Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Värt att nämna här är väl att grundabonnemanget (altså stadia base) kostar noll spänn i månaden.
Det får man nog säga är en ganska bra deal ändå. Vet inte så många andra som hyr ut speldatorer billigare än så.

En speldator utan spel. Steam är också gratis om du inte köper några spel och då finns det även F2P på Steam något som enligt artikeln inte finns på Stadia (kan väl kanske anta att det kommer komma inom kort).

Men blir ju intressant och se hur Stadia prissätter köpespelen för Base-abonnemangen, kommer de prismässigt kunna konkurrera med t.ex. Steam? Kör man Base och väljer att inte ha en dyr speldator eller konsol som även behöver uppgraderas (kanske inte så relevant på just det här forumet men för den stora massan) och istället bara ha en "lagom" dator eller TV+chromecast och uppkoppling så bör man ju, om man vill vara rättvis, räkna in det man sparar när man jämför spelpriser mellan Steam och Stadia. Från reddit AMA:

Citat:

...we’ll stay competitive with other stores.

Kul med ny teknik oavsett om man personligen har användning av den och följer utvecklingen med intresse.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Alotiat:

@loevet: En sista fråga: Så om jag köper ett Stadia-spel, så är detta inget spel jag kan köra med PC? Körs inte Stadia som en vanlig dator på Googles massiva datorcenter? Ser lite skumt ut att sälja det som Stadia-spel och göra det icke-kompatibelt med PC. För det innebär att vi då har fem plattformar: PC, Playstation, Xbox, Nintendo och Stadia.

Blir det Stadia-exklusiva spel så har vi alltså ytterligare en plattform...framtiden ser mörk ut...

Ja spelen köper du för Stadia och endast Stadia, och spelen blir inte tillgängliga i andra butiker till PC. Det är verkligen motsvarigheten till att köpa ett spel till en PC, Playstation eller Xbox. Spelet körs på tilltänkt plattform helt enkelt. Det är väl möjligt att en utgivare skulle kunna välja att ge en köpare licenser för både PC och Stadia i framtiden, men det vet jag faktiskt inte om utgivningsavtalen för Stadia tillåter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Här är ett exempel på hur det kan se ut (Tetris med förstoringsglas?): https://youtu.be/eouqoIur5c4?t=1437

Skickades från m.sweclockers.com

Du bevisar ju bara vad jag menar. Ser ju helt förjävligt ut. På en 27" eller var det till och med 32"?

Prova encoda en 1080p film som originalt är 120 mb/s ned till 10 utan att ändra på upplösning och spela upp den på en skärm med storlek.
Vi kanske har olika åsikter om vad kvalitet är, vilket är helt ok, men att det kan ersätta PC-spelande är ju direkt missvisande. Till en mobiltelefon på 8" ser det nok bra ut, men vem fan spelar Destiny 2 och liknande med mobiltelefon?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

"vi har det bra här i Sverige med bredband men övriga länder som "betyder något" t.ex USA har ett kraftigt undermåligt nät, vissa har det väldigt bra, men många har det riktigt dåligt och kommer aldrig kunna använda Stadia."

Källa på det?

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du bevisar ju bara vad jag menar. Ser ju helt förjävligt ut. På en 27" eller var det till och med 32"?

Prova encoda en 1080p film som originalt är 120 mb/s ned till 10 utan att ändra på upplösning och spela upp den på en skärm med storlek.
Vi kanske har olika åsikter om vad kvalitet är, vilket är helt ok, men att det kan ersätta PC-spelande är ju direkt missvisande. Till en mobiltelefon på 8" ser det nok bra ut, men vem fan spelar Destiny 2 och liknande med mobiltelefon?

Jag litar mer på de journalister och andra som har provat tjänsten, och som säger att det fungerar bra, än på dig.

Jag har fler videor och källor som jag kan länka till dig, men jag tror inte att du är mottaglig.

Vi kan ju säga så här, om Stadia fungerar bra och många kommer att använda och tycka om tjänsten - då har jag rätt.

Om Stadia ser "helt förjävligt ut" och floppar - då har du rätt.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av solhasse:

Källa på det?

Vi kan ju t.ex ta:
"In 2017, 76% of Americans were using the Internet, which ranks the U.S. 54th in the world.[1]"
Från
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_in_the_United_States

Sen rent anekdotiskt men:
Jag har själv bott i USA och kan intyga att internet är hopplöst dåligt jämfört med Sverige, om man befinner sig utanför miljonstäder.

I Kalamazoo, MI där jag bodde (ca 100k invånare) så var det snabbaste internet jag kunde få 50 Mbit, som kostade $49 i månaden... vänner som bodde en bit utanför kunde som bäst få ADSL.

Vidare hade jag ett av landets största mobiloperatörer, och då hade jag edge-mottagning som bäst. Först när jag kom till Chicago fick jag 3G-mottagning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

Källa på det?

Här har du 2 exempel men finns fler siter.

https://www.swedishnomad.com/fastest-internet-in-the-world/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Internet...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tjo!

Ska vi lägga ner det här med att kalla varandra för ”korkade”? Tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master

Ser fram emot detta som tusan. När Google väl släpper lite på tömmarna och man kan använda (nästan) valfri Android-enhet för att köra Stadia över random hotell-wifi, så blir det räddningen när man är på tjänsteresa och ligger på hotellrummen på kvällarna. Perfekt att bara behöva ta med en handkontroll istället för hela jävla bohaget för att kunna spela lite casual.
Hur många kvällar har jag inte glott mig sned på Youtube i Oslo? Gaming FTW!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

@loevet: En sista fråga: Så om jag köper ett Stadia-spel, så är detta inget spel jag kan köra med PC? Körs inte Stadia som en vanlig dator på Googles massiva datorcenter? Ser lite skumt ut att sälja det som Stadia-spel och göra det icke-kompatibelt med PC. För det innebär att vi då har fem plattformar: PC, Playstation, Xbox, Nintendo och Stadia.

Blir det Stadia-exklusiva spel så har vi alltså ytterligare en plattform...framtiden ser mörk ut...

Jag skulle nog våga påstå att vi har ännu fler än fem plattformar.

Här är exempel på andra streamingplattformar med egna spelbibliotek:
Playstation now
Geforce now
Vortex

Sedan finns ju speltjänster på android och iphone också.
Tar vi med VR så har oculus en egen plattform med spel som inte går att flytta ut.

Tror det är lätt att fylla på den här listan ännu mer

Men visst är det många plattformar i dagsläget. Så är det helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Väldigt intressant att se hur stort Stadia nu kan bli. Kan mycket väl bli en stor marknad med strömmade tjänster, även om jag tror mer på Microsofts xCloud än just Stadia.

Med denna tjänst blir spelandet åtkomligt överallt typ oavsett enhet. Riktig game changer (ha!) mot hur det ser ut idag.

Jag provar gärna tjänsten men med anslutningen jag har idag är det bara att glömma. Blir detta lika stort som strömmade musik och film/tv, trots de tekniska hinder just spel medför, så kan detta bli galet dominerande med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog våga påstå att vi har ännu fler än fem plattformar.

Här är exempel på andra streamingplattformar med egna spelbibliotek:
Playstation now
Geforce now
Vortex

Sedan finns ju speltjänster på android och iphone också.
Tar vi med VR så har oculus en egen plattform med spel som inte går att flytta ut.

Tror det är lätt att fylla på den här listan ännu mer

Men visst är det många plattformar i dagsläget. Så är det helt klart.

Ju fler desto bättre som jag ser det.
De där det handlar om ren prenumeration är ganska riskfria dessutom.

Och hur man än vänder och vrider på det, fler möjligheter att spela är bara fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kommit fram någonstans, men ingår YouTube Premium i en Stadia-prenumeration?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@heatm: inte i dagsläget, men det är inte omöjligt att Google framöver väljer att baka in Youtube Premium som ett paketerbjudande med Stadia för att locka extra, erbjuda det som del i kampanjer, med mera.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Går det att ändra de grafiska inställningarna i Stadia? Eller är det alltid förvalt? Avskyr t.ex. allt var blur innebär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Google skulle vara kvar, alltså så går det utmärkt för förbannade amerikaner att stämma dem. Plus att det skulle skapa mängder med arga kunder, det är en sak att stänga ner en gratistjänst eller en tjänst där du bara prenumererar, det är något helt annat att stänga ner en tjänst där man har betalat för dem att lagra saker åt en (i det här fallet spel) utan att man då kan ta ner dessa. Skulle se det som sannolikt att de har avtal med spelproducenterna och distributörerna om att de skall ha möjlighet att ge bort nerladdningskoder för spelen om Stadia skulle läggas ner.

Vad folk verkar tro att Google skulle göra är som om de skulle stänga ner Google Drive utan att ge folk tid att ladda hem vad de laddat upp...

Skillnaden med Steam är som sagt att Valve är nästan bara Steam. Så går Steam under så finns det inte mycket kvar av Valve.

Jo det kan säkert fungera men, nerladdningskoder kräver att du antingen har en kapabel dator eller någon av konsollerna. Om kunden inte har något av dessa skall dom då köpa dig en konsoll också? Sen är upplevelsen ändå inte densamma, om man är petig skulle någon kunna stämma dom för något sådant också. Utöver det så verkar ju Stadia versionerna av spelen ha pontential av vara bra mycket bättre än på någon av de nuvarande konsollerna, iallafall på pappret.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Personligen är det här inget för mig. Jag älskar att äga mina prylar och det här är ju ett steg till på vägen bort från det.

En sak som jag gillar med det dock är möjligheten att spela var som helst där det finns bra uppkoppling. Sen får man väl se hur bra det faktiskt blir med latens och dylikt i praktiken. Var ska Googles servrar finnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@heatm: inte i dagsläget, men det är inte omöjligt att Google framöver väljer att baka in Youtube Premium som ett paketerbjudande med Stadia för att locka extra, erbjuda det som del i kampanjer, med mera.

OK. Lite synd med tanke på att dom verkar vilja baka in YouTube som en del i upplevelsen kan jag tycka. En missad chans att bygga upp en komplett upplevelse. Skulle själv bli galen av att upplevelsen bryts av en reklamsnutt . Helt galet galen! Men jag antar att Stadiakontot binds till Googlekontot och därmed slipper man reklam om man är betalande YouTube-narkoman.

Men deras nuvarande YT-premiumkunder (så som jag) hade kunnat se det som en liten rabatt och gjort Stadia en aning mer lockande.

Fast utan att veta något om marginalerna Google har i Stadiaprodukten som helhet så är det ju svårt att döma.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Falcon: loggade in i Google-butiken nu och enligt deras estimering kommer jag få mitt Founder's Edition mellan den 20-21 november, alltså några dagar efter lanseringen. Så jag kan inte lämna intryck dag ett, men förhoppningsvis kort därefter!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

står att jag kommer få den mellan 28 och 29 november =).. kommer bli spännande och se vad den går för =).

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@heatm: fast Stadia är inte ihopkopplat med ditt Youtube-konto, så om du inte kör Premium på YT påverkar det inte ditt Stadia-konto. Stadia kommer inte visa reklam så vad du har för Youtube-konto spelar inte in här

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker själv det ska blir otroligt kul att se hur allt landar. Det är ju inte direkt så att Google inte har satsat pengar på detta. De tror stenhård på konceptet. Jag likt många andra ser latensen som ett problem, men jag _VILL_ bli bevisas motsatsen, såklart. Förstå vad ballt att sitta med en dator i fickan - överallt där man har bra Wifi? släng med kontrollen på semestern, istället för konsolen/stationära datorn.. Hur ballt?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul att se hur detta floppar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på tidigare diskussion, finns inget som tvingar Valve att låta köpta/hyrda spel att fortfarande fungera när/om Steam/Valve rasar omkull.

Är bara GOG som gäller om man på allvar vill säkra tillgången till sina spel. Jag köper alltid där om spelen finns. Se till att spara installationsfilerna bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skillnaden är att steams enda uppgift är att sälja spel.
Det centrala i stadia är att leverera onlineprocessing av spel.

Jag säger som jag gjort tidigare, jag har varit 100x mer positiv till stadia om det även varit en klient likt steam så jag hade -valet- att installera mina köpta spel direkt på en PC. Dvs kunna behålla spelen men sluta använda stadia.

Jag förmodar att det kommer vara ”fullpris” på spelen i stadia (så jävla sjukt att dom -fortfarande- inte släpper nån info om vad spelen kommer kosta? 699:-???) och därför tycker jag då att man borde få 100% tillgång till dom.

Helt enkelt, jag hade velat se en separation av ”inköp av spel” och ”driva spelen i molnet”.

Dock är min disclaimer att det är helt okej om spelen säljs rabatterat, helt enkelt, jag äger inte spelen, och kan endast spela dom i stadia, och för den tradeoffen så säljer spelen billigare.

Man kan ju se på det på olika sätt. "Köper" du spelen i Steam så kan du inte köra de i molnet? Därför borde också Steam sälja spelen billigare? Sen är ju Steam, precis som Stadia en DRM-tjänst där spelen är låsta till plattformen med den enda skillnaden att du spelar på din egna dator, istället för på en server.

Sen kan vi ju även jämföra med att ha konsoler och PC. Köper du ett spel till PC kan du ju inte spela spelet på konsol. Borde spelen vara billigare då med? Du kan heller inte köpa ett spel till Xbox och spela det på PS4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Cenorida: såvida rapporterna runt Steams molntjänst inte visar sig stämma Om det blir så tror jag Google har försprång sett till nätverk och latensfrågan, men Valve får ju en jädra fördel gällande spelbibliotek. Skulle bli en mycket intressant matchning!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@Cenorida: såvida rapporterna runt Steams molntjänst inte visar sig stämma Om det blir så tror jag Google har försprång sett till nätverk och latensfrågan, men Valve får ju en jädra fördel gällande spelbibliotek. Skulle bli en mycket intressant matchning!

De är nog så illa tvungen. Konkurrensen har ökat rejält på senare år och Google hade inte släppt Stadia nu om de inte stressats av xCloud. Tjänsten känns aningen framstressad.

Frågan är hur eventuell tjänst från Valve kan bli, tankarna far till misslyckade satsningar som Steam Machine, SteamOS och delvis misslyckade i form av Steam Controller och den där boxen att strömma mot, vars namn jag glömt. Gör mig något tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Man kan ju se på det på olika sätt. "Köper" du spelen i Steam så kan du inte köra de i molnet? Därför borde också Steam sälja spelen billigare? Sen är ju Steam, precis som Stadia en DRM-tjänst där spelen är låsta till plattformen med den enda skillnaden att du spelar på din egna dator, istället för på en server.

Sen kan vi ju även jämföra med att ha konsoler och PC. Köper du ett spel till PC kan du ju inte spela spelet på konsol. Borde spelen vara billigare då med? Du kan heller inte köpa ett spel till Xbox och spela det på PS4.

Skillnaden är att min pc och konsol är inköpta och ägs av mig.
Vad gör man om Google efter ett år beslutar att stadia inte var lönsamt och lägger ned tjänsten? Höjer priset? Tar bort basnivån som är gratis? Finns betydligt större ”risker” i detta.

Permalänk
Medlem

@loevet: Hej. Du ska ju börja använda det här så fort du får tillgång till det.
Har du redan en plan på vad du kommer att spela?

Kommer du testa olika sätt att använda det på? Pc och Chromecast?
Kommer du prova annan kontroller än stadias egna?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skillnaden är att min pc och konsol är inköpta och ägs av mig.
Vad gör man om Google efter ett år beslutar att stadia inte var lönsamt och lägger ned tjänsten?

Du äger spelen på Stadia precis som du äger spelen på Steam. Som jag har sagt tidigare blir konsekvenserna den samma oavsett om det är Steam eller Stadia som läggs ner. Vad gör man om Valve efter ett år beslutar att Steam inte länge är lönsamt och lägger ned tjänsten?

Skrivet av loevet:

@Cenorida: såvida rapporterna runt Steams molntjänst inte visar sig stämma Om det blir så tror jag Google har försprång sett till nätverk och latensfrågan, men Valve får ju en jädra fördel gällande spelbibliotek. Skulle bli en mycket intressant matchning!

Tror samma

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500