Komma igång i smarta hem-träsket

Permalänk
Medlem

Komma igång i smarta hem-träsket

Hej!

Jag har sedan 2017 köpt på mig philips hue lampor. Nu efter två år så har jag lyckats byta ut hela min belysning till philips hue. Himla trevligt (och nördigt)

Nu vill jag ta det steget längre. Smarta rullgardiner, radiatorer, tvätt,tork osv.

Hur korsar man dessa system på enklast sätt?

Jag skulle vilja styra allt från en/två appar och inte 8 olika. Är detta möjligt?

Har hört talas om "homey" som verkar kunna koppla ihop olika system. Men fungerar homey som en brygga? Eller kopplar den ihop exempelvis en Philips huebrygga och en samsung smart thingbrygga?

Detta är en jungel, men en rolig jungel.

Kom gärna med tips.

Permalänk
Medlem

Home Assistant kan vara värt att kika på. Har inte själv börjat använda det men kikat lite och tänkt att jag ska prova det.
Hittade detta för hur man kan integrera Philips Hue: https://www.home-assistant.io/integrations/hue/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Home Assistant kan vara värt att kika på. Har inte själv börjat använda det men kikat lite och tänkt att jag ska prova det.
Hittade detta för hur man kan integrera Philips Hue: https://www.home-assistant.io/integrations/hue/

Ja, homeassistant är grymt och relativt lätt att komma igång med. Finns en massa färdiga integrationer som Philips Hue, IKEA Trådfri, Yeelight m.fl. Lite basic YAML-kunskaper är en stor hjälp men man lär sig det rätt snabbt. Varning dock för att det snabbt försvinner många timmar när man väl kommit in i det

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja, homeassistant är grymt och relativt lätt att komma igång med. Finns en massa färdiga integrationer som Philips Hue, IKEA Trådfri, Yeelight m.fl. Lite basic YAML-kunskaper är en stor hjälp men man lär sig det rätt snabbt. Varning dock för att det snabbt försvinner många timmar när man väl kommit in i det

Intressant! Om jag gör en config på en rasberry, fungerar den som en hub då eller behöver jag enskilda hubbar till mina olika grejor? (Hue bridge osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Intressant! Om jag gör en config på en rasberry, fungerar den som en hub då eller behöver jag enskilda hubbar till mina olika grejor? (Hue bridge osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Kör bara fristående prylar och en Bluetooth/RF-brygga så inte rätt person att fråga, men Philips Hue kör väl Zigbee-protokollet tror jag. Så antingen får man använda Hue-bryggan eller en Zigbee USB-sticka. Även IKEA Trådfri m.fl. kör Zigbee tror jag. Samsung har jag ingen koll på alls.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Intressant! Om jag gör en config på en rasberry, fungerar den som en hub då eller behöver jag enskilda hubbar till mina olika grejor? (Hue bridge osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen pluggar du in USB-stickor i raspberryn för zigbee och z-wave eller så ansluter du den till dina befintliga smart-things och hue-brygga över nätverket. Sedan bygger du vidare i home assistant.

Homey är en egen brygga där du parar allt till och gör all konfiguration.

Permalänk
Medlem

Shit. Var ska jag börja?
Se till att läsa på och fundera igenom "långa loppet" rätt fort.

Erfarenheten jag har efter snart 3 år med "home automation" är att man väldigt lätt hamnar i ett frankensteinbygge där man pga begränsningar/pris/whatever bara hänger på mer och mer grejor vilket växer sig till ett okontrollerbart monster.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Homey om man vill grotta ner sig. Väldigt enkel att jobba med och man kan göra allt mellan himmel och jord, enkelt som avancerat.

Har absolut förbättringar som skulle behövas. Ex dess Zigbee nätverk är väl det som fått mest kritik på slutet för att vara instabilt.

Värt att notera är att detta är inget som påverkar Hue då du synkar Homey med dit "Hue-konto" om du vill spinna vidare på det!

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.