The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag lämnade öppet hans eventuella kvalitéer som skådespelare. Jag ser inte problemet.

Det är fakta att dom rusat förbi, det är inte en åsikt. Dom har helt och hållet skippat karaktärsbyggande delar av böckerna. Dom har inte ens försökt sig på att få med det i showen, inte någon egen tolkning eller nytt upplägg. Dom har bara skitit i det.

Man kan ha åsikt om det dom fyllt på med är dynga eller ej, (gissa vad jag tycker).

Stör dig hur mycket du vill, det är ändå fakta. Samma sak som det är fakta att de som skrev den här serien visar totalt noll intresse att visa oss hyfsat trovärdiga strider med medeltida vapen.

Men för att vara något sånär generös så erkänner jag givetvis att en hel del av det jag skriver är mina egna åsikter.

Förövrigt så anser jag att Perrin bör skrivas ur serien omgående. Om ni missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Som sagt, jag lämnade öppet hans eventuella kvalitéer som skådespelare. Jag ser inte problemet.

Det är fakta att dom rusat förbi, det är inte en åsikt. Dom har helt och hållet skippat karaktärsbyggande delar av böckerna. Dom har inte ens försökt sig på att få med det i showen, inte någon egen tolkning eller nytt upplägg. Dom har bara skitit i det.

Man kan ha åsikt om det dom fyllt på med är dynga eller ej, (gissa vad jag tycker).

Stör dig hur mycket du vill, det är ändå fakta. Samma sak som det är fakta att de som skrev den här serien visar totalt noll intresse att visa oss hyfsat trovärdiga strider med medeltida vapen.

Men för att vara något sånär generös så erkänner jag givetvis att en hel del av det jag skriver är mina egna åsikter.

Förövrigt så anser jag att Perrin bör skrivas ur serien omgående. Om ni missat det.

Hur f-n kan du ens tycka att Perrin ska skrivas ur serien? Har du ens läst böckerna?
Han gör ju hela bokserien är den mest intressanta karaktären. Det är också fakta…
Hoppas han får mer fokus i nästa säsonger men förstår att han inte är så viktig just nu.

Ok orkar inte tjafsa mer. Förstår att du är missnöjd och hade det varit 15-20 år sedan så hade jag nog hållit med dig mer. Vet inte jag tycker böckerna har åldrats med värdighet så jag bryr mig inte så mycket.

Permalänk
Medlem

För att jag stör mig på han givetvis, i tv serien. Han är inte vad han är i böckerna. Där han också har sina störiga sidor precis som Rand och mat givetvis, men inte i närheten av det här skräpet.

Nej det är din åsikt... Men jag är böjd att hålla med.
Jag tror inte dom kan rädda serien tyvärr, även om man inte tänker på hur dom skriver sig iväg från böckerna så är den ganska medium, om inte lite sämre.

Hade det varit 15 år sedan så hade jag varit extremt mycket mer missnöjd. Det är många aspekter i böckerna som absolut har ett behov av modernisering, Brandon Sanders gjorde ett bra jobb med förbättring av framförallt de kvinnliga karaktärerna t.ex.
Kastknivar är ett annat otyg som måste bort om man ska nitpicka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av "Something":

Det är fakta att dom rusat förbi, det är inte en åsikt. Dom har helt och hållet skippat karaktärsbyggande delar av böckerna. Dom har inte ens försökt sig på att få med det i showen, inte någon egen tolkning eller nytt upplägg. Dom har bara skitit i det.

Nu var det förvisso några decennier sedan jag läste första boken, men en ansenlig del av den behandlar väl

hur Rand, Mat och Thom uppträder på trevliga värdshus i småstäder? Det ger förvisso goda möjligheter till karaktärsuppbyggnad, men håller kanske inte kvar tv-tittarna. Saker måste strykas, kortas ned och eventuellt bytas ut mot annat som fyller samma funktion, men utöver detta gör de som sagt även en del märkliga ändringar. Loial och Moiraine senast är ju tydliga avvikelser (men de kanske är färdiga med dem (hon har ju ändå redan fyllt sin kvot av fokus för serien)), men varför de ändrar hur vägarna fungerar är väl svårare att begripa? Och det där med att återuppliva folk borde väl kunna få konsekvenser...

Dold text
Permalänk
Moderator
Forumledare

*uppmaning*

Hörni, använd en trevligare ton mot varandra, diskutera sakligt och sluta benämna ”åsikter” som ”fakta”.

Kan ni inte leka fint tar jag tråden ifrån er

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*uppmaning*

Hörni, använd en trevligare ton mot varandra, diskutera sakligt och sluta benämna ”åsikter” som ”fakta”.

Kan ni inte leka fint tar jag tråden ifrån er

Äntligen en vuxen i rummet 🙂.
Det blev lite sandlådenivå här faktiskt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu var det förvisso några decennier sedan jag läste första boken, men en ansenlig del av den behandlar väl

hur Rand, Mat och Thom uppträder på trevliga värdshus i småstäder? Det ger förvisso goda möjligheter till karaktärsuppbyggnad, men håller kanske inte kvar tv-tittarna. Saker måste strykas, kortas ned och eventuellt bytas ut mot annat som fyller samma funktion, men utöver detta gör de som sagt även en del märkliga ändringar. Loial och Moiraine senast är ju tydliga avvikelser (men de kanske är färdiga med dem (hon har ju ändå redan fyllt sin kvot av fokus för serien)), men varför de ändrar hur vägarna fungerar är väl svårare att begripa? Och det där med att återuppliva folk borde väl kunna få konsekvenser...

Dold text

Visst gör dom det, många sidor läggs på att bygga upp karaktärerna som du säger. Och det är självklart att det måste kapas en hel del i detta och hela karaktärer måste tas bort för att det ska vara rimligt att bygga en tv serie kring. Men när man har sån gedigen hög med grundmaterial att jobba med och väljer att ta bort allt och skapa något eget (som i mitt och många andras tycke är sämre) som bryter karaktärerna från det dom är i böckerna (för att inte tala om att bryta mot "naturlagarna" i världsuppbyggnaden) är för mig galet och gränsar till hybris.

Det är lite av en örfil till alla som faktiskt läst böckerna. Jag anser att man bör kunna få till ett bättre resultat som även kan få den stora massan som inte läst böckerna intresserad av serien utan att bränna dessa på bål.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av "Something":

Visst gör dom det, många sidor läggs på att bygga upp karaktärerna som du säger. Och det är självklart att det måste kapas en hel del i detta och hela karaktärer måste tas bort för att det ska vara rimligt att bygga en tv serie kring. Men när man har sån gedigen hög med grundmaterial att jobba med och väljer att ta bort allt och skapa något eget (som i mitt och många andras tycke är sämre) som bryter karaktärerna från det dom är i böckerna (för att inte tala om att bryta mot "naturlagarna" i världsuppbyggnaden) är för mig galet och gränsar till hybris.

Det är lite av en örfil till alla som faktiskt läst böckerna. Jag anser att man bör kunna få till ett bättre resultat som även kan få den stora massan som inte läst böckerna intresserad av serien utan att bränna dessa på bål.

Böckerna är populära av en anledning. Att Rafe Judkins tror sig kunna skriva om & ändra i princip allt utom namnen och göra det bättre än Robert Jordan är skrattretande.
Största problemet med TV-serien är helt klart att den är extremt dåligt skriven.
De har brutit lore & skapat så många plot holes att man nästan blir imponerad av hur de ens lyckas va så dåliga.

Permalänk
Medlem

Jaha. Då har jag sett 1 avsnitt. Läste 100 sidor av bok 1 för typ 15 år sedan, så, tja, det var väl inte helt som jag mindes. Men ok.

Det jag undrar över är - när ska man se Wheel of Time Origins? Ska de ses efter varje avsnitt? Före? Efter hela säsong 1? Vågar inte googla pga risk för SPOILERS...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaha. Då har jag sett 1 avsnitt. Läste 100 sidor av bok 1 för typ 15 år sedan, så, tja, det var väl inte helt som jag mindes. Men ok.

Det jag undrar över är - när ska man se Wheel of Time Origins? Ska de ses efter varje avsnitt? Före? Efter hela säsong 1? Vågar inte googla pga risk för SPOILERS...

Det finns sex origin avsnitt och de kom efter varje avsnitt så nog tanken att se den i samband med varje avsnitt. Men det är mer en lore dump så spelar inte jättestor roll när man ser det. De handlar ofta om det som händer i det relaterade avsnittet.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

@marukusu

Bara fyi så är du inte ensam om att gilla serien. Har väntat på att alla avsnitt släpptes och har bingat allt sista dagarna.

Ger det hela en stark 3/5 - och då började jag läsa böckerna för 30ish år sen, så har inte allt färskt i minnet som somliga verkar ha.

Redan från början kände jag att "well, det här är ju snudd på omöjligt att filma" så jag sänkte mina förhoppningar accordingly, troligen har det hjälpt mig när jag nu sett serien.

Finns det saker jag reagerat på? Visst. En del cgi var rätt meh men inget jag bryr mig om. På det stora hela är jag positivt förvånad över hur höga produktionsvärden det är (obs, jättesubjektiv åsikt men jag gillar settingen, kläderna, byggnader osv).

Ogillade hur han valde att spela children of the light inkvisitorn. Målet var väl att spela honom som riktigt evil och arrogant men det kändes bara äsch. Dock gillade jag hans reaktion på då perrin höll på att wolfa ut "What are you?!?"

Läste två sidor bakåt i tråden och ser att en del reagerat på perrins backstory. Att han fick en fru som han råkar döda i trollockattacken. Med all respekt för att folk vill ha en bokstavslik översättning från böckerna men det känns ändå rätt uppenbart att de gjort denna förändring för att göra perrin till en mer komplex karaktär, dvs genom att ha dödat sin fru av misstag så blir han, efter mötet med the tinkerers, närmast pacifist och det med att ta upp ett vapen är nästan omöjligt för honom. Skulle inte förvåna mig om han i slutet av serien har blivit en grym krigare efter ha "överkommit" sina trauman.

Tycker mat är en grym skådis, läste att han blir utbytt i s2. Trist.

Tycker likaså om skådisen som gör moiraine. Är väl hon som bär serien och tycker verkligen hon gör det med bravur.

Jag gillar hur serien bara inte har blivit en stor, vad kallas det, info dump. Jag förstår att folk som inte löst böckerna kan ha svårt att hänga med men det hade vart värre, imo, om precis allt skulle förklaras till punkt och pricka. Då föredrar jag att det istället bara visualiseras eller nämns i förbifarten.

Lan, och the warders, klockrent. Det att så mycket tid/vikt läggs på att visa sorgen då en aes sedai dör gjorde mkt för mig och slutet då lan skriker träffade mig rakt i the feels.

Gillar hur de visualiserat hur the one power vävs. Nån enstaka gång tyckte jag att cgin failade men över lag mycket snyggt gjort imo.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har nu sett det sista avsnittet - inte blivit av tidigare - och jag vet inte vad jag skall tycka. Vad ville de uppnå med alla dessa ändringar? För tidigare har jag kunnat se dem som besparingar, eller att man lyfter Moiraine på bekostnad av Rand, eller att man vill förenkla, men här vet jag inte varför. Det känns bara som att man ändrar för ändrandets skull. Inte blev det mer begripligt, direkt. OBS att Fares Fares roll inte direkt beskrivs som The Dark One i rollistan, så det är ingen hemlighet vem han är - men jag tror inte att någon som inte läst boken fattar vem det är heller.

Jag tror dock att dit vi är på väg är att vi får TGH och TDR samtidigt, i princip. Scenen med Padan Fain som bryter sig in är i princip öppningen av TGH, medan att Rand ger sig av är tidigt i TDR. Seanchan är givetvis från TGH. Om man nu gör serien till att vara Moiraines historia kanske man inte kan göra första halvan av TGH som den är skriven, så är planen att vi bara kapar den boken helt och ger oss av till Tear på en gång? Kan ju låta invasionen pågå lite sakta i bakgrunden istället för att vara i två steg. En sån ändring kan jag köpa om målet är att få ner tiden från 14 böcker till ett rimligt antal säsonger (kan inte skriva kontrakt med skådisarna på mer än sju), men det de ändrat här…varför?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Några synpunkter nu när jag sett sista avsnittet.

De har gjort några positiva ändringar faktiskt tycker jag, med tanke på hur lite slutet av Eotw-boken faktiskt har med resten av serien (det är tydligt att Jordan ändrade sig helt med åren angående mycket lore och hur han ville ha det).

Hela grejen med Green Man och Eye:et i boken, en brunn av saidin? Till vilken nytta? I princip helt meningslöst. Och två, TVÅ forsaken som stryker med på typ fem sidor? Nä, detta var bättre, med Fares Fares som Ishamael som försöker vända Rand.

Sen var det lite krystat att Moiraine och han själva skulle iväg... och kanske det värsta där, att the Eye, som i serien verkar ha slagits ihop med Shayol Ghul, ligger typ 2 km från Fal Dara? De kunde ju för tusan se staden när de tittade bakåt... det var bara dumt. Fanns ingen anledning att inte bara lägga in att de red ett par dagar iaf, som de gör i boken.

Att kvinnorna besegrar armén i Tarwins Gap istället för Rand är bra. Det var en usel scen i boken som inte alls fungerade med resten av böckerna. Rand som teleporterar runt? Springer på trappsteg i luften? Pratar med the Creator? Nä, då var detta en bra ny version.

Att Moiraine blir stilled? Tja, det är kanske vettigt. Det dröjer ju i böckerna tills hon "dör", men allt går ju snabbare och just den subplotten är inte så bra ändå.

Mat skiter i allt och går runt som en gothare i Tar Valon? Nja...

Perrin kan inte göra någonting egentligen? Naj...

Loial dör? WTF?

Uno dör? WTF?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Några synpunkter nu när jag sett sista avsnittet.

De har gjort några positiva ändringar faktiskt tycker jag, med tanke på hur lite slutet av Eotw-boken faktiskt har med resten av serien (det är tydligt att Jordan ändrade sig helt med åren angående mycket lore och hur han ville ha det).

Hela grejen med Green Man och Eye:et i boken, en brunn av saidin? Till vilken nytta? I princip helt meningslöst. Och två, TVÅ forsaken som stryker med på typ fem sidor? Nä, detta var bättre, med Fares Fares som Ishamael som försöker vända Rand.

Jag kan hålla med i viss mån. Poängen med brunnen av sai’din var ju delvis att den skulle gömma hornet så att inte vem som helst skulle kunna ta det. Green Man var väl Tom Bombadill typ. Biten med hur Fares Fares karaktär agerar är ju från Rands drömmar i boken, och utspelar sig över hela boken. Biten med Egwene och deras dotter kommer från TGH, så det finns källor till allt - de har bara vänt på det lite.

Citat:

Sen var det lite krystat att Moiraine och han själva skulle iväg... och kanske det värsta där, att the Eye, som i serien verkar ha slagits ihop med Shayol Ghul, ligger typ 2 km från Fal Dara? De kunde ju för tusan se staden när de tittade bakåt... det var bara dumt. Fanns ingen anledning att inte bara lägga in att de red ett par dagar iaf, som de gör i boken.

Jag tror inte att Shayol Ghul ligger där. Jag tror att det är ännu ett exempel på när Moiraine inte har koll. Showrunnern har sagt att en av ändringarna är att Aes Sedai har mycket sämre koll på de gamla legenderna, och Moiraine har helt sonika fel rätt ofta.

Avståndet är dumt. Malkier föll ju bara en generation tidigare, och om något låg så nära en stad full med soldater hade de nog hittat ögat någon gång under de senaste drygt 3000 åren.

Citat:

Att kvinnorna besegrar armén i Tarwins Gap istället för Rand är bra. Det var en usel scen i boken som inte alls fungerade med resten av böckerna. Rand som teleporterar runt? Springer på trappsteg i luften? Pratar med the Creator? Nä, då var detta en bra ny version.

Bokscenen var kass, men det här var inte bättre. I scenerna med Logain verkar det som om Aes Sedaierna inte har riktig koll på det där med länkar, och här förväntas två otränade klara av en länk. Sen kan Egwene också hela spontant, det var väl roligt. Hon skall ha helt andra talanger.

Citat:

Att Moiraine blir stilled?

Tror inte att hon är det, utan jag tror att det är en sköld som Fares Fares har knutit fast, typ som händer i boken med en annan person.

Kan du lägga en spoiler på resten av den paragrafen? Jag tror nämligen att något sådant måste hända här också, bara över en mycket kortare tidsperiod.

Citat:

Mat skiter i allt och går runt som en gothare i Tar Valon? Nja...

Perrin kan inte göra någonting egentligen? Naj...

Loial dör? WTF?

Uno dör? WTF?

/hulle.

Håller med, förutom att vi inte vet att vare sig Uno eller Loial är döda. Uno tror jag inte har nämnts alls, så han kan ju vara vid Tarwins Gap eller nåt. Tror inte att de tar livet av Loial, det är en för stor avvikelse. Ingtar är död, men det händer ju i TGH - en del av vad jag menar med att de redan rivit av en stor del av den boken.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag kan hålla med i viss mån. Poängen med brunnen av sai’din var ju delvis att den skulle gömma hornet så att inte vem som helst skulle kunna ta det. Green Man var väl Tom Bombadill typ. Biten med hur Fares Fares karaktär agerar är ju från Rands drömmar i boken, och utspelar sig över hela boken. Biten med Egwene och deras dotter kommer från TGH, så det finns källor till allt - de har bara vänt på det lite.

Jag tror inte att Shayol Ghul ligger där. Jag tror att det är ännu ett exempel på när Moiraine inte har koll. Showrunnern har sagt att en av ändringarna är att Aes Sedai har mycket sämre koll på de gamla legenderna, och Moiraine har helt sonika fel rätt ofta.

Avståndet är dumt. Malkier föll ju bara en generation tidigare, och om något låg så nära en stad full med soldater hade de nog hittat ögat någon gång under de senaste drygt 3000 åren.

Bokscenen var kass, men det här var inte bättre. I scenerna med Logain verkar det som om Aes Sedaierna inte har riktig koll på det där med länkar, och här förväntas två otränade klara av en länk. Sen kan Egwene också hela spontant, det var väl roligt. Hon skall ha helt andra talanger.

Tror inte att hon är det, utan jag tror att det är en sköld som Fares Fares har knutit fast, typ som händer i boken med en annan person.

Kan du lägga en spoiler på resten av den paragrafen? Jag tror nämligen att något sådant måste hända här också, bara över en mycket kortare tidsperiod.

Håller med, förutom att vi inte vet att vare sig Uno eller Loial är döda. Uno tror jag inte har nämnts alls, så han kan ju vara vid Tarwins Gap eller nåt. Tror inte att de tar livet av Loial, det är en för stor avvikelse. Ingtar är död, men det händer ju i TGH - en del av vad jag menar med att de redan rivit av en stor del av den boken.

Angående ögat så kanske dom fortfarande kör med att man måste ha ett behov för att kunna hitta det? Även om Moiraine inte vet om det i tv serien. Så att det inte upptäckts innan dess kan vara p.g.a detta. Förutsätter då att du har rätt i att Moiraine helt enkelt har fel gällande Shayol Ghul osv.

Varning för spoiler här nedan.

Ja vad jag läst har du rätt i att det är en sköld, Loial är inte död, bekräftat av regissören. "he is my favorit character, I could not do it."
Nämnde dom aldrig Unos namn? Var ju utan tvekan honom dom baserade karaktären som dog på iaf.

Dold text
Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska säga riktigt, har sett alla avsnitten nu och är inte imponerad. Jag hade inga förväntningar men är ändå lite besviken, kanske pga all hype innan. Tycker inte det är speciellt bra skådespelare överlag (mycket bättre i GoT och Witcher), man lär aldrig riktigt känna några av karaktärerna, rätt risig cgi och så. Kan nog inte ge serien mer än 6/10 faktiskt men kommer se vidare för att förhoppningsvis tycka om den mer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Angående ögat så kanske dom fortfarande kör med att man måste ha ett behov för att kunna hitta det? Även om Moiraine inte vet om det i tv serien. Så att det inte upptäckts innan dess kan vara p.g.a detta. Förutsätter då att du har rätt i att Moiraine helt enkelt har fel gällande Shayol Ghul osv.

Det kan ju vara förklaringen förstås.

Sen det där med att the Eye skall vara sai’din - att det ligger ”ren” sai’din där en hint till Rand som avslöjas långt senare.

Att det går att rena True Source från the taint, och en fingervisning om hur

Dold text

Den ledtråden kan ju komma långt senare, att den ligger så tidigt som i bok 1 är egentligen lite konstigt.

Citat:

Varning för spoiler här nedan.

Ja vad jag läst har du rätt i att det är en sköld, Loial är inte död, bekräftat av regissören. "he is my favorit character, I could not do it."
Nämnde dom aldrig Unos namn? Var ju utan tvekan honom dom baserade karaktären som dog på iaf.

Dold text

Vet inte ordet är en spoiler, men…de nämnde Ingtar som han som ledde jobbet med att ta fram kistan under tronen, och det är han som dör. I boken dör han ju i slutet av bok två istället för i början (den scenen kommer nästan direkt från inledningen av bok två), så jag tror att de bara slog ihop det.

Ingtars roll är att han är den ädle krigaren som gör allt rätt men som egentligen är en Darkfriend, vilket avslöjas när han dör. Poängen med det är att vem som helst kan vara en Darkfriend, en liten hint som sedan inte leder till någonting eftersom det faktiskt är väldigt få av de man litar på som är Darkfriends. Det är Verin, vilket rätt många anande tidigt, det är tjejen Mat har ihop det med i TFOH, och det är Aram som blir det under resans gång. Har en vag aning om att det är ytterligare en Aes Sedai som var lite dold, men det var en mindre karaktär. I övrigt är det folk man anar att de inte har rent mjöl i påsen.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kan ju vara förklaringen förstås.

Sen det där med att the Eye skall vara sai’din - att det ligger ”ren” sai’din där en hint till Rand som avslöjas långt senare.

Att det går att rena True Source från the taint, och en fingervisning om hur

Dold text

Den ledtråden kan ju komma långt senare, att den ligger så tidigt som i bok 1 är egentligen lite konstigt.

Vet inte ordet är en spoiler, men…de nämnde Ingtar som han som ledde jobbet med att ta fram kistan under tronen, och det är han som dör. I boken dör han ju i slutet av bok två istället för i början (den scenen kommer nästan direkt från inledningen av bok två), så jag tror att de bara slog ihop det.

Ingtars roll är att han är den ädle krigaren som gör allt rätt men som egentligen är en Darkfriend, vilket avslöjas när han dör. Poängen med det är att vem som helst kan vara en Darkfriend, en liten hint som sedan inte leder till någonting eftersom det faktiskt är väldigt få av de man litar på som är Darkfriends. Det är Verin, vilket rätt många anande tidigt, det är tjejen Mat har ihop det med i TFOH, och det är Aram som blir det under resans gång. Har en vag aning om att det är ytterligare en Aes Sedai som var lite dold, men det var en mindre karaktär. I övrigt är det folk man anar att de inte har rent mjöl i påsen.

Dold text

Låg inte "Uno" ( kille med ögonlapp och svordomar) död i rummet också med Ingtar? Han var ju och jobbade med Ingtar med att ta fram hornet, eller fantiserar jag bara att jag såg honom dö?

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Kul om all här kunde sätta sitt betyg på WoT tv adaptionen. Är intresserad av vad folk tycker men litar inte på att t.ex. imdb har något vettigt skydd mot bottar. Tror dock en liten omröstning här på swec ska va förskonad från det 🤓

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654170-the-wheel-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Låg inte "Uno" ( kille med ögonlapp och svordomar) död i rummet också med Ingtar? Han var ju och jobbade med Ingtar med att ta fram hornet, eller fantiserar jag bara att jag såg honom dö?

Dold text

Personen som står som Uno i avsnitt 8 heter Guy Roberts. Enligt IMDb är han ”recurring” i säsong 2, vilket är goda nyheter på alla sätt. Dels är han inte död, dels får vi sannolikt en del av TGH i säsong 2 i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen det där med att the Eye skall vara sai’din - att det ligger ”ren” sai’din där en hint till Rand som avslöjas långt senare. Att det går att rena True Source från the taint, och en fingervisning om hur. Den ledtråden kan ju komma långt senare, att den ligger så tidigt som i bok 1 är egentligen lite konstigt.

Alltså, jag är väldigt skeptisk till en del saker som RJ sade i intervjuer förr, att han hade så mycket av storyn klar osv... Jag skulle satsa pengar på att han inte hade någon aning om det alternativt att han ändrade sig under skrivandets (och decenniernas) gång. Jag tror bara att EotW helt enkelt är ganska taffligt skriven och stora delar av den är standardfantasy och saker snodda från Tolkien osv. Själva Eye of the World är bara ett "coolt namn" och brunnen med saidin och Green Man är lite B. Samma sak med RÖSTEN som Rand hör och egentligen Horn of Valere i sig. Allt det osar standardfantasy a'la Dungeons & Dragons.

Sen utvecklade han serien till något fantastiskt och mer unikt dock. Men det tog några böcker.a

On topic så var Aiel-fighten riktigt cool, med Tigraine.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

RJ hade redan tidigt en idé om vad historien skulle vara, men han trodde inte att han skulle få skriva den för att den var så lång. Han trodde att han bra hade tre böcker på sig att visa något och att var och en måste ha en sorts slut. Visst är EotW likt Tolkien till sin ram, men det viktiga för resten av historien är vad vi får se på vägen. Jag håller absolut med om att den där slutstriden med någon röst som Rand talar med är tafflig (jämför förresten med slutet på The Power that Preserves, också ett ställe där huvudpersonen talar med någon skapare utan att det passar in i historien alls), men brunnen med sai’din tycker jag har sin plats.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Personen som står som Uno i avsnitt 8 heter Guy Roberts. Enligt IMDb är han ”recurring” i säsong 2, vilket är goda nyheter på alla sätt. Dels är han inte död, dels får vi sannolikt en del av TGH i säsong 2 i alla fall.

aaah, tänkte inte alls på att kolla IMDB, men kul, tack för infon

Permalänk
Inaktiv

Tycker youtube kanalen Books and Bianca summerar säsong 1 bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Tycker youtube kanalen Books and Bianca summerar säsong 1 bra.

Lyssnade bara på sista fem minuterna. Men jag håller med henne fullt ut.

Permalänk
Medlem

Såg resten, hon är spot on.

Anyway, liten samling i alla fall några bra memes genrellt WoT

https://www.youtube.com/watch?v=egJQnIAt0O8&ab_channel=Raised...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av "Something":

Såg resten, hon är spot on.

Anyway, liten samling i alla fall några bra memes genrellt WoT

https://www.youtube.com/watch?v=egJQnIAt0O8&ab_channel=Raised...

Memen 56 sekunder in i klippet va klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Såg resten, hon är spot on.

Anyway, liten samling i alla fall några bra memes genrellt WoT

https://www.youtube.com/watch?v=egJQnIAt0O8&ab_channel=Raised...

det kan vara den bästa videon jag sätt på länge

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN