Ray tracing i Call of Duty: Modern Warfare med Geforce RTX Super

Permalänk
Melding Plague

Ray tracing i Call of Duty: Modern Warfare med Geforce RTX Super

Call of Duty: Modern Warfare startar om spelserien med en helt ny grafikmotor och stöd för ray tracing, något vi nu kikar närmare på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När det väl nyttjas så såg det ju faktiskt riktigt bra ut. Skulle jag märka någon skillnad i ett snabbt FPS-spel? Tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

När det väl nyttjas så såg det ju faktiskt riktigt bra ut. Skulle jag märka någon skillnad i ett snabbt FPS-spel? Tveksamt

Tror det är en sak som om man spelat med det på och sen spelar med et av märker att något saknas i bilden även fast man kanske inte kan sätta fingret på det. Tycker RT är riktigt snyggt men tyvärr finns inga kort som riktigt kan hantera det. Blir att uppdatera grafikkortet när den generationen som kan hantera det kommer ut.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@BooliBoo: Helt klart! Jag kommer inte köpa något nytt grafikkort som inte har bra stöd för RT

Permalänk
Medlem

En liten kommentar...

När man har jämförelsebilder så som i artikeln, försvinner nyttan till största delen när bilderna inte byts "på plats", utan flyger i sidled ur bild. Med byte på plats kan man lätt jämföra utseendet genom att se vad som ändras, medan en rörlig bild gör det nästan omöjligt.

Det är kanske snyggt att byta bild på det viset, men inte praktiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag körde precis igenom BF5 med RT på, förra gången av. Jag fick en annan upplevelse, blev mer levande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Permalänk
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Det med bordet reagerade jag också på, ser lite märkligt ut. Jag gissar på att det inte ska se ut så och att det kanske är drivrutinsrelaterat eller någon form av bugg.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Håller med om detta samt bilden ute där man ser räcket mirakulöst inte ser ut som en tjock planka när man har "RT ON". Kändes mer som dåligt gjort från grunden för vanliga skuggor kan man få dem att synas utan att se ut som en tjock planka som ligger i vägen..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Tror att du upplever noise för att det är det. Grafikkorten kan inte leverera den bildkvaliteten som behövs för att det skall försvinna. Lite som om du sysslar med 3D och inte har tillräckligt med "samples" (heter nog olika i olika program), men det kommer nog uppdateringar som förfinar och förbättrar detta utan att det kommer ta en allt för stor törn för det är otroligt krävande för datorn att få bort tyvärr (i alla fall för tillfället).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag har testat BFV en hel del med RTX, jag kan ärligt säga att jag inte ser någon skillnad. Jag byter inte 20-30fps mot rtx i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Tror det är ett lysrör eller liknande som sitter över bordet vilket gör att det inte blir "skarpa" linjer i skuggan.
Ljuskällan är inte från ett ställe utan är mer utspritt. Samma sak blir det om man skulle ha 2 ljuskäller(lampor) över bordet en bit från varandra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Grejen här är att "RT OFF" fallet har skarpa skuggor av en anledning: det är väsentligt billigare att få till, men det är fel!

Utomhus med solen som ljuskälla (eller någon annan ljuskälla där avstånden är väsentligt större än storleken på ljuskällan) får man väldigt skarpa skuggor. Så där fungerar "fuskmetoderna" riktigt bra. Men fall där ljuskällan inte är en oändligt liten punkt och avståndet till ljuskällan är relativt kort får man halvskuggor i övergången från skugga till belyst område.

Problemet är att beräkningen av halvskuggan är relativt kostsam alt. har man få strålar men får då brus istället (som till viss del kan städas upp med post-processning).

Just inomhusbilden är ju den där det man se hur fel "RT OFF" fallet egentligen renderar skuggor, så kommer bli i den typen av scener raytracing kommer ge störst positivt tillskott när GPUerna får allt mer RT-kraft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av cyklonen:

En liten kommentar...

När man har jämförelsebilder så som i artikeln, försvinner nyttan till största delen när bilderna inte byts "på plats", utan flyger i sidled ur bild. Med byte på plats kan man lätt jämföra utseendet genom att se vad som ändras, medan en rörlig bild gör det nästan omöjligt.

Det är kanske snyggt att byta bild på det viset, men inte praktiskt.

Testa att klicka upp förstoringarna av bilderna så kan du hoppa fram och tillbaka mellan dem med piltangenterna utan några effekter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Modern Warfare ser riktigt snyggt ut, RT eller ej.

Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Jag reagerade också på den bilden. Den mjuka skuggan blir kornig p.g.a att det är en kombination av följande saker:
För lågt antal strålar
För dålig denoising
Kanske antalet strålar är tillräckligt, men fördelas inkorrekt.

Exempel på hur det kan se ut innan och efter denoising
Skrivet av BooliBoo:

Tror att du upplever noise för att det är det. Grafikkorten kan inte leverera den bildkvaliteten som behövs för att det skall försvinna.

Grafikkortet kan leverera kvalitén, men blir ombedd att inte göra det då de prioriterar prestanda mer. För snålt antal strålar, för dåligt fördelat antal strålar eller för dålig denoising.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Testa att klicka upp förstoringarna av bilderna så kan du hoppa fram och tillbaka mellan dem med piltangenterna utan några effekter.

Ah! Tack!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hm, varit lite tveksam till RT men detta väckte lite nyfikenhet och kanske kan det ge en bättre atmosfärisk känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

När man har RT skuggor utan GI så blir kontrasten overkligt mörk, se skuggorna av klätterväxterna i bild nedan samt skuggan på botten av dörren. Det blir orealistiskt utan indirekt ljus som tydligt saknas där.

Verkligen kul med ray trace i spel, något som jag har sett fram emot i många år.... men utan en fullständig lösning med GI inkl. reflektion, skuggor m.m. som en helhet så kan man lika gärna använda raster-tekniker för att få godtycklig helhetsbild... då bilden blir ändå av typen "godtycklig" realism när man har stora inslag av approximerade raster-tekniker.

Poängen med ray trace är att simulera verklig ljus till skillnad från raster-rendering som approximerar godtycklig och trovärdig ljussättning. Fenomenet att enbart välja att räkna på skuggor m.a.o. enbart välja räkna på "avsaknad av ljus" utan att ha med indirekt ljus är lite konstigt... Det blir som att ljussätta scenen med "svarta fotoner" vilket redan där blir orealistiskt.
Hade varit en annan historia om dessa icke realistiska ray trace skuggor (utan GI) var prestandamässigt lika snabb som shadow map eller bättre, men med sämre prestanda så kan man lika gärna behålla shadow maps.

För övrigt undrar jag om de hade ökat shadow map nivån, hade det blivit liknande kvalité med en kanske bättre prestanda? Samt om man skulle använda soft shadow maps där det skulle önskas.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Det här kom passande!

Permalänk
Medlem

Eh, ser lite bättre ut absolut, framförallt för skuggor som inte fanns tidigare som runt tallrikarna osv.

Men är ju inte vad som utlovats när ray tracing hypades för något år sedan- lite extra skuggor för ett dyrt kort och ganska rejält drop i FPS?

Inte värt det IMO.

Skrivet av SellahiR:

Jag har testat BFV en hel del med RTX, jag kan ärligt säga att jag inte ser någon skillnad. Jag byter inte 20-30fps mot rtx i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, jag får något frustrerande stutter varje gång det sker explosioner nära mig vilket i ett spel som BFV gör det rätt obekvämt att spela, så har stängt av det. När jag väl slår på det ser det bra ut om jag tittat efter effekterna specifikt dock, men BFV är redan jävligt snyggt och implementering är väldigt begränsad. För 10-15 FPS mindre skulle det vara värt det om det vara stabilt, men med 25+ fps mindre och stutters är det definitivt inte värt det.

Det känns lite som att de fuskat någonstans- det ska ju vara realtid strålspårning och inte pre-rendered, men märkt att om jag går in på en tom server och springer runt (gjorde medan jag försökte få till lagom inställningar för bra fps) så kommer det ibland starka reflektioner av eld på vapnet fast ingen eld eller explosion faktiskt är nära. Väldigt udda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det som jag reagerar mest på är att spelet inte har någon Ambient Occlusion eller Shadowmap PFC + dithering i Raytracing Off-mode, något som dom flesta spel sen 10 år tillbaka har.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

Jag köpte nu på BF en 2080 TI och jag ser fan ingen skillnad med RTX på och av. Har testat både i Metro och MW, ser ingen skillnad alls än själv FPS Kanske jag som är blind. Ska testa BF5 och se om jag märker någon skillnad där.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så står skillnad att ha ett 20xx kort och raytracing än att köra exempelvis 1080 kort?

Permalänk
Skrivet av ekeljung:

Är det verkligen så står skillnad att ha ett 20xx kort och raytracing än att köra exempelvis 1080 kort?

I Modern Warfare var det stor skillnad för mig. Hade tidigare allt på low(textures på High) och hade runt 90 fps med 1080 gtx. Med 2080Ti hade jag samma inställningar plus 2X AA runt 140-160 fps, Battlefield 5 ingen skillnad alls så det måste vara något fel hos mig. Det är egentligen enda spelet som funkar skit av någon anledning.

Metro Exodus var också stor skillnad, säkert 40 fps i skillnad eller mer med mitt system. Ska testa annat, lite besviken med BF5. Tänkte testa BF1 och se hur den fungerar idag.

Raytracing ser inte jag någon skillnad mot hur det såg ut innan, lite bättre skuggor kanske i MW t.ex, däremot märkte jag att man tappar ca 30 % av fps.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Spelet ser typ likadant ut på low och högsta

Permalänk
Avstängd

Har de rättat till utvecklarbuggarna så det är värt att starta spelet igen?

Permalänk
Avstängd

Väck mig när Thief, Stalker och liknande börjar få raytracing.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Väck mig när Thief, Stalker och liknande börjar få raytracing.

Remake (inte Remaster) av första Thief med RT, gaaah! Ja tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skarpa skuggor är lite väl old, ska ju mjukna till idag 2020.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan RTX ON/OFF är ganska liten i detta fall, man kan bara se skillnaderna om man tittar på två stillbilder bredvid varandra.

Men det ser mer realistiskt ut och det kommer bli mer av detta framöver. Jag hoppas ett framtida GTA 6 får Ray Tracing.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB