Parkerad bil på min tomt/p-plats, skriva egna parkeringsböter?

Permalänk
Medlem

Parkerad bil på min tomt/p-plats, skriva egna parkeringsböter?

Har två fall, som jag tänkte slå ihop i en tråd. Båda händelser inträffar upprepade gånger och lyckas aldrig fånga ägaren till bilen. Inte heller något nummer till ägaren på upplysningssajter, endast adress.

Emellanåt parkerar en bil på min uppfart innanför staket och tomtgräns.

Samma sak händer inne i city, här rör det p-platser på bostadsrättsföreningens mark (innegård). Någon tjomme parkerar på de förhyrda platserna och smiter snabbt iväg till någon annan fastighet, bilen försvinner oftast någon gång mitt i natten.

Kan man skriva ut egen s.k. felparkeringsavgift som privat/BRF som går vidare till inkasso om den ej betalas?
Jag har aldrig felparkerat så jag vet inte vad det brukar stå på en sådan lapp? Vad ska man skriva?
Jag har foto på bilen och datum/tid i exif.

Permalänk
Medlem

LKOP

Detta kanske kan vara intressant.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk

Du kan skriva hur många egna lappar du vill men har inget stöd för att kräva personen på ersättning om inte marken är uppmärkt och skyltad korrekt.
Skyltarna måste också vara registrerad någonstans för att vara giltiga(minns inte var). Det var så mycket krångel med detta hos vår BRF så vi ringde och tecknade eget avtal med Qpark
De utför jobbet gratis mot att få all eventuell ersättning för felparkeringsavgifter.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du kan skriva hur många egna lappar du vill men har inget stöd för att kräva personen på ersättning om inte marken är uppmärkt och skyltad korrekt.
Skyltarna måste också vara registrerad någonstans för att vara giltiga(minns inte var). Det var så mycket krångel med detta hos vår BRF så vi ringde och tecknade eget avtal med Qpark
De utför jobbet gratis mot att få all eventuell ersättning för felparkeringsavgifter.

På BRF:en sitter en stor förbudsskylt mot parkering på ena husväggen. De förhyrda platserna är uppmärkta med infon, samt platsnummer. Låter ju helt sjukt, det finns ju något kallat hemfridszon. Går jag in i grannens hus om dörren står öppen så gör jag ju inte inbrott, men vite antar jag att jag fortfarande åker på? Samma borde väl gälla på min uppfart om tomtgränsen är tydligt markerad.. Transportstyrelsen, trafikverket eller kommunen kan jag tänka mig?

Kanontips det där med Q-park!

Permalänk
Medlem

Men för att inte riskera åka dit för brott, så är nog de bästa tipset att ta kontakt med lokala parkeringsvakt bolaget.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

När det gäller hyrda parkeringsplatser som inte är märkta med specifika registreringsnummer är det ett problem att det inte går göra så mycket lagligt åt de som tjuvstår på ens plats.

Så länge någon betalar för platsen så struntar parkeringsbolagen vem som står där. Enda jag kommer på är att göra som jompenleet föreslog ovan och försöka ordna någon speciell deal med p-bolaget om det går.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8*

Uppmaningar till brott och andra "kreativa lösningar" undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eftersom det är på din tomt skulle något helt lagligt vara att sätta vad fan du vill bakom bilen så han inte kommer ut med bilen, ***bort/mod***
^verkar vara egenmäktigt förfarande att blockera in en bil på sin egna tomt också?
man måste väl få bruka sin tomt så som man vill

kronofogdens info om att flytta en bil som parkerat på din mark
https://www.kronofogden.se/Flyttavfordonsomstalltspaannansmar...

och en två år gammal nyhet om detta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1oBL7/far-inte-flytta-o...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

För att förhindra det i framtiden så kanske en låsbar grind kan fungera?

Permalänk
Medlem

Installera en sån här så håller du parkeringsbanditerna borta.
Lagligt, behöver bara föreningens godkännande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2