Vilken begagnad projektor för 2000 kronor?

Permalänk
Medlem

Vilken begagnad projektor för 2000 kronor?

Halloj!

Jag är på jakt efter en duglig projektor till ett billigt pris. Jag har kikat runt lite på diverse hemsidor så som blocket och facebook marketplace och har efter mycket letande hittat något som verkar intressant. Objektet i fråga är projektorn "Epson EMP-TW700" för 1500kr inkl. duk. Nybytt lampa. Anledningen till att jag vänder mig till er är för att ta reda på om det är värt att idag köpa en projektor som lanserades 2007. Jag har väldigt dålig koll på projektorer och vad man skall fokusera på vid köp. Den kommer att användas för vardagligt netflix- och youtubetittande. Specifikationer till projektorn hittas här.

Anser ni det vara ett prisvärt köp? Är det värt att istället köpa exempelvis en BenQ MS527? Säljes för 1000kr. Det jag tänker på är att MS527an lanserades 2016 - gör det den till ett bättre alternativ?

Tack på förhand! All hjälp uppskattas.

Edit: Jag har ungefär 2000kr att spendera.

Förtydligade rubriken från "Köpråd - Projektor"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en begagnad 1080p projektor av känt märke, e.g. Optoma/Epson.

Epson EMP-TW700 verkar bara vara 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens75:

Jag hade satsat på en begagnad 1080p projektor av känt märke, e.g. Optoma/Epson.

Epson EMP-TW700 verkar bara vara 720p.

Finns det verkligen begagnade 1080p-projektorer för under 2000kr?

Permalänk
Bildexpert 📺

@qlvin: Espon TW700 är en klassiker för sin tid men åldersstigen idag. Den har klen ljusstyrka överlag och gör sig bäst på modesta dukar i mörka rum. Finns alltid risker med att köpa gamla modeller som snurrat i 10 år.

BenQ MS527 är ny (typ) standardmodell avsedd för presentationer och klassrum. Om den lever till specen på 3300 lumen (skulle förvåna mig) är det som en blåslampa jämfört med den gamla skäggiga TW700. Troligtvis en helt annan punsch i bilden men också mer orolig bild. 800x600-upplösning och hög ljusstyrka gör att det är som att titta på en mosaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@qlvin: Espon TW700 är en klassiker för sin tid men åldersstigen idag. Den har klen ljusstyrka överlag och gör sig bäst på modesta dukar i mörka rum. Finns alltid risker med att köpa gamla modeller som snurrat i 10 år.

BenQ MS527 är ny (typ) standardmodell avsedd för presentationer och klassrum. Om den lever till specen på 3300 lumen (skulle förvåna mig) är det som en blåslampa jämfört med den gamla skäggiga TW700. Troligtvis en helt annan punsch i bilden men också mer orolig bild. 800x600-upplösning och hög ljusstyrka gör att det är som att titta på en mosaik.

Tack för informationen! Det verkar som att ingen av dessa två är något att hänga i julgranen. Har du några rekommendationer på andra projektorer?

Permalänk
Medlem

Projektorn är väl inte så mycket att ha i dagens läge men frågan är ju vad det är för duk?

En kvalitetsduk kostar ju betydligt mer än 1500 och det är ju inget som direkt åldras på de så det kan ju vara värt det bara för den. Framför allt då det verkar som om priset är viktigt

Då kan du ju uppgradera projektorn senare ifall det behövs.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qlvin:

Tack för informationen! Det verkar som att ingen av dessa två är något att hänga i julgranen. Har du några rekommendationer på andra projektorer?

För 2000 kronor? Det finns ziljoner (okey då, tusentals) modeller att välja på baserat på vad som släppts sedan 2007.

Men 2kkr begagnat räcker inte så långt. Det som verkligen är värt något brukar kosta mer. Annars är nog TW700 den modell som är att föredra ifall du prioriterar bildkvalitet och har förmågan att mörklägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För 2000 kronor? Det finns ziljoner (okey då, tusentals) modeller att välja på baserat på vad som släppts sedan 2007.

Men 2kkr begagnat räcker inte så långt. Det som verkligen är värt något brukar kosta mer. Annars är nog TW700 den modell som är att föredra ifall du prioriterar bildkvalitet och har förmågan att mörklägga.

Okej. Hur är det gällande Optomas 14x-modeller? Är det värt att slänga in en tusenlapp för att klippa en sådan?

Permalänk

Hej

Gjorde just som du tänkt köpte en epson 3200 full hd. Gav 1500kr för den haft den i 3år nu funkar mycket bra dock har suget efter 4k börjat men får nog vänta några år till på det blir att tänka på.

Som sagt rekomderar en epson då du slipper tänka på rainbow effect som du får på en dlc projektor. Håll koll på blocket kom ut en epson 3200 för 500kr härromdagen men den gick snabbt.

Ha tålamod och kolla ofta så kan du hitta dig en mycket bra maskin för bra pengar.

Mvh Sundberg

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Bildexpert 📺

@qlvin: Ifall du tänker på Optomas 141x, 142x, 143x etc så verkar de vara stapelvara med full hd-paneler. Där har du mer moderna förutsättningar på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@qlvin: Ifall du tänker på Optomas 141x, 142x, 143x etc så verkar de vara stapelvara med full hd-paneler. Där har du mer moderna förutsättningar på alla sätt.

Då tror jag det blir en sådan jag går på. Hittade nämligen en 142x för 2000kr.