Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@grollo92: Finns många aspekter hos en skärm och du går från en vid det här laget gammal typ av skärm. Därför kommer egentligen alla nya modernare skärmar vara förbättringar. Ifall ditt krav handlar om responstid så är det en snabb 240 Hz-TN du ska välja. Den kommer vara bättre än din gamla XL2411Z på alla sätt.

Går du mot IPS-spåret kan det vara en mild försämring till snarlik upplevelse beroende på hur du som individ uppfattar det i fråga om responstider och eftersläp. Men det är samtidigt betydligt bättre än 240 Hz-skärmen på alla andra punkter.

Då får det nog bli någon av dessa IPS-skärmar jag tjatat om i tråden då jag gärna kan offra lite på spelupplevelsen i förmån för färgarbete. Sen är det inte så tokigt om spelen har fina färger heller även om responstiderna inte är de bästa på marknaden. Oftast spelar jag PUBG vilket inte är det snabbaste skjutarspelet, annars spel som Fallout 4, Witcher 3 och from imorgon The Outer Wilds vilket inte heller kräver toksnabba skärmar. Då håller vi tummarna att Black Friday kan presentera respektabla rabatter i år..

Tack för all hjälpen, det uppskattas innerligt.

Edit: Jag märkte förresten när jag fick för mig att vrida runt min TN-skärm idag (Benq) till porträttläge hur hemska betraktningsvinklarna faktiskt var. Inte alls lika illa om man har den i landskap och sitter rakt framför men direkt man går åt sidan en bit påminner det nästa om de där skydden till telefoner för att folk inte ska kunna tjuvkolla från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wodj:

Någon som fått hem den och testat lite?

Jajjamen Köpte 2st

Första skärmen hade en röd stuck pixel nära mitten, som jag inte lyckades få loss, så blev retur på den ,men den andra var okej,

Väldigt lite ips glow på båda, och båda har fungerat bra med g sync på dom 2 spelen jag spelar

+ fysiska knappar på skärmen;)

ända jag saknar är någon form av osd app, som msi har "MSI Gaming OSD APP" så man kan ändra alla inställningar på skärmen lätt i windows.

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Jajjamen Köpte 2st

Första skärmen hade en röd stuck pixel nära mitten, som jag inte lyckades få loss, så blev retur på den ,men den andra var okej,

Väldigt lite ips glow på båda, och båda har fungerat bra med g sync på dom 2 spelen jag spelar

+ fysiska knappar på skärmen;)

ända jag saknar är någon form av osd app, som msi har "MSI Gaming OSD APP" så man kan ändra alla inställningar på skärmen lätt i windows.

Det låter ju bra

Hur är responstiden? Testat csgo eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wodj:

Det låter ju bra

Hur är responstiden? Testat csgo eller något liknande?

nej tyvär, ända fps spel jag lirar är division 2 och det flöt på bra, fast det är ju lite slöare en cs

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen, vad får ni för resultat på "white saturation"?

http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Jag kan bara se 245-246. I jämföresle På min TN panel (AOC G2590PX) kan jag se upp till 252

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretej:

Ni som har skärmen, vad får ni för resultat på "white saturation"?

http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Jag kan bara se 245-246. I jämföresle På min TN panel (AOC G2590PX) kan jag se upp till 252

253 @ 10-bit, 252 @ 8-bit.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretej:

Ni som har skärmen, vad får ni för resultat på "white saturation"?

http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Jag kan bara se 245-246. I jämföresle På min TN panel (AOC G2590PX) kan jag se upp till 252

252 här 8-bit

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

@Wikai: tack jag fick samma resultat nu. Tror det kan ha varit nån programvara som ställde in det just då.

Överlag tycker att skärmen är väldigt bra. Färgerna och upplösningen ger allting mer djup och detalj jämnfört med min AOC G2590PX. När jag kör ufotest på den och min AOC samtidigt går det knappt att se någon skillnad.

Är det någon mer som tycker att den är lite mörk? Jag har använt en 400cd/m2 skärm det senaste året och den skillnaden är ganska märkbar.

Det stämmer överens med hur det ser ut i denna video https://www.bilibili.com/video/av73106241/?p=6
Nån som jämnför den med VG272UP som använder samma panel.

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt nöjd med denna skärm som jag likt vissa andra köpte istället för LG 27GL850G. Kan inte se några större problem än så länge. Nu är jag ingen kräsen skärmkritiker, och för allt från spel, surf, kodning, läsning och övrigt jag använt den till har det rullat på galant.

Permalänk
Permalänk

G-sync compatible https://www.nvidia.com/en-sg/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på denna skärm eftersom den ju ska vara lite bättre än LG enligt den där kinesiska recensionen. Men läste på reddit att Lenovon kan balla ur så att skärmen blir svart nån sekund om FPSen dippar för lågt när man kör med Free/Gsynk aktiverat, speciellt i 165hz. Är det något ni stött på?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Permalänk
Medlem

Slog till på denna skärm nu när inet sänkte priset på den.

Ni som har vad är era erfarenheter? pillat på några inställningar osv?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Jag slog precis till också nu när Webhallen drog av en tusenlapp på den. Har inte alls lyckats få koll på skärmmarknaden inför mitt datorbygge så jag gick helt på tipsen här i forumet. Jag tror att jag kommer att bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Slog till på denna skärm nu när inet sänkte priset på den.

Ni som har vad är era erfarenheter? pillat på några inställningar osv?

Har skärmen sedan ett par veckor tillbaka, och kan bara säga att jag är nöjd.
+ Ips riktigt fina färger och återgivning. Kör sRGB läge på den. Tyckte det gav bästa resultat.
+ G-sync kompatibel, funkar perfekt inga anmärkningar i de spel jag spelat. (Pubg, BFV, Doom osv)
Ska sägas att jag kör på 165 HZ, och har inte upplevt problemen som har nämnts på Reddit bland annat.
+ Responstiden, är ingen expert på långa vägar. Men tycker den är riktigt rapp.
+ Ingen IPS glow eller döda pixlar på mitt exemplar.
Personlig preferens, men tycker skärmen är riktigt snygg, och bygg kvaliteten känns riktigt gedigen.

- Gillar inte inställnings knapparna, kan vara lite tufft att navigera innan man kommer in i det. Föredrar Joystick, men kan kan ju inte få allt

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna till Ps4 pro. Den är ju inte 4k, så den kanske inte passar så bra? Den höga uppdateringsfrekvensen gör ju att den känns mer framtidssäker än många 4k-skärmar som är begränsade till 60Hz.

Permalänk
Medlem

Galet att den dyker upp på Black Friday med 1000kr rabatt bara lite mer än en månad efter release.
Grattis till er som slog till!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Är nyfiken på denna skärm eftersom den ju ska vara lite bättre än LG enligt den där kinesiska recensionen. Men läste på reddit att Lenovon kan balla ur så att skärmen blir svart nån sekund om FPSen dippar för lågt när man kör med Free/Gsynk aktiverat, speciellt i 165hz. Är det något ni stött på?

Jag beställde torsdags 28/11 på morgonen fick den idag 29/11 på EM (Y) till Inet!

Jag har inte hunnit provat så mycket än men med gsync/165 hz så fick jag svart skärm flera gånger från 1 sek till kanske 20 som värst
Lirade BFV en kortare stund.
Hittar ingen ny mjukvara från lenevo om det kanske kan hjälpa..
Min första Ips skärm och gick från 24tn till 27 tum ips så har en del att ta in

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Jag beställde torsdags 28/11 på morgonen fick den idag 29/11 på EM (Y) till Inet!

Jag har inte hunnit provat så mycket än men med gsync/165 hz så fick jag svart skärm flera gånger från 1 sek till kanske 20 som värst
Lirade BFV en kortare stund.
Hittar ingen ny mjukvara från lenevo om det kanske kan hjälpa..
Min första Ips skärm och gick från 24tn till 27 tum ips så har en del att ta in

Ajdå. Tråkigt att höra :/ Kör du med senaste grafikdrivrutinerna? Tror den fick officiell Gsync cert med version 441.08. Annars kan du testa sänka till 144hz. Ska tydligen fungera mycket bättre då.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Ajdå. Tråkigt att höra :/ Kör du med senaste grafikdrivrutinerna? Tror den fick officiell Gsync cert med version 441.08. Annars kan du testa sänka till 144hz. Ska tydligen fungera mycket bättre då.

Yes det gör jag!
Provade stänga av gsync och bara köra 1440p 165hz och spela funka bra den stunden jag spela BFV
Nu har jag kollat lite youtube, in och ur helskärmsläge så blir det samma fenomen dock med fördröjning 1 sek svart bild.
Ska testa lite mer, sen prova 144hz

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att köra 165 Hz i stället för 144?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Vad är fördelen med att köra 165 Hz i stället för 144?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis obefintligt om man inte spelar på proffsnivå. Det är ju procentuellt ett ganska litet hopp från 144 samt diminishing returns gissar jag efter 120/144hz, dvs lär du inte märka enorm skillnad på 144hz och 400hz pga människans begränsningar

Permalänk
Medlem

@anon242437: Det var det jag gissade. Tänkte om det kanske kundehha att göra med delbarhet eller så. Samtidigt dömer jag verkligen ingen för att vilja få ut det absolut mesta ur grejerna även om det är "onödigt". Det är ju ändå därför vi hänger här! 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skyforge:

Vad tror ni om denna till Ps4 pro. Den är ju inte 4k, så den kanske inte passar så bra? Den höga uppdateringsfrekvensen gör ju att den känns mer framtidssäker än många 4k-skärmar som är begränsade till 60Hz.

Beror väl på vad man föredrar men om du bara ska ha den till ps4 pro och ps5(?) så hade jag kanske tagit en 4k 60hz då jag inte tror vi kommer få se så mycket 60+ hz i nästa generation om man tänker på att knappt 60hz är etablerat idag i konsolvärlden. Men vill du ha skärmen även när ps6 kommer så kan du ju ta en med högre hz då 1440p lär ge en tillräckligt skarp fin bild ändå hoppas detta kunde hjälpa något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte denna och tänkte att det skulle vara lugnt med att skärmen blir svart i 165Hz då jag kan nöja mig med 144Hz, men nu får jag det problemet i 144Hz ändå. Vet inte om det är att jag köpt ett måndagsexemplar eller om jag missar något. Ska jag ställa in 144Hz på något mer ställe än i Windows egna inställningar? Jag kör på senaste drivrutinerna också.

Permalänk
Medlem

Det är väl samma LG panel som i 27GL850 och LG kör ju den i 144hz så 165hz kanske är en överklockning från Lenovo som kanske inte är optimal?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

@Galen Gurka: Verkar bara beröra vissa personer, hade jag vart du hade jag skickat tillbaka den. Jag har beställt samma och för mig låter det oacceptabelt att den ska bete sig så. Har för avsikt att köra skärmen i 144 hz.

Här finns en del nyttig info på ämnet: https://forums.lenovo.com/t5/Y-Gaming-Accessories-Curved/Y27q...

Permalänk
Medlem

Beställde även skärmen, men orkade inte ta hemleverans igår så får den på måndag.
Får se hur mitt ex är. Agerar min så skickas den tillbaka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Köpte denna och tänkte att det skulle vara lugnt med att skärmen blir svart i 165Hz då jag kan nöja mig med 144Hz, men nu får jag det problemet i 144Hz ändå. Vet inte om det är att jag köpt ett måndagsexemplar eller om jag missar något. Ska jag ställa in 144Hz på något mer ställe än i Windows egna inställningar? Jag kör på senaste drivrutinerna också.

Det är lite det jag undrar också, om det är skärmens firmware som är kass, 10XX-serien (har lagt märke till att många som nämner svartskärmarna sitter på Nvidia 1070/1080 etc), Nvidia som saboterat/slarvat med drivrutinerna så att "riktiga" Gsync-skärmar verkar mer attraktiva, måndagsex eller något annat. Vissa verkar ju få det att fungera bra. Så trist att det ska strula eftersom det annars verkar vara en jävligt nice skärm.

I den här tråden på Lenovos forum var det någon med samma problem som löste det genom att köra i 150hz.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ