Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem

Funderade på hur tjock den boken var om det var den kompletta serien - bibeln med sina tunna sidor känns ju liten i jämförelse. ^^

...såg sen att det var en e-bok vilket förklarar det, samt att de säljer den utan DRM - något jag tycker är riktigt schysst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Funderade på hur tjock den boken var om det var den kompletta serien - bibeln med sina tunna sidor känns ju liten i jämförelse. ^^

De fjorton engelska böckerna + new spring passar precis på ett hyllplan i bokhyllan Billy (80 cm)....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag ser gärna att skådisar anlitas för att de är duktiga skådisar snarare än för att de i någon aspekt lever upp till fysiska karaktärsdrag som karaktärer i EPISK FANTASY innehar. De ska även vara snygga (oftast) och tydligen av rätt härkomst.

Kan man matcha allt detta (som är av intresse, jag bryr mig tydligen mindre än vissa) och även hitta någon som kan agera är det fan ett större mirakel än att vinna mot hin håle i Wheel of Time och överleva.

Sword of Truth producerades för övrigt av samma glada gäng som stod bakom Xena, det var mao dödsdömt från start, det ganska kassa stoffet de bygger på bortsett. Goodkind såg det säkert som en seger att hans epos blev filmatiserat innan Jordans, kosta vad det kosta vill i kvalitetsaspekt.

Nåja, Sam Raimi har gjort otroligt mycket skit men han har också gjort helt fantastiska saker som Evil Dead och Ash vs Evil Dead! 🤗
Sen Spartacus som många uppskattar (inget fan själv) och en del hyfsat bra skräckfilmer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jordan har beskrivit karaktärerna i ganska genomgående detalj och dem är allt annat än diverse.

De verkar ju ha gjort valet att alla med manetheren blod är bruna. Och Rand är det inte för han beskrivs i böckerna som att han ser annorlunda ut än de andra.

Tycker det är en lite intressant vinkel på det hela faktiskt. Sen brukar jag inte bry mig så mycket om rollfigurerna matchar med hur dom ser ut i böckerna, så länge de gör karaktären rätt.

Permalänk
Medlem

@lille7:

Tycker att utseendet är en stor del av karaktären för de tre ta'veren Rand, Mat och Perrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tjaa, vill du tro att ett litet isolerat bondesamhälle ganska långt norrut består av människor med brun hud, när alla runt om har ljus hy, i en värld där hudtonen blir ljusare ju längre norrut man kommer, får du tro det. Det är helt ok att ha sin egen bild.

Applicerar du just geografiska förhållanden från denna värld på en värld som är fullständigt fantiserad ihop? Framförallt när det finns en asiatisk-influerad kultur norr om sagda område? Sedan ligger inte Edmons fields norrut utan ligger mitt på kontinenten (Westlands). Betyder det då att folk där kunde ha mörk hy? Om man ska följa ditt argument så borde de väl ha det?

Skrivet av Nils-Göte:

Det är ändå lite konstigt att Moiraine ska vara en så väldigt framträdande huvudkaraktär i serien

Eftersom hon försvinner från handlingen i Fires of Heaven och inte återvänder förrän till slutet av Towers of Midnight, gott och väl mer än halva serien. Kan man ana att de kommer att ändra på den delen av handlingen en aning så att hon är kvar hela tiden?

Dold text

Vilket passar böckerna perfekt eftersom de är skriva på det sättet ursprungligen. Alltså att fokus skiftar från karaktär till karaktär. Kan ju vara så att fokuset ligger på Moiraine fram tills hon "försvinner".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei:

I och för sig beskrivs det normala klimatet i Two Rivers som ett tempererat borealt klimat inte olikt Dalarna t ex. Med snörika vintrar och behagligt varma somrar. Det är inte ett klimat som någonstans i världen givit invånarna svart hy, tvärtom blek. Det är mängden solljus på vintern som styr eftersom vi inte kan tillverka D-vitamin med för mörk hy för området. De hade heller inte syntetisk D-vitamin att tillgå. Visst kan man argumentera att the Breaking kan ha kastat in ett mörkhyat folkslag mitt på kontinenten eftersom hela världen förändrades geografiskt på bara några år. Dock skulle de då antingen anpassat hyn genom generationerna eller varit sjukliga p g a D-vitaminbrist.

Angående läget, se det hellre som att t ex Schweiz visserligen ligger mitt i Europa, men långt ifrån ekvatorn för det. Rimligen finns en till kontinent under den kända, kanske separerad av ett väldigt hav, eller så finns det kanske bara hav. Men Tear, Illian och resten av den södra delen av den kända världen ligger en bra bit norr om ekvatorn. Annars skulle Tear och Illian ha haft ett kallare klimat och Andor varit en djungel.

Klimatet i t ex Tear, Illian och Ebou Dar antyds i böckerna vara varmt och sakna snövintrar. Såväl vinter och sommar beskrivs där ganska träffande som kustområden runt Medelhavet. Folket beskrivs som mörka. Jag tolkar typ arab eller nordafrika-mörka eftersom Jordan nämner Seanchan som "darker than even the Tairen", och Seanchan är ju som vi vet motsvarigheten till svarta. Således finns ingen tropisk zon i den " allmänt kända" världen. Varför kan man spekulera i, ingen Golfström?

Aiel är trots att de bor i den ändå varma öknen (tolkar stenöknen i the Blight som liknande Gobiöknen) ljushyade men solbrända (som nordamerikanska indianer) och med ljusa hårfärger och ögon i samma palett som holländare. En Wise One beskrivs särskilt som fåfäng i och med att hon gärna framhäver sitt mycket ovanliga svarta hår.

Shara motsvarar Afrika utom Nordafrika med elefanter, lejon, svarta människor och djungler m.m. Det är mycket tydligt i böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Applicerar du just geografiska förhållanden från denna värld på en värld som är fullständigt fantiserad ihop? Framförallt när det finns en asiatisk-influerad kultur norr om sagda område? Sedan ligger inte Edmons fields norrut utan ligger mitt på kontinenten (Westlands). Betyder det då att folk där kunde ha mörk hy? Om man ska följa ditt argument så borde de väl ha det?

https://atlasoficeandfireblog.files.wordpress.com/2018/09/westlands-base-complete2.png

Vilket passar böckerna perfekt eftersom de är skriva på det sättet ursprungligen. Alltså att fokus skiftar från karaktär till karaktär. Kan ju vara så att fokuset ligger på Moiraine fram tills hon "försvinner".

Nej, det är så det är i den världen. Bara att läsa hur folk ser ut runtom. Prova vetja.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man struntar i att bedöma den efter böckerna tycker jag inte den var så usel.
Kahlan, Cara och Zed skådisarna räddade mycket av den.

Jag tyckte inte att det var något större fel på skådespelarna men tyckte snarare att själva upplägget och filmningen eller hur regissören lade upp det som gjorde det hela lite väl löjligt. Helt medveten om att man inte kan översätta en bok till film då det inte går att få med alla detaljer och händelser samt känslor som de olika karaktärerna har men i min mening så var det inte en lyckad filmatisering. Tyvärr.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det är så det är i den världen. Bara att läsa hur folk ser ut runtom. Prova vetja.

Och hur ser folk ut? Det har redan etablerats att Jordan inte är den bästa att beskriva hudfärg. Hans fokus ligger snarare på ögonfärg och hårfärg samt ålder. Dessutom ska någon som påstod att Edmons field låg långt upp norr påstå att jag ska läsa på? Du har inte haft ett rätt hittills.

Skrivet av Nils-Göte:

@Xinpei:

I och för sig beskrivs det normala klimatet i Two Rivers som ett tempererat borealt klimat inte olikt Dalarna t ex. Med snörika vintrar och behagligt varma somrar. Det är inte ett klimat som någonstans i världen givit invånarna svart hy, tvärtom blek. Det är mängden solljus på vintern som styr eftersom vi inte kan tillverka D-vitamin med för mörk hy för området. De hade heller inte syntetisk D-vitamin att tillgå. Visst kan man argumentera att the Breaking kan ha kastat in ett mörkhyat folkslag mitt på kontinenten eftersom hela världen förändrades geografiskt på bara några år. Dock skulle de då antingen anpassat hyn genom generationerna eller varit sjukliga p g a D-vitaminbrist.

Angående läget, se det hellre som att t ex Schweiz visserligen ligger mitt i Europa, men långt ifrån ekvatorn för det. Rimligen finns en till kontinent under den kända, kanske separerad av ett väldigt hav, eller så finns det kanske bara hav. Men Tear, Illian och resten av den södra delen av den kända världen ligger en bra bit norr om ekvatorn. Annars skulle Tear och Illian ha haft ett kallare klimat och Andor varit en djungel.

Klimatet i t ex Tear, Illian och Ebou Dar antyds i böckerna vara varmt och sakna snövintrar. Såväl vinter och sommar beskrivs där ganska träffande som kustområden runt Medelhavet. Folket beskrivs som mörka. Jag tolkar typ arab eller nordafrika-mörka eftersom Jordan nämner Seanchan som "darker than even the Tairen", och Seanchan är ju som vi vet motsvarigheten till svarta. Således finns ingen tropisk zon i den " allmänt kända" världen. Varför kan man spekulera i, ingen Golfström?

Aiel är trots att de bor i den ändå varma öknen (tolkar stenöknen i the Blight som liknande Gobiöknen) ljushyade men solbrända (som nordamerikanska indianer) och med ljusa hårfärger och ögon i samma palett som holländare. En Wise One beskrivs särskilt som fåfäng i och med att hon gärna framhäver sitt mycket ovanliga svarta hår.

Shara motsvarar Afrika utom Nordafrika med elefanter, lejon, svarta människor och djungler m.m. Det är mycket tydligt i böckerna.

Ironiskt nog gör du exakt det som producenterna av serien gör. De har sin egen bild av hur folk ska se ut och därför förmedlar den. Skillnaden är väl att de inte sitter och för fram sina spekulationer som fakta.

Ett exempel är hur Aiels beskrivs. De har bott i en öken i flera generationer men de är fortfarande ljushyade. Kraftigt solbrända visst men ljushyade oberoende. Detta är liksom lite det som är det roliga med Jordans värld. Rand beskrivs t.ex. att vara mer ljushyad än de andra i Edmonds field. Detta pga. att hans mor var Aiel. Så då kan man ju faktiskt diskutera om personen i Edmons field är mer mörkhyade? Oberoende så är inte ursprungsbefolkningen i Amerika direkt ljushyade så där har du fel.

Det känns liksom ni som förespråkar "Alla ska vara vita i Edmons field" slåss mot väderkvarnar för era åsikter har ingen fast grund i ursprungsmaterialet utan det är snarare den bild ni haft (precis som alla som läst boken) i huvudet medan ni läst. En bild jag själv delat medan jag läste dem MEN när jag tänker efter.. egentligen beror på min tolkning och inte specifikt beror på böckerna. Så varför ska inte producenterna få ha en egen bild och tolkning? Ska verkligen fokuset ligga på folks hudfärg eller ska den bedömas för sin story? För mig är storyn och hur duktig skådespelaren är betydligt mer väsentlig än dennes hudfärg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och hur ser folk ut? Det har redan etablerats att Jordan inte är den bästa att beskriva hudfärg. Hans fokus ligger snarare på ögonfärg och hårfärg samt ålder. Dessutom ska någon som påstod att Edmons field låg långt upp norr påstå att jag ska läsa på? Du har inte haft ett rätt hittills.

Ironiskt nog gör du exakt det som producenterna av serien gör. De har sin egen bild av hur folk ska se ut och därför förmedlar den. Skillnaden är väl att de inte sitter och för fram sina spekulationer som fakta.

Ett exempel är hur Aiels beskrivs. De har bott i en öken i flera generationer men de är fortfarande ljushyade. Kraftigt solbrända visst men ljushyade oberoende. Detta är liksom lite det som är det roliga med Jordans värld. Rand beskrivs t.ex. att vara mer ljushyad än de andra i Edmonds field. Detta pga. att hans mor var Aiel. Så då kan man ju faktiskt diskutera om personen i Edmons field är mer mörkhyade? Oberoende så är inte ursprungsbefolkningen i Amerika direkt ljushyade så där har du fel.

Det känns liksom ni som förespråkar "Alla ska vara vita i Edmons field" slåss mot väderkvarnar för era åsikter har ingen fast grund i ursprungsmaterialet utan det är snarare den bild ni haft (precis som alla som läst boken) i huvudet medan ni läst. En bild jag själv delat medan jag läste dem MEN när jag tänker efter.. egentligen beror på min tolkning och inte specifikt beror på böckerna.

Någon sa det rätt väl: Aiel är fysiska irländare i öknen, med kulturell struktur som påminner om ökennomader, men även med en hedersstruktur som drar paralleller till feodala Japan. Sen har du versionen av våra romer eller "zigenare," Tuatha'an, som är en av tre folkgrupper, tillsammans med bland annat Aiel, med samma ursprung. Både fysiskt och kulturellt är även Tuatha'an en irländsk företeelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Rand beskrivs t.ex. att vara mer ljushyad än de andra i Edmonds field. Detta pga. att hans mor var Aiel.

Nja, detta är väl inte riktigt rätt. Det var väl hans far som var Aiel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och hur ser folk ut? Det har redan etablerats att Jordan inte är den bästa att beskriva hudfärg. Hans fokus ligger snarare på ögonfärg och hårfärg samt ålder. Dessutom ska någon som påstod att Edmons field låg långt upp norr påstå att jag ska läsa på? Du har inte haft ett rätt hittills.

Ironiskt nog gör du exakt det som producenterna av serien gör. De har sin egen bild av hur folk ska se ut och därför förmedlar den. Skillnaden är väl att de inte sitter och för fram sina spekulationer som fakta.

Ett exempel är hur Aiels beskrivs. De har bott i en öken i flera generationer men de är fortfarande ljushyade. Kraftigt solbrända visst men ljushyade oberoende. Detta är liksom lite det som är det roliga med Jordans värld. Rand beskrivs t.ex. att vara mer ljushyad än de andra i Edmonds field. Detta pga. att hans mor var Aiel. Så då kan man ju faktiskt diskutera om personen i Edmons field är mer mörkhyade? Oberoende så är inte ursprungsbefolkningen i Amerika direkt ljushyade så där har du fel.

Det känns liksom ni som förespråkar "Alla ska vara vita i Edmons field" slåss mot väderkvarnar för era åsikter har ingen fast grund i ursprungsmaterialet utan det är snarare den bild ni haft (precis som alla som läst boken) i huvudet medan ni läst. En bild jag själv delat medan jag läste dem MEN när jag tänker efter.. egentligen beror på min tolkning och inte specifikt beror på böckerna. Så varför ska inte producenterna få ha en egen bild och tolkning? Ska verkligen fokuset ligga på folks hudfärg eller ska den bedömas för sin story? För mig är storyn och hur duktig skådespelaren är betydligt mer väsentlig än dennes hudfärg.

Det där är bara trams. Hudfärger beskrivs väldigt exakt när det kommer till vissa nationer, speciellt söderut där folk är mörkare och inte är en lika vanlig syn för huvudkaraktärerna.

Hans mor var inte heller Aiel.

hon var från Andor

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Spoilers? Den som läst så här långt kanske får skylla sig själv...

Permalänk
Relik 📜

Men hörrni. Kan vi släppa hudfärgsspåret? Cirkeln börjar bli så upptrampad att det snart är en hel vallgrav, och jag är vid det här laget rimligt säker på ingen meningsmotståndare kommer övertygas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Någon sa det rätt väl: Aiel är fysiska irländare i öknen, med kulturell struktur som påminner om ökennomader, men även med en hedersstruktur som drar paralleller till feodala Japan. Sen har du versionen av våra romer eller "zigenare," Tuatha'an, som är en av tre folkgrupper, tillsammans med bland annat Aiel, med samma ursprung. Både fysiskt och kulturellt är även Tuatha'an en irländsk företeelse.

Angående Tuatha'an

Spoilers.

Tuatha'an är Aiel som som inte bröt mot icke vålds regeln (Way of the Leaf) som dom följde när dom var Aes Sedaiernas tjänare.

Dold text
Permalänk
Medlem

@UncleEvil: läs mitt inlägg igen. Särskilt före och efter jag nämner Tuatha'an.

Permalänk

Är det någon som har tips om vart jag får tag i serien som ljudbok på engelska och inte kostar skjortan.
Hittar bara typ storytel och den är på svenska

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Audible har den, och de har iallafall haft så att man kan köpa ett års medlemskap och direkt få typ 12 "credits" som man kan byta in mot lika många böcker. Var ett relativt billigt sätt att köpa serier vill jag minnas. Har dock inte haft ett aktivt medlemskap på ett tag så läs det finstilta.

De har även så att man får den första boken gratis om man nyregistrerat sig. Även om man inte förnyar medlemskapet kan man komma åt böckerna.

Permalänk

Hur länge tror ni att man behöver vänta på att de sista böckerna ska översättas till svenska då?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Hur länge tror ni att man behöver vänta på att de sista böckerna ska översättas till svenska då?

Kommer nog inte hända eftersom det inte gjorts än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Läs/ lyssna på böckerna på engelska istället, man garvar ju halvt ihjäl sig när alla coola namn och platser översätts till svenska

Permalänk
Medlem

Läste bara de första böckerna på svenska, men minns inte att jag tyckte översättningen var så pjåkig. Tycker t.ex. Tufloden var en fyndig översättning av Two Rivers.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Newbranch:

Hur länge tror ni att man behöver vänta på att de sista böckerna ska översättas till svenska då?

Skrivet av Json_81:

Kommer nog inte hända eftersom det inte gjorts än.

Läste att det inte finns några planer på att översätta de sista. Kan tänka mig det är en effekt av att "de som bryr sig" lika gärna kan läsa på engelska, och då är det inte värt pengarna/insatsen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Kanske ett fall för någon här...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newbranch:

Hur länge tror ni att man behöver vänta på att de sista böckerna ska översättas till svenska då?

Kan starkt rekommendera böckerna på engelska. Känns alltid som att lite försvinner i översättningen om du förstår vad jag menar. 🙂

Kan dock fortfarande inte släppa valet av skådespelare. Rand beskrivs se ut som övriga i Emond’s field, men längre rödhårig och lite ljusare hy. Folk tror ju på riktigt att Tam är hans far. Men om Tam ser ut som övriga bybor som castats än så länge så blir det snudd på parodi..

Hoppas att de iaf håller de mer ”färgade folken” som beskrivs i böckerna autentiska. Om havsfolket helt plötsligt är bleka nordbor eller folket i Andor är sydamerikaner så kommer jag (& många andra tror jag) vägra se serien.

Robert Jordan beskrev ju allt tills det nästan va löjligt tydligt. Folk från jordens alla hörn finns dessutom representerade i böckerna så varför inte försöka göra serien så autentisk som möjligt?!

Rafe Judkins verkar ju inte haft Robert Jordan’s beskrivning av karaktärerna som guide med tanke på vad han skrev kort innan val av skådespelare:

“As much as possible, our cast should look like America will in a few hundred years — a beautiful mix of white, brown, black and everything in between.”

Bah.. bättre att läsa böckerna igen än att se ännu en SJW serie 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Läste att det inte finns några planer på att översätta de sista. Kan tänka mig det är en effekt av att "de som bryr sig" lika gärna kan läsa på engelska, och då är det inte värt pengarna/insatsen.

Ungefär som att inga böcker av Terry Pratchett har fått en svensk översättning de senaste 15 åren.
Han har ju gjort en del böcker som riktar sig till yngre lösare, och då fungerar inte engelska längre.
En skandal helt enkelt, förläggarna måste hata pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En skandal helt enkelt, förläggarna måste hata pengar.

Inte säker på att en översättning skulle leda till att förläggarna skulle simma i pengar. Gällande Jordan försvinner nog mindre i översättningen, om än mycket. Men Pratchett skrev ju bra språkligt med mycket underfundighet, varför beröva en läsare chansen att uppleva det? För den delen varför inte ha det som en utmärkt chans att få öva på engelska, idag kanske man ska vara glad om barn vill läsa alls förvisso.

Hur unga läsare riktade de sig till?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Om serien ska vara lik källmaterialet så ska den spendera 15 minuter av varje avsnitt med att beskriva och visa kläderna karaktärerna har på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Hur unga läsare riktade de sig till?

Några är riktade mot 10-åringar eller så, men de finns vad jag vet på svenska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."