Går det inte längre att bara köpa AMD CPU och valfritt moderkort + RAM?

Permalänk
Medlem

Går det inte längre att bara köpa AMD CPU och valfritt moderkort + RAM?

Tjena,

Dags att uppgradera datorn och tänkte den här gången köra med AMD istället för Intel, Ryzen 3600 mera specifik, känner inte för att lägga mera pengar på delar eftersom spelandet bara är ett av många hobbyn. Men har läst runt lite och det verkar som om det är väldigt specifika krav för vilka moderkort och minnen som fungerar med nyaste AMD processorerna.

Har tiderna försvunnit när man bara kunde köpa valfri CPU med motsvarande socket och allting fungerade utan uppdateringar hit och dit och det aldrig var några problem med vilka RAM man hade?

Om jag köper ett Ryzen 3600, hur vet jag om ett moderkort garanterat kommer va kompatibelt out of box? Och vilka RAM är det nu som fungerar med 3600?

Permalänk
Medlem

Den tiden där allting bara fungerade har aldrig funnits.

Alla X570-baserade moderkort skall fungera med en Ryzen 3600.
Äldre moderkort behöver en BIOS-uppgradering för att fungera.
MSIs "MAX" serie med moderkort har allihop uppgraderad BIOS från fabrik. I övrigt så skall de nytillverkade moderkort som har en uppgraderad BIOS från fabrik ha en klisterlapp på lådan där det står något i stil med "Compatible with Ryzen 3000 series"

Alla DDR4 minnen bör fungera med Ryzen 3600. För bästa prestanda vill du antagligen ha minnen som kan köra i 3200MHz - 3600MHz.

Skall du överklocka någon av de mer strömhungriga CPU modellerna så är det lite petigt med vilket moderkort man köper beroende på hur bra VRM-lösning de har, men för en Ryzen 3600 utan överklockning så är det inte något man behöver bekymra sig om.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eldfan:

Tjena,

Dags att uppgradera datorn och tänkte den här gången köra med AMD istället för Intel, Ryzen 3600 mera specifik, känner inte för att lägga mera pengar på delar eftersom spelandet bara är ett av många hobbyn. Men har läst runt lite och det verkar som om det är väldigt specifika krav för vilka moderkort och minnen som fungerar med nyaste AMD processorerna.

Har tiderna försvunnit när man bara kunde köpa valfri CPU med motsvarande socket och allting fungerade utan uppdateringar hit och dit och det aldrig var några problem med vilka RAM man hade?

Om jag köper ett Ryzen 3600, hur vet jag om ett moderkort garanterat kommer va kompatibelt out of box? Och vilka RAM är det nu som fungerar med 3600?

Det mesta kommer kommer att fungera men det kan krävas lite förarbete om moderkortet inte har uppdaterad bios, kort med styrkretsar från 500 serien funkar direkt, äldre moderkort som kommer med fabriksuppdaterad bios är märkta med en dekal.

Övriga moderkort kan kräva att du själv uppdaterar bios.
När det gäller minnen så handlar det om vilken frekvens de kommer att fungera med.
Väljer du ett 4xx moderkort och 3600 MHz minnen så lär det fungera bra och i princip optimalt för ett normalt bygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Har tiderna försvunnit när man bara kunde köpa valfri CPU med motsvarande socket och allting fungerade utan uppdateringar hit och dit

Så har det inte fungerat på bra länge för vare sig Intel eller AMD.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.