Vill sälja steamspel, domstol i Frankrike ska ta upp detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Herre gud. Var bara ett exempel. Påtvingade avtal går ju att applicera på typ det mesta i vårat samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du nämna något bra exempel där du inte har något val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Du är inte ensam. Generella uppfattningen att att du licensierar rätten att spela spelet och äger ingenting.
Blir dock intressant att följa detta.

Rätten har dock varit tidigare att du äger licensen, inte spelet. Dvs du äger rätten att spela spelet... som du kan sälja vidare (eller kunde förr med skivor mm) och kan med konsol-spel tex. Detta har fastställts i någon dom till vill jag minnas, utöver den som noteras i artikeln. Minns inte detaljerna då det var väldigt många år sedan dock. Men kontentan var att du alltid måste kunna sälja vidare licensen till mjukvaran.

Detta accepterande att du "hyr" licensen är ju var allt gått fel, men även då bör du kunna sälja hyrkontraktet, som leasing vidare till 3:e part. Så oavsett behöver rätten att sälja vidare beg spel vara en del av fria marknaden för licenserna.

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

Hoppas det går igenom, jag har varit av uppfattningen att man ÄGER spelet när man köpt det och att avgiften de tar ut extra är för att de ska driva Steam Platformen... känns ju kul om du " hyr " ett nytt spel för 600:- och har 40 timmar speltid.. ocker xD

Hur är det ocker? Legitim fråga, PC spel är generellt billigare än konsolspel (och 600kr har varit standard pris på spel i 3 decennier), vad detta leder till i grunden lär bli bye-bye Steam sales, när spelutgivare sätter rea på sitt spel på steam gör de inte detta för att de vill att folk ska få billiga spel, utan för att Steam är uppbyggt så att köper någon ett spel har den kvar det. När en andrahandsmarknad inte existerar så kan utgivare sänka pris eftersom att de står för hela tillgången och kan lätt mäta efterfrågan.

Kan folk börja sälja sina andrahandsspel tror jag att vi kommer att se fler multiplayer spel som helt avsaknar möjlighet att sälja vidare, eller spel med tredjehandskonton bundna till licensen så att sälja vidare spelet inte hjälper ett dugg (du kan t.ex. inte sälja vidare din gamla kopia av Wow och säga att det är samma sak som att sälja vidare en gammal kopia av Sims).

Risken är som sagt att det här skadar försäljningen enormt för spelutvecklare/spelutgivare av single-player spel, som när de flesta spelat igenom de är klara med dom, och kan de få pengar för att sälja de digitalt via en plattform de redan använder misstänker jag att väldigt många kommer göra det.

Principiellt håller jag med om att rättigheten att äga sin licens är bra, men pragmatiskt måste jag ändå säga att jag tror inte att det här kommer sluta med något annat än att:

• Steam slutar med stora sales

• Single-player spel blir värre och tjänar mindre

• Indie devs tjänar mindre, samtidigt som Valve säkerligen tar ut en summa per sålt spel

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av inquam:

Ahhh, äntligen börjar det röra på sig...

I USA kan Valve kanske argumentera för detta då en EULA där helöt lagligt kan köra över konsumenter rätt hårt. Dessa har dock redan sagts betyda NOLL i EU och konsumenters rättigheter gäller även om du accepterar ett EULA som säger något annat. Därav att tex Valve efter lång tid gav oss "ångerrätt". Eller att de inte får blocka dig från att köpa ett spel i ett annat EU-land då EU är en marknad.

Gällande hyr vs äga så har EU-domstolen till viss del redan prövat detta för digital distribution redan 2012. Det var inte spel i det fallet, men mjukvara. Det man då sa var att om du inte betalar en löpande kostnad för tidsbegränsad access till mjukvaran som upphör när du slutar betala denna löpande avgift så hyr du INTE mjukvaran, du äger den. Precis som du köper en licens till din kopia när du köper en fysisk skiva så gäller samma sak för digital distribution. Då EU ofta och starkt brukar stå på konsumenters sida så är detta argument något som Valve knappast kommer kunna vinna på i rätten.

https://brodies.com/binformed/legal-updates/european-court-co...

Att sedan begränsa våra rättigheter att hantera denna kopia så som vi vill strider mycket möjligt mot lagen. Saker som man mycket väl kan driva rättsligt och där Valve, Origin, Microsoft etc förmodligen kommer behöva anpassa sig är.

* Rätten att sälja ditt spel vidare
* Rätten att tex låta dina barn spela ditt spel medans du spelar andra spel (Steam blockar ju detta helt så fort du kör något spel du äger)

Allt detta är rättigheter vi alltid haft och som fungerat utmärkt när vi hade fysisk distibution av spel. Att man i en digital ålder där distributionen är enklare artificiellt begränsar våra möjligheter att utnyttja våra rättigheter är rätt lågt.

Att en domstol i ett EU-land nu sagt att vår rätt att sälja saker vi äger i andra hand begränsas av tex Steam och att de måste fixa detta är stort. Att Valve säger sig vilja överklaga säger rätt mycket om bolaget och deras inställning till konsumenters rättigheter.
Då det du köpt lagligen är jämställt med en fysisk kopia så är detta som att din lokala spelbutik hindrar dig från att sälja din DVD av Halo2 till Xbox360 till en kompis och när de blir tillsagda att de inte kan göra på det viset så väljer de att bestrida det ytterligare.

Så om denna sten väl börjar rulla så kommer vi konsumenter förmodligen få rätt omfattande rättigheter återställda även i den digitala världen.

En lite mer detaljerad text här, där står att Valve försökte försvara sig med just att Steam är en "subscription service" men att rätten inte godtog detta.

"The court rejected Valve’s defense that argued Steam is a subscription service. According to Numerama, the court found that Steam sells games in perpetuity, and not as part of a subscription package."

https://www.polygon.com/2019/9/19/20874384/french-court-steam...

Ännu lite mer info här: https://www.windowscentral.com/what-does-french-ruling-agains...

Fast vänta, va? Family sharing fungerar väl på olika datorer med olika spel? Ganska säker på att det är något jag gjort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Tror knappast att man väljer att vända hela EU, en väldigt stor marknad, ryggen för att få fortsätta hindra tex USA från att sälja saker vidare. De gjorde inte det när EU krävde ångerrätt på digitala köp tex. GDPR fick inte bolag att vända EU ryggen, de implementerade det istället i sina processer genomgående.

Kan det påverka Valve? Självklart... men då får de anspassa sig. Människor har haft rätten att sälja saker de köpt väldigt länge och bolag har kunnat leva kvar ändå. Valve tjänar MASSOR på Steam, så att konsumenter skall backa från sina rättigheter för att Valve inte skall tjäna lite mindre är inget jag skulle skriva under på iaf.

Eh jo, GDPR fick massvis av nyhetsrapportsidor att helt geoblocka EU, så nu vet jag inte riktigt om det du säger stämmer.

Självklart kommer inte Valve dissa EU, men det var inte vad han sa. Men faktum kvarstår att spel kostar olika i olika länder, och om det här går igenom så kommer alla börja köpa den billigaste möjliga versionen. Delar av sydamerika och asien betalar oftast inte lika höga priser som i EU/USA. Min rädsla är att detta kommer slå hårt emot indie utvecklare och single-player försäljning och i längden slå ut den redan stagnerade marknaden på PC plattformen. Hade Witcher 3 ens blivit av ifall de visste att folk kunde lira ut spelet på en eller två veckor sen sälja vidare det? Tror inte det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Valve tjänar MASSOR på Steam, så att konsumenter skall backa från sina rättigheter för att Valve inte skall tjäna lite mindre är inget jag skulle skriva under på iaf.

Och varför tror du att Valve inte skulle ta en peng för försäljningen av spelet på deras plattform?

Det här kommer bita emot utvecklarna, Valve kommer tjäna MER på detta. Förut:
5 gamers köpte 5 games, för $10, de va 30% av $50, dvs 15.

Nu kommer 5 gamers köpa 3 games för $10, sen sälja vidare spelen för $1, förutom att det inte går, så det blir $2, och där tar Valve $1 (30%, eller $1 minimum) i säljavgift, detta ser vi redan med t.ex. CS skins.

Visst Valve drog bara in $11 på den senare affären, med en förlust på 27%, men spelutgivaren tar en 40% förlust, och i längden kanske även spel säljs fler än en gång så valve kan lätt vinna tillbaka de där 27% i längden om spel säljs vidare. Det här har vi redan sett i praktiken med GameStop som hela tiden ville sälja begagnade spel för att de kunde ta ut större marginal på dom, emot utgivaren.

Jag är inget fan av game publishers, men game publishers är också devs när det gäller indiespel, och där tycker jag att sånt här blir svårt. Många spel kommer ju pga Humble Bundles etc få ett värde på under $0.1 och dränka marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Att be folk, som potentiellt olagligt hindras från sina rättigheter, att lämna plattformen är kanske inte rätt väg att angripa det hela.

Att en produkt du köper och äger inte är fysisk spelar ingen roll, något som redan prövats rättsligt för flera år sedan. Det är licensen till dina kopia av mjukvaran du köper, oavsett om den kommer på en skiva eller du laddar ner den. Denna licens är något du sedan äger.

Marknaden kommer gå emot det som folk efterfrågar. Det har redan nu börjat komma massa prenumerationstjänster, utan att folk kan sälja sina spel på Steam. Något som för vissa målgrupper verkar vara just önskvärt. Så det faller lite på sin egen argumentation. Över lag så kommer man förmodligen erbjuda det som konsumenter visar att de är villiga att betala för. Här finns många som vill köpa och äga sina spel, vilket komiskt nog redan idag är just det som Valve inskränker på, och finns den marknaden så kommer aktörer vilja tjäna pengar på den.

Valve kommer knappast sluta sälja spel för de vet att de tjänar pengar på det, även om konsumenter har sin lagliga rätt. Distributionskostnaderna är bara en pytteliten del av vad de en gång i tiden var. Skulle Valve mot förmodan lämna marknaden pga en sådan här sak så lämnar de bara en otroligt stor öppning för en digital distributör i Europa. Risken att Valve skulle lämna marknaden med spelförsäljning när andra plattformar redan idag slåss med dem om marknadsandelar och i ett stort svep då skulle kunna ta en stor del av kakan är i princip obefintlig.

För att inte tala om alla de spel folk redan köpt och då får lagligt stöd att kunna sälja vidare och Valve måste hitta en lösning på det. Att de implementerar en lösning för det, men utöver det låser ute folk från plattformen blir bra ologiskt. När regler inom olika marknader kommit historiskt så brukar aktörer aldrig överge stora marknader, de anpassar sig.

Vad som kommer hända är att Valve, för att ha höga marginaler, kommer försöka motstå detta så länge de kan (precis som de gjorde med ångerrätt) och sedan kommer de ge med sig och alla plattformar kommer hitta ett sett att få det att funka.

Att jiddra om rättigheter kring andrahandsförsäljning, när det i praktiken kommer leda till att det som är bra med Steam (billiga spel) möjligtvis försvinner och finansiering av single-player spel samt försäljning av indiespel tar en förlust, för konsumentens rättighet vet jag inte om jag kan skriva upp på. Rättigheter i form av ägande är viktigt, men överskrider det allt när det gäller underhållningsmedium? Vad är viktigast, att spel ska kunna finansieras, oavsett typ av spel eller att användares rättigheter skapar en situation där t.ex. Single-player spel omöjligtvis kan konkurrera för att försäljning kommer att sjunka pga den här typen av ändringar.

För mig är inte det här helt olikt Amerikanska vs Svenska vapenlagar. Principiellt kan jag hålla med dig, och jag kan tycka att alla principiellt ska ha rätten till att bära egna vapen, men i praktiken vill jag inte ha Amerikanska vapenlagar i Sverige, för att jag tror att konsekvenserna skulle vara väldigt påtagliga, och detsamma gäller med andrahandsförsäljning på Steam, det kommer leda till att folk köper mindre förstahandslicenser, där spelutvecklare får 70%, och köper fler, billigare andrahandslicenser där spelutvecklare får 0%. Oavsett vad som händer kommer Valve inte sluta tjäna pengar, de kommer med 100% säkerhet att ta ut pengar för egen vinning av försäljning av andrahandsspel, och ekonomiskt kommer det drabba spelutvecklare i första hand, och därför leda till mindre reor (eller bara en prishöjning)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Problemet jag ser är inte att man ska kunna sälja spelen vidare, utan det är att när jag väljer en vara, betalar för DEN varan, då anser jag att jag äger den. Inte att Steam ska kunna komma och säga att: Sorry, men vi har tagit bort våran påhittade prenumeration från ditt konto, spelet finns nu tyvärr inte tillgängligt längre.

Det är enligt mig en helt absurt argument från deras sida och jag känner mig mer eller mindre lurad i så fall.
För sist jag kollade så har det alltid varit "purchase" inte "subscription" när jag betalat ( om man nu gjort det? ) för mina spel.
Ur en ren laglig synpunkt så förstår jag att detta inte funkar så, eller ja, hoppas jag i alla fall, men frågan återstår:
Äger jag mina spel på steam eller inte? flera av spelen har jag, via en fysisk kopia, lagt in manuellt och dessa spel tycker jag att jag borde ha rätt till att sälja vidare.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Men det är inget påtvingat avtal när du frivilligt köper ett dataspel.

Klart det inte är ett avtal man tvingas in i. Då kanske det är dags att söka hjälp om man är spelberoende på detta vis. Själv så klickar jag bara in gratisspel från Epic Games

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast vänta, va? Family sharing fungerar väl på olika datorer med olika spel? Ganska säker på att det är något jag gjort

Sist jag testade så fick en person spela ett spel ifrån biblioteket och så var det låst för alla andra. Oavsett om man försökte starta ett annat spel. Att "lura" systemet och köra en dator i "offline mode" funkar typ. Men det är inte en lösning, det är bara ett sätt att lura ett system.

Om de nu ändrat så mina barn kan spela olika spel från mitt bibliotek samtidigt på sina datorer så blir jag både förvånad och glad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Eh jo, GDPR fick massvis av nyhetsrapportsidor att helt geoblocka EU, så nu vet jag inte riktigt om det du säger stämmer.

Självklart kommer inte Valve dissa EU, men det var inte vad han sa. Men faktum kvarstår att spel kostar olika i olika länder, och om det här går igenom så kommer alla börja köpa den billigaste möjliga versionen. Delar av sydamerika och asien betalar oftast inte lika höga priser som i EU/USA. Min rädsla är att detta kommer slå hårt emot indie utvecklare och single-player försäljning och i längden slå ut den redan stagnerade marknaden på PC plattformen. Hade Witcher 3 ens blivit av ifall de visste att folk kunde lira ut spelet på en eller två veckor sen sälja vidare det? Tror inte det.

Jag talar rimligtvis om bolag som riktar in sig på marknaden ifråga. Digital distributions förträfflighet och hur det skulle möjliggöra tillgång överallt, snabb leverans, billigare priser med färre mellanhänder och inte minst mindre aktörers möjlighet att ha samma chans som stora drakar pratades det friskt om innan intåget.

Stora drakar styr det mesta idag precis som då, spel kostar i många fall mer än vad de gjorde på den tiden.

Witcher 3 är en intressant jämförelse att dra upp. För spelet släpps på GOG av utvecklarna själva helt utan DRM och kan således, ens utan att säljas, kopieras runt i hur många kopior man vill (även om det självklart bryter mot avtalet att göra så)... Ändå sålde spelet väldigt bra. Och exakt samma modell kommer de använda för Cyberpunk.

Om något så visar detta att väldigt många, tillräckligt för att hålla en studio igång, betalar för spel och supportar en studio de gillar. Så jag är övertygad om att det finns en framtid även om vi konsumenter har våra redan existerande rättigheter tillgodosedda. Behöver bolag som pumpar ut samma spel år efter år och vill att spelarna skall börja om från början med nya card packs i from av micro transactions osv tänka om? Ja, förmodligen. Men förändringar leder ofta till innovation och acklimatisering och ett nytt normalläge.

När digital distribution kom så kunde vi varit lika rädda för distributörer, fraktbolagen, de fysiska butikerna osv. Men konsumenter såg till sina egen smidigare inköp av spel istället och med tiden så anpassade sig marknaden. Det skulle ske igen.
Nu har det dock gått lite väl långt med en massa spel som göra mer som slit och släng (lite stick i stäv vad vi försöker hävda för att få fram hur dåligt detta är) och nya spel i en serie med exakt samma saker släpps löpande, utan single-player delar (eller väldigt begränsade sådana) och servrar till äldre utgåvor stängs ner efter något år för att få folk att gå vidare. Inget jag tycker direkt gynnar konsumenterna.

Steam hade tex i framtiden kanske kunnat haft möjligheten att välja när du köper ett spel. Säg 500kr för en licens precis så som vi köpt och ägt licenser av spel hitills (i både fysisk och digital form) och möjligheten att göra vad man vill med den licensen. Eller halva priset för en låst licens som är personlig eller en hyra som gäller 10 år tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och varför tror du att Valve inte skulle ta en peng för försäljningen av spelet på deras plattform?

Det här kommer bita emot utvecklarna, Valve kommer tjäna MER på detta. Förut:
5 gamers köpte 5 games, för $10, de va 30% av $50, dvs 15.

Nu kommer 5 gamers köpa 3 games för $10, sen sälja vidare spelen för $1, förutom att det inte går, så det blir $2, och där tar Valve $1 (30%, eller $1 minimum) i säljavgift, detta ser vi redan med t.ex. CS skins.

Visst Valve drog bara in $11 på den senare affären, med en förlust på 27%, men spelutgivaren tar en 40% förlust, och i längden kanske även spel säljs fler än en gång så valve kan lätt vinna tillbaka de där 27% i längden om spel säljs vidare. Det här har vi redan sett i praktiken med GameStop som hela tiden ville sälja begagnade spel för att de kunde ta ut större marginal på dom, emot utgivaren.

Jag är inget fan av game publishers, men game publishers är också devs när det gäller indiespel, och där tycker jag att sånt här blir svårt. Många spel kommer ju pga Humble Bundles etc få ett värde på under $0.1 och dränka marknaden.

Sa jag att jag trodde att de inte skulle ta en peng? Ser inte det i texten alls.
Men om de tjänar en massa pengar redan så finns möjligheten att absorbera en möjlig förändring utan att det per automatik betyder att Steam och/eller Valve går omkull dagen efter.

Exakt hur detta kommer "slå" tror jag INGEN vet. Att rabbla siffror blir inget annat än gissningar.

Felet är att räkna en försäljning av ett begagnat spel som en "förlust". Det är två skilda saker. Det är som att likställa piratkopiering med att varje kopia motsvarar en missad affär till fullpris. Det blir en väldigt skev bild av verkligheten.

Inget garanterar att personen som köpte det begagnade spelet hade köpt det till fullpris annars. Den ursprungliga personen som köpte ett spel kanske insåg att han inte alls tyckte spelet var värt de pengarna som efterfrågades för det.

Priset sätts ensidigt och är inte en förhandlingsfråga mellan konsumenten och försäljaren, så konsument som vill köpa spelet har inget val. Men det finns inget som säger att det är "rätt" pris för det. Om en konsument upptäcker detta och kan få tillbaka en del av pengarna man la ut på spelet som man tyckte var för högt prissatt så ligger viss del av det på försäljarna från början.

Säg att du köper ett spel som du tror du kommer älska för 500kr efter en stor PR-kampanj. Efter att ha spelat igenom spelet som visar sig vara kortare än du trodde och inte alls en sådan klassiker som du hoppades ha i din samling så känner du att du max hade velat lägga 200kr på detta spel.

Om du då kan sälja av spelet och få kanske 200kr (ett mer korrekt marknadsvärde) så får du tillbaka lite av det överpris du betalat.

Utvecklares svar hade kunnat vara att prissätta saker skäligt och skapa spel som folk vill/kan äga. Men idag lägger man hellre massor på PR för att hinna sälja en massa kopior till ett pris som konsumenter när dammet lagt sig inser var helt galet.

Man skall heller inte glömma att detta inte bara är "pengar ner i fickan" för folk. Man säljer faktiskt något. Min kopia av ett givet spel är inte längre mitt. Så det är fortfarande lika många kopior i cirkulation. Jag behåller gärna spel jag gillar... men då blir det också upp till utvecklare och göra det värt det. Multiplayerspel hade tex i princip alltid stöd för att köra egna servrar förut och kunde fortsätta leva efter att utvecklaren la ner stödet. Sådant här hade fått komma tillbaka för att ge folk en anledning att äga sina spel, istället för som nu ge utvecklare en kill-switch med vilken de dödar ett onlineläge och tvingar folk att köpa nästa del i serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Att jiddra om rättigheter kring andrahandsförsäljning, när det i praktiken kommer leda till att det som är bra med Steam (billiga spel) möjligtvis försvinner och finansiering av single-player spel samt försäljning av indiespel tar en förlust, för konsumentens rättighet vet jag inte om jag kan skriva upp på. Rättigheter i form av ägande är viktigt, men överskrider det allt när det gäller underhållningsmedium? Vad är viktigast, att spel ska kunna finansieras, oavsett typ av spel eller att användares rättigheter skapar en situation där t.ex. Single-player spel omöjligtvis kan konkurrera för att försäljning kommer att sjunka pga den här typen av ändringar.

För mig är inte det här helt olikt Amerikanska vs Svenska vapenlagar. Principiellt kan jag hålla med dig, och jag kan tycka att alla principiellt ska ha rätten till att bära egna vapen, men i praktiken vill jag inte ha Amerikanska vapenlagar i Sverige, för att jag tror att konsekvenserna skulle vara väldigt påtagliga, och detsamma gäller med andrahandsförsäljning på Steam, det kommer leda till att folk köper mindre förstahandslicenser, där spelutvecklare får 70%, och köper fler, billigare andrahandslicenser där spelutvecklare får 0%. Oavsett vad som händer kommer Valve inte sluta tjäna pengar, de kommer med 100% säkerhet att ta ut pengar för egen vinning av försäljning av andrahandsspel, och ekonomiskt kommer det drabba spelutvecklare i första hand, och därför leda till mindre reor (eller bara en prishöjning)

"... möjligtvis försvinner...", eller inte. Jag tror att detta om något hade givit nytt liv till en industri som helt gått i stiltje med årsvisa lanseringar, in-game purchases, loot boxes osv. De BEHÖVER få tänka över sin affärsmodell och detta hade förmodligen lett till en tillbakagång med fokus på spelen, inte hur man kan ta pengar för varje liten sak i dem. Singleplayer-spel tror jag hade fått ett uppsving igen. Incitament att skapa större, handlingsbaserade äventyr som folk vill ha i sin samling hade ökat.

Gällande finansiering av spel så görs idag galna vinster, men de går oftast till bonusar till toppar, aktieägare osv. Medan vi konsumenter får basketspel som mer liknar kasinon. Så pengar finns, det marknaden behöver är att se sig själv i spegeln och börja välja vad som är viktigast. Vi har på tok för mycket "business" folk som driver en marknad som byggdes upp på passion, både från utvecklare och spelare. Självklart behövs en sund ekonomi, men när passionen försvinner så försvinner också mycket av vad som gjort spel så stort.

Från företagshåll ser man alla spel och alla spelare som "micro transactions", "seasons", "cosmetics", "recurring payments" osv. Jag, som lirat sedan 80-talet har börjat tröttna. Vad kan marknaden förlora mest på? Att de tvingas göra spel som folk faktiskt vill äga och som folk anser är rättvist prissatta och där man ser att anställda och utvecklare får del av vinsterna och inte bara bonusar till höga chefer som ser varje konsument som en uttagsautomat eller att folk som hade genuin passion för spel tappar intresset och tron på mediet?

Om en sådan här sak hade lett till att Valve fortsatte tjäna löjliga summor pengar och utvecklarna fick ännu mindre så hade Valve bara öppnat dörren för någon annan att erbjuda en bättre platform. Att Valve skulle suga ut blodet av vad som genererar det som de säljer låter dock långsökt. Jag tror att man, även hos Valve, hade satt sig ner och kanske också fått börja fundera på sitt upplägg (kanske erbjuda en större del av intäkten till utvecklarna) och börja innovera lite för att faktiskt behåll och/eller locka folk till plattformen. Om Valve inte gör detta, väljer att inte ge utvecklare en skälig del osv så är det ju Valves fel, inte vårt. Och det är inte vår uppgift att anstränga oss så att systemet kan fungera ändå även om Valve just låter bli dessa grejer.

Jag kan förstå ens "rädsla" att något skakar om och allt rasar. Men det är inte konsumenters uppgift att se till att ett givet bolag går bra även om de kanske egentligen inte erbjuder exakt vad vi eller andra som är kopplade till dem vill ha.

Säg värsta tänkbara scenario... Valve är så stelbenta att de går under (tror aldrig det skulle hända). Vad skulle hända då? Skulle alla sluta göra och konsumera spel? Nej, självklart inte.
Hade vi gett upp digital distribution och börjat trycka DVD-skivor igen och frakta runt hela jorden? Nej, självklart inte.

Någon hade självklart tagit den plats som öppnade sig i marknaden och försökt vara mer anpassningsbara än Valve för att inte gå samma öde till mötes och alla involverade parter hade hittat sina nya positioner i systemet. Precis samma sak som hände när vi en gång gick till digital distribution.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så, satte upp ny dator åt minstingen och har nu testat och det är precis som innan.
Aktiverade Family Sharing för den datorn, installerade Joe Danger åt honom från mitt bibliotek. Startade sedan Rise of the Tomb Raider på min dator och i hans dator stod det då att han inte längre kunde spela Joe Danger för mitt konto var upptaget av mig och han kunde istället köpa ytterligare en kopia av Joe Danger att ha på sitt konto om han ville spela det.

För en familj således relativt värdelöst.

Detta betyder i princip

Förr:
Jag köpte 4 st Xbox 360, en samling spel och behövde endast dubbla kopior om barnen skulle kunna spela spelen exakt samtidigt.

Idag:
Jag köper 4 st datorer som kostar bra mycket mer än vad en Xbox 360 gjorde, köper på mig en samling spel men endast en kopia av ett enda av de 1500 spelen kan köra på någon av de fyra datorerna åt gången. Vill man kunna spela spel samtidigt, alltså inte ens samma spel, så måste flea kopior köpas.

Detta kan man nog argumentera för är att begränsa rätt väsentligt hur jag kan nyttja min lagliga licens till ett spel jag köpt. Men inte har Valve tyckt synd om oss föräldrar som tvingas köpa flera kopior av samma sak pga deras begränsade system? Så jag känner att jag liksom inte kommer ligga sömnlös för att anstränga mig för att göra business så simpelt och probabelt som möjligt för dem.

Jag tror ärligt talat inte jag personligen hade nyttjat möjligheten att sälja mina spel. Men jag ser att det mycket möjligt kan vara en rättighet som jag i så fall tycker marknaden behöver anpassa sig efter istället för att konsumenter alltid är de som skall anpassa sig och ge upp fri- och rättigheter.

Vad Valve, för längesedan borde gjort gällande Family Sharing om man överhuvudtaget tänkte konsument, smidighet och rättigheter skulle vara att ge föräldrar möjligheten att skapa barnkonton som man lätt kunde administrera från förälderns konto. Låta föräldern hantera inköp av spel som kopplas till förälderns konto och låta föräldern ge olika barn tillgång till olika spel de anser passar. Låta alla i familjen kunna starta en instans av ett spel så länge inte en instans av just det spelet redan är igång på någon dator. Om en förälder och två barn skulle vilja kunna spela ett spel ihop så borde föräldern kunna köpa tre kopior vilket möjliggör tre instanser igång samtidigt.

När barnen sedan är tillräckligt gamla så borde föräldern kunna flytta kopior som köptes från sitt konto till barnet.

Hade detta funnits på plats, även om man tex bara kunde flytta spelet en enda gång osv för att låta Valve ha lite fortsatt kontroll så hade jag kunnat nyttja mina lagligt köpta spel och jag hade upplevt tjänsten som otroligt mycket mindre yxigt och inte känt att man från Steams sida fullkomligt ignorerar de rättigheter jag egentligen har med den licens till spelet jag köpt och istället artificiellt skapar barriärer och förhindrar användning av dem. Jag tvingas betala flera gånger för samma spel för att ge barnen möjlighet att kunna nyttja familjens spelbibliotek på ett sätt som ens är i närheten av hur det brukade vara.

Så, jag tycker att de digitala tjänsterna gått tillräckligt långt och tagit tillräckligt stor del av fördelarna med digital distribution vid det här laget och det är dags för konsumenterna att faktiskt börja kräva tillbaka lite.

Microsoft av alla är de som kommit längst där ett spel köpta digitalt kan vara igång på olika Xbox One's i huset utan problem. Men majoriteten har varit för giriga och sett sitt järngrepp kring hur hela systemet fungerar som ett sätt att kunna styra köp, användande och således vad konsumenter tvingas spendera pengar på. Att det gått såhär långt, Steam har funnits så länge och det fortfarande är så låst som det är gör att jag supportar lagliga prövningar likt denna. Valve och andra kunde för längesedan försökt vara mer tillmötesgående men har valt att låta bli och låta konsumenterna ta smällen.

De får skylla sig själva. Visar det sig att vår lagliga rätt lever kvar i den digitala åldern så kommer jag på inget sätt ursäkta den för att underlätta ytterligare för stora bolag att tjäna pengar. Istället är det i så fall på deras axlar att skapa en model som fungerar utan subventionerat stöd från konsumenter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Så, satte upp ny dator åt minstingen och har nu testat och det är precis som innan.
Aktiverade Family Sharing för den datorn, installerade Joe Danger åt honom från mitt bibliotek. Startade sedan Rise of the Tomb Raider på min dator och i hans dator stod det då att han inte längre kunde spela Joe Danger för mitt konto var upptaget av mig och han kunde istället köpa ytterligare en kopia av Joe Danger att ha på sitt konto om han ville spela det.

För en familj således relativt värdelöst.

Detta betyder i princip

Förr:
Jag köpte 4 st Xbox 360, en samling spel och behövde endast dubbla kopior om barnen skulle kunna spela spelen exakt samtidigt.

Idag:
Jag köper 4 st datorer som kostar bra mycket mer än vad en Xbox 360 gjorde, köper på mig en samling spel men endast en kopia av ett enda av de 1500 spelen kan köra på någon av de fyra datorerna åt gången. Vill man kunna spela spel samtidigt, alltså inte ens samma spel, så måste flea kopior köpas.

Detta kan man nog argumentera för är att begränsa rätt väsentligt hur jag kan nyttja min lagliga licens till ett spel jag köpt. Men inte har Valve tyckt synd om oss föräldrar som tvingas köpa flera kopior av samma sak pga deras begränsade system? Så jag känner att jag liksom inte kommer ligga sömnlös för att anstränga mig för att göra business så simpelt och probabelt som möjligt för dem.

Jag tror ärligt talat inte jag personligen hade nyttjat möjligheten att sälja mina spel. Men jag ser att det mycket möjligt kan vara en rättighet som jag i så fall tycker marknaden behöver anpassa sig efter istället för att konsumenter alltid är de som skall anpassa sig och ge upp fri- och rättigheter.

Vad Valve, för längesedan borde gjort gällande Family Sharing om man överhuvudtaget tänkte konsument, smidighet och rättigheter skulle vara att ge föräldrar möjligheten att skapa barnkonton som man lätt kunde administrera från förälderns konto. Låta föräldern hantera inköp av spel som kopplas till förälderns konto och låta föräldern ge olika barn tillgång till olika spel de anser passar. Låta alla i familjen kunna starta en instans av ett spel så länge inte en instans av just det spelet redan är igång på någon dator. Om en förälder och två barn skulle vilja kunna spela ett spel ihop så borde föräldern kunna köpa tre kopior vilket möjliggör tre instanser igång samtidigt.

När barnen sedan är tillräckligt gamla så borde föräldern kunna flytta kopior som köptes från sitt konto till barnet.

Hade detta funnits på plats, även om man tex bara kunde flytta spelet en enda gång osv för att låta Valve ha lite fortsatt kontroll så hade jag kunnat nyttja mina lagligt köpta spel och jag hade upplevt tjänsten som otroligt mycket mindre yxigt och inte känt att man från Steams sida fullkomligt ignorerar de rättigheter jag egentligen har med den licens till spelet jag köpt och istället artificiellt skapar barriärer och förhindrar användning av dem. Jag tvingas betala flera gånger för samma spel för att ge barnen möjlighet att kunna nyttja familjens spelbibliotek på ett sätt som ens är i närheten av hur det brukade vara.

Så, jag tycker att de digitala tjänsterna gått tillräckligt långt och tagit tillräckligt stor del av fördelarna med digital distribution vid det här laget och det är dags för konsumenterna att faktiskt börja kräva tillbaka lite.

Microsoft av alla är de som kommit längst där ett spel köpta digitalt kan vara igång på olika Xbox One's i huset utan problem. Men majoriteten har varit för giriga och sett sitt järngrepp kring hur hela systemet fungerar som ett sätt att kunna styra köp, användande och således vad konsumenter tvingas spendera pengar på. Att det gått såhär långt, Steam har funnits så länge och det fortfarande är så låst som det är gör att jag supportar lagliga prövningar likt denna. Valve och andra kunde för längesedan försökt vara mer tillmötesgående men har valt att låta bli och låta konsumenterna ta smällen.

De får skylla sig själva. Visar det sig att vår lagliga rätt lever kvar i den digitala åldern så kommer jag på inget sätt ursäkta den för att underlätta ytterligare för stora bolag att tjäna pengar. Istället är det i så fall på deras axlar att skapa en model som fungerar utan subventionerat stöd från konsumenter.

Fast vänta nu, det där stämmer ju inte, köper du 4st xbox och ska spela alla 4 samtidigt behöver du 4st spel, hur är det annorlunda här? Och spel på den tiden var rejält mycket dyrare dessutom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast vänta nu, det där stämmer ju inte, köper du 4st xbox och ska spela alla 4 samtidigt behöver du 4st spel, hur är det annorlunda här? Och spel på den tiden var rejält mycket dyrare dessutom

Han menar att om man köper 4 st XBOX 360 så behöver man bara dubbla kopior av ett spel om man ska spela SAMMA spel samtidigt, vilket inte skiljer sig från Steam, men om man inte ska spela samma spel så behöver man bara en kopia av spelen (samma kopia på alla konsolerna).
Men i fallet han nämner med steam så har han ett bibliotek med 1500 spel, där family share är aktiverat, och startar man då ett spel via kontot så låses ALLA 1500 för alla andra användare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vem har 1500 spel, och samtidigt anser sig inte ha råd att köpa ett spel till sina barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vem har 1500 spel, och samtidigt anser sig inte ha råd att köpa ett spel till sina barn?

Tror inte det var poängen här...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

1) Spel idag kan vara lika dyra eller dyrare än förr. Att spel delas upp och content låses så att du får "hela spelet" först efter en ultimate edition och de kan gå på en bit över 1000kr så är AAA- spel idag långt ifrån billiga.

2) Du verkar ha missat att läsa vad jag skrev. Det handlar inte om att spela flera kopior av SAMMA spel. Det handlar om att köra fyra OLIKA spel ifrån mitt bibliotek på olika datorer. Något som låses av Valve. En enda instans av ett enda spel för en enda person är vad som gäller.

That said så tror jag faktiskt att XBox One faktiskt tillåter dig att starta flera instanser. Du har en "hemma" XBox och på den kan alla användare komma åt alla köpta spel. Om du sedan loggar in på en andra XBox One och startar spelet du också så har jag för mig jag läst att det funkar. Men det är inget jag testat själv då jag bara har en Xbox One hemma. Men att köra olika spel ifrån ett bibliotek på olika XBox One's i huset fungerar absolut iaf.

Att starta ett spel som du via Microsofts Play Anywhere fått till både Xbox One och PC fungerar iaf utmärkt att starta på båda samtidigt.

Dock är det som sagt inte vad det handlar om här. Utan det handlar om att spela just så många instanser man faktiskt köpt, men att ha möjligheten att göra det för olika spel samtidigt.

För att göra det tydligt i en analogi. Säg att du har ett gammalt hederligt bibliotek med fysiska spel. Du har tre konsoler som kan spela dessa spel. Naturligt då borde vara att du går och plockar ett spel och börjar spela på en konsol och att dina barn efter det lika lätt skulle kunna gå och hämta ett av de kvarvarande spelen och spela det på en av de andra konsolerna.

Så som Steam fungerar idag så är det dock så att när du tagit ditt spel och börjat spela så faller en grind ner framför hyllan med alla spelen så dina barn inte kan spela något av dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tror inte det var poängen här...

Det är ju på den nivån...

Familjedelningen är väldigt obegränsad i övrigt, så det som förhindras är ju framförallt att flera vuxna på olika adresser i praktiken enkelt skulle kunna dela på innehållet i ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hur ska det administreras, och vem tycker du i så fall det är rimligt betalar den administrationskostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ska det administreras, och vem tycker du i så fall det är rimligt betalar den administrationskostnaden?

Om vi genom domslut kommer fram till att digitala nycklar ska kunna säljas vidare på samma sätt som fysiska dito (vilket är väldigt troligt) så är det steam som skall stå för det (alltså kostnaden för att implementera och drifta att kunna koppla loss nycklar från konton som sedan kan aktiveras igen), inget konstigt alls
Hur steam sedan väljer att finansiera det är en annan femma, och helt upp till dem så länge de håller sig inom lagens ramar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om vi genom domslut kommer fram till att digitala nycklar ska kunna säljas vidare på samma sätt som fysiska dito (vilket är väldigt troligt) så är det steam som skall stå för det (alltså kostnaden för att implementera och drifta att kunna koppla loss nycklar från konton som sedan kan aktiveras igen), inget konstigt alls
Hur steam sedan väljer att finansiera det är en annan femma, och helt upp till dem så länge de håller sig inom lagens ramar

Det var inte vad jag skrev, det handlade om familjedelning och hur Steam med någon säkerhet ska kunna avgöra att det sker inom ramarna utan att börja investera i administration för att handlägga sådana ärenden.

Det du skriver kommer bara innebära att spelen blir dyrare för alla, vilket inte är en oväntad konsekvens när staten lägger sig i. Social rättvisa på den digitala marknaden, jippi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, så fungerar inte lagen. Ingen spelbutik kommer tvingas införa mekanismer för att överföra programvara från en användare till en annan. Det saknas helt enkelt stöd i lagen för något sådant, och hot om böter i Frankrike kommer inte förändra något där och hotet där handlar mer om språket i avtalet än något annat. Avtalet kan förändras utan att det finns något praktiskt sätt att överföra programvara, vilket bara skulle göra det okej att överlåta hela konton i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var inte vad jag skrev, det handlade om familjedelning och hur Steam med någon säkerhet ska kunna avgöra att det sker inom ramarna utan att börja investera i administration för att handlägga sådana ärenden.

Det du skriver kommer bara innebära att spelen blir dyrare för alla, vilket inte är en oväntad konsekvens när staten lägger sig i. Social rättvisa på den digitala marknaden, jippi.

Det är en konsekvens jag personligen kan stå ut med mot att kunna sälja vidare spel även på en digital plattform.
Om det skulle gå igenom så är det dessutom inte så att staten (EU i det här fallet) ändrat på några regler för att detta ska gälla, det är befintliga regler som skulle ha gällt från början.

Tänker inte ge mig in på någon lång diskussion kring detta men en marknad där det inte finns regler kring konsumenters rättigheter och företags skyldigheter är inte något jag vill se närmre.
Eller du kanske tycker att konsumentköplag, distansköpslag, ångerrätt och reklamationsrätt är saker du hellre hade varit utan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, så fungerar inte lagen. Ingen spelbutik kommer tvingas införa mekanismer för att överföra programvara från en användare till en annan. Det saknas helt enkelt stöd i lagen för något sådant, och hot om böter i Frankrike kommer inte förändra något där och hotet där handlar mer om språket i avtalet än något annat. Avtalet kan förändras utan att det finns något praktiskt sett att överföra programvara.

Vad säger lagen då, det är ju precis detta som hela diskussionen grundar sig i; att man ska kunna sälja vidare digitala produkter på samma sätt som fysiska.
för att det ska gälla så MÅSTE man kunna koppla bort en bunden nyckel från sitt steam-konto (allra minst), alternativt får ju steam erbjuda en "begagnatmarknad" där man kan lägga upp spel till försäljning (där steam kan ta ut en avgift som t.ex Sweclockers gör på sin marknad)

EDIT:
Och att det bara skulle gälla Frankrike är inte helt rätt

Citat:

Eftersom mycket av lagstiftningen ligger på EU-nivå kan detta komma att påverka samtliga länder som ingår i den Europeiska unionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Den stora skillnaden mellan oss två är nog framförallt att jag anser att lagar inte är absolut rättvisa utan oftast bygger på en förlegad och politiserad bild av världen samt stiftas av ointresserade och oinsatta byråkrater, vilket gör att det blir den vanliga medborgaren som får betala för deras björntjänster i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@sweisdapro: Den stora skillnaden mellan oss två är nog framförallt att jag anser att lagar inte är absolut rättvisa utan oftast bygger på en förlegad och politiserad bild av världen samt stiftas av ointresserade och oinsatta byråkrater, vilket gör att det blir den vanliga medborgaren som får betala för deras björntjänster i slutänden.

Detta har ingenting med det jag skrev att göra.
Ja, det finns lagar som är helt knäppa och skulle behöva ändras; att jag som konsument har rätt att sälja vidare en produkt jag köpt är inte en av dem.
Att detta är en funktion som skulle ha funnits från början i steam (precis som rätten att ångra ett köp, som nu finns) är ett problem som steam får hantera.
Om det skulle vara så att spelen (på steam) blir dyrare på grund av detta så är det inget jag personligen kommer reagera på då jag sällan köper spel, men om man tycker att det är helt orimligt så tycker jag att man ska använda sig av det absolut kraftfullaste verktyget man som konsument har; AVSTÅ från att köpa, så måste steam ändra något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Digitalt ägarskap är något vi löst rätt bra, flyttande av digital ägarskap är också något vi löst rätt bra. Så plattformen i sig ska naturligtvis ha stöd för detta, inte någon stackare i ett mörkt kontor i hörnet.

Att Valve inte orkar fixa det och vi konsumenter tvingas "betala" med både tid och pengar för att komma runt det är dock "rimligt"?

Konstigt hur vi anstränger oss för företagens skull, hittar förklaringar till varför de måste få ta mycket betalat, få begränsa våra val eller inkräkta på våra rättigheter. Jag betvivlar de tänker lika mycket på oss. Det är inget jämlikt förhållande vi har med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad säger lagen då, det är ju precis detta som hela diskussionen grundar sig i; att man ska kunna sälja vidare digitala produkter på samma sätt som fysiska.
för att det ska gälla så MÅSTE man kunna koppla bort en bunden nyckel från sitt steam-konto (allra minst), alternativt får ju steam erbjuda en "begagnat marknad" där man kan lägga upp spel till försäljning (där steam kan ta ut en avgift som t.ex Sweclockers gör på sin marknad)

EDIT:
Och att det bara skulle gälla Frankrike är inte helt rätt

Kan och kommer är inte samma sak, och det är något som redaktionen lyft fram på egen hand. Ett nationellt mål påverkar inte andra länder, för att andra länder ska tvingas göra samma bedömning krävs att EU-domstolen kommer med ett likartat beslut.

Invändningarna mot Steams användaravtal har ingenting med rätten att tvinga Valve att införa mekanismer för att överföra programvara att göra överhuvudtaget. Det finns ingen sådan rätt. UsedSoft-målet tvingade t.ex. inte Oracle att införa några sådana mekanismer. Det finns inget krav på hur du säljer digitala varor eller att marknadsplatser ska ha mekanismer för att möjliggöra andrahandsförsäljning och det är inget som kommer utav en dom som denna. De som säljer behöver bara förhålla sig till URL och konsumenttjänstlagen. Finns ingen mekanism och samtidigt inget förbud mot vidareförsäljning så uppfyller de andan av UsedSoft-målet.

Längre än att Valve tvingas ta bort formuleringarna att man inte får överlåta eller sälja vidare kontot kommer det aldrig gå i Frankrike.