Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det risk för avmagnetisering av externa hårddiskar?

Permalänk

Är det risk för avmagnetisering av externa hårddiskar?

Hej

Då mitt datorbord börjar bli trångt med flera externa hårddiskar som jag har inkopplad till datorn för extra backup / lagringsutrymme. Så har jag kollat runt på diverse sidor för att hitta någon smidig lösning för att få mer plats på databordet.

På Ikea så hittade jag denna hyllinsats.
Variera Hyllinsats

Tanken är då att kunna placera 1-2st externa hårddiskar under och 2st externa hårddiskar ovanpå.

Men jag kanske blir nu dumförklarad gällande min fråga.

Då denna hylla är gjord av plåt, finns det då någon risk att den kan bli magnetisk av magnetfälten från datorhögtalarna/skärmarna och då avmagnetisera hårddiskarna?. Då hyllan är tänkt att placeras mellan center, högra datorhögtalare och bakom skärmarna.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Thomas

Permalänk
Medlem

Så länge den där hyllan inte är en naken mikrovågsugn i förklädnad så är det riskfritt gällande magnetism och hårddisk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Låter som om du snart borde kolla på en NAS istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Fastnar ett metalliskt föremål på utsidan av din högtalare?
Om svaret är nej så är det i princip riskfritt. Dels så har både externa hårddiskarna och högtalarna eller hölje som ökar avståndet mellan de och dessutom så är hårddiskens egna magneter starkare på det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacktiger:

Hej

Då mitt datorbord börjar bli trångt med flera externa hårddiskar som jag har inkopplad till datorn för extra backup / lagringsutrymme. Så har jag kollat runt på diverse sidor för att hitta någon smidig lösning för att få mer plats på databordet.

På Ikea så hittade jag denna hyllinsats.
Variera Hyllinsats

Tanken är då att kunna placera 1-2st externa hårddiskar under och 2st externa hårddiskar ovanpå.

Men jag kanske blir nu dumförklarad gällande min fråga.

Då denna hylla är gjord av plåt, finns det då någon risk att den kan bli magnetisk av magnetfälten från datorhögtalarna/skärmarna och då avmagnetisera hårddiskarna?. Då hyllan är tänkt att placeras mellan center, högra datorhögtalare och bakom skärmarna.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Thomas

Ska inte vara nåt problem med magnetfält där, snarare värme om det är dålig ventilation.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Så länge den där hyllan inte är en naken mikrovågsugn i förklädnad så är det riskfritt gällande magnetism och hårddisk.

Tack så mycket för svaret, då behöver jag inte vara orolig för det :).

Skrivet av Mega-Dark:

Låter som om du snart borde kolla på en NAS istället

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har även en NAS och har uppdaterat till en större tidigare. Men jag tycker att det är smidigt med externa hårddiskar och få mer lagringsutrymme på ett smidigt sätt när lagringsutrymmen börjar ta slut.

Skrivet av Mieriola:

Fastnar ett metalliskt föremål på utsidan av din högtalare?
Om svaret är nej så är det i princip riskfritt. Dels så har både externa hårddiskarna och högtalarna eller hölje som ökar avståndet mellan de och dessutom så är hårddiskens egna magneter starkare på det avståndet.

Tack så mycket för svaret, ingen metalliskt föremål fastnar på högtalaren, så jag behöver inte oroa mig för det nu :).

Skrivet av SAFA:

Ska inte vara nåt problem med magnetfält där, snarare värme om det är dålig ventilation.

Tack så mycket för svaret :), ventilation skall det inte vara något problem med.
Förrutom när det är högsommar ute då, blir det nästan som en bastu i lägenheten vissa dagar.
Men har köpt en aircondition, så jag hoppas att dessa sommardagar är nu förbi.