Spotify liknande intäkter som Youtubers?

Permalänk

Spotify liknande intäkter som Youtubers?

Borde det inte gå att göra Spotify på ett liknande sätt som Youtube? T.ex. om man har en Spotifylista som man gjort själv och det är många som börjar följa den och gillar den så får man betalt liknande Youtube!

Det borde gynna Spotify eftersom vanligt folk lägger ner tid på att göra egna bra listor!

Vad tror ni om detta?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag ser höjd månadsavgift som en konsekvens av det. Kan såklart ha fel men jag resonerar såhär:
YouTube finansieras främst av reklam från 3:e part. Ju fler följare, ju fler visningar, desto mer reklamvisningar och mer intäkter. Alla glada...
Spotify finansieras främst av en fast månadsavgift. Fler följare av en lista ger inte mer intäkter. Ska Spotify även betala personer som skapar listor så ska mer pengar in. Tror inte varken Spotify eller copyrighthållare är sugna på lägre vinst. Det vore i så fall att bra listor är avgörande för om kunder stannar kvar eller inte men har svårt att se det och höjd avgift kan nog snarare göra att de tappar kunder.

Permalänk
Medlem

Du får väl inte betalt av YouTube om du gör en spellista?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du får väl inte betalt av YouTube om du gör en spellista?

Det borde väl i teorin gå alldeles utmärkt och du blev känd på youtube för att göra bra spellistor?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Det borde väl i teorin gå alldeles utmärkt och du blev känd på youtube för att göra bra spellistor?

Så du ska bli "känd" och få betalt för att ta ett par videos som andra skapat och spellista av dem?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Så du ska bli "känd" och få betalt för att ta ett par videos som andra skapat och spellista av dem?

Inte så enkelt som du beskriver det, men nu handlade detta om spotify.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Inte så enkelt som du beskriver det, men nu handlade detta om spotify.

Så du ska bli "känd" och få betalt för att ta ett par sånger som andra skapat och spellista av dem? Det är helt absurd. Är du så fanastisk med dina musikval kan du bli en DJ så får du betalt för att spela sånger som andra skapat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av coyote93:

Så du ska bli "känd" och få betalt för att ta ett par sånger som andra skapat och spellista av dem? Det är helt absurd. Är du så fanastisk med dina musikval kan du bli en DJ så får du betalt för att spela sånger som andra skapat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem är det som säger att det är jag som ska bli känd??! Detta var bara en lös fråga om vad ni tror om detta, fan vad folk är bittra numera!!!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Du ska skapa en spellista med andras låtar och genom att lägga ut spellistan så ska du tjäna pengar på detta?

stort X D på det

Permalänk
Medlem

Svårt att få Spotify att betala någon annan än artisten antagligen. Men du är inne på något eftersom det redan finns något åt det här hållet. Tex https://www.digster.fm , vad de får in pengar på är oklart för mig och orkar inte undersöka det. Men på något sätt måste det vara värt jobbet.

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

Du ska skapa en spellista med andras låtar och genom att lägga ut spellistan så ska du tjäna pengar på detta?

stort X D på det

Borde vara lika tänkbart eftersom att det går ta en mobiltelefon och snacka skit och sedan lägga upp på Youtube och tjäna pengar på det, eller hur!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Borde vara lika tänkbart eftersom att det går ta en mobiltelefon och snacka skit och sedan lägga upp på Youtube och tjäna pengar på det, eller hur!?

Nej eftersom det inte är du som skapat det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Borde vara lika tänkbart eftersom att det går ta en mobiltelefon och snacka skit och sedan lägga upp på Youtube och tjäna pengar på det, eller hur!?

Vem har du tänkt ska betala för det dock? Spotify tjänar inga stora pengar som de kan gödsla med på sådana saker, att betala musiklicenserna kostar mycket. Folk som betalar för Spotify kommer inte vara ok med att se reklam bara för att någon ska ta betalt för sin spellista och värdet det tillför är tveksamt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tror inte spotify kommer betala till någon extern, men du kan ju antingen jobba där https://www.spotifyjobs.com/job/music-editor-hip-hop-urban-ox...

eller hos ett skivbolag och göra spellistor för dem. Tror det blir svårt att få intäkter på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till en enda person som blivit känd av att göra spellistor av andras material på youtube.

Jag tänker på bottenslagget av youtube som är react-videon, där folk glor på andras material och lägger upp på sin kanal som eget material, men jag tror att om playlist-grejen skulle få fart tar det bottenplatsen. Allt annat hade ju varit helt upp-och-ner.

Och jag tror inte folk är bittra, de är bara starkt emot ditt förslag. Jag inklusive.

Permalänk
Medlem

Förklara gärna varför du refererar till Youtube? Det känns som att du inte förstår riktigt hur en Youtuber tjänar pengar?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Skriv en hemsida om musik som har en sektion (och ett gäng återkommande artiklar) som länkar till spellistor.

Ta in annonser/annonsnätverk på hemsidan, och där har du dina intäkter på att göra spellistor.

Lite det funktionen med att dela spellistor är till för! Finns ingen anledning för att användarna ska börja få betala för funktionen genom att en del av prenumerationsavgiften går till sådant.

Mer behöver de inte göra, vill du starta en webbradiokanal får du pröjsa för allt själv.