Permalänk
Medlem

Vad är bäst att uppgradera?

Hej,

Tänkte köpa lite nya delar till datorn och funderar på vad. Har funderat på Cpu eller Gpu men är inte riktigt säker, så vill ha andra åsikter om saken! Tänkte också på om någon annan har överklockat samma CPU och hur det gick? om jag själv borde?

Mina Specs nu:

GTX 1060 6gb
16Gb DDR4 Ram
i5 - 8600k 3.60Ghz (Inte överklockade)
TUF Z370-Plus Gaming (ASUS moderkort)
Windows 10

Permalänk
Medlem

Grafikkort, och överklocka processorn. Sen byt ut CPU/MB/RAM om 1-2 år (kanske när DDR5 är ute?)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Antar att du spelar på din dator, uppgradera grafikkortet. 8600K räcker väl fortfarande och bättre processor kommer inte göra mycket til skillnad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av grutte:

Hej,

Tänkte köpa lite nya delar till datorn och funderar på vad. Har funderat på Cpu eller Gpu men är inte riktigt säker, så vill ha andra åsikter om saken! Tänkte också på om någon annan har överklockat samma CPU och hur det gick? om jag själv borde?

Mina Specs nu:

GTX 1060 6gb
16Gb DDR4 Ram
i5 - 8600k 3.60Ghz (Inte överklockade)
TUF Z370-Plus Gaming (ASUS moderkort)
Windows 10

Hvilken oppløsning har du på skjermen? Ved 1920 x 1080 pixel vil prosessor ofte være viktig, men over det vil grafikk kortet slå ut mer ved tester på spill. Altså kan kombinasjonen av grafikk kort og høyere oppløsning enn 1080p være en bedre løsning enn å invester i oppgradering av prosessor (forutsatt at det kun er spill vi snakker om her).

Viktig å tenke på er at du også må se til at ha et nett aggregat der kan lever tilstrekkelig strøm til både prosessor og grafikk kort dersom du overklokker.

Hva er det for budsjett du har?

Her er en video der viser FPS for GTX 1060 vs RTX 2060 (i5 8600k@4.8 GHz).

https://www.youtube.com/watch?v=Hg3ACQ4ZfVQ

Samme hardvare, men 1440p

https://www.youtube.com/watch?v=Zyvh7tJYNGM

Her kan du se at begge kort ligger veldig nære i FPS ved 1440p, jevnført mot 1080p.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gigantrix:

Hvilken oppløsning har du på skjermen? Ved 1920 x 1080 pixel vil prosessor ofte være viktig, men over det vil grafikk kortet slå ut mer ved tester på spill. Altså kan kombinasjonen av grafikk kort og høyere oppløsning enn 1080p være en bedre løsning enn å invester i oppgradering av prosessor (forutsatt at det kun er spill vi snakker om her).

Generellt gäller det att processorn är viktigare vid lägre upplösninger men 8600K är så pass stark i stock att upplösningen inte spelar roll fören man slänger fram 2080Ti, däremot varför man sitter på 1080p och 8600K med 2080 Ti är en bra fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär