Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

hmm... man tänker inte på hur mycket vassa tänder det är på en katt, med tanke på hur de anpassat livet med att leva med och manipulera människor för deras egna bekvämlighet - tur att människan inte är ett bytesdjur...

@xxargs

Ja de kan nog borra sig en bit

Permalänk
Medlem

Blä och urk. Katten kräktes upp ett par maskar. Tur vi hade piller hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

hmm... man tänker inte på hur mycket vassa tänder det är på en katt, med tanke på hur de anpassat livet med att leva med och manipulera människor för deras egna bekvämlighet - tur att människan inte är ett bytesdjur...

Jag har blivit varse om att kattens tänder är ett ruskigt vapen ett antal gånger när jag har gjort saker på katter som de inte alls gillar
Som te.x klippa klorna eller ge medicin.

Skrivet av anon298854:

Ja de kan nog borra sig en bit

Inte bara det deras mun är full av bakterier så om de biter till ordentligt i mjukkött så kan det bli ett ganska otrevligt infekterat sår.

Jag lärde mig dessutom en gång den hårda vägen att ta tag i kattens svans för att avbryta slagsmål med en annan katt var ingen bra ide... då katten högg mig i fingret och bet rakt igenom nageln (och jag tror inte jag behöver tala om hur ont det gjorde...).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Jag har blivit varse om att kattens tänder är ett ruskigt vapen ett antal gånger när jag har gjort saker på katter som de inte alls gillar
Som te.x klippa klorna eller ge medicin.
Inte bara det deras mun är full av bakterier så om de biter till ordentligt i mjukkött så kan det bli ett ganska otrevligt infekterat sår.

Jag lärde mig dessutom en gång den hårda vägen att ta tag i kattens svans för att avbryta slagsmål med en annan katt var ingen bra ide... då katten högg mig i fingret och bet rakt igenom nageln (och jag tror inte jag behöver tala om hur ont det gjorde...).

@Belzader

Duschade igår och stog och lufttorkade så katten hoppade upp i sängen och bet mig i penis.
Hoppas man inte får amputera den.

Permalänk
Rekordmedlem

Få djur kan se så slöa ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert

Vi har inga husdjur längre, men grannkatten Holger kommer förbi oss dagligen. Han tycker om att smyga runt och hålla koll på området. Här när han låg på altanen invid dörren en kväll i somras. De blå ögonen är så fina!

Permalänk
Medlem

Har just börjat läsa boken "Hur tänker din katt". Där tipsas om https://www.facebook.com/hurtankerdinkatt/ . Vet för lite för att kunna rekommendera men så långt jag kommit verkar det intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har just börjat läsa boken "Hur tänker din katt". Där tipsas om https://www.facebook.com/hurtankerdinkatt/ . Vet för lite för att kunna rekommendera men så långt jag kommit verkar det intressant.

Djurpsykologi är väldigt intressant (iaf. jag tycker det) och att läsa te.x böcker om det lär en att framför allt förstå ett djur's beteende.
Jag har nämnt det i ett tidigare inlägg i denna tråden.
Men ett kapitel i en bok om kattpsykologi har för alltid etsat sig fast i mitt minne och det hette "Vem tränar vem" och handlade om hur en katt kan "träna" sin husse/matte.

Kan ta som ett exempel.
Om katten krafsar på en dörr för att den vill ut eller in och man öppnar dörren åt den, när det har skett några gånger så har faktigst katten tränat husse/matte att öppna dörren för att den krafsar på den.

Nu har hur intelligent en katt är diskuterats tidigare i tråden så det behöver inte tas upp igen, men detta beteende handlar inte om det, utan en katt går på "göra en sak, få belöning" och i fallet med krafsandet på dörren så är belöningen att dörren öppnas åt den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag är helt hundra på att vi är förlorarna i kampen om kattens beteende. De är lata som satan, gör bara saker för sin egen skull, och tvingar oss att göra saker för dem, och de vet att vi är kattmänniskor som gör allt för dem...

That being said, jag vet vad katterna mina vill; alla har olika uttryckssätt för olika saker, en del är mer uppenbara än andra. Men skillnaden på påfyllning av mat och vatten, tex, handlar om uppsyn och kroppsspråk när en av kattskrällena hämtar mig. En annan har låtsasklösning av vardagsrumssoffa som sista signal på att hon vill gå ut istället för att gå på låda; men gör inte så när det är mat hon vill ha, utan då kommer hon och trampar istället.
Alla katter utom den yngsta anser för övrigt att jag är den som ska ta livet av presenterna de kommer hem med på sommaren, trots att jag även visat att jag är kapabel till det.. Sannolikt vill de att jag ska äta upp presenten efteråt också. Den yngsta (snart 2 år) är nog sämsta jägaren i norra Sverige och har sannolikt inte kompetensen att slå med klorna ute..

Permalänk
Medlem

Min ena katt skulle ta väldigt illa upp om du kallade honom för lat.

Jag pluggar just nu och är hemma en hel del och trots det går han ut klockan sex på morgonen och kommer hem vid femtiden på eftermiddagen. Jag tror att han jagar sorkar och möss hela dagarna.

Min andra katt däremot... Han skulle inte lida av att vara en innekatt om vi säger så.

Permalänk
Medlem

Vår lilla odåga. Jättespännande när det rör sig på TV och bildskärmar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Jag är helt hundra på att vi är förlorarna i kampen om kattens beteende. De är lata som satan, gör bara saker för sin egen skull, och tvingar oss att göra saker för dem, och de vet att vi är kattmänniskor som gör allt för dem...

That being said, jag vet vad katterna mina vill; alla har olika uttryckssätt för olika saker, en del är mer uppenbara än andra. Men skillnaden på påfyllning av mat och vatten, tex, handlar om uppsyn och kroppsspråk när en av kattskrällena hämtar mig. En annan har låtsasklösning av vardagsrumssoffa som sista signal på att hon vill gå ut istället för att gå på låda; men gör inte så när det är mat hon vill ha, utan då kommer hon och trampar istället.
Alla katter utom den yngsta anser för övrigt att jag är den som ska ta livet av presenterna de kommer hem med på sommaren, trots att jag även visat att jag är kapabel till det.. Sannolikt vill de att jag ska äta upp presenten efteråt också. Den yngsta (snart 2 år) är nog sämsta jägaren i norra Sverige och har sannolikt inte kompetensen att slå med klorna ute..

Hög igenkänningsfaktor. När det slog mig att det var vår katt som till fulländning tränat oss och inte vi honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Är du säker på att Elviz är en Ragdoll? I mina ögon är han helt klart en Turkisk Van

Kara, en Turkisk Van som är extremt lik Elviz:

https://i.imgur.com/xVQDzoc.jpg

https://i.imgur.com/lCtI1jB.jpg

https://i.imgur.com/ScwbwNP.jpg

Sorry för sent svar, men är ganska säker. Han köptes som det iallafall. Men när jag ser dina bilder blir man ju misstänksam på vad man faktiskt har för katt som ligger (just nu) mellan tangentbord och skärm.

Som sagt sent svar. Men har dessvärre behövt säga farväl till allt för unga Batman.. :/
(är ingen författare men vill gärna dela med mig iallafall)

Onsdag:
Han blev dålig på Onsdagen för nån vecka sen nu. På Onsdagen när jag skulle ge dem mat så såg att någon av katterna hade varit lös i magen (vad jag trodde då). Torkade upp det då och tänkte inte mer på det.

Torsdag:
Sen på Torsdagen när jag satt vid datorn på kvällen så låg Batman på golvet bakom mig och tog det lugnt helt plötsligt hör jag det bekanta ljudet utav att en hårboll är påväg. Så jag vände mig om och skulle precis gå och hämta papper. Men såg då att han inte fick upp någon hårboll. Efter andra eller tredje försöket så fick han tillslut upp något...det han fick upp var det jag dagen innan hade trott var diarré. Han kräkte alltså något som såg ut som och luktade som diarré...
Vi ringde till närmsta vetrinär som man fortfarande kunde ringa till. Men de hade inga tider förrän på Tisdagen.
För stunden var jag och sambon nöjda med det svaret men senare på kvällen innan läggdags så sa vi att vi skulle prova att ringa till en annan vetrinär på Fredagen för att se om de hade tid att kolla på honom samma dag.

Fredag:
Sambon kom in på Fredagen till veterinären och de kolla hans mage med hjälp utav ultraljud men sa att han behöver röntgas och förmodligen opereras så sambon och Batman blev skickade till ett större djursjukhus som hade det som krävdes.
Sent på fredagen blev han opererad (de var tvungna att öppna upp honom och ta bort något som fastnat i hans tarmar). De hörde av sig efter operationen och sa att det gått bra men de hade inte så mycket mer att säga den dagen.

Lördag:
Lördagen efter lunch hörde de av sig och sa att han var ganska groggy efter narkosen och att det som de hade hittat i hans mage var en blandning utav hårboll och små bitar utav trådar (antar från strumpor då han var glad för att springa iväg med ens strumpor).
Vi blev lite oroliga då vi ändå kände att detta borde katten själv kunna få ut. Och blev oroliga för att detta skulle kunna hända igen.
De ville ha kvar honom en dag till, vilket vi tyckte kändes självklart med tanke på vad han gått igenom.

Söndag:
Söndag efter lunch ringde de och sa att han fått ögoninflammation?
Vi kände bara ok hur tusan kunde detta hända? Men kände trots allt att detta var en mindre tung grej att höra för stunden.
De ville ha honom en dag till pga detta då han även fortfarande var lite seg efter operationen.

Måndag:
De ringde på förmiddagen och sa att han har väldigt ont vid buken, de hade även kollat honom med ultraljud eller om det var röntgen och konstaterat att han behöver öppnas igen pga. att de behövde "spola rent". Detta innebar också att han behöver stanna kvar till minst Onsdag. Han hade dessutom varken ätit eller druckit själv utan det hade fått ge honom dropp.
Vi kände dessvärre att vi fick ta slut vid detta nu då summan trots försäkring för oss var uppe i närmre 15.000kr.
Vi visste dessutom inte om han dels skulle vara bra på Onsdagen eller om han skulle få samma problem med nästa hårboll och eventuellt bråkiga tarmar resten av hans liv.
Jag och sambon åkte in på kvällen på måndagen och sa farväl till honom, herregud vad jobbigt det var.
När de kom in med honom så såg han så sjukt svag ut och helt virrig (kunde knappt stå på benen utan att snubbla till).
Han kände dock igen oss och blev så glad utav att se oss. Först satt han och blev klappad utav sambon i 5min.
Sen tog jag upp honom försiktigt i min famn och klappade honom länge länge, efter 15-20 min kom de in och dämpade belysningen, sambon tog katten och la honom på operationsbordet och han la sig bara lugnt ner och la huvudet mot sambon samtidigt som han fick sina sista sprutor...
usch klarar knappt att tänka på det utan att det kommer några tårar.

RIP Batman 2016-06-18 - 2019-11-18

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Sorry för sent svar, men är ganska säker. Han köptes som det iallafall. Men när jag ser dina bilder blir man ju misstänksam på vad man faktiskt har för katt som ligger (just nu) mellan tangentbord och skärm.

Som sagt sent svar. Men har dessvärre behövt säga farväl till allt för unga Batman.. :/
(är ingen författare men vill gärna dela med mig iallafall)

Onsdag:
Han blev dålig på Onsdagen för nån vecka sen nu. På Onsdagen när jag skulle ge dem mat så såg att någon av katterna hade varit lös i magen (vad jag trodde då). Torkade upp det då och tänkte inte mer på det.

Torsdag:
Sen på Torsdagen när jag satt vid datorn på kvällen så låg Batman på golvet bakom mig och tog det lugnt helt plötsligt hör jag det bekanta ljudet utav att en hårboll är påväg. Så jag vände mig om och skulle precis gå och hämta papper. Men såg då att han inte fick upp någon hårboll. Efter andra eller tredje försöket så fick han tillslut upp något...det han fick upp var det jag dagen innan hade trott var diarré. Han kräkte alltså något som såg ut som och luktade som diarré...
Vi ringde till närmsta vetrinär som man fortfarande kunde ringa till. Men de hade inga tider förrän på Tisdagen.
För stunden var jag och sambon nöjda med det svaret men senare på kvällen innan läggdags så sa vi att vi skulle prova att ringa till en annan vetrinär på Fredagen för att se om de hade tid att kolla på honom samma dag.

Fredag:
Sambon kom in på Fredagen till veterinären och de kolla hans mage med hjälp utav ultraljud men sa att han behöver röntgas och förmodligen opereras så sambon och Batman blev skickade till ett större djursjukhus som hade det som krävdes.
Sent på fredagen blev han opererad (de var tvungna att öppna upp honom och ta bort något som fastnat i hans tarmar). De hörde av sig efter operationen och sa att det gått bra men de hade inte så mycket mer att säga den dagen.

Lördag:
Lördagen efter lunch hörde de av sig och sa att han var ganska groggy efter narkosen och att det som de hade hittat i hans mage var en blandning utav hårboll och små bitar utav trådar (antar från strumpor då han var glad för att springa iväg med ens strumpor).
Vi blev lite oroliga då vi ändå kände att detta borde katten själv kunna få ut. Och blev oroliga för att detta skulle kunna hända igen.
De ville ha kvar honom en dag till, vilket vi tyckte kändes självklart med tanke på vad han gått igenom.

Söndag:
Söndag efter lunch ringde de och sa att han fått ögoninflammation?
Vi kände bara ok hur tusan kunde detta hända? Men kände trots allt att detta var en mindre tung grej att höra för stunden.
De ville ha honom en dag till pga detta då han även fortfarande var lite seg efter operationen.

Måndag:
De ringde på förmiddagen och sa att han har väldigt ont vid buken, de hade även kollat honom med ultraljud eller om det var röntgen och konstaterat att han behöver öppnas igen pga. att de behövde "spola rent". Detta innebar också att han behöver stanna kvar till minst Onsdag. Han hade dessutom varken ätit eller druckit själv utan det hade fått ge honom dropp.
Vi kände dessvärre att vi fick ta slut vid detta nu då summan trots försäkring för oss var uppe i närmre 15.000kr.
Vi visste dessutom inte om han dels skulle vara bra på Onsdagen eller om han skulle få samma problem med nästa hårboll och eventuellt bråkiga tarmar resten av hans liv.
Jag och sambon åkte in på kvällen på måndagen och sa farväl till honom, herregud vad jobbigt det var.
När de kom in med honom så såg han så sjukt svag ut och helt virrig (kunde knappt stå på benen utan att snubbla till).
Han kände dock igen oss och blev så glad utav att se oss. Först satt han och blev klappad utav sambon i 5min.
Sen tog jag upp honom försiktigt i min famn och klappade honom länge länge, efter 15-20 min kom de in och dämpade belysningen, sambon tog katten och la honom på operationsbordet och han la sig bara lugnt ner och la huvudet mot sambon samtidigt som han fick sina sista sprutor...
usch klarar knappt att tänka på det utan att det kommer några tårar.

RIP Batman 2016-06-18 - 2019-11-18
https://i.imgur.com/dIGggPW.jpg

Sådana poster man inte vet om man ska trycka like eller ej på, så jag svarar istället. Jag beklagar verkligen det som hänt. Det är alltid tungt att bli av med någon man håller kärt, vare sig det är djur eller människa. Om det är någon tröst så tycker jag ni gjorde rätt.

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Jag lider med er. Sitter och tänker på när vår katt ska gå vidare och blir tårögd.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy , @anon246659 , tack för omtanken. Ja husdjur blir verkligen en del av familjen.
Man märker på andra katten att han känner sig lite ensam också. Han är lite mer sällskaps sjuk än vanligt. Han är en sån katt som hoppar upp i ens famn när han behöver närhet. Innan gjorde han detta ibland men nu efter Batman är borta har han gjort det varje dag jag tycker iofs det är mysigt så behöver han den extra närheten så är det helt ok för mig.

Trevlig helg på er!
Hoppas det kan komma upp lite glad katt bilder med jultema kanske? ☺️

Visa signatur
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av stigw:

Har just börjat läsa boken "Hur tänker din katt". Där tipsas om https://www.facebook.com/hurtankerdinkatt/ . Vet för lite för att kunna rekommendera men så långt jag kommit verkar det intressant.

Jag klicktränar och taltränar mina katter på kommandon. Det fungerar men tar sin tid. Bengalkatter går att dressera hyfsat bra fast de är envisa. Så de har inte så mycket för att styra oss här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

...

Trevlig helg på er!
Hoppas det kan komma upp lite glad katt bilder med jultema kanske? ☺️

Ena katten vill gärna vara inne bland hängande gardiner och gärna där vi nu ställt en korg med tomtar, gissa om de med bjällra är rolig att peta på...
Går ju inte bli arg när de ser så oskyldig ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Ena katten vill gärna vara inne bland hängande gardiner och gärna där vi nu ställt en korg med tomtar, gissa om de med bjällra är rolig att peta på...
Går ju inte bli arg när de ser så oskyldig ut.

https://i.imgur.com/9KgQtzj.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Galet söt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@MrMadMax:
Jultema, check
Glad, beror på om du frågar mig eller katten

Permalänk

Älskar den sista bilden när du klätt ut han till tomte!! Ska jag också göra med min katt:P Sjukt det där det du skrev innan, att det kostar 15000 kr fast du hade försäkring.
Jag hade nog bytt försäkring ändå, kan skilja mkt mellan försäkringsbolag, finns ju olika sidor där det är lätt att jämföra som ex https://tecknasmart.se/kattforsakring
eller https://www.konsumenternas.se/forsakring/djurforsakringar/om-.... men verkligen tråkigt att läsa det tidigare, man blir så fäst vid sina katter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoseSniper:

Sjukt det där det du skrev innan, att det kostar 15000 kr fast du hade försäkring.
Jag hade nog bytt försäkring ändå, kan skilja mkt mellan försäkringsbolag.

Visst är det absurt men absolut ingenting man ska bli förvånad över.
Tittade nyligen på olika försäkringsbolag och det bästa jag kunde hitta var en självrisk på ~2.000 kronor plus 15 % utav veterinärkostnaden. Så ok vi räknar lite snabbt och grovt så skulle det utan försäkring kosta (15000-2000)\0,15 = ca 85.000. Inga extremt konstiga summor om man räknar med flera nätters övernattning, läkemedel, undersökningar och operation, allt detta dessutom på jourtid. Jag skulle dock gissa att summan var något lägre med tanke på att många tecknar att försäkringen bara täcker 20 eller 25 % av kostnaden samt att de flesta försäkringar har en övre gräns.

Utgången var nog tyvärr oundviklig oavsett om man åker in omedelbart eller inte men jag tycker det är konstigt att den första veterinären inte rådde er att åka in akut ifall de inte hade någon tid just dä. Kräks man avföring så är man ordentligt förstoppad och den underliggande orsaken bör åtgärdas snarast. I alla fall när det gäller människor, jag utgår från att detsamma gäller katter vilket kanske är fel.
Men som sagt, med tanke på att det verkar ha varit en postoperativ komplikation som ställde till det som mest så är jag övertygad om att resultatet inte hade blivit annorlunda om man åkt in tidigare, tycker bara det var lite konstigt av veterinären att inte vilja skynda på processen.

Har faktiskt haft hand om människor som ätit för mycket ”trådar” (tänk sparris och citrusfrukter) vilket lett till förstoppning. Ska väl kanske också nämna att ”normala” människor inte löper någon reell risk att råka ut för det utan det är mest om man t.ex. har en stomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoseSniper:

Älskar den sista bilden när du klätt ut han till tomte!! Ska jag också göra med min katt:P Sjukt det där det du skrev innan, att det kostar 15000 kr fast du hade försäkring.
Jag hade nog bytt försäkring ändå, kan skilja mkt mellan försäkringsbolag, finns ju olika sidor där det är lätt att jämföra som ex https://tecknasmart.se/kattforsakring
eller https://www.konsumenternas.se/forsakring/djurforsakringar/om-.... men verkligen tråkigt att läsa det tidigare, man blir så fäst vid sina katter!

Nu är det ju inte samma person som postat dom inläggen du refererar till.
Min sambo har klätt ut den ena katten till tomte men det var @MrMadMax som posta det andra.

I övrigt har du rätt

Permalänk

får la lägga upp på två av mina fyra.
har inte lyckats få några bra bilder på dom andra än
dom sitter ju inte direkt stilla...
men kommer på dom andra inom kort.

här har vi "gulingen"

och detta är "ture"

dessa två ska vara
bondkatter/korsningar.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk

lyckades faktiskt få på dom andra två nu

här har vi "babou Meow-schwitz" någon som känner igen namnet?

märks det att jag störde han?

och "teddy"

och även dessa ska vara bondkatter/korsningar.

bonus på ture med.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Inte jätteskarp bild på min Fanta, tagen med mobilen när jag satt vid datorn.

katt2 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Sorry för sent svar, men är ganska säker. Han köptes som det iallafall. Men när jag ser dina bilder blir man ju misstänksam på vad man faktiskt har för katt som ligger (just nu) mellan tangentbord och skärm.

Som sagt sent svar. Men har dessvärre behövt säga farväl till allt för unga Batman.. :/
(är ingen författare men vill gärna dela med mig iallafall)

Onsdag:
Han blev dålig på Onsdagen för nån vecka sen nu. På Onsdagen när jag skulle ge dem mat så såg att någon av katterna hade varit lös i magen (vad jag trodde då). Torkade upp det då och tänkte inte mer på det.

Torsdag:
Sen på Torsdagen när jag satt vid datorn på kvällen så låg Batman på golvet bakom mig och tog det lugnt helt plötsligt hör jag det bekanta ljudet utav att en hårboll är påväg. Så jag vände mig om och skulle precis gå och hämta papper. Men såg då att han inte fick upp någon hårboll. Efter andra eller tredje försöket så fick han tillslut upp något...det han fick upp var det jag dagen innan hade trott var diarré. Han kräkte alltså något som såg ut som och luktade som diarré...
Vi ringde till närmsta vetrinär som man fortfarande kunde ringa till. Men de hade inga tider förrän på Tisdagen.
För stunden var jag och sambon nöjda med det svaret men senare på kvällen innan läggdags så sa vi att vi skulle prova att ringa till en annan vetrinär på Fredagen för att se om de hade tid att kolla på honom samma dag.

Fredag:
Sambon kom in på Fredagen till veterinären och de kolla hans mage med hjälp utav ultraljud men sa att han behöver röntgas och förmodligen opereras så sambon och Batman blev skickade till ett större djursjukhus som hade det som krävdes.
Sent på fredagen blev han opererad (de var tvungna att öppna upp honom och ta bort något som fastnat i hans tarmar). De hörde av sig efter operationen och sa att det gått bra men de hade inte så mycket mer att säga den dagen.

Lördag:
Lördagen efter lunch hörde de av sig och sa att han var ganska groggy efter narkosen och att det som de hade hittat i hans mage var en blandning utav hårboll och små bitar utav trådar (antar från strumpor då han var glad för att springa iväg med ens strumpor).
Vi blev lite oroliga då vi ändå kände att detta borde katten själv kunna få ut. Och blev oroliga för att detta skulle kunna hända igen.
De ville ha kvar honom en dag till, vilket vi tyckte kändes självklart med tanke på vad han gått igenom.

Söndag:
Söndag efter lunch ringde de och sa att han fått ögoninflammation?
Vi kände bara ok hur tusan kunde detta hända? Men kände trots allt att detta var en mindre tung grej att höra för stunden.
De ville ha honom en dag till pga detta då han även fortfarande var lite seg efter operationen.

Måndag:
De ringde på förmiddagen och sa att han har väldigt ont vid buken, de hade även kollat honom med ultraljud eller om det var röntgen och konstaterat att han behöver öppnas igen pga. att de behövde "spola rent". Detta innebar också att han behöver stanna kvar till minst Onsdag. Han hade dessutom varken ätit eller druckit själv utan det hade fått ge honom dropp.
Vi kände dessvärre att vi fick ta slut vid detta nu då summan trots försäkring för oss var uppe i närmre 15.000kr.
Vi visste dessutom inte om han dels skulle vara bra på Onsdagen eller om han skulle få samma problem med nästa hårboll och eventuellt bråkiga tarmar resten av hans liv.
Jag och sambon åkte in på kvällen på måndagen och sa farväl till honom, herregud vad jobbigt det var.
När de kom in med honom så såg han så sjukt svag ut och helt virrig (kunde knappt stå på benen utan att snubbla till).
Han kände dock igen oss och blev så glad utav att se oss. Först satt han och blev klappad utav sambon i 5min.
Sen tog jag upp honom försiktigt i min famn och klappade honom länge länge, efter 15-20 min kom de in och dämpade belysningen, sambon tog katten och la honom på operationsbordet och han la sig bara lugnt ner och la huvudet mot sambon samtidigt som han fick sina sista sprutor...
usch klarar knappt att tänka på det utan att det kommer några tårar.

RIP Batman 2016-06-18 - 2019-11-18
https://i.imgur.com/dIGggPW.jpg

Jag ber också om ursäkt för sent svar. Jäklar vilket helvete du och din sambo har gått igenom med Batman. Jag beklagar verkligen det inträffade. Får tårar i ögonen bara genom att läsa ditt inlägg, vill absolut inte tänka på hur jag skulle hantera bortgången av någon av mina tre fantastiska kissar. Visst man överlever givetvis men det kan vara så jäkla smärtsamt och det gäller lika för ens älskade katter som vilken familjemedlem som helst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Testar min nya kamera/mobil (Huawei P30 Pro) vilken saknar av någon outgrundlig anledning ett 16:9 format för foton. Det är 4:3 med sanslös upplösning eller den knasiga upplösningen som skärmen har och som jag använt i bilden nedan som genererar bilder med 6 Mpixels.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ny "testbild", 4:3 med en massa jäkla Megapixels, vad vet jag, tycker det ser bra ut vilket som...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

4 minuter och 19 sekunder en tidig morgon

Hade lite insomnia tidigt i morse och fick för mig att filma lite med nya mobilen (Huawei P30 Pro) och här är resultatet. Helt spontant och noll tanke bakom...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO