Permalänk
Medlem

Fick hem min "ersättningsskärm" nu. Men VAFAN är det här? Den här ser ju helt defekt ut?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo Legion Y27q-20 från Webhallen under BF då jag velat ha en snabb 1440p IPS skärm länge, har haft en AOC 1080p IPS 60Hz tidigare. Skärmen känns kvalitativ med bra materialval och en gedigen fot i metall. Eftersom vi lever i mörkar tider nu så sänkte jag "Brightness" till mellan 5-7 på skärmens inställningar, under den nivån så blev vit bakgrund mer och mer grå.

Jag upplevde lite av de problem som tidigare skrivits i tråden med att skärmen blir svart korta stunder i spel, men då jag inte hade de senaste drivrutinerna så började jag med att installera följande:

Nvidia drivrutin: Geforce drivrutin 441.41 WHQL

Lenovo drivrutin: Win10 drivrutin för Lenovo Legion Y27g-20
(installeras via skärminställningar i windows)

Efter installation så försvann det svarta blinkandet helt och skärmen anger att den kan köras i upp till 164Hz(fråga mig inte varför) och det fungerar att slå igång G-sync i Nvidias drivrutiner.

Men...

Tyvärr har jag en pixel på vänster sida av skärmen som fastnat och är konstant en röd ton när mörkare färger ska visas, den syns inte alls när skärmen visar vitt. Jag upplever även att skärmen är har en ljusare vit "glow" i nedre vänsta hörnet och att det nedre högra hörnet har en rödaktig "glow". Inget av detta syns i spel utan det är mest markant med mörka bakgrunder.

Finns det någon pixelgaranti på dessa? Hade det bara varit pixelfelet hade jag nog kunnat leva med det, men det som stör mig mest är det röda "glowet" från det nedre högra hörnet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Fick hem min "ersättningsskärm" nu. Men VAFAN är det här? Den här ser ju helt defekt ut?

https://i.imgur.com/a6DCZjI.jpg

Det är jättesvårt att visa skärmdefekter med bilder, speciellt när man har ljuskällor i rummet som skapar reflektioner samt blixt(?) på kameran. Tror det är lättare att förklara i ord.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Spelade typ 2h timmar LoL igår, fungerade felfritt och jag hade G-sync aktiverat.
Skall försöka hinna med lite Overwatch och CS Go idag.

Gällade IPS-glowen så börjar jag tro att jag fått ett normalt exemplar efter att jag googlat runt och youtubat några timmar inatt när jag inte kunde sova.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag köpte en Lenovo Legion Y27q-20 från Webhallen under BF då jag velat ha en snabb 1440p IPS skärm länge, har haft en AOC 1080p IPS 60Hz tidigare. Skärmen känns kvalitativ med bra materialval och en gedigen fot i metall. Eftersom vi lever i mörkar tider nu så sänkte jag "Brightness" till mellan 5-7 på skärmens inställningar, under den nivån så blev vit bakgrund mer och mer grå.

Jag upplevde lite av de problem som tidigare skrivits i tråden med att skärmen blir svart korta stunder i spel, men då jag inte hade de senaste drivrutinerna så började jag med att installera följande:

Nvidia drivrutin: Geforce drivrutin 441.41 WHQL

Lenovo drivrutin: Win10 drivrutin för Lenovo Legion Y27g-20
(installeras via skärminställningar i windows)

Efter installation så försvann det svarta blinkandet helt och skärmen anger att den kan köras i upp till 164Hz(fråga mig inte varför) och det fungerar att slå igång G-sync i Nvidias drivrutiner.

Men...

Tyvärr har jag en pixel på vänster sida av skärmen som fastnat och är konstant en röd ton när mörkare färger ska visas, den syns inte alls när skärmen visar vitt. Jag upplever även att skärmen är har en ljusare vit "glow" i nedre vänsta hörnet och att det nedre högra hörnet har en rödaktig "glow". Inget av detta syns i spel utan det är mest markant med mörka bakgrunder.

Finns det någon pixelgaranti på dessa? Hade det bara varit pixelfelet hade jag nog kunnat leva med det, men det som stör mig mest är det röda "glowet" från det nedre högra hörnet.

Hur fick du till uppdateringen av skärmen?
Har försökt får inte till det eller så gör jag något fel.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Hur fick du till uppdateringen av skärmen?
Har försökt får inte till det eller så gör jag något fel.

1.Ladda ner drivrutinen och packa upp .zip-filen i en katalog.
2.Öppna kugghjulet i startmenyn (Inställningar)
3.Öppna "System" i Windows-inställningar fönstret
4.Bläddra ner och öppna "Avancerade skärminställningar"
5.Öppna "Egenskaper för bildskärmskort för skärm X"
6.Välj flik "Bildskärm"
7.Välj "Egenskaper"
8.Uppdatera drivrutinen för skärmen (sök efter drivrutin lokalt på din dator)
9. Välj katalogen du packade upp drivrutinen i (steg 1) och bocka för att även underkataloger ska sökas igenom.

Klart!

Nu borde Windows 10 identifiera skärmen som Lenovo Y27q-20 istället för "Generic PnP-monitor" eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Monaco33:

Fick hem min "ersättningsskärm" nu. Men VAFAN är det här? Den här ser ju helt defekt ut?

https://i.imgur.com/a6DCZjI.jpg

Tyvärr är det nog rätt sannolikt att leverantörerna löser felanmälningar med att skicka runt returnerade skärmar i hopp om att någon annan tycker den är ok. Jag lutar åt att ångra mitt köp istället för att delta i utbyteskarusellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cotillion:

Tyvärr är det nog rätt sannolikt att leverantörerna löser felanmälningar med att skicka runt returnerade skärmar i hopp om att någon annan tycker den är ok. Jag lutar åt att ångra mitt köp istället för att delta i utbyteskarusellen...

Jag köpte en till skärm som är på väg(man får köpa två skärmar för 4999kr på Webhallen, sen kostar de 5999kr), ska jämföra med den och se vilken som är den bästa och ångra köpet på den andra. Det är inte snyggt, men det är svårt att få till det bra annars om man är petig. Lenovos pixelgaranti verkar gälla om man har 2-3 pixlar som inte fungerar som de ska. Jag har en(1). Det kan ju visa sig att den jag har är den bästa skärmen och då kommer jag troligtvis nöja mig med det.

På tal om det rödaktiga "glow" jag sett i nedre högra hörnet på skärmen. På detta exemplaret så verkar detta vara någon typ av "IPS-glow" som bara uppstår när man ser på skärmen från vänster, det vill säga om jag förflyttar mig till vänster så sprider sig det röda för att till slut täcka hela skärmen från det perspektivet.

Tittar jag från höger så är istället detta "IPS-glow" en grå ton som beter sig på samma sätt. Kan ju kanske ha något att göra med hur nanopixlarna i panelen är uppbyggda eller någon annan del av panelens lager som gör att man ser en röd ton från vänster... spekulerar friskt nu!

Som sagt detta fenomen går endast se tydligt på en mörk homogen bakgrund, ser det inte vid normal användning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

@Reiker: Har exakt så på min nu tredje(!) skärm. Har grått glow på nedre vänster hörn och röd/brunaktigt på höger, har även en del bleed på höger sida ovanför knapparna. Syns dock endast vid mörka miljöer i spel och film men det är lite störigt så jag har inte bestämt mig om jag ska behålla skärmen eller inte.
Om någon är intresserad så ser det ut såhär på min skärm:
https://imgur.com/a/smYsBH7

På första bilden har jag försökt återskapa exakt som jag ser det med ögonen. Lite svårt med mobilkameran men det ser nästan exakt ut så med kamerainställningar Iso 800, 1/20s och brightness 50 på skärmen i nedsläckt rum.

Den andra bilden är såklart överexponerad med autoläget på mobilkameran, mest för skojs skull så man tydligt kan se vart den läcker ljus.

Är i valet och kvalet om jag ska returnera skärmen eller bara leva med det, vad skulle ni gjort?

Permalänk
Inaktiv

@Monaco33: Vilket ljusstyrka kör du med på skärmen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@Monaco33: Om det är som du säger att bild 1 är väldigt likt IRL så känns det ganska mycket i min smak. Är ingen IPS-expert eller ens haft en men från personlig smak hade jag nog stört mig en del på det där, beroende på vad man ska ha skärmen till, men vill gärna ha en ganska "uniform" bild över hela skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

@Reiker: Har exakt så på min nu tredje(!) skärm. Har grått glow på nedre vänster hörn och röd/brunaktigt på höger, har även en del bleed på höger sida ovanför knapparna. Syns dock endast vid mörka miljöer i spel och film men det är lite störigt så jag har inte bestämt mig om jag ska behålla skärmen eller inte.
Om någon är intresserad så ser det ut såhär på min skärm:
https://imgur.com/a/smYsBH7

På första bilden har jag försökt återskapa exakt som jag ser det med ögonen. Lite svårt med mobilkameran men det ser nästan exakt ut så med kamerainställningar Iso 800, 1/20s och brightness 50 på skärmen i nedsläckt rum.

Den andra bilden är såklart överexponerad med autoläget på mobilkameran, mest för skojs skull så man tydligt kan se vart den läcker ljus.

Är i valet och kvalet om jag ska returnera skärmen eller bara leva med det, vad skulle ni gjort?

Ser det inte värre ut än så där ska du vara glad. Min visar bra mycket mer än så på ljusstyrka 0 och Inet låter mig inte ens byta den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Jag köpte hem en annan skärm idag för att ha något att jämföra med, och Lenovoskärmen står sig faktiskt väldigt bra.

Philipskärm 4K

Den skärmen har mer BLB till vänster och Lenovoskärmen har väldigt lite, har inte hunnit lira något idag men använt skärmen för jobb hela dagen och den har funkat fint.

Testade att köra upp samma 4K demofilm på Lenovon, Philipsen och min gamla 1080p TN skärm körde alla samtidigt, gick inte att se någon skillnad i kvalité på 50-60cm avstånd på de båda nya skärmarna.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kan jag inte komma in i Brightness, DCR, Saturation osv. Allt är gråmarkerat i OSD. Det samma gäller Color Temp, sRGB och Low Blue Light. Allt annat kan jag ändra på i OSD. Någon som har en förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag hade också på 50 först men ställde gradvis ner ljusstyrkan neråt 20-30 spannet. Det hjälper ganska rejält mot glow och jag märkte ingen större skillnad när jag tog det steg för steg. Generellt ska man om jag förstått det rätt oftast ha under 20 i ljusstyrka om rummet i övrigt är mörkt.

Gällande behålla eller ej så hade jag prövat att sätta ljusstyrkan lägre och faktiskt använda skärmen till det du brukar ha den någon dag eller två och inte hålla på med glow-tester. Om du inte upplever problem när du använder skärmen till det du brukar göra så hade jag behållt den.

Min har också glow, båda nedre hörnen och även högre vänstra hörnet, dock mer uniformt och endast vitt och mindre när jag sänkte ljusstyrkan men personligen märker jag det inte alls när jag faktiskt spelar något så bestämde mig att behålla skärmen av den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79:

Av någon anledning kan jag inte komma in i Brightness, DCR, Saturation osv. Allt är gråmarkerat i OSD. Det samma gäller Color Temp, sRGB och Low Blue Light. Allt annat kan jag ändra på i OSD. Någon som har en förklaring?

Det är någon inställning som blockerar detta, har du på HDR i Windows? Något av Game Modes på i OSD? Tror dessa samt sRGB blockerar vissa andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zewy: Det var HDR i Windows som ställde till det, tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

@Reiker: Har exakt så på min nu tredje(!) skärm. Har grått glow på nedre vänster hörn och röd/brunaktigt på höger, har även en del bleed på höger sida ovanför knapparna. Syns dock endast vid mörka miljöer i spel och film men det är lite störigt så jag har inte bestämt mig om jag ska behålla skärmen eller inte.
Om någon är intresserad så ser det ut såhär på min skärm:
https://imgur.com/a/smYsBH7

På första bilden har jag försökt återskapa exakt som jag ser det med ögonen. Lite svårt med mobilkameran men det ser nästan exakt ut så med kamerainställningar Iso 800, 1/20s och brightness 50 på skärmen i nedsläckt rum.

Den andra bilden är såklart överexponerad med autoläget på mobilkameran, mest för skojs skull så man tydligt kan se vart den läcker ljus.

Är i valet och kvalet om jag ska returnera skärmen eller bara leva med det, vad skulle ni gjort?

Skrivet av Zewy:

Jag hade också på 50 först men ställde gradvis ner ljusstyrkan neråt 20-30 spannet. Det hjälper ganska rejält mot glow och jag märkte ingen större skillnad när jag tog det steg för steg. Generellt ska man om jag förstått det rätt oftast ha under 20 i ljusstyrka om rummet i övrigt är mörkt.

Gällande behålla eller ej så hade jag prövat att sätta ljusstyrkan lägre och faktiskt använda skärmen till det du brukar ha den någon dag eller två och inte hålla på med glow-tester. Om du inte upplever problem när du använder skärmen till det du brukar göra så hade jag behållt den.

Min har också glow, båda nedre hörnen och även högre vänstra hörnet, dock mer uniformt och endast vitt och mindre när jag sänkte ljusstyrkan men personligen märker jag det inte alls när jag faktiskt spelar något så bestämde mig att behålla skärmen av den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör min skärm på 7 i ljusstyrka och jag skulle absolut inte rekommendera att köra över 20 i ett mörkt rum. Ju lägre ljusstyrka desto bättre svärta och mindre glow/blb. Jag märker som sagt inte av detta alls i vid normal användning, så om den andra skärmen jag får hem är sämre så kommer jag nöja mig med den jag har. Är ju tur att pixlarna är små så min röda pixel syns inte om man inte letar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

1.Ladda ner drivrutinen och packa upp .zip-filen i en katalog.
2.Öppna kugghjulet i startmenyn (Inställningar)
3.Öppna "System" i Windows-inställningar fönstret
4.Bläddra ner och öppna "Avancerade skärminställningar"
5.Öppna "Egenskaper för bildskärmskort för skärm X"
6.Välj flik "Bildskärm"
7.Välj "Egenskaper"
8.Uppdatera drivrutinen för skärmen (sök efter drivrutin lokalt på din dator)
9. Välj katalogen du packade upp drivrutinen i (steg 1) och bocka för att även underkataloger ska sökas igenom.

Klart!

Nu borde Windows 10 identifiera skärmen som Lenovo Y27q-20 istället för "Generic PnP-monitor" eller dylikt.

Fick till det tackar!
Fortfarande svart skärm om jag går in och ur helskärmsläge på youtube, tror dock att antal tillfällen har minskat, förut kunde jag spamma fram svart skärm ganska lätt inte nu.
144 hz
10 bit
G-sync off
1440p

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Verkar som om att problemet med svart skärm vid 165Hz + G-sync bara uppstår på 10-serien?
Har scrollat igenom tråden lite snabbt, och de användare som har sina specs i signaturen och rapporterat felet sitter alla på Pascal-kort.

Är här någon med ett 20-serien kort eller AMD-kort som råkat ut för felet?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy:

Jag hade också på 50 först men ställde gradvis ner ljusstyrkan neråt 20-30 spannet. Det hjälper ganska rejält mot glow och jag märkte ingen större skillnad när jag tog det steg för steg. Generellt ska man om jag förstått det rätt oftast ha under 20 i ljusstyrka om rummet i övrigt är mörkt.

Gällande behålla eller ej så hade jag prövat att sätta ljusstyrkan lägre och faktiskt använda skärmen till det du brukar ha den någon dag eller två och inte hålla på med glow-tester. Om du inte upplever problem när du använder skärmen till det du brukar göra så hade jag behållt den.

Min har också glow, båda nedre hörnen och även högre vänstra hörnet, dock mer uniformt och endast vitt och mindre när jag sänkte ljusstyrkan men personligen märker jag det inte alls när jag faktiskt spelar något så bestämde mig att behålla skärmen av den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Reiker:

Jag kör min skärm på 7 i ljusstyrka och jag skulle absolut inte rekommendera att köra över 20 i ett mörkt rum. Ju lägre ljusstyrka desto bättre svärta och mindre glow/blb. Jag märker som sagt inte av detta alls i vid normal användning, så om den andra skärmen jag får hem är sämre så kommer jag nöja mig med den jag har. Är ju tur att pixlarna är små så min röda pixel syns inte om man inte letar.

Jag ställde ner ljusstyrkan till 10 igår och provade spela lite destiny 2 som är ett rätt mörkt spel. Men jag ser fortfarande det orange/bruna glowet på högersida rätt tydligt. Hade det endast varit grått eller vitt glow på skärmen så hade jag inte brytt mig för det är inte lika störigt men det röd/bruna förstör nästan upplevelsen.
Dock när jag inte spelar utan bara surfar omkring så märks de inte av alls men jag har ju köpt skärmen för att spela på så därför känns de rent spontant som det blir en retur faktiskt. Om sånt här orange/brunt glow är vanligt på IPS så kanske denna paneltyp inte är för mig ändå även fast jag nästintill blivit frälst av färgerna den levererar.

Har ni endast grått eller vitt glow eller dras ni också med det orange/bruna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag ställde ner ljusstyrkan till 10 igår och provade spela lite destiny 2 som är ett rätt mörkt spel. Men jag ser fortfarande det orange/bruna glowet på högersida rätt tydligt. Hade det endast varit grått eller vitt glow på skärmen så hade jag inte brytt mig för det är inte lika störigt men det röd/bruna förstör nästan upplevelsen.
Dock när jag inte spelar utan bara surfar omkring så märks de inte av alls men jag har ju köpt skärmen för att spela på så därför känns de rent spontant som det blir en retur faktiskt. Om sånt här orange/brunt glow är vanligt på IPS så kanske denna paneltyp inte är för mig ändå även fast jag nästintill blivit frälst av färgerna den levererar.

Har ni endast grått eller vitt glow eller dras ni också med det orange/bruna?

Jag håller med, färgerna och hastigheten på skärmen är fantastisk men det är första gången jag sett orange/brun glow på en skärm. Min andra Lenovo-skärm ska landa idag så ska bli väldigt intressant att se om den har samma beteende. Återkommer angående detta!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag ställde ner ljusstyrkan till 10 igår och provade spela lite destiny 2 som är ett rätt mörkt spel. Men jag ser fortfarande det orange/bruna glowet på högersida rätt tydligt. Hade det endast varit grått eller vitt glow på skärmen så hade jag inte brytt mig för det är inte lika störigt men det röd/bruna förstör nästan upplevelsen.
Dock när jag inte spelar utan bara surfar omkring så märks de inte av alls men jag har ju köpt skärmen för att spela på så därför känns de rent spontant som det blir en retur faktiskt. Om sånt här orange/brunt glow är vanligt på IPS så kanske denna paneltyp inte är för mig ändå även fast jag nästintill blivit frälst av färgerna den levererar.

Har ni endast grått eller vitt glow eller dras ni också med det orange/bruna?

Då hade jag också funderar på att byta, jag har endast vitt glow som jag inte tänker på under spel hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Verkar som om att problemet med svart skärm vid 165Hz + G-sync bara uppstår på 10-serien?
Har scrollat igenom tråden lite snabbt, och de användare som har sina specs i signaturen och rapporterat felet sitter alla på Pascal-kort.

Är här någon med ett 20-serien kort eller AMD-kort som råkat ut för felet?

Tror också på detta, jag har 2070 super och har ej upplevt problemen med 165 hz och svart skärm. Sett någon annan som haft samma teori och inte hört något som motsäger detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag ställde ner ljusstyrkan till 10 igår och provade spela lite destiny 2 som är ett rätt mörkt spel. Men jag ser fortfarande det orange/bruna glowet på högersida rätt tydligt. Hade det endast varit grått eller vitt glow på skärmen så hade jag inte brytt mig för det är inte lika störigt men det röd/bruna förstör nästan upplevelsen.
Dock när jag inte spelar utan bara surfar omkring så märks de inte av alls men jag har ju köpt skärmen för att spela på så därför känns de rent spontant som det blir en retur faktiskt. Om sånt här orange/brunt glow är vanligt på IPS så kanske denna paneltyp inte är för mig ändå även fast jag nästintill blivit frälst av färgerna den levererar.

Har ni endast grått eller vitt glow eller dras ni också med det orange/bruna?

Jag hade också det där orange/bruna glowet i båda högra hörnen och starkt vit/gråt sken ifrån nedre vänstra hörnet. Testade att lira lite skräck spel i mörkret men glowet förstör allt även om jag drar ner ljusstyrkan på skärmen till 0.
Skickat in den för ett byte så får man hoppas på lite tur i lotteriet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Skrivet av Zewy:

Tror också på detta, jag har 2070 super och har ej upplevt problemen med 165 hz och svart skärm. Sett någon annan som haft samma teori och inte hört något som motsäger detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm blir intressant beställt en skärm och 2070 kort.

Permalänk
Medlem

Upplevde nu för första gången det här med att skärmen blir svart.

Jag kör ett 1070 kort, kanske därför.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt exemplar i måndags, imponerande snabb leverans av inet med tanke på att jag beställde den i fredags eftermiddag! Har pillat lite med brightness och prövat med sRGB av och på. Vad kör ni på för brightness? Själv har jag nu på 40 och stängt av sRGB. Typ som att bli flashad i CS när man öppnar nån hemsida utan darkmode. Kör med overdrive off och 8bcp. Vart aktiverar man 10bcp?

Kommer från en 1080p TN-panel så måste säga att jag är riktigt nöjd med denna uppgradering! Har inte upplevt några problem med svart skärm, driver den med ett 2060S. Har dålig koll eftersom jag inte har haft nån ips-panel tidigare, men så som jag upplever det så har jag pyttelite BLB i nedre vänstra hörnet beroende på var ifrån man betraktar skärmen.

Hunnit spela ytterst lite under veckan men ska pröva lite olika spel på den nu till helgen. Om det är något speciellt spel som ni har haft problem med svart skärm i så kan ni skriva det så ska jag testa. Så kanske vi kan få det bekräftat att det är problem om man kör med Pascal-kort. Orkar inte citera men läste någonstans i tråden om någon som haft problemet vid helskärmsläge i Youtube, det har jag inte iallafall.

Kommer säkert pilla mer på alla settings men känner mig rätt nöjd för stunden, ni får gärna skriva vad ni har provat er fram till.

Permalänk
Medlem

Oroväckande med alla dessa problem. Tar emot min ikväll och sitter på ett 1070. Om det visar sig vara snarlika tendenser kanske det är lika bra att byta den mot en LG med samma panel som detta till trots inte verkar lida av samma bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer