Jar-filer vill inte starta efter dubbelklick i Win 10.

Permalänk

Jar-filer vill inte starta efter dubbelklick i Win 10.

Tja!

Hittils är detta gjort:

Nyformaterad hårddisk med helt fräsch Windows 10 Pro 64bit, installerade alla drivrutiner, installerade Avast och sedan senaste Java. Dubbelklickade sedan på jar-filen jag ville köra men den startar inte. Var tvungen o lägga den i samma mapp som java.exe och sedan öppna cmd.exe som administratör o köra kommandot "java -jar Quark.jar". Quark.jar är då filen jag vill köra. Har följt otal guider som avhandlar detta problem men jag löser inte detta.

Vad göra?

Permalänk

Googlade quark.jar och hittade detta https://github.com/XorTroll/Goldleaf/issues/397 står något om att man bör gå ner till en äldre java version 8u221.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kör .jar-filen från den mapp där den är installerad. Då har den en chans att hitta andra .jar-filer som den antagligen är beroende av. Du ska alltså inte flytta på den.

java.exe bör finnas i PATH efter installationen och bör därför kunna startas varifrån som helst. Om inte, lägg till den i PATH.

Buggen om javaversioner som nämns i inlägget ovan är markerad som fixad alltså bör det gå att använda en Java-version som var aktuell när den buggen fixades (men förhoppningsvis en helt uppdaterad version).