Uppgradera från moderkortsljud hjälp

Permalänk
Medlem

Uppgradera från moderkortsljud hjälp

Hejsan Sweclockers!
Har funderat på att uppgradera från mitt inbyggda ljudkort (Realtek ALC1150) men vet inte riktigt vad jag ska välja eller om det över huvud taget är meningsfullt. Ljudet från moderkortet är det inget direkt fel på, jag upplever det dock som lite tunt. Framför allt basen är väldigt låg även med tweakande i medföljande Sound Blaster Cinema.
Frågan är då vad man ska välja. Jag tänker mig ett externt ljudkort och har tittat lite på Sound BlasterX G6 eller G5 (Vad är det för skillnad egentligen?) Tanken är att det ska fungera bra både i spel och för musik. Kommer jag märka någon markant skillnad mot det jag redan har?
Tips och funderingar?

Permalänk
Medlem

@Lucpel: Ja du kommer stor skillnad på att köpa ett nytt ljudkort. Jag har använt G5 och nu har jag G6. Min G5:a strullade som fan med mig. När G6:an kom ut köpte jag den istället. Den funkar bra. Måste bara ibland plugga in usb kabeln för att den ska registreras. Men bara en bagatel. Skillanden på G5 och G6 är att G5 har en usb A uttag där du kan plugga in usb saker. Det har inte G6. G6 har rgb g5 är bra röd.
mjukvaran för G6 är mycket bättre än G5.