Permalänk

Vägguttag

Godkväll!

Flyttade nyss in i en ny lägenhet där CTS dosan till fiber sitter i ett förråd i hallen utav lägenheten. Sedan finns det 4 uttag till internet i väggarna. I förrådet där dosan sitter så finns det 4st uttag med nummer 1-4. Min fråga är hur gör man för att koppla Routern i ett annat rum med hjälp utav uttagen i väggarna. Samt finns det ett sätt att koppla datorn in i ett utav vägguttagen också istället för att koppla direkt in i routern som jag har det i nuläget..? Förstår att min text är kluddig men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Bilder kan lösas ifall det kan komma till hjälp.

Permalänk
Medlem

Routern ska sättas vid inkommande fiber, du vill säkert inte det för då får du dåligt wifi i lägenheten. Vilket du löser genom att slå av wifit i routern och monterar en accesspunkt vid valfri uttag ute i rummen.

Du tar en kort kabel från mediaomvandlaren till routern och 4 korta från routern till alla uttag i skåpet. Då har du nätverk i hela lägenheten och i valfritt uttag i lägenheten monterar du accesspunkten.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Litenskit: Så uttagen i väggarna är mest där ifall man vill köra med acesspunkter? Eller är jag fel ute på hur du menar?

Permalänk
Medlem

Om det inte är dubbeluttag i väggarna kommer det nog tyvär bli svårt. Då enda lösningen för att ha routern någon annan stans är då att dra en kabel från fiberdosan till din router och sen en tillbaka dit och där ha en switch för att dra det vidare till alla andra uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Litenskit: Så uttagen i väggarna är mest där ifall man vill köra med acesspunkter? Eller är jag fel ute på hur du menar?

Tanken från början var nog att de skulle kopplas in dator eller något med nättutag på, fungerar som tidigare skrev även med accesspunkter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

@Litenskit: Så uttagen i väggarna är mest där ifall man vill köra med acesspunkter? Eller är jag fel ute på hur du menar?

Njae, uttagen är väl till för att ha nätverk till alla rum. Sedan vad man vill ansluta till dom är ju en fråga om behov.
Jag tycker att man ska ha all stationär utrustning med kabel, sedan att varenda pryl idag har inbyggt wifi får man hoppas försvinner med tiden(vilket det inte kommer göra).

I ditt fall verkar du vilja ansluta en accesspunkt till något uttagen så då gör du det, men färre saker med wifi ger en bättre anslutning till de enheterna som inte har några andra alternativ.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Uttagen ger dig möjlighet att köra med kabel till 4st rum. Du kan koppa från cts till ett av uttagen och sedan sätta routern i det rummet om du vill. Beroende på vilken internetleverantör du har så kan du koppla de andra uttagen direkt till cts och få internet där. Nackdelen blir då att du inte kan dela filer och andra saker i ditt nätverk eftersom en del enheter ligger innan routern. Plus att du får lite skydd av routern till dina datorer.

Jag hade placerat routern vid cts och kopplat upp de rum jag vill ha nätverk i via routern. Sedan kompletterat med en accesspunkt om wifit blir dåligt i något rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av askmyrenn:

Godkväll!

Flyttade nyss in i en ny lägenhet där CTS dosan till fiber sitter i ett förråd i hallen utav lägenheten. Sedan finns det 4 uttag till internet i väggarna. I förrådet där dosan sitter så finns det 4st uttag med nummer 1-4. Min fråga är hur gör man för att koppla Routern i ett annat rum med hjälp utav uttagen i väggarna. Samt finns det ett sätt att koppla datorn in i ett utav vägguttagen också istället för att koppla direkt in i routern som jag har det i nuläget..? Förstår att min text är kluddig men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Bilder kan lösas ifall det kan komma till hjälp.

Antar att du har något liknande detta i skåpet(jo jag vet en jävla kabel röra syns inte när dörren är stängd)

Sedan kanske du har något liknande detta i varje rum

Numret berättar vilket uttag som går vart.
Så jag har från fiberkonvertern kabel in i routern och från routern till dom uttag jag har något kopplat i
Vilket är 7-12 för min del för att det är i dom rummen jag använder fast kabel i.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar som möjliggör två signaler på samma kabel. Med två sådana kan Du sätta routern med WIFI i valfritt rum och sedan leda en utgång från routern tillbaka till skrubben där kablarna samlas. Där sätter Du en switch och kopplar vidare till de övriga rummen. Där routern sitter kan Du ansluta direkt till denna. Där borde Du ha 3 lediga uttag. Här ett exempel på adapter: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst... . Jag har köpt billigare men Du får leta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Det finns adaptrar som möjliggör två signaler på samma kabel. Med två sådana kan Du sätta routern med WIFI i valfritt rum och sedan leda en utgång från routern tillbaka till skrubben där kablarna samlas. Där sätter Du en switch och kopplar vidare till de övriga rummen. Där routern sitter kan Du ansluta direkt till denna. Där borde Du ha 3 lediga uttag. Här ett exempel på adapter: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst... . Jag har köpt billigare men Du får leta själv.

Det var däremot en dyr fullösning, sätter routern i skåpet och sätt en accesspunkt i valfritt rum så är det gjort by the book.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Om man nu har en router med WIFI så är det ju onödigt att köpa accesspunkt. Switch + adaptrar kostar ca 200 kr. Men klagar banken för att det är fullt på kontot ska man ju köpa accesspunkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

Det finns adaptrar som möjliggör två signaler på samma kabel.

Ja men man bör även påpeka att de begränsar farten till 100 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är min lösning på det problem du har.
Med reservation för att denna lösning kräver lite planering och eftertanke när själva konfigurationen görs.

Införskaffa 2st små fläktlösa och managerbara gigabit som stödjer VLAN.
En skall placeras i förrådet bredvid CTS boxen och patchpanelen.
En skall placeras i det rum du önskar ha din router.

I dessa switchar skapar du sedan 2st VLAN, ett för WAN trafik (trafik utanför routern) och ett för LAN trafik (trafik bakom routern).

En port i varje switch dedikeras som "trunk", en port som överför båda dessa VLAN över samma kabel mellan switcharna.
En port i varje switch dedikeras till WAN trafik.
Övriga portar i switcharna används för LAN trafik.

Trunk porten i respektive switch kopplas samman.
WAN porten i förråds switchen kopplas till CTS boxen.
WAN porten i den andra switchen kopplas till WAN porten i din router.
Övriga portar förråds switchen används för att ansluta de övriga rummensamt utrustning du vill ha i förrådet, T.ex ett NAS.
Övriga portar i den andra switchen kan användas till att kabelansluta valfri utrustning, så som tv, mediacenter, dator etc etc.

Med denna lösning så kommer du kunna använda 1gbit upp och ned samtidigt på internet från det rum där den andra switchen står, men från övriga rum kommer du "endast" kunna komma upp i 500mbit upp och ned samtidigt. Eftersom du troligen inte trycker din uppkoppling full åt båda hållen samtidigt så kommer du dock inte märka av detta utan kunna nyttja en 1gbit uppkoppling.
Skulle detta inte räcka så kan du använda 2st switchar som klarar 10Gbit istället.

Om 100Mbit full duplex är fullt tillräcklig bandbredd för dig så rekommenderar jag istället lösningen som redan föreslagits med en switch samt 2st ethernet splitters (switch + en splitter i förrådet och en splitter i det rum du har routern.)
Dvs:
CTS box -> uttag 1 på splitter nummer 1 -> Uttag till det rum du vill ha routern -> Uttag 1 på splitter nummer 2 -> WAN på routern.
LAN på routern -> Uttag 2 på splitter nummer 2.
Uttag 2 på splitter nummer 1 -> Switch i förrådet.
Lediga portar i switchen i förrådet kopplar du sedan till de övriga rummen.
Och du kan även i denna lösning ställa t.ex ett NAS i förrådet och koppla till switchen där.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@Litenskit: Om man nu har en router med WIFI så är det ju onödigt att köpa accesspunkt. Switch + adaptrar kostar ca 200 kr. Men klagar banken för att det är fullt på kontot ska man ju köpa accesspunkt.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4156558

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vill man inte även ha 5Ghz idag?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Ha routern i ett annat rum. Lös det såhär!

Jag har en simpel och billig lösning men den kräver att uttagen du har i väggen är två stycken som sitter bredvid varandra.

Införskaffa dig en billig switch. T.ex https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/t...

Koppla WAN/Internet uttaget med en kabel till numret till det rum du vill att routern ska stå i.

Sedan kopplar du en kabel från någon av LAN portarna på routern tillbaka genom uttaget bredvid tillbaka till skåpet.

Den tillbakagående kabeln kopplar du in i switchen.

Koppla sedan switchen till de portar som går ut till rummen i lägenheten.

Vet inte om någon skrivit denna lösningen innan mig. Jag har inte tid/lust att läsa igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vill man inte även ha 5Ghz idag?

Jo generellt, men jag argumenterar mot en ännu fulare lösning som ändå begränsar bandbredden till 100Mbit.
Jag skulle inte använda den accesspunkten i min lösning men den är många gånger bättre än det stigw föreslår.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.