Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Slippa bära med sig plånbok. Ta bara telefonen och betala med den

Skulle fungera om vi även hade digitala körkört/pass/id-kort. Sedan har man en hel hög med plastkort för diverse utbildningar, vilket dock bara krävs under arbetstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har redan kunnat betala via min bankapp genom NFC. Hatar bara att Apple pay får så mycket uppmärksamhet för något som redan funkar. Helt rätt dömt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Jag har ett bättre förslag.
En lösning med endast fingeravtrycksläsare, då kan de flesta betala med bara ett finger. Självklart inte helt säkert det heller, men man slipper oroa sig för att glömma att ladda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag har ett bättre förslag.
En lösning med endast fingeravtrycksläsare, då kan de flesta betala med bara ett finger. Självklart inte helt säkert det heller, men man slipper oroa sig för att glömma att ladda den.

Det är också ett bra alternativ!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag har ett bättre förslag.
En lösning med endast fingeravtrycksläsare, då kan de flesta betala med bara ett finger. Självklart inte helt säkert det heller, men man slipper oroa sig för att glömma att ladda den.

Det kommer ju inte fungera om man av okänd anledning blir av med lemmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag har ett bättre förslag.
En lösning med endast fingeravtrycksläsare, då kan de flesta betala med bara ett finger. Självklart inte helt säkert det heller, men man slipper oroa sig för att glömma att ladda den.

Finns ju faktiskt redan NFC som bioimplantat. Lär väl vara en hel del red tape innan det blir vanligt förekommande, men det är i varje fall möjligt (om än dyrt och begränsat i funktionalitet just nu).

Sedan får man väl se hur pass många som är villiga att ha ett chip i huden mellan knogarna. Förmodligen fler än vad man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det kommer ju inte fungera om man av okänd anledning blir av med lemmen.
Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, inte helt säkert det heller, olyckor, handikapp och stöld (lemlästning) är ju fortfarande ett problem, men man slipper gå via fingeravtrycksläsaren på telefonen. Rent generellt så känns det bara onödigt att behöva lägga allt på telefon.

Skrivet av serdyllon:

Finns ju faktiskt redan NFC som bioimplantat. Lär väl vara en hel del red tape innan det blir vanligt förekommande, men det är i varje fall möjligt (om än dyrt och begränsat i funktionalitet just nu).
Sedan får man väl se hur pass många som är villiga att ha ett chip i huden mellan knogarna. Förmodligen fler än vad man tror.

Är ju en möjlighet, men varför förlita sig på en teknisk lösning när vi har ett finger? eller ett öga. känns ju om att vi kan skippa ett par tekniska steg här.

Det största problemet är dock hur pass säkert det skulle vara. finns ju viss osäkerhet i att sprida vårat ID på allt vi vidrör. Men känns ju iallafall säkrare än en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Som sagt, inte helt säkert det heller, olyckor, handikapp och stöld (lemlästning) är ju fortfarande ett problem, men man slipper gå via fingeravtrycksläsaren på telefonen. Rent generellt så känns det bara onödigt att behöva lägga allt på telefon.

Är ju en möjlighet, men varför förlita sig på en teknisk lösning när vi har ett finger? eller ett öga. känns ju om att vi kan skippa ett par tekniska steg här.

Det största problemet är dock hur pass säkert det skulle vara. finns ju viss osäkerhet i att sprida vårat ID på allt vi vidrör. Men känns ju iallafall säkrare än en mobil.

Det blir ju jobbigt om fingeravtrycken kommer på villovägar, då känns dagens lösningar säkrare, imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Är ju en möjlighet, men varför förlita sig på en teknisk lösning när vi har ett finger? eller ett öga. känns ju om att vi kan skippa ett par tekniska steg här.

Det största problemet är dock hur pass säkert det skulle vara. finns ju viss osäkerhet i att sprida vårat ID på allt vi vidrör. Men känns ju iallafall säkrare än en mobil.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Man kan ju börja med att flytta fram tekniken som redan finns idag samtidigt som man ser över alternativa gränssnitt?

Annars riskerar väl kostnaderna för t.ex. iris scanners att sätta stopp för utvecklingstakten (mot konsumentinriktade lösningar). De är betydligt dyrare att massproducera jämfört med nfc-kapslarna som du kan skicka in i simhuden mellan fingrarna för 1500:- i Stockholm redan idag. Om det inte kostar mer än så trots att det sker i väldigt liten skala borde det rimligtvis inte behöva kosta mer än någon hundralapp eller två om den tekniken utnyttjades på bredare front och fler blev intresserade av att chippa sig.

Ett passivt chip är ju en väldigt låg risk, du styr i princip själv vad du vill använda det till. Finns exempel på folk som skrivit över SL-kort till sina chip för att blippa sig igenom slussarna i tunnelbanan eller ersätta SAS-kort vid flygresor. Men passagekontroll är ju inte lika sexigt som kortbetalningar, så det lär inte hända mycket innan den nöten knäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

@PV52:
Sjukt smidigt samt säkrare än kort-blipp då man, iaf på Samsung, kan ställa in att det krävs fingeravtryck för köp.
Hoppas att trafikverket/polisen/politikerna kan få tummen ur och godkänna digitalt körkort, så slipper man plånbok helt.

Finns inga planer på ett elektroniskt körkort av sådan typ, utan körkortet ska på sikt bli en del av det nationella id-kortet.

Skrivet av Lordsqueak:

Jag har ett bättre förslag.
En lösning med endast fingeravtrycksläsare, då kan de flesta betala med bara ett finger. Självklart inte helt säkert det heller, men man slipper oroa sig för att glömma att ladda den.

En sådan lösning skulle inte fungera överhuvudtaget. Att fingeravtrycksläsare fungerar i ex. mobiler beror på att man jämför aktuellt fingeravtryck med ett fåtal sparade fingeravtryck (dina egna) som finns lagrade i mobilen. En betallösning som enbart använder fingeravtryck skulle behöva jämföra aktuellt fingeravtryck mot en databas med miljoner eller till och med miljarder fingeravtryck, och inom högst några sekunder ge ett korrekt svar. Detta är idag inte tekniskt möjligt.

Ett system baserat på "something you have" (ex. ett kort) och "something you know" (ex. en pinkod) är helt överlägset säkerhetsmässigt såväl som snabbhetsmässigt. De säkerhetsproblem som betalkort har idag är huvudsakligen relaterade till betalningar där betalaren inte identifieras, dvs där ex. endast kortnummer och utgångsdatum används för att godkänna betalningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ronnylov:

Ja precis, bankerna behöver konkurrens.

Angående NFC:
Är det inte risk att någon med portabel läsare kan "blippa" min telefon utan att jag märker det?
Nästan så att jag hellre köper en telefon utan NFC av säkerhetsskäl.
Finns så många sätt att spionera och stjäla data redan.

Du lär mig veterligen auktorisera NFC-betalningar med t.ex. fingeravtrycksläsaren eller dylikt i vilket fall (Samsung har det som val). Så risken är nog större att ditt vanliga kort blir skimmat om du har ett modernt med blipp-funktionalitet om man säger så, då alla transaktioner under 200kr inom en viss tidsintervall bara glider igenom.

Sedan kan du ju aktivt välja att slå av/på NFC precis som Wifi eller BT i drop-down menyn på Android (vet inte på iOS), så man kan ju på 2 enkla sekunder bara aktivera när man står i kassan och så fort betalningen är klar så slår man av det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det blir ju jobbigt om fingeravtrycken kommer på villovägar, då känns dagens lösningar säkrare, imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär som när en hacker lyckades "kopiera" tysklands försvarsminister Uruslas fingeravtryck genom ett par högupplösta pressbilder. Det är nog inget gemene man behöver oroa sig för dock, men det är väldigt intressant.

https://www.theguardian.com/technology/2014/dec/30/hacker-fak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Ungefär som när en hacker lyckades "kopiera" tysklands försvarsminister Uruslas fingeravtryck genom ett par högupplösta pressbilder. Det är nog inget gemene man behöver oroa sig för dock, men det är väldigt intressant.

https://www.theguardian.com/technology/2014/dec/30/hacker-fak...

Ja det är ju svårt (omöjligt?) att byta ut sina fingeravtryck. Bra jobbat av dem i alla fall! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyskland är mycket för miljö med solpaneler och vindkraftverk. Kan inte också Tyskland pressa Apple att släpps schematics till deras datorer och tvinga Apple att använda normala kretsar och inte specialversioner av kretsar som dom sedan har gjort att dom inte kan hittas på marknaden. Kretsar som inte har någon extra funktion förutom att bromsa tredjepartsreparationer av deras datorer.

Finns fall där en krets för laddningen av Touchmbardatorerna gått sönder och denna krets går inte att få tag på. Detta har gjort att datorägaren nu har en dyr Apple-tegelsten med data på fastlödda SSD-disken som dom inte kan komma åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Skrivet av serdyllon:

Finns ju faktiskt redan NFC som bioimplantat. Lär väl vara en hel del red tape innan det blir vanligt förekommande, men det är i varje fall möjligt (om än dyrt och begränsat i funktionalitet just nu).

Sedan får man väl se hur pass många som är villiga att ha ett chip i huden mellan knogarna. Förmodligen fler än vad man tror.

Läste precis om en annan lösning som jag faktiskt blev lite sugen på i en artikel på mobil. Ett NFC-chip med koppling till bankkort i ett klockarmband. Så slipper man ha en ful och otymplig smartklocka. Har dock vant mig av vid att använda klocka sedan jag skaffade min första mobil för typ femton 25 år sedan så jag vet inte om det är den bästa lösningen för mig, men man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen en nackdel för Apple? Jag antar att marknaden av detta beslut kommer växa till sig ordentligt när många olika banker börjar pusha det som betalningsmetod, och så länge som Apple sitter som spindeln i nätet och kan ta ut en "rimlig avgift" låter det ju som om de kan se fram emot ännu större vinster än idag. Dessutom blir det en ännu starkare de facto monopol än vad iOS + ekosystem innebär idag.

Permalänk
Medlem

NFC för betalningar intresserar mig inte men NFC för att skanna medicinsk utrustning man bär på kroppen är intressant.
Blev erbjuden det på sjukhuset och då följer en NFC läsare med om din mobil inte klarar det.

iPhone 6S som jag fick klarar NFC men enbart på Apples appar, tyvärr pga att apple låst funktionen så kan tillverkaren av den medicinska utrustningen bara fixa funktionalitet på iPhone 7 och upp, vid det tillfället kostade 7:an över 7000Kr.

Blir helt klart en Android nallen nästa gång, fick denna 6S för att köra andra appar relaterat till samma problem där blåtand används.
Min gamla Nexus 7 surfplatta från 2012 klarar NFC och kan läsa av den medicinska utrustningen men inte en mycket nyare iPhone 6S för Apple tar överpriser och låser ner sin skit.

Tack och lov har jag aldrig behövt köpa en Apple telefon och kommer aldrig göra det heller då Apple bara vill skapa ett klass samhälle där dom som är rika eller vill låna sig ner i skuldfällan kommer ha Apple produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

NFC för betalningar intresserar mig inte men NFC för att skanna medicinsk utrustning man bär på kroppen är intressant.

Absolut, jag håller med, det finns många andra tillämpningar än betalningar som hindrats av apple's låsning av NFC.

Skrivet av pa1983:

Tack och lov har jag aldrig behövt köpa en Apple telefon och kommer aldrig göra det heller då Apple bara vill skapa ett klass samhälle där dom som är rika eller vill låna sig ner i skuldfällan kommer ha Apple produkter.

Haha, visst, iphones hör till de dyrare telefonerna, men nu ska vi inte överdriva. Jag har en iphone SE sedan 3 år, den fungerar fortfarande utmärkt (förutom NFC, då). Utslaget över tid har den kostat mig < 100 kr / månad. Det behöver man inte vara särskilt rik för att klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut, jag håller med, det finns många andra tillämpningar än betalningar som hindrats av apple's låsning av NFC.
Haha, visst, iphones hör till de dyrare telefonerna, men nu ska vi inte överdriva. Jag har en iphone SE sedan 3 år, den fungerar fortfarande utmärkt (förutom NFC, då). Utslaget över tid har den kostat mig < 100 kr / månad. Det behöver man inte vara särskilt rik för att klara.

Problemet är att en Moto G kostar hälften med samma funktionalitet.

Över 2000Kr för mig för en nalle är dyrt och inget man bara går och köper sådär.
Har inte ägt en smart mobil som inte var 2 år och begagnad, bruka roota dom och byta OS på dom i bland om det behövs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är att en Moto G kostar hälften med samma funktionalitet.

Över 2000Kr för mig för en nalle är dyrt och inget man bara går och köper sådär.
Har inte ägt en smart mobil som inte var 2 år och begagnad, bruka roota dom och byta OS på dom i bland om det behövs med.

Du tycker det är dyrt, men det betyder ju inte att människor som köper mobiler över 2000:- är varken rika eller kommer hamna i skuldfällor. Personligen ser jag inte moderna telefoner som telefoner, utan mer som en komplett allt-i-ett-design för mina tekniska behov och då är kostnaden kanske inte så hög utslaget på det jag använder det till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du tycker det är dyrt, men det betyder ju inte att människor som köper mobiler över 2000:- är varken rika eller kommer hamna i skuldfällor. Personligen ser jag inte moderna telefoner som telefoner, utan mer som en komplett allt-i-ett-design för mina tekniska behov och då är kostnaden kanske inte så hög utslaget på det jag använder det till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och då ska man ju inte köpa en iPhone, använde fortfarande Android enheter som är 7, snart 8 år gamla som stödjer mer än min iPhone 6 SE gör.

För mina tekniska behov använder jag hellre en Android tablet eller smart phone, dom flesta använder inte en Smart Phone för nåt tekniskt alls såvida Facebook inte är en ny IT skill.

Problemet är att telefoner är en status pryl för 99% av folket och just iPhone då och det är kasst att man ska behöva köpa en ny bara för att få använda en del av hårdvaran som man vill.

Som jag ser det finns det inget i en telefon över 3000Kr en vanlig dödlig behöver som tex en Moto G inte skulle klara.

Så totalt kasst för både miljön och konkurrensen med nedlåsning av tex NFC där man måste köpa nästa årsmodell för att få använda i vissa appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja och då ska man ju inte köpa en iPhone, använde fortfarande Android enheter som är 7, snart 8 år gamla som stödjer mer än min iPhone 6 SE gör.

För mina tekniska behov använder jag hellre en Android tablet eller smart phone, dom flesta använder inte en Smart Phone för nåt tekniskt alls såvida Facebook inte är en ny IT skill.

Problemet är att telefoner är en status pryl för 99% av folket och just iPhone då och det är kasst att man ska behöva köpa en ny bara för att få använda en del av hårdvaran som man vill.

Som jag ser det finns det inget i en telefon över 3000Kr en vanlig dödlig behöver som tex en Moto G inte skulle klara.

Så totalt kasst för både miljön och konkurrensen med nedlåsning av tex NFC där man måste köpa nästa årsmodell för att få använda i vissa appar.

Schysst attityd, tack för snacket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Schysst attityd, tack för snacket.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå? Jag förstår inte acceptansen för nedlåsning eller överspenderande på lyxvaror med samma eller mer begränsad fuktionalitet än billigare och bättre alternativ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Ja, är detta något som efterfrågas av riktigt folk eller är det bara tekniknördar som är sugna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är detta verkligen en nackdel för Apple? Jag antar att marknaden av detta beslut kommer växa till sig ordentligt när många olika banker börjar pusha det som betalningsmetod, och så länge som Apple sitter som spindeln i nätet och kan ta ut en "rimlig avgift" låter det ju som om de kan se fram emot ännu större vinster än idag. Dessutom blir det en ännu starkare de facto monopol än vad iOS + ekosystem innebär idag.

Om NFC öppnas upp så blir det inte pengar till Apple utan man passerar GÅ och direkt till banken.

Därför Apple motsätter sig det hela.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Vadå? Jag förstår inte acceptansen för nedlåsning eller överspenderande på lyxvaror med samma eller mer begränsad fuktionalitet än billigare och bättre alternativ?

Bättre för dina behov, andra människor har andra behov.
Officiella uppdateringar under telefonens livstid som inte kommer från någon okänd indier på xda till exempel, är ett behov många har som blir knepigt att tillgodose med en androidtelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Som pansjis gillar jag inte pay funktionen, har en Garmin med funktionen, men eftersom köpen inte registreras på mej försvinner möjligheten att ta del av rabatter knutna till de olika kedjorna.
Har förstått det som en säkerhets grej att man får en ny "identitet" av Garmin som inte går att koppla till mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bättre för dina behov, andra människor har andra behov.
Officiella uppdateringar under telefonens livstid som inte kommer från någon okänd indier på xda till exempel, är ett behov många har som blir knepigt att tillgodose med en androidtelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple är bra på att uppdatera iOS ja, har snabba SoC, Bra skärm och Kamera.
Men det hjälper ju inte om funktionaliteten man är ute efter aldrig finns.

Det är mycket bra att Domstolar dömer Apple att låsa upp sitt ekosystem och att kunder i längden kanske kan få använda sina enheter som dom vill inte så som Apple tycker man ska få göra där man betalar för en tjänst och i princip inte äger telefonen lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@Paddanx: Jag brukar stänga av wifi and blutooth i min mobil så jag antar jag kan göra samma med NFC

Så gör jag med alla funktioner jag inte behöver heller. Har BT på pga bilens trådlösa system, men Wifi är sällan på, då jag har data nog att slippa det.

Skrivet av Sysop:

Jag tror att majoriteten skulle överleva att plånbokens ström tog slut, med det sagt är det väl lite beroende på längden av att inte vara vid sina fysiska kort, ska du springa i löpspåret eller åka till ett annat land? Jag tror nog att de flesta kan avgöra om man överlever med enbart nfc, i annat fall så lär man sig av misstagen.

Själv så använder jag nästan uteslutande Apple Pay via Apple Watch och skulle gärna se ett elektroniskt körkort/id, mina enheter har alltid överlevt en dagsanvändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har både haft problem när mobilen varit urladdad för bio biljett och för rabatt app. Och jag har normalt 2-3 dagar på en laddning. Redan där var det mindre kul, så jag skulle inte vilja hamna här när jag står i affären eller liknande också. Inget emot att använda det som primär sätt, men jag vill ha iaf 1 kort man kan plocka upp och sedan använda som reserv, om något hänt mobilen.

Räcker ju med litet plåt etui med ID + 1 kort egentligen. Detta är ju mindre jobb att bära med vs nödladdare-powerbank/vägg-laddare. Du kan se det lite som el-scoter vs cykel. Det är skönt så länge elen räcker, men tar den slut så tvingas du gå. Så att istället ha en el-cykel så kan du ju cykla vidare manuellt, även när elen ta slut.

Och som du säger ovan förutsätter du att du kan ladda 1 gång om dan. Det räcker mao med att något går fel, en enda dag, så är du till råttorna. Du är mao extremt beroende av att du kan följa din vardag och inte har något oväntat (tex du tappade den så du inte kan använda den räcker).

Hade vi haft mobiler med 1 veckas laddning skulle jag kunna tänka mig detta, men 1 dag är på tok för lite. 2-3 är tom för lite, då jag har missat ladda den en kväll och missat viktiga SMS på morgonen efter. Hade ca 4-5 dagar ur min Samsung S2 för länge sedan + pebble hade 5-7 dagar. På den nivån kunde det fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Även i EU? EU-folket älskar Apple.

https://www.androidcentral.com/samsungs-market-share-europe-j...

För övrigt, trevligt att EU gör lite bra grejer mellan varven.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]