Jag VILL ha automatiska uppdateringar (Win 10)

Permalänk
Medlem

Jag VILL ha automatiska uppdateringar (Win 10)

Har googlat på windows automatiska uppdateringar och finner flera olika länkar gällande önskemål om att STÄNGA AV automatiska uppdateringar.

I mitt fall är det tvärtom, för alla mina barns Win-enheter så vill jag ha detta aktiverat. Vattentätt.

I princip varje gång som vi på någon av deras PC går in och söker uppdateringar manuellt så finns det något att hämta/installera.
Trots helt nyinstallerat Win10 på en av dem.

Så hur göra?

Drömscenariot vore att det sker automatiskt men med en fråga innan datorn startas om.

Permalänk
Expertgissare

Har du inte stängt av något så ska Windows sköta allt sådant själv, det är just därav det finns så många sidor om hur man stänger av det.
Angående att det finns uppdateringar när ni söker gör inget, små uppdateringar samlas på hög för att göra en större uppdatering när det passar, och kommer sett något kritiskt viktigt så uppdaterar Windows det fortare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du inte stängt av något så ska Windows sköta allt sådant själv, det är just därav det finns så många sidor om hur man stänger av det.
Angående att det finns uppdateringar när ni söker gör inget, små uppdateringar samlas på hög för att göra en större uppdatering när det passar, och kommer sett något kritiskt viktigt så uppdaterar Windows det fortare

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra.
Samtidigt så verkar det som att jag måste hålla på och ha koll på även de små uppdateringarna.
Vi kör ”funktionen” Familj/Skärmtid och där klagas det för jämnan på att någon av kidsens datorer inte är uppdaterade. Så som förklaring till att Skärmtid (begränsningarna) inte fungerar - och kidsen har inte direkt egen drivkraft för att få det att funka...

Funktionen Skärmtid är för övrigt ett enormt sorgebarn. Har under typ tre års tid aldrig (!) fått det att funka som det ska, på alla datorerna samtidigt. Men det är en annan historia, för en egen tråd (hittar ingen sådan här i forumet).

Permalänk
Expertgissare

Funktionen Familj/Skärmtid har jag aldrig använt (eller visste fanns) då grabben än så länge är så pass liten att knappra på ett urkopplat tangentbord duger gott som underhållning

Men de klagar alltså på att uppdateringar "tar" av deras skärmtid? Går de i så fall in själva och söker efter uppdateringar och uppdaterar, för tycker det låter lite konstigt att Windows skulle poppa upp och vill uppdatera så pass mycket/ofta att det skulle vara ett problem. Brukar komma upp när man stänger av/startar om datorn att den vill uppdatera sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Har googlat på windows automatiska uppdateringar och finner flera olika länkar gällande önskemål om att STÄNGA AV automatiska uppdateringar.

I mitt fall är det tvärtom, för alla mina barns Win-enheter så vill jag ha detta aktiverat. Vattentätt.

I princip varje gång som vi på någon av deras PC går in och söker uppdateringar manuellt så finns det något att hämta/installera.
Trots helt nyinstallerat Win10 på en av dem.

Så hur göra?

Drömscenariot vore att det sker automatiskt men med en fråga innan datorn startas om.

Ställ in tiden datorn används på så sätt att sista timmen den används, får den ladda ner uppdatering sista timmen. (Active hours i Windows Update). Exakt en timme är inte kritiskt, men den behöver tid där datorn är igång, men inte används, för att ta hem dem iaf.

Vi har tex jobbdatorer satta 7-15, för folk som jobbar 8-17. Då vet man att den inte stör dem början på dagen, men efter 15, om de lämnar datorn orörd, kan den börja ta ner uppdateringar och lägga in dem. Sen när de stänger av den så installeras ev större uppdateringar och man får omstart för de som behöver det.

Detta lämnar mig sällan med något som behöver uppdateras, då den gör det varje eftermiddag.

Kan även vara bra att slå på (i avancerade inställningar, under update) att den ska visa notifikationer när du behöver en omstart för att göra klart en uppdatering. Så vet man att den behöver starta om, och man inte bara låter den ligga på hela kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Har googlat på windows automatiska uppdateringar och finner flera olika länkar gällande önskemål om att STÄNGA AV automatiska uppdateringar.

I mitt fall är det tvärtom, för alla mina barns Win-enheter så vill jag ha detta aktiverat. Vattentätt.

I princip varje gång som vi på någon av deras PC går in och söker uppdateringar manuellt så finns det något att hämta/installera.
Trots helt nyinstallerat Win10 på en av dem.

Så hur göra?

Drömscenariot vore att det sker automatiskt men med en fråga innan datorn startas om.

Beroende på version kan du styra det på lite olika nivåer. Men med 1909 eller 1903 kan du ställa in rätt mkt ta en titt här, där kan du ställa in lite som du vill ha det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Funktionen Familj/Skärmtid har jag aldrig använt (eller visste fanns) då grabben än så länge är så pass liten att knappra på ett urkopplat tangentbord duger gott som underhållning

Men de klagar alltså på att uppdateringar "tar" av deras skärmtid? Går de i så fall in själva och söker efter uppdateringar och uppdaterar, för tycker det låter lite konstigt att Windows skulle poppa upp och vill uppdatera så pass mycket/ofta att det skulle vara ett problem. Brukar komma upp när man stänger av/startar om datorn att den vill uppdatera sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är inte kidsen som klagar på det utan jag - som vill använda Skärmtidsfunktionen, vilket inte funkar när Windows på deras respektive PC inte är uppdaterat. (Åtminstone är det vad Microsoft anger - men ibland funkar funktionen inte ändå.)

Just nu får jag för övrigt uppgift (på mitt Microsoft/Familj-konto) om att en av datorerna inte skulle vara uppdaterad och behöver uppdateras, trots att det inte finns några uppdateringar att hämta när vi går in på den och söker...

Håhåjaja.
Känns obegripligt - kopplat till att det inte direkt är ett källarföretag vi pratar om.
Verkar inte vara enkelt att komma i kontakt med dem (MS) heller... man blir mest hänvisad till FAQ och användarforum.
Samt ett antal standardtips... som jag testat X antal ggr utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Nä, det är inte kidsen som klagar på det utan jag - som vill använda Skärmtidsfunktionen, vilket inte funkar när Windows på deras respektive PC inte är uppdaterat. (Åtminstone är det vad Microsoft anger - men ibland funkar funktionen inte ändå.)

Just nu får jag för övrigt uppgift (på mitt Microsoft/Familj-konto) om att en av datorerna inte skulle vara uppdaterad och behöver uppdateras, trots att det inte finns några uppdateringar att hämta när vi går in på den och söker...

Håhåjaja.
Känns obegripligt - kopplat till att det inte direkt är ett källarföretag vi pratar om.
Verkar inte vara enkelt att komma i kontakt med dem (MS) heller... man blir mest hänvisad till FAQ och användarforum.
Samt ett antal standardtips... som jag testat X antal ggr utan framgång.

Skulle vilja se en print där windows påstår att ett program/funktion ej fungerar pga update ej finns.
Känns som att barnen lärt sig kringgå den övervakningen i mina öron.
Technet är nog bästa alternativet TYVÄRR för att få support.
Sen ett tips är att använda BING för problemsökning i Windows, speciellt om du söker på engelska och inte svenska, tror helt ärligt att ingen på microsoft ens nästan orkar översätta en sån funktion...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Skulle vilja se en print där windows påstår att ett program/funktion ej fungerar pga update ej finns.
Känns som att barnen lärt sig kringgå den övervakningen i mina öron.

https://imgur.com/RA7Y5D4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Technet är nog bästa alternativet TYVÄRR för att få support.
Sen ett tips är att använda BING för problemsökning i Windows, speciellt om du söker på engelska och inte svenska, tror helt ärligt att ingen på microsoft ens nästan orkar översätta en sån funktion...

Man har väl inte råd att satsa på (riktig) support på MS kanske...

OK, tack för tipset.
Sökning på Skärmtid på Technet gav tyvärr ingenting (vettigt - och bara tre träffar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Man har väl inte råd att satsa på (riktig) support på MS kanske...

OK, tack för tipset.
Sökning på Skärmtid på Technet gav tyvärr ingenting (vettigt - och bara tre träffar).

Skulle det inte duga att tvinga det med lokal policy per dator att köra windowsupdate varje dag? (antar att dom inte är domänanslutna)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns uppdateringshanterare för företag som gör det du frågar efter men de är onte gratis.
Win update fungerar mycket riktigt mycket dåligt.
Men uppdateringarna borde ju inte vara ett problem på det sätt dina barn säger för de går ju att skjuta upp till nästa omstart förutsatt att någon aktivt använder datorn så kan de inte bara välja att starta om när de lämnar datorn, då tar det ju inget av deras tid. och nästa kan logga in när datorn startat om och använda sina timmar.

Jag har fördelat tid rättvist med Romaco Timeout som jag tyckte funk<de bättre än MS styrningen, kanske kan styra det bättre för dig också https://romacocanada.ca/timeout/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

MS har support, om du har en retailversion av Windows. Annars är du hänvisad till datortillverkaren. Vet dock inte hur mycket de kollar på detta eller hur bra supporten är. Jag har fått riktigt bra företagssupport av dem, men det har kostat en del. Testa https://support.microsoft.com/sv-se/contactus/

Annars håller jag med övriga i tråden, ställ in aktiva timmar och låt Windows uppdateras. Att det ibland inte hittas trots att man vet att det finns uppdateringar kan bero på att MS inte anser att en viss uppdatering är tillräckligt väl testad för någon hård- eller mjukvara på datorn så de håller på den tills dess.

Permalänk
Medlem

Enda jag såg från Microsoft om detta är: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026901/microsoft-ac...

Om du behöver veta mer om hur allt fungerar så kika på – https://www.tenforums.com/tutorials/34399-manage-screen-time-... och relaterade tutorials/guider.

Microsoft kommer inte svara på några frågor, och allt kommer inte alltid att lira. Privatpersoner kommer inte få egna hotfixes o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Man har väl inte råd att satsa på (riktig) support på MS kanske...

OK, tack för tipset.
Sökning på Skärmtid på Technet gav tyvärr ingenting (vettigt - och bara tre träffar).

Modifiera sökningen lite själv, lägg till update issue på slutet.
https://www.bing.com/search?q=windows+10+screen+time+limits&q...

Här kanske:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
Läs NEDERSTA inlägget, kanske hjälper.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7