt isåfall.

Vad ska jag göra i en sån här situation? Nu har jag räknat med att betala för att renovera badrummet.. men sen detta i köket också.. kan ju bli världens problem och måste åtgärdas.. Kan det här gå som dolt fel??

Bara att ta ditt en besiktningsman fel man inte ser och som är uppenbart felgjort är ett dolt fel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Du har rättsskydd från hemförsäkringen, dvs du kan ta hjälp av dem (de kan täcka kostnaderna) om du behöver driva det i rätten.

I det här fallet kan det bli svårt att hävda dolt fel, har inte framkommit att det var den förra ägaren/säljaren som renoverade/byggde badrummet t.ex. Golv brukar man inte installera under skåp, särskilt inte trägolv som behöver kunna röra på sig. Installationer ska vara gjorda ordentligt, men vad ska du komma med för krav där? Särskilt om inte diskmaskinen läckt. Att ordna så diskmaskinens golv/avrinnings/läckageskydd gör sin uppgift är ju inga svårigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har rättsskydd från hemförsäkringen, dvs du kan ta hjälp av dem (de kan täcka kostnaderna) om du behöver driva det i rätten.

I det här fallet kan det bli svårt att hävda dolt fel, har inte framkommit att det var den förra ägaren/säljaren som renoverade/byggde badrummet t.ex. Golv brukar man inte installera under skåp, särskilt inte trägolv som behöver kunna röra på sig. Installationer ska vara gjorda ordentligt, men vad ska du komma med för krav där? Särskilt om inte diskmaskinen läckt. Att ordna så diskmaskinens golv/avrinnings/läckageskydd gör sin uppgift är ju inga svårigheter.

Grejen är ju den att nya golvet gör så att det lutar bakåt om jag lägger en droppbricka. Detta gör att om jag lägger en ny upp över golvet så ligger det snett bakåt och gör att droppbrickan blir fylld med vatten bakom under disken istället. Därmed inte fungerar i sitt syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Skulle rekommendera dig ett annat forum på Byggahus.se finns mycket bra hjälp att få.
Generellt sett är det extremt svårt att få igenom ett dolt fel framförallt när det kommer till bostadsrätter. Undersökningsplikten är mycket stark även vid svår åtkomst. Inte omöjligt men svårt och kostsamt.

Sedan kan det vara bra att veta när badrummet är gjort. Man kan anta att ett nytt badrum som är gjort för ett år sedan inte ska innehålla några fel. Men ett badrum som är säg 20 räknas som uttjänt och på så Får man räkna med att ytskikt inte fungerar.

Ang golvet i köket är det inget dolt fel då många golvtillverkarna rekommenderar att man inte ska lägga golv under fast inredning för att garanti ska gälla.

Har du själv haft en besiktningsman som tittat på lägenheten innan köp?
Vad har du för hemförsäkring?

Personligen skulle jag ta ett snack med mitt försäkringsbolag. Tala om hur det är att du tänkt renovera badrummet men stött på patrull. Mycket möjligt att de hjälper dig med en del av kostnaden för att få det åtgärdat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Grejen är ju den att nya golvet gör så att det lutar bakåt om jag lägger en droppbricka. Detta gör att om jag lägger en ny upp över golvet så ligger det snett bakåt och gör att droppbrickan blir fylld med vatten bakom under disken istället. Därmed inte fungerar i sitt syfte.

Ja, men det är väl bara att lappa undergolvet och höja upp till golvets nivå. Sen in med ett avrinningsskydd som gör sitt jobb, d.v.s. visar om det läcker. Så länge du inte haft en läcka så är det ju inget som kommer kosta dig något nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men det är väl bara att lappa undergolvet och höja upp till golvets nivå. Sen in med ett avrinningsskydd som gör sitt jobb, d.v.s. visar om det läcker. Så länge du inte haft en läcka så är det ju inget som kommer kosta dig något nämnvärt.

Problemet är väl att material kostar samt tid för att åtgärda det.
Är ju utan tvekan över 5-10k i kostnad.
Pga arbetskostnad och material.

Då det ej är fackmannamässigt utfört är ju detta något som ska anmälas?
Får se hur det går.. ska ha en besiktningsman komma och kolla på detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ej som dolda fel detta?
En diskmaskin kunde man flyttat på och kikat om man ville se kvaliten under.
Badkaret låter jag vara osagt om denna var inkaklad. Men att lyfta en sidoplåt och kolla under går alltid.
Låter som om du underlåtit att ta ditt ansvar och besiktiga på ett korrekt sätt?

Vad sa besiktningsmannen du hade när du övertog lägenheten? Sällan dom missar sånt här.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Låter ej som dolda fel detta?
En diskmaskin kunde man flyttat på och kikat om man ville se kvaliten under.
Badkaret låter jag vara osagt om denna var inkaklad. Men att lyfta en sidoplåt och kolla under går alltid.
Låter som om du underlåtit att ta ditt ansvar och besiktiga på ett korrekt sätt?

Vad sa besiktningsmannen du hade när du övertog lägenheten? Sällan dom missar sånt här.

Jag har sålt några bostadsrätter och har aldrig haft besiktningsman på besök och inte heller köpare/potentiella köpare som har flyttat på vitvaror för att inspektera.

Som andra har skrivit, ta hjälp av besiktningsman och jurist. Se om det finns fog för att stämma tidigare ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Problemet är väl att material kostar samt tid för att åtgärda det.
Är ju utan tvekan över 5-10k i kostnad.
Pga arbetskostnad och material.

Då det ej är fackmannamässigt utfört är ju detta något som ska anmälas?
Får se hur det går.. ska ha en besiktningsman komma och kolla på detta..

Finns det en försäkring? Har du gjort allt som krävs enligt din undersökningsplikt? Hur som kan besiktningsmannen upplysa vad som kan vara dolt fel eller inte.

5-10k? Det är väl en eller två timmars arbete för en hantverkare, eller en lördagsförmiddag om du gör det själv.

Låter mer som du ska oroa dig för badrummet, och det är väl inget som säljaren byggt eller så gammalt att det ändå inte går som dolt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har sålt några bostadsrätter och har aldrig haft besiktningsman på besök och inte heller köpare/potentiella köpare som har flyttat på vitvaror för att inspektera.

Som andra har skrivit, ta hjälp av besiktningsman och jurist. Se om det finns fog för att stämma tidigare ägaren.

Underlåter man att uppfylla sin undersökningsplikt så är det nog en bitter läxa man får ta i efterhand.
Anlitar man en besiktningsman så går dom igenom VVS mm och då hade dessa problem upptäckts innan köp.

Dolda fel är saker som felaktigt dragen el i vägg. Eller rördragningar som är galna. Dvs saker som inte går att se.
Dolda fel är inte pga en diskmaskin stod i vägen, för denna kan man flytta på om man vill besiktiga bakom.

Men absolut ta det vidare, men tror det kommer kosta mer än det smakar tyvärr.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Underlåter man att uppfylla sin undersökningsplikt så är det nog en bitter läxa man får ta i efterhand.
Anlitar man en besiktningsman så går dom igenom VVS mm och då hade dessa problem upptäckts innan köp.

Dolda fel är saker som felaktigt dragen el i vägg. Eller rördragningar som är galna. Dvs saker som inte går att se.
Dolda fel är inte pga en diskmaskin stod i vägen, för denna kan man flytta på om man vill besiktiga bakom.

Men absolut ta det vidare, men tror det kommer kosta mer än det smakar tyvärr.

Jajo, håller mest på att undersöka med en jurist om det är värt att dra det vidare.

Diskmaskinen kunde man inte direkt bara dra ut. Den var fastmonterad i skåpen med skruv.

Badkaret hade ingen sidopanel att ta bort. Denna var jag tvungen att demontera hela badkaret med hjälp av såg för att få bort.. troligen var badkaret inställt innan handfat och toalett.

Därmed var det omöjligt att dra ut denna i ett 3 kvadrat stort badrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Hej, köpte en lägenhet ca 2 år sedan och kastade ut badkaret för ett tag sedan ur mitt 3kvd stora badrum. Gick inte komma in under eller bakom utan att demontera och såga isär denna.

Visat sig vara flertalet sprickor i våtrumsmattan där vatten sipprar ur när man trycker emot...

Utöver detta bytte jag precis diskmaskinen och märkte till min fasa att människan som renoverade köket ej lagt golv under köket (ej förbi sockeln) SAMT att det t.om. är stora hål i golvet under det golvet som är lagt.. Det hade han löst med en droppbricka (läckageskydd) som håller diskmaskinen uppe. PLUS att denna var inkörd under trägolvet.. Helt sjukt. Detta gick inte att se utan att skruva bort och dra ur hela diskmaskinen.

Kontaktade förra ägaren ang dessa punkter och nämnde att jag skulle ta dit en besiktningsman som får kolla på detta. Slutade med att han började hota om att anmäla mig om jag kontaktar honom och att jag får ta det rättsligt isåfall.

Vad ska jag göra i en sån här situation? Nu har jag räknat med att betala för att renovera badrummet.. men sen detta i köket också.. kan ju bli världens problem och måste åtgärdas.. Kan det här gå som dolt fel??

Antagligen ingenting. För att ett fel ska räknas som dolt behöver det i princip vara omöjligt att upptäcka utan att göra åverkan på lägenheten. Att flytta en diskmaskin är ju inga problem alls så där kan du inte hävda dolt fel. Det krävs också att du har fullgjort din undersökningsplikt vilket du inte har gjort (antar jag för då skulle t.ex. problemet med diskmaskinen ha uppdagats). Möjligen att du kan ha någonting och komma med för badrummet men är det gammalt så är det antagligen lönlöst det också.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar mycket starkt på att köksgolvet kommer räknas som dolt fel. Krävs väldigt mycket för att det ska räknas som dolt fel. Bara för att någonting sitter fast med en skruv så ska det inte hindra dig från att undersöka saken. Man anlitar en besiktningsman av en anledning, dels för att de vet hur det ska se ut och dels för att de vet vart de ska leta.

Som redan nämnts är det inte ovanligt att man inte lägger golv under bänkar m.m. i köket så inget konstigt med det. Däremot ska man ju inte lämna det som den tidigare ägaren gjort.

Om badrummet går som dolt fel är kanske något mer troligt, beroende på om det verkligen var omöjligt att inspektera under badkaret eller inte. Låter konstigt om det inte hade gått men om du säger det så stämmer det säkert.

Skrivet av assarp:

Problemet är väl att material kostar samt tid för att åtgärda det.
Är ju utan tvekan över 5-10k i kostnad.
Pga arbetskostnad och material.

Då det ej är fackmannamässigt utfört är ju detta något som ska anmälas?
Får se hur det går.. ska ha en besiktningsman komma och kolla på detta..

Nästan så du la på en nolla för mycket. För inte tänker du väl byta ut hela golvet? För jag antar att du kommer ställa tillbaka något där och då syns det ju ändå inte.

Det enda som behövs är lite småbitar för att jämna upp det så att droppskyddet fungerar bra. En hantverkare fixar det på sin kafferast och materialkostnaden är mycket låg.
Om du inte själv har fyra vänstertummar mitt i handen så tar det dig max två timmar. Kanske tre om du bor långt ifrån en brädgård eller liknande.

Och varför ska du anmäla något bara för att det inte är fackmannamässigt gjort? I så fall skulle varenda jävla hemmapulare ha en plump i registret. Låt gå om man gör en livsfarlig elinstallation men så var ju inte fallet.

Skrivet av twk:

Jag har sålt några bostadsrätter och har aldrig haft besiktningsman på besök och inte heller köpare/potentiella köpare som har flyttat på vitvaror för att inspektera.

Fast det säger ju mer om erat slarv än om vad som räknas som ett dolt fel. En besiktningsman är förstås inget man gärna betalar för men då ska man också vara medveten om vilka risker man tar. För lägenheter är det visserligen inte jättemycket som kan vara fel så jag förstår att många väljer att avstå.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det nu är så att det är nån allvarligare skada i badrummet så hoppas jag du har en bostadsrättsförsäkring och inte bara en hemförsäkring, du som bostadsrättsägare ansvarar för skador som din lägenhet kan ge på fastigheten och föreningen har troligen en rätt hög självrisk på fastighetsförsäkringen (typ 50 000 kr) som du kan få betala om det tex uppstår en vattenskada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Själv fick jag stå för ett helt badrum då förra ägaren hade fuskbyggt alltihopa och sålt det som "nyrenoverat", omöjligt att för mig som lekman att se utan att riva ut klinkersen.

Tyvärr så är det så att inspektion måste ske med besiktningsman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Själv fick jag stå för ett helt badrum då förra ägaren hade fuskbyggt alltihopa och sålt det som "nyrenoverat", omöjligt att för mig som lekman att se utan att riva ut klinkersen.

Tyvärr så är det så att inspektion måste ske med besiktningsman.

I ditt fall så låter det ju snarare som om du haft fog för att hävda "dolt fel".
Bara för att lägenheten säljs i flera steg upphör väl inte ansvaret för fusket från början, så länge det gått mindre än 10 år.
Det kan ju vara uppenbart att det var en gör-det-själv renovering om inga fakturor/kvitton från godkända hantverkare varit framme på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

I ditt fall så låter det ju snarare som om du haft fog för att hävda "dolt fel".
Bara för att lägenheten säljs i flera steg upphör väl inte ansvaret för fusket från början, så länge det gått mindre än 10 år.
Det kan ju vara uppenbart att det var en gör-det-själv renovering om inga fakturor/kvitton från godkända hantverkare varit framme på bordet.

Spelar så vitt jag vet ingen roll om man inte har fullgjort sin undersökningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av assarp:

Problemet är väl att material kostar samt tid för att åtgärda det.
Är ju utan tvekan över 5-10k i kostnad.
Pga arbetskostnad och material.

Då det ej är fackmannamässigt utfört är ju detta något som ska anmälas?
Får se hur det går.. ska ha en besiktningsman komma och kolla på detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver ju bara höja droppskyddets nivå med några plankor, egentligen. Sedan korta benen på diskmaskinen ifall du ska ställa tillbax samma. Det här kommer ju inte synas. kostar knappt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Spelar så vitt jag vet ingen roll om man inte har fullgjort sin undersökningsplikt.

Precis, det gäller alltid att kräva godkänt intyg vid renovering av badrum. Gör man inte det, så har man inte mycket att komma med till försäkringsbolag.

Man kan göra det utan intyg, men då krävs väldigt bra bilddokumentation och att man vet vad man sysslar med.

Ska man vara riktigt petig, så bör man även be om underlag för eventuella eljobb också. Då det får man däremot inte själv göra. (Undantaget vissa små saker) Men här är inte folk lika petiga normalt sätt.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga, tror att du kan släppa köket direkt.

Dock låter det rätt allvarligt med badrummet, har dock ingen aning hur praxis ser ut för dolda fel. Hade kontaktat försäkringsbolaget, eller mäklaren som sålde lägenheten osv för att se hur du ska gå tillväga. För det låter som att du kommer behöva riva upp hela badrummet. Dock så har iaf många som varit med och budat på lägenheter jag sålt bett om renoverings/våtrumsintyg för badrummet. Detta var väl rätt ovanligt förr, men verkar vara standard på nyare renoveringar/försäljningar.

En viktig fråga i sammanhanget är om det var förra ägaren som renovera badrummet, och när badrummet renoverades? Är det en seriös firma som gjort jobbet så är det väl dom som tar smällen (brukar väl vara en garranti på 10år eller så).

Permalänk

Vet inte hur det är med lägenheter men när jag köpte hus så skulle fan besiktningsmannen in överallt bakom kylskåp, spis, diskmaskin, dushkabin, varmvattenberedare u name it efter köpet.

tog typ 2h för han å kolla in allt eftersom de va lite bök att komma in under diskmaskinen å kylskåpet eftersom det var inställt innan förra ägaren la på laminatgolv i hela köket så helt plötsligt fick man lossa diskbänken å skåpet över kylen för att de skulle gå att få ut från sin plats upp på laminatgolvet..

golvet var lagt likt det TS beskriver dvs inte in under vitvarorna tror det är relativt vanligt förekommande att folk gör så när de lägger golv tyvärr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tvivlar mycket starkt på att köksgolvet kommer räknas som dolt fel. Krävs väldigt mycket för att det ska räknas som dolt fel. Bara för att någonting sitter fast med en skruv så ska det inte hindra dig från att undersöka saken. Man anlitar en besiktningsman av en anledning, dels för att de vet hur det ska se ut och dels för att de vet vart de ska leta.

Som redan nämnts är det inte ovanligt att man inte lägger golv under bänkar m.m. i köket så inget konstigt med det. Däremot ska man ju inte lämna det som den tidigare ägaren gjort.

Om badrummet går som dolt fel är kanske något mer troligt, beroende på om det verkligen var omöjligt att inspektera under badkaret eller inte. Låter konstigt om det inte hade gått men om du säger det så stämmer det säkert.

Nästan så du la på en nolla för mycket. För inte tänker du väl byta ut hela golvet? För jag antar att du kommer ställa tillbaka något där och då syns det ju ändå inte.

Det enda som behövs är lite småbitar för att jämna upp det så att droppskyddet fungerar bra. En hantverkare fixar det på sin kafferast och materialkostnaden är mycket låg.
Om du inte själv har fyra vänstertummar mitt i handen så tar det dig max två timmar. Kanske tre om du bor långt ifrån en brädgård eller liknande.

Och varför ska du anmäla något bara för att det inte är fackmannamässigt gjort? I så fall skulle varenda jävla hemmapulare ha en plump i registret. Låt gå om man gör en livsfarlig elinstallation men så var ju inte fallet.

Fast det säger ju mer om erat slarv än om vad som räknas som ett dolt fel. En besiktningsman är förstås inget man gärna betalar för men då ska man också vara medveten om vilka risker man tar. För lägenheter är det visserligen inte jättemycket som kan vara fel så jag förstår att många väljer att avstå.

Då bör man alltså kunna fuskrenovera en hel lägenhet, med både kök och badrum, försöka sälja den till dess att någon köper den. Sedan säger du: "Ha, ni borde ha undersökt bättre!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@twk: En lägenhet utan badrumsintyg, brukar antingen vara väldigt svårsåld eller ha stort prisavdrag om det förekommer osäkerhet kring tätskick etc. Beror såklart på var det är också. Men såklart finns chansen att komma undan, framförallt om inte köparen ber om intyg. Har sålt 3 bostadsrätter varav två har jag renoverat själv och samtliga budgivare/köpare (runt 10st) har efterfrågat intyg för badrummet innan budgivning. Kök, El och VVS är folk inte lika noga med dock