Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rekommendation pålitlig 4G router med god räckvidd

Permalänk
Medlem

Rekommendation pålitlig 4G router med god räckvidd

Jag söker rekommendation till familjemedlem för en 4G router som kan ge god Wi-Fi mottagning i ett medelstort tvåvåningshus. Nuvarande lösning, någon medföljande 3-historia utan antenn, kan endast ge räckvidd i nära radie. Jag har bra koll på routermarknaden men dålig koll på 4G-routermarknaden så riktar frågan utåt om vad som skulle tänkas passa. Jag såg att det finns en 4G version av Asus AC68U (jag använder icke-4G varianten själv) men prislapp för denna var omkring 2500, dvs närmare dubbla priset av den ”vanliga” versionen. Är det vid denna prispunkt som bra 4G routrar ligger?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Protectera AB

Kolla in Teltonika det är industriella grejer till bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag söker rekommendation till familjemedlem för en 4G router som kan ge god Wi-Fi mottagning i ett medelstort tvåvåningshus. Nuvarande lösning, någon medföljande 3-historia utan antenn, kan endast ge räckvidd i nära radie. Jag har bra koll på routermarknaden men dålig koll på 4G-routermarknaden så riktar frågan utåt om vad som skulle tänkas passa. Jag såg att det finns en 4G version av Asus AC68U (jag använder icke-4G varianten själv) men prislapp för denna var omkring 2500, dvs närmare dubbla priset av den ”vanliga” versionen. Är det vid denna prispunkt som bra 4G routrar ligger?

För att få pålitligt wifi så skulle jag nog köpt en 4G router med uttag för kabel och sedan använda den som ett modem bara och köra en vanligt router med APs för att täcka upp huset. Då får du stabilt, snabbt och pålitligt wifi lokalt. Och sen är det lite lottospel med själva internet men det är en annan sak. Du kommer aldrig få det du efterfrågar mha en 4g router bara.

Visa signatur

.

Permalänk
Protectera AB

Håller med fragwolf även om Teltonikas även har bra routerfunktion så att du kan bygga ett nätverk med de. Som bas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Sedan tillkommer problemet att du kanske inte har bästa 4G-mottagningen där du vill ha routern ur "Wi-Fi-synpunkt". Det kan vara nödvändigt att använda access-punkter för att få rimliga prestanda.

Permalänk

En som man kan ansluta extern antenn till, har en kompis på Ljusterö utanför Stockholm, han kör 4G och hade risig mottagning/fart så han köpte extra antenn och satte upp på skorstenen dubbla farten direkt när han slapp lite skog och skit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|