RTX 2070 Super boostar högre än spec?

Permalänk
Medlem

RTX 2070 Super boostar högre än spec?

Så, har precis köpt mig ett nytt Asus RTX 2070 Super Rog Strix Gaming Advanced som enligt specificationen ska ligga på klockhastighet 1605 MHz och boosta till 1800 MHz.
Jag har installerat GPU Tweak II utan att ändra någonting vilket betyder att det står i "gaming mode" och även där står det max boost 1800 MHz.
Nu till det konstiga, när jag spelar med OSD displayen så boostar kortet till 1950MHz på klockan och det högsta den har boostat till under kort stund är 2010MHz.
Hur? Varför? Mig gör det inget med lite gratis överklockning så länge det inte är något galet som pågår men temperaturen har aldrig kommit över 62 grader än så länge så lär väl knappast vara någon fara...
Någon som har liknande erfarenhet? Jag läste någonstans om att 1800MHz är klockhastigheten vid boost som asus garanterar i stort sett oberoende av temparaturen på korten medans att om kortet går svalt så vrider den upp lite till?? Stämmer detta?

//Förvirrad.

EDIT: Efter mer sökande hittar jag att detta: "The card will seek the highest level possible while monitoring power, temp, clocks, etc. It’s nVidia’s Boost 4.0 technology:

https://www.geforce.com/hardware/technology/gpu-boost/technol...

Man blir bra förvirrad när man är van vid gammalt mög som inte kan göra sånt här av sig själv xD

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det är fullt normalt. Boostfrekvensen som Asus (och alla andra tillverkare) specificerar är den "nominella". Förutsatt att kretsen håller sig inom vissa parametrar som dikteras av bland annat strömbudget, temperatur och typ av belastning kommer den kunna öka klockfrekvensen en bra bit ovanför den nominella boostfrekvensen.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra det!
Kortets boostfrekvens och temperatur går hand i hand med varandra och om spelrum finns så kommer kortet att boosta högre. Det tyder på att ditt kort sitter i ett välventilerat chassi och kan sträcka lite extra på benen

Jag kan också tänka mig (jag har själv inte ägt något Asus kort på mååånga år och känner inte till deras GPU Tweak II så jättebra) att profilen du kör, gaming mode, är en överklockad profil.

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoria:

Så, har precis köpt mig ett nytt Asus RTX 2070 Super Rog Strix Gaming Advanced som enligt specificationen ska ligga på klockhastighet 1605 MHz och boosta till 1800 MHz.
Jag har installerat GPU Tweak II utan att ändra någonting vilket betyder att det står i "gaming mode" och även där står det max boost 1800 MHz.
Nu till det konstiga, när jag spelar med OSD displayen så boostar kortet till 1950MHz på klockan och det högsta den har boostat till under kort stund är 2010MHz.
Hur? Varför? Mig gör det inget med lite gratis överklockning så länge det inte är något galet som pågår men temperaturen har aldrig kommit över 62 grader än så länge så lär väl knappast vara någon fara...
Någon som har liknande erfarenhet? Jag läste någonstans om att 1800MHz är klockhastigheten vid boost som asus garanterar i stort sett oberoende av temparaturen på korten medans att om kortet går svalt så vrider den upp lite till?? Stämmer detta?

//Förvirrad.

Vad jag har förstått så boostar dom väl på så länge det finns kräm (Powerlimit inte nås) samt att temperaturen inte blir för hög.

Kollade på någon Jaz2Cents video och ju svalare kortet går ju högre kan det boosta, så det stämmer nog att 1800MHz är nog vad dom lovar att det skall nå (Typ oavsett) sedan kan det nå högre om man har förutsättningarna för det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har ett 2070 som boostar till 1995 i snitt, så jodå korten gasar på minst sagt ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, man lär sig något nytt i stort sett varje dag

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL