Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Paket från utlandet (straffavgift)

Permalänk
Medlem

Paket från utlandet (straffavgift)

Har en liten fundering över paket från USA och tillkommande straffavgifter. Jag fick ett brev från USA som levererades med Postnord, då fick jag betala en avgift för att få ut det. Jag har nu funderingar på att beställa ett avgassystem från USA till min bil, då priset är betydligt billigare än i Sverige. Och det levereras då med UPS som jag även betalar frakten till.

Då till min fråga. Åker man fortfarande på en straffavgift då? Tänkte om det fastnar i tullen eller liknande. Och vad är max en sån avgift kan bli? Inte så roligt om det blir flera tusen, så är det helt plötsligt dyrare än vad det hade varit o köpa i Sverige.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Straffavgiften (moms+tull) för ett avgassystem från USA är 25% moms och 5% tullavgift. Tullavgift blir det om det överstiger ca 160 USD. UPS kommer förmodligen stå för dessa kostnader när paketet anländer till Sverige, och sen får du betala UPS motsvarande samt för att de hanterade detta.

Här kan du räkna ut kostnaden, sök på "Bildelar".
https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Det blir moms plus tull samt ev hanteringsavgift (beroende på om säljaren sköter det eller ej).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@walkiii: Straffavgift är nog ett olämpligt ordval.

Det som du kan tänkas få betala:
Hanteringsavgift (Postnord tar 75-150 kr per kolli/paket)
Moms på frakt och produktvärde (+25%).
Eventuell tull (Rätt mycket är undantaget, titta hos tullverket för info om avgassystem ska tullas).

Så lättast är att du tar priset + frakt och multiplicerar med 1.25. Är det då dyrare eller snarlikt pris som i Sverige så är det bara att köpa i Sverige direkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Postnord avgift är ju 125kr för varor över 1600, så om du ska köpa något dyrt bör det väl inte riktigt vara någon dealbreaker. Moms på 25% kommer du få betala oavsett leverantör, om dom då inte paketerar om i Tyskland, men det är ju 1.) inget du kan räkna med, och 2.) något som du ändå måste betala när du lämnar in importdeklarationen på din oförtullade vara

Permalänk
Medlem

Just det ja, det va det där med moms också. :/ Då blir det inte så mycket billigare helt plötsligt. Tack för alla snabba svar.

Edit: Det blev till och med dyrare nu.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]