Dålig bandbredd i det trådlösa hemnätverket med brygga.

Permalänk

Dålig bandbredd i det trådlösa hemnätverket med brygga.

Jag har en Netgear R7000 uppsatt som en trådlös brygga, i syfte att ge några enheter i andra sidan hushållet, med enbart Ethernet-anslutning, uppkoppling till hemnätverket. Den är ansluten till Comhem-routern (Com Hem WiFi Hub C1) som har internetuppkoppling, andra enheter är också uppkopplade till Comhem-routern, så som smart-Tv:n, chromecasten och mobilerna i hushållet. Alla anslutningar till internet funkar utmärkt. Den trådlösa bryggan och enheterna anslutna till den får ut hastigheter upp emot 500 mbps ner och 50 mbps upp via Bredbandskollen och dylikt, och samma sak gäller smart-tv:n och mobilerna.

Däremot verkar det vara något fel med kommunikationen inom hemnätverket. Jag kör en Plex-server på en dator ansluten via Ethernet till den trådlösa bryggan. Jag kan nå servern med andra enheter i hushållet (med remote access avstängt) och spela upp media, men Plex-spelarna (både på smart-TV:n och mobilerna) buffrar mångt om mycket vid uppspelning. Om man då kollar dashboarden i Plex-servern ser man att spelaren på den andra enheten buffrar och bara har tillgång till ca 5-10 mbps. Om man sedan provar att istället chromecasta en video ifrån samma dator mha Chrome, till chromecasten på samma trådlösa nätverk, så visas video men det buffrar väldigt mycket. Om man loggar in på Comhem-routern så säger den att bandbredden till samtliga enheter ligger på åtminstone 100 mbps.

Jag är helt vilse och vet inte hur jag ska lösa eller ens felsöka detta. Har ni några tips eller insikter? Tack!

Uppdatering:
Har nu felsökt ytterligare mha vanlig filöverföring mellan enheterna och kommit fram till att hastigheten att föra över filer *till* datorer bakom bryggan sker i ~12 mbps, medan hastigheten när man för över filer *från* datorer bakom bryggan sker i endast <1 mbps. Vad kan detta innebära?

Permalänk
Medlem

@Datasnuten: Hur har du placerat bryggan? Är den kanske placerad på ett sådan sätt att den får en dålig signal från comhem routern?

Permalänk

Bryggan har i princip ingenting emellan sig och huvudroutern och jag får konstant ut mina 500/50 mbps för internetuppkopplingen, så det kan inte vara den fysiska [trådlösa] anslutningen det är fel på.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på när du kopplat så som du gjort är att när saker bakom bryggan ska skicka saker till andra trådlösa prylar är att din huvudrouter belastas dubbelt. Först ska den ta emot information från bryggan och sedan ska den skicka ut det igen till den klient som ska ha informationen. Om simultanförmågan i routern är dålig?

Anslut något med sladd till routern och gör samma test

Permalänk

Lämnade in bryggan på öppet köp och köpte separata nätverkskort till alla enheter istället. Nu funkar det som det ska, utan mellanhänder.
Tack för hjälpen!