The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som vet om man kan titta efter kl 00.00 inatt?

01:00 svensk tid, midnatt GMT, om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Igår var jag och såg förhandsvisningen på Park, två avsnitt.

Har inte läst böckerna men tjejen har och drog med mig. Det var spännande.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk

Kommer man kunna se hela serien eller är det 1 avsnitt i veckan som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kommer man kunna se hela serien eller är det 1 avsnitt i veckan som gäller?

"New Episode Weekly" står det på Prime Video

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

"New Episode Weekly" står det på Prime Video

Shit vad nice! Som gamla tider 😃 Me like!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av Beijing:

"New Episode Weekly" står det på Prime Video

Tack då vet jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trebrecks:

Kommer man kunna se hela serien eller är det 1 avsnitt i veckan som gäller?

Tre avsnitt tillgängliga nu i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Vad tyckte folk om de 3 första avsnitten?

***Undvik spoilers!***

Är personligen lite kluven.
Bra/neutralt:
- Tycker de fångat huvudkaraktärernas personligheter bra, karaktärerna "känns" till stor del som i böckerna (bra!).
- Att de gjort endel strukturella ändringar är varken bra eller dåligt, mer en nödvändighet.
- I det stora hela bra skådespelare tycker jag.

Några enligt mig mindre bra eller bara icke trovärdiga saker:
- Generellt skeptisk till att lilla avskilda Emond's field är så "diversified". En otillgänglig by i bergen där det är en stor sak att någon handelsman besöker dem någon gång per år har knappast demografi som en modern storstad. Välj ett utseende svart, vitt, blått, eller varför inte bara följa Robert Jordans beskrivningar? Mindre sak egentligen men en förändring jag tror är mer grundad i PK än något annat.
- Jag gillar inte (ingen spoiler då det visats i trailer/promomaterial) att de ändrat det mest grundläggande i hela serien: Draken är fruktad för att *han* kommer att va en bli galen av saidin & gå bärsärkargång på världen. Direkt i promo materialet så bryter dom mot det & säger att vi inte vet om draken pånyttfötts som man eller kvinna (just why??). Betyder det också att Birgitte skulle kunna pånyttfödas som en man eller varför inte en Draghkar, eller en myrddraal som identifierar sig som kvinna? Enligt mig helt onödig och dålig ändring som ändrar hela grunden i The wheel of time. Luktar PK som fan, något jag naivt hoppades inte skulle drabba The wheel of time serien då böckerna innehåller viktiga karaktärer av alla tänkbara färger, former och personligheter, alltså inget behov för PK förändringar..
- De har inte lyckats med Emond's field. Visuellt ser det bra ut, men folket är inte alls som i böckerna. Personlig åsikt såklart, men av de scener som visades så fick inte jag känslan av att det va Emond's field man såg, bara någon generisk smått deprimerande by med fyllon (Vad skulle The women's circle säga?!).

Kommer ge serien några avsnitt till, men ett första intryck är att serien saknar "logiken" om hur allt fungerar som Jordan lyckades med i bokserien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Vad tyckte folk om de 3 första avsnitten?

***Undvik spoilers!***

Är personligen lite kluven.
Bra/neutralt:
- Tycker de fångat huvudkaraktärernas personligheter bra, karaktärerna "känns" till stor del som i böckerna (bra!).
- Att de gjort endel strukturella ändringar är varken bra eller dåligt, mer en nödvändighet.
- I det stora hela bra skådespelare tycker jag.

Några enligt mig mindre bra eller bara icke trovärdiga saker:
- Generellt skeptisk till att lilla avskilda Emond's field är så "diversified". En otillgänglig by i bergen där det är en stor sak att någon handelsman besöker dem någon gång per år har knappast demografi som en modern storstad. Välj ett utseende svart, vitt, blått, eller varför inte bara följa Robert Jordans beskrivningar? Mindre sak egentligen men en förändring jag tror är mer grundad i PK än något annat.
- Jag gillar inte (ingen spoiler då det visats i trailer/promomaterial) att de ändrat det mest grundläggande i hela serien: Draken är fruktad för att *han* kommer att va en bli galen av saidin & gå bärsärkargång på världen. Direkt i promo materialet så bryter dom mot det & säger att vi inte vet om draken pånyttfötts som man eller kvinna (just why??). Betyder det också att Birgitte skulle kunna pånyttfödas som en man eller varför inte en Draghkar, eller en myrddraal som identifierar sig som kvinna? Enligt mig helt onödig och dålig ändring som ändrar hela grunden i The wheel of time. Luktar PK som fan, något jag naivt hoppades inte skulle drabba The wheel of time serien då böckerna innehåller viktiga karaktärer av alla tänkbara färger, former och personligheter, alltså inget behov för PK förändringar..
- De har inte lyckats med Emond's field. Visuellt ser det bra ut, men folket är inte alls som i böckerna. Personlig åsikt såklart, men av de scener som visades så fick inte jag känslan av att det va Emond's field man såg, bara någon generisk smått deprimerande by med fyllon (Vad skulle The women's circle säga?!).

Kommer ge serien några avsnitt till, men ett första intryck är att serien saknar "logiken" om hur allt fungerar som Jordan lyckades med i bokserien.

Som du säger så är det här med etnisk behörighet lite konstig i Two Rivers. Enligt boken har de levt helt isolerade där i massor av generationer utan knappt någon inblandning och BORDE se ungefär lika ut med hårfärg, ögonfärg och hudfärg.
Rand skall ju skilja sig mot de andra på grund av sin mamma som var en "outlander" och gav honom rött hår och grå ögon.
Ush man känner sig helt rasistisk och jag tycker ärligt att det är bra att man jobbar med white washing.

Problemet är att det absolut inte behövs då längre fram kommer andra nationer och folkslag med som har lika stor betydelse för storyn.

Rand skall ju känna sig utanför på grund av hårfärg och ögonfärg. Han har rött hår och grå ögon i boken. De andra i Two Rivers har mörkt hår och bruna ögon.
Heelt oviktigt såklart då det räcker med det röda håret.
Det hintas ju om den döda mannen i burens hårfärg så liiite viktigt verkar det vara 😀
Ändå måste jag säga att de kraftigt överjobbat WW.

Jag tycker alla skådespelarna gjorde riktigt bra ifrån sig och ungdomarna var bra castade.

Jag är nöjd förutom småsaker här och där. Bra nivå och detta kommer bli riktigt bra, det känner jag. De har ändrat ganska mycket av detaljerna i storyn men jag förstår varför.
En sak som är bra, första säsongen av WoT är bättre än första av GoT. Det är ett bra tecken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Som du säger så är det här med etnisk behörighet lite konstig i Two Rivers. Enligt boken har de levt helt isolerade där i massor av generationer utan knappt någon inblandning och BORDE se ungefär lika ut med hårfärg, ögonfärg och hudfärg.
Rand skall ju skilja sig mot de andra på grund av sin mamma som var en "outlander" och gav honom rött hår och grå ögon.
Ush man känner sig helt rasistisk och jag tycker ärligt att det är bra att man jobbar med white washing.

Problemet är att det absolut inte behövs då längre fram kommer andra nationer och folkslag med som har lika stor betydelse för storyn.

Rand skall ju känna sig utanför på grund av hårfärg och ögonfärg. Han har rött hår och grå ögon i boken. De andra i Two Rivers har mörkt hår och bruna ögon.
Heelt oviktigt såklart då det räcker med det röda håret.
Det hintas ju om den döda mannen i burens hårfärg så liiite viktigt verkar det vara 😀
Ändå måste jag säga att de kraftigt överjobbat WW.

Jag tycker alla skådespelarna gjorde riktigt bra ifrån sig och ungdomarna var bra castade.

Jag är nöjd förutom småsaker här och där. Bra nivå och detta kommer bli riktigt bra, det känner jag. De har ändrat ganska mycket av detaljerna i storyn men jag förstår varför.
En sak som är bra, första säsongen av WoT är bättre än första av GoT. Det är ett bra tecken.

Hoppas du har rätt, hade varit riktigt kul om de lyckades med serien!
Personligen avskyr jag när de väljer skådespelare bara för att de har "rätt" (eller inte fel) hudfärg/etnicitet. Välj kompetenta skådespelare som kan göra rollen rättvisa!
Med det sagt så tycker jag det är viktigt att en skådespelare ser ut som personen de ska spela eller som passar i sammanhanget.
I böckerna sticker Rand som du säger ut pga sitt utseende. Övriga emond's fielders beskrivs som (enligt min tolkning) sydeuropéer med brunt/mörkt hår, bruna ögon & några nyanser mörkare än red head Rand.
Resten av the wheel of time världen är som sagt sjukt stor med viktiga karaktärer av alla etniciteter & utseenden som kan tänkas, så gillar inte att de av princip deversifierar en by där just utseende har betydelse för berättelsen.

Padain Fain gick från att i böckerna va sjukligt blek & spinkig med sliskigt svart hår till att va normalbyggd mörk man. Det är dock en ändring som spelar 0 roll för storyn & den skådespelaren ser ut att kunna leverera creep känsla 👍.

Ett citat från ett av avsnitten: "There aren’t many things outside how they are dressed and accent that can tell you where a person is from".
Sant, men även det luktar PK (Jag som är lite löjlig och stör mig onödigt mycket på PK bs).

EDIT: Bonusklippet "Förklaring av Draken återfödd" får serien att stinka PK och visar på enligt mig dåliga val & ändringar som förändrar hela fundamentet för the wheel of time världen. Inte imponerad

Permalänk
Medlem

Ja Padain Fain är riktigt bra castad och hans "skill" och karaktär är att vara just creepy. Då spelar etnicitet ingen roll.
Men som sagt.....mycket av storyn i wheel of time är grundat i våra olikheter, på gott och ont.
Folket från andra sidan havet som kommer längre fram är T.ex färgade, väldigt mörka. Folket från öknen är rödhåriga med gröna/grå ögon (VÄLDIGT viktigt för storyn, och det fanns med i 3dje avsnittet som tur var)

Tar dom bort detta så faller typ 50% av intrigerna och storyn.
Det samma gäller att det är kvinnorna som bestämmer, typ överallt. Absolut inte jämställt alls utan männen är underordnade i olika utsträckning i de olika länderna. Absolut inte PK så har Amazon bestämt sig för att använda PK släggan här blir detta katastrof.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit se 1 första avsnittet, hittills är jag nöjd.
Förändringar som de har gjort har inte stört mig ännu.
Mera nyfiken varför de valde att Perrin skulle vara gift, troligtvis bara för att förenkla character development..

Kommer att kolla om första avsnittet, såg det imorse när jag inte kunde sova så, var aningen trött.

Angående skådespelarna i byn att de var allt för diversifierade, de skall ju inte vara det enligt böckerna. Men är det största klagomålet efter säsongen, så har de lyckats bra

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Folket från andra sidan havet som kommer längre fram är T.ex färgade, väldigt mörka. Folket från öknen är rödhåriga med gröna/grå ögon (VÄLDIGT viktigt för storyn, och det fanns med i 3dje avsnittet som tur var)

Jag håller med om att det får stor plats i boken (liksom beskrivningar av vissa andra kroppsdelar), men är det verkligen så oumbärligt? Kanske kan man illustrera olikheter på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Mera nyfiken varför de valde att Perrin skulle vara gift, troligtvis bara för att förenkla character development..

Dold text

Tack för den spoilern...:)

Men, det är ju jättekonstigt...dom kan ju knappast introducera Faile Bashere såhär tidigt

Dold text
Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tack för den spoilern...:)

Men, det är ju jättekonstigt...dom kan ju knappast introducera Faile Bashere såhär tidigt

Dold text

Sorry för den, tänkte inte alls efter.. har läst dom ryktena på nätet i månader, så jag tänkte inte alls efter.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller med om att det får stor plats i boken (liksom beskrivningar av vissa andra kroppsdelar), men är det verkligen så oumbärligt? Kanske kan man illustrera olikheter på något annat sätt?

Kanske, men man kan fråga sig varför det är så viktigt att illustrera andra olikheter istället?
Hur som helst så funkar det ändå med TV serien...om än väldigt otydligt jämfört med böckerna....än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag skall börja...
Hade nog kunnat akriva en på tok för lång essä känns det som om vad som är fel med denna tappning.

Jag förstår att den aldrig kan komma nära böckerna och skulle man behålla trogenheten till böckerna så skulle TV swrien bli en flopp som hade 100 säsonger.

Men de kastar om så otroligt mycket med lore och karaktärer på ett sätt som gör att balansen som storyn handlar om har helt spårat ur.

Detta känns som en ny game of thrones failure fast de spårar ur redan från början tyvärr. Detta kan inte bli bra.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt imponerad av det jag sett hittills. Det är verkligen ingen lätt uppgift att få en rörig storyline som ändå bok ett är samtidigt som man ska introducera en hel värld till tittarna. Visst kan man ifrågasätta ändringar, men tycker själv att de har behållit essensen och lyckats få till känslan, samtidigt som man blir insugen i historien. Min sambo som inte läst böckerna hängde ganska lätt med i händelserna, behövde inte alls förklara lika mycket som när vi började se GoT.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Såg första tre avsnitten nu. Allmänt osorterade reflektioner:

Two Rivers skall ha ett speciellt utseende, men RJ specificerar aldrig vad. De är absolut inte vita, för Rand sticker ut och alla utbildade människor kommenterar detta, men det är inte kolsvarta heller för Sea Folk är tydligt svartare. Jag har sett dem som lite latino, typ, medan serien gör dem till en väldigt blandad grupp. Efter lite funderande så tror jag att jag är Ok med det, av ett enkelt skäl: världen har inte så många skådespelare av blandad härkomst att det hade gått att fylla serien med det. Som de har gjort nu är en kompromiss, men det är helt OK. Visst hade det varit bättre om Rand stack ut mer, men Daenerys skall ha lila ögon också, och de har hon inte heller, så eh.

Historien är lagom ihopklippt, framförallt saknas Baerlon. OK att de klipper ihop det, men de saknar Min.

Att de hade en förrädisk Darkfriend så tidigt är bra, det sätter tonen på ett bra sätt.

Att Moiraine allvarligt inte vet att the Dragon är en man är rent korkat. OK att de vill lyfta Egwene lite, men gör henne inte till en hjälte nu. Hennes väg är mörkare än allas utom Rand.

De har faktiskt lyckats får Moiraine att bli ”ageless”. Antar att det betyder ”botox” på Old Tounge, men det funkar.

Miljöerna runt Shadar Logoth är orimliga, men OK, det är inte viktigt.

Logain redan? Och Liandrin? Hm.

Whitecloaks jagar Aes Sedai som om de vore villebråd. Hade de gjort det i boken hade Vita tornet utrotat varje Whitecloak, och deras familjer, och hela jvla Amadicia. Upplägget att de existerar i någon form av terrorbalans med Vita Tornet är en stor avvikelse, och jag gillar inte det alls. Aes Sedai skall vara mäktigare än allt och bara misslyckas för att de är inkompetenta, och korrumperade av BA.

Perrins fru, och hur det går för henne. Som om den karaktären behövde mer att känna sig skyldig för. Annars är det bra att alla figurerna är vuxnare, även om de verkar rätt självständiga jämfört med bokens hårt hållna karaktärer.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mpat: Jag la till spoilertaggar i ditt inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kunde va bra med sammanghang när spoiler används för annars måste man ju gå in för att se om man borde läsa det eller ej.

t.o.m jag som inte läst boken tyckte det var en salig stor blandning av folk för en liten by som är väldigt avsides,
får lite intrycket av att det är en by med endast nyinflyttat folk, så "gammalt blod" historiken går inte riktigt ihop.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Poängen med byn (Emonds field) är att det är fest, så byn är full av folk från gårdar en bit bort som är där för att festa. Hela området Two Rivers är isolerat från resten.

Jag hade också gärna sett en spoiler-policy. Inget av vad jag skrev är en specifik spoiler, och den minst vaga spoilern är för första avsnittet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att de tagit sig många friheter. Men man ska inte se det som böckerna i tv format. Det är en serie BASERAD på böckerna, inte en kopia. Man får nog se den med inställningen att det inte är böckerna man ser utan något annat, något eget. I böckerna är pöjkarna 16 år. Här är de 20 år och mer vatten har runnit under broarna och saven har stigit.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha spoilers håller man väl sig borta från en sån här tråd? Jag väntade med att läsa här tills jag sett de avsnitten som är ute.

Obegripliga ändringar men är försiktigt positiv.
Bra fantasy-serier är vi inte bortskämda med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vill man inte ha spoilers håller man väl sig borta från en sån här tråd? Jag väntade med att läsa här tills jag sett de avsnitten som är ute.

Obegripliga ändringar men är försiktigt positiv.
Bra fantasy-serier är vi inte bortskämda med.

Tråden skapades innan serien släpptes och jag kan väl tycka att den bör fortsätta vara spoilerfri för dom som vill.

Kostar inte mycket att lägga in en spoilertagg.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Som ni skriver ovan om att det ändå kommer vara stor diversifiering, så kändes det dumt att den lilla byn i början kändes som ett avsnitt av Glee, det sög inte in mig i storyn alls. GoT hade också sabbats om man gjort samma med Winterfell.

Sen är dialogerna lika kassa i böckerna? känns som dialoger från en skräckfilm, jäkla cringe feeling.

"My son is coming soon we have to wait" och en hel arme med Trollocs på andra sidan wtf ser inte karaktärerna samma sak som oss?

Hade hoppats på en mörkare, mer authentisk känsla likt GoT, men bokserien kanske mer lutar åt Disney hållet "once upon a time"?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Som ni skriver ovan om att det ändå kommer vara stor diversifiering, så kändes det dumt att den lilla byn i början kändes som ett avsnitt av Glee, det sög inte in mig i storyn alls. GoT hade också sabbats om man gjort samma med Winterfell.

Sen är dialogerna lika kassa i böckerna? känns som dialoger från en skräckfilm, jäkla cringe feeling.

"My son is coming soon we have to wait" och en hel arme med Trollocs på andra sidan wtf ser inte karaktärerna samma sak som oss?

Hade hoppats på en mörkare, mer authentisk känsla likt GoT, men bokserien kanske mer lutar åt Disney hållet "once upon a time"?

Vad jag minns var den scenen väldigt lik i böckerna, det leder ju till diskussionen om Aes Sedaier kan döda.
Att trollocker osv finns är inte riktigt allmän kännedom i världen, det är mer monster man skrämmer barn med så den reaktionen kan nog gå som chock.

Böckerna skulle jag säga är mer eller mindre lika mörka som GoT.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Grejen med folks härkomst och utseende… De är inte alltför långt borta. Two Rivers skall en isolerad homogen grupp, men absolut inte vita. Böckerna implicerar detta, genom att säga att Rand är vit och sticker ut. Tyvärr verkar de som gjort illustrationer (omslag osv) ha missat detta, och folk ser ut som om de är kritvita. Speciellt Egwene ritas normalt som en liten blek brunett.

Serien har istället en salig blandning i Two Rivers. Inte rätt, men vad skall de göra? Man kan inte generera skådespelare hur som helst, och det råkar vara så att de flesta är tydligt av en härkomst.

Citat:

Sen är dialogerna lika kassa i böckerna? känns som dialoger från en skräckfilm, jäkla cringe feeling.

"My son is coming soon we have to wait" och en hel arme med Trollocs på andra sidan wtf ser inte karaktärerna samma sak som oss?

Den scenen är inte med alls i boken. Den sekvensen är

att Rand och hans pappa är på sin gård när de blir angripna, pappan såras som i serien och Rand släpar honom till Two Rivers för att få hjälp. När han kommer fram är striden där redan över, Lan och Moiraine har redan gjort köttfärs av alla Trollocs men det är flera offer, hus har brunnit osv. De första böckerna är väldigt återhållsamma med vilka synpunkter man får se - det är enbart Rand innan Shadar Logoth.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kostar inte mycket att lägga in en spoilertagg.

Det är inte där problemet ligger - problemet är om man skall öppna taggen eller inte. Jag tyckte inte att något av vad jag skrev skulle ha en spoiler, och även om jag läser det nu tycker jag bara att det är en rad som jag ens tvekar om. Istället kom en mod och lade hela inlägget under en spoiler, och då vet jag inte vad jag skall spoila, och jag kan absolut inte öppna någon spoilertag om jag ligger vecka efter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är inte där problemet ligger - problemet är om man skall öppna taggen eller inte. Jag tyckte inte att något av vad jag skrev skulle ha en spoiler, och även om jag läser det nu tycker jag bara att det är en rad som jag ens tvekar om. Istället kom en mod och lade hela inlägget under en spoiler, och då vet jag inte vad jag skall spoila, och jag kan absolut inte öppna någon spoilertag om jag ligger vecka efter.

Better safe then sorry, spoiler tag på allt som rör storyn är väl iaf vad jag anser vara rätt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT