Permalänk
Medlem

Bättre flyt med ny skärm

Hej jag har en i7 3770k som jag klockat och hållit på med under lång tid. Jag har hela tiden upplevt att jag får typ ett hårddiskfrys i dueller i csgo. Alltså som man kunde få på mekaniska diskar förr. En frys på 1/3 av en sekund. Jag har pillat framåt och tillbaka och känt att de hela blivit ganska bra men de händer fortfarande ibland.

Men när jag igår kopplade in min nya skärm aoc 24g2u så försvann de. Innan hade jag samsung S27A950D, vilket är 120hz och den nya är 144hz. Jag märker skillnaden där med men de som jag tycker är skumt är de små frysen. Att de försvann.

Skillnaden mellan dem är att jag nu kör på DisplayPort istället för DVI och när jag kör csgo istället scalear på display istället för gpu.(samsung hade inte den funktionen)
Alltså att man kör en utdragen 4:3 upplösning. Tycker även att fpsdrops från 300 till 200 inte märks längre vilket de gjorde förut. (FreeSync är avstängt)

Är skönt att de är borta men vart nyfiken på vad de kan ha vart. Roligt när man lagt ner så mycket tid i bios sen verkar de va skärmen som var problemet.

Skrivet på mobil så lär va fel lite här och var.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att de att skärmen ska påverka, men jag har haft liknande oförklarliga frysningar på tidigare maskiner som också plötsligt försvunnit utan att jag förstått ursprungsanledningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Scaling on gpu har jag hört ska medföra inputlag typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns dock inte som att input lag är samma sak som att hela datorn fryser.

Min spontana gissning skulle som du vara att hårddisken utnyttjas till max, framförallt till växlingsfilen (då kan program vänta på minnesaccess tils hårddisken svarar)

Testa att stänga av ’pagefile’ i windows och se om det ändrar något? Eller låt det vara om det nu fungerar som det ska!

Skickades från m.sweclockers.com