Disk 1 Okänd går inte att initiera

Permalänk
Medlem

Disk 1 Okänd går inte att initiera

Hej,

(Jag har sökt i forumet och inte hittat någon lösning)

Jag har en Crucial SSD disk 275gig som från ena dagen till den andra inte vill som jag.

Disken finns inte i utforskaren och under Diskhantering så står det Disk 1 (med röd pil) okänd.
Jag högerklickar trycker initiera disk väljer GPT och får upp rutan "Enheten är inte klar" disken är ansluten med en Corsair adapter vilket fungerar fint med andra diskar och även denna tidigare.

Jag har testat att installera om disken genom att tagit bort den från enhetshanteraren utan resultat.

Om jag har fattat det så har filsystemet kraschat på disken men jag vet inte hur jag ska formatera den eller vad som är nästa steg.

Det finns inget på disken utan den är redan tom. Jag kör Windows 10.

Är det någon vänlig person som besitter mer kunskap än mig (inte så svårt) som skulle kunna hjälpa mig med problemet?

MVH John

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för adapter? Körs den externt eller internt?

Du skulle kunna pröva Diskpart om det inte finns något viktigt på den
Starta en administrativ kommandotolk först

Diskpart
List disk
Select disk X (Där X representerar siffran för din disk)
clean (Detta tömmer disken!)
exit

Permalänk
Medlem

(Säkert helt irrelevant, men lägger en post här ändå. Kör också windows 10, från igår till idag har 2 hdd kraschat helt utan anledning (seagate hdd, samsung hdd). Säkert sammanträffande, men om det vore något mönster hos flera användare är det ändå värt att posta. Kör asus x570 bräda med ryzen 3700x, felsöker allt jag kan då det känns lite väl mycket slump att två diskar kraschar samtidigt)

Permalänk
Medlem

@tcntad: Tyvärr så hjälper inte detta utan fortsätter som innan, i diskpart så står det 0B på diskens storlek :/

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

(Säkert helt irrelevant, men lägger en post här ändå. Kör också windows 10, från igår till idag har 2 hdd kraschat helt utan anledning (seagate hdd, samsung hdd). Säkert sammanträffande, men om det vore något mönster hos flera användare är det ändå värt att posta. Kör asus x570 bräda med ryzen 3700x, felsöker allt jag kan då det känns lite väl mycket slump att två diskar kraschar samtidigt)

Det kan eventuellt vara ett första tecken på nätaggsproblem, vad har du för nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan eventuellt vara ett första tecken på nätaggsproblem, vad har du för nätagg?

Nytt corsair rm750x, men ingår i felsökning, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad innebär "ansluten via en Corsair adapter" ?
Vad är det för något och varför behöver du en adapter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Men vad innebär "ansluten via en Corsair adapter" ?
Vad är det för något och varför behöver du en adapter ?

Detta kanske?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Permalänk
Medlem

Det är precis en sådan adapter och den har jag för att HDD:n är portabel.

Någon som har något kreativt förslag?

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spektraz:

Det är precis en sådan adapter och den har jag för att HDD:n är portabel.

Någon som har något kreativt förslag?

Prova att koppla in ssdn normalt (för du menar väl ssd och inte hdd)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju va så enkelt att Corsair adaptern bara accepterar Corsair diskar, men du försöker med en Crucial disk. Gör som mrqaffe föreslår och koppla disken internt. Att det har fungerat tidigare kan ju ha varit ren tur och den röda pilen kanske betyder att det inte är en disk från Corsair.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Vid problem brukar jag nollställa allt genom att köra, från linux (jag har alltid image-backup av viktiga partitioner): dd if=/dev/zero of=/dev/sdb
Kolla noggrant att /dev/sdb är rätt disk...
Därefter är det bara att partitionera disken från linux eller windows.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av spektraz:

Det är precis en sådan adapter och den har jag för att HDD:n är portabel.

Någon som har något kreativt förslag?

Anslut disken internt, pröva annan disk eller adapter

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: jag har bara laptops :/

men jag har kört 4 olika märken på diskar och det har inte varit ett problem.

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö

Permalänk
Medlem

@Irre: linux är jag helt nollad på tyvärr.

det jag har hört är att filsystemet har kraschat på disken efter att man inte tagit bort det "säkert"
så frågan är hur man återställer det?

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spektraz:

@Irre: linux är jag helt nollad på tyvärr.

det jag har hört är att filsystemet har kraschat på disken efter att man inte tagit bort det "säkert"
så frågan är hur man återställer det?

Om du inte har nån data som du ska försöka spara så är det enklaste att radera alla partitioner, partitionera på nytt och formatera men har du data du vill bevara så är det nån typ av dataräddning du behöver göra först.
Men om din adapter strular så kommer inget av det att funka i vilket fall så därför vore det bra att testa utan den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har ju fått en del förslag men bla. att jag ska testa att köra den internt det är svårt då jag inte har någon stationär burk utan bara laptop.

för övrigt vill jag nog hänvisa till det jag skrev i första inlägget där jag tror att allt ingår som svar på era frågor

Det finns inga patitioner på disken efterom den inte "existerar" och jag har testat att formatera den från CMD.

Visa signatur

----------------------------------
John
Växjö