Permalänk
Hedersmedlem

Hur planerar ni er ekonomi?

Med tanke på allt bra som skrivs i Hur investerar ni? så kom jag att tänka på att det inte bara är sparpengarna som ska tas omhand utan hela privatekonomin med både lång och kortsiktig planering av den. Likadant med hur hanteraras enskild eller delad ekonomi som sambos eller gifta på bästa sätt? Hur hanterar ni ökade/minskade inkomster eller plötsliga större utgifter? Vad är den långsiktiga planen?

I ganska många år tillbaka har jag följt upp alla inköp mer eller mindre noga för att ha lite koll på hur mycket pengar som gick till boende, mat, bil, hobby, sparande och övrigt. Vet inte om jag blivit mycket klokare av det men en del trender går i alla fall att följa över åren. Förra året är inte genomgånget ännu men nån dag ska väl det också hinnas med.

Sen jag blev sambo för ett par år sedan så har vi kört med ett gemensamt konto för allt som hör till hus/boende och bilen. Varje månad sätter vi in lika mycket pengar var där som sen täcker ränta/amortering, el, vatten, försäkringar och bredband. Bensin betalar jag själv i och med att jag kör absolut mest. Större inköp som vi båda vill ha (möbler etc) brukar vi dela på eller kompensera på något sätt så det känns rättvist.

Sparandet körs enligt principen "det får sköta sig självt" med en fast summa som dras varje månad och som sen hamnar i ett antal fonder. Just nu finns inte mycket planer för de pengarna annat än att det kommer att vara bra att ha senare i livet.

Pengar som blir över efter går sen till den berömda "resten", dvs allt annat som går att kasta pengar på. Mat och hobby blir största utgiftsposten här vilket gör det något svårbudgeterat. En del månader blir väldigt billiga och andra går det helt enkelt åt mer pengar.

Den störta svagheten jag ser i min egen planering nu är att en del pengar blir liggande kvar på lönekontot med nollränta och inte placeras på något vettigare ställe. Bufferten för hoppsan, jävlar och ojdå finns redan på ett annat konto som i dagsläget innehåller tillräckligt mycket pengar. Ändå tar det mot att skicka över det som finns kvar efter räkningarna till nån fond eller annan sparform som potentiellt kan ge mer än noll kronors avkastning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Är sambo sedan dryga 10 år. Vi tjänar olika mycket. Vi har ett gemensamt konto där vi stående för över en summa som ska täcka alla utgifter vi har som kommer i räkningsform, d.v.s. el, värme, vatten, sophämtning, mobilräkningar, försäkringar, lån, amorteringar, fackavgifter, bilskatt mm. Allt som går satt på autogiro eller e-faktura.

Vi har också en buffert på några månadslöner som ligger på sparkonto med låg ränta för oväntade större utgifter.

Automatiska fondspar på både LF (för att vara guldkunder) och till Avanza. inkl månadsspar till våra två barn.

Gemensamt semestersparkonto där vi båda för över en peng varje månad.

Utöver detta har jag egna månatliga överföringar till ett sparkonto för prylar och ett särskilt målspar som ändrar sig när målet uppfyllts (nu: fotbollsresa).

Permalänk
Medlem

Jag och frun har ojämn inkomst, men för oss är det projekt familjen. Alla inkomster in på ett konto, därifrån betalas allt (följer upp räkningar, utgifter etc i excel för att ha koll). Därifrån överförs även sparande osv. Sen har även vi vuxna månadspeng för personliga nöjen. Stora fördelen med vårt angreppssätt är att vi har aldrig tjafsat om pengar, månadspengen lägger man ju på vad skit man själv tycker är roligt och heller aldrig några diskussioner om vem som bidrar mer eller mindre till mat, räkningar osv. Större inköp görs från gemensamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lever ensam och har inga yttre beroenden (barn eller annat sånt). Jag har ungefär samma utgifter varje månad, förutom ett par saker som bara går att få räkning för halvårsvis eller årsvis. Så första "lagret" är räkningarna (bostadsrättsavgift, el, internet, mobil, försäkringar, fackavgift, bolåneränta, CSN, m m), som sammanlagt tar ungefär halva nettolönen. Andra "lagret" är mina återkommande men mer variabla utgifter, främst mat och inköp som är hushållsrelaterade (städ/hygienartiklar, lampor), men även kollektivtrafiksresor. Den andelen utgör ca 15-20 procent av nettolönen.

Allt över det är "nöjeskonto", men i praktiken har jag till nyligen varit så lågavlönad att den delen varit bara nån tusenlapp eller så per månad. Först senaste året har lönen ökat kraftigt, så att jag nu har runt 9000 kr över varje månad när allt nödvändigt är avklarat. Jag har använt den delen till en del större inköp som jag väntat länge på att kunna göra ("konsumtionsunderskott"), men från mars räknar jag med att stoppa undan större delen av det på ett ISK med fonder och aktier månadsvis. Jag tycker inte om att resa, röker inte, dricker inte,
har ingen bil, och köper enkla och billiga kläder och dessutom sällan. Så det blir ganska mycket över.

Nåt extrasparande (typ "månadslön på banken") utöver ISK:t kommer jag inte att ha. Mina nödvändiga utgifter är så pass låga att jag skulle klara mig flera månader på a-kassa, och mitt boende har mycket stor fallhöjd i värde (belånat till ca 55 procent av marknadsvärdet), så jag tål en kraftig svacka på bostadsmarknaden.

Jag har varit i samboförhållande, och där betalade vi de gemensamma utgifterna i proportion till vår individuella nettoinkomst. Jag ville dela exakt 50/50, men det gick inte dåvarande flickvännen med på (hennes inkomst var ca tre gånger vad jag hade) för då tyckte hon att jag inte skulle ha nästan nåt kvar att göra roliga saker tillsammans för. Jag, å andra sidan, tyckte det var obekvämt att känna mig "sponsrad", och mellanskillnaden mellan vad jag betalade och vad jag tyckte jag borde betala kändes som pengar som inte riktigt var mina. Väldigt obekvämt. Om jag, mot förmodan, skulle hamna i ett samboförhållande igen, så skulle jag aldrig gå med på annat än 50/50, oavsett vem som tjänade mest.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Relik 📜

Körde innan på liknande upplägg som andra här, att jag och dåvarande sambo förde över pengar till gemensamt konto som sedan täckte alla gemensamma utgifter. Sedan ganska många år, någonstans runt när vi gifte oss, bestämde vi dock att skrota det och övergå till helt gemensam ekonomi.

Nu är det i princip in med alla pengar i samma hög, den betalar allt och fixar även sparandet. "Hennes" eller "mina" pengar har ingen betydelse längre, och vi äger boende etc 50/50. Speciellt med barn har det blivit ännu skönare som bas, just eftersom allt runt den biten per defintion är gemensamt.

I alla fall, när allt löpande väl är betalat går resterna till att vid behov fylla upp ett buffertkonto (~1 månadslön för båda netto), och efter det in på sparande. Förutom det har vi en fast avsättning till sparande som räknas till "löpande", så det aldrig riskerar bli noll där en månad.

Som @OSkar000 vill jag har koll, så går löpande igenom alla utgifter och lägger in i kalkylblad. Behöver inte vara exakt, men på ett ungefär så jag kan se över tid. Till skillnad från herr Oskar gör jag det dock under någon timme månadsvis, så slipper ångesten att sitta ned med ett helt år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag och min fru tjänar ungefär samma vilket förenklar. Vår ekonomi är uppdelad mellan egna och gemensamma kostnader. 3 barn.

Till det gemensamma kommer alla räkningar som har med hushåll, bil, försäkringar, lån etc. samt det Platinumkort vi har (SHB). Alla inköp vi gör som är ”gemensamma” dras på det detta (vi har ett kort var) och den betalas till fullo varje månad (mat, barnkläder, presenter, inredning, viss teknik etc).

Vi har inget budget, men vi är inte heller spenderare. Några gånger har vi funderat på att införa budget, men kommit fram till att det kvittar i slutändan.

Den ”budget” vi har är att jag är en stark förespråkare för att man ska kunna leva på endast en lön. Och eftersom vi i princip har samma lön så har det blivit så enkelt att vi varje månad sätter över 50% av lönen var på det konto som alla kostnader dras ifrån. Det fungerar väl i 9-10 månader per år, och övriga (typ jul, kring sommaren) måste vi skjuta till extra.

För mig själv är min lön uppdelad enligt nedan

50% går till löpande familjekostnader. Ofta är kostnaden mindre än vad vi sätter över, det får då ligger kvar så blir det mindre tillskott nästa månad. Vi för över manuellt så det blir exakt vad allt kostar, 50% är mer riktlinjen vad snittet ska ligga på.
25% investerar jag
25% är mina ”lekpengar”. Denna pott tar jag först av ifall familjedelen behöver extra. Överskott varje månad lägger jag på sparkonto, medan den investerade delen ligger mer låst. Mina lekpengar lägger jag främst på teknik Detta sparkonto agerar också som min buffert som jag vill ha 3 nettolöner på (= gemensamma kostnader för 6 månader)

Detta upplägg har fungerat väl i nästan 10 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma princip

@zojjz:

Hej,

Vi kör enligt samma princip. Jag har tagit fram en ganska ambitiös excelkalkyl där jag bokför alla gemensamma kostnader. Summan av kostnaderna fördelas därefter efter en nyckel mellan min fru och mig. Nyckeln baseras på vad vi tjänar efter skatt (och efter kostnader som behövs för intjänandet, t.ex. resekostnader till och från jobbet). Jag tycker detta sätt är toppen! Vi kan båda hålla koll på vår egna pengar. Men att det funkar bra kan i och för sig bero på att vi tjänar ungefär lika mycket och att vi dessutom har anständiga löner som gör det möjligt för var och en att spara en slant varje månad.

Permalänk
Medlem

Utgifter med fasta summor jag vet har håller jag uppskattat i huvudet, mer rörliga sådana håller jag koll på manuellt med e-fakturor. Det är inte många bollar jag behöver ha reda på men dem rörliga utgifterna är enkelt beräknat ihop och gör det lättare att strama åt ekonomin mer för eventuella köp och sparande.

Pga mellanhand (Zitius) så gick min interneträkning upp från Bahnhof så jag fick säga upp F-Secure för att hålla samma nivå månadsvis. I April kommer jag ha 50kr billigare mobilräkning, kommer gå ur kyrkan för att låta fordonsskatten ta över den utgiften (skaffade precis en beater car för 5500kr, inspekterad och godkänd). Har en liten konsumtionsskuld (Klarna) som jag vill bli av med, sen är där nog inte så mycket mer jag kan göra för att dra ner mer än maten som jag annars har hållit strikt på 2000kr/månad. Bytte från Office 365 månadsvis (idiotiskt enorm summa när man räknar per år) till Office 2019 Pro engångssumma.

Kanske säga upp hyresgästföreningen, har hört mer skräckhistorier än positiva sådana.

Edit:

Jag bytte tidigare till Skandia och PFC betalkort för att bli av med avgifter, så det är ett tips om man vill dra ner men inte offra det funktionella.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag och sambon delar matkostnader, månadsavgift på boende, bensin och resor. Hon studerar fortfarande vilket gör att hon har begränsad ekonomi. Tidigare betalalade hon även halva kostnaden av leasingbilen, men då hon inte har deltidsjobb längre så tar jag över det.

Sen betalar hon hennes personliga avgifter så som mobilräkningar, besök på café osv.

Jag betalar resten, ränta, amortering, fordonskat, trängselskatt, leasingavgift för bil. Boendet äger jag, vilket gör att amorteringen bör betalas av mig. Ser framemot när hon blir klar med studierna och kan börja jobba så att man får en starkare ekonomi.

Vi använder splitwise för att holla koll på avgifter, oftast jag som betalar allt och hon för över till mig vid slutet av varje månad.

Permalänk
Medlem

Ni som har en partner och också har en bil gemensamt, hur gör ni med den? För som det är i dag kan bara en person stå som ägare till en bil, vilket förstås kan ställa till det om förhållandet tar slut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är värdelös på att hålla pengar så jag och min sambo gör såhär:
Jag betalar samtliga räkningar samt huslånet. Även dryga varannan veckas mat/hushållskostnader. Sedan ska jag ha mellan 20-50k i konstant buffer (oftast ligger den runt 25 eftersom den går till mindre renoveringar samt bilarna för det mesta). Resten av pengarna får jag leka med och om möjligt kan jag spara lite här och där.
Min sambo ser till att spara de stora summorna för den riktiga buffern, de stora renoveringarna och den årliga ammorteringen. Jag är kass på att hålla i pengar, hon är 'överdrivet snål' (hennes egna ord) så det passar oss. Mina pengar trillar in på kontot den 27e och går iväg till räkningarna den 28e. Finns ingen tid att bränna dem innan de är borta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätter upp ett kalkylark för hela hushållet + min egen privatekonomi varje år som innehåller ALLT ned på exakt öresnivå, med en uppskattad budget för varje kommande månad + faktiskt utfall som jag uppdaterar löpande. Det är mycket skönt att ha stenkoll på varje öre, så den lilla tid det tar att uppdatera är det lätt värt.

Det som blir över efter varje månads utgifter fördelas dynamiskt på sparande (ISK med låg avgift + vanligt sparkonto med högsta möjliga ränta), ibland buffertkontopåfyllning, ibland överskott till att täcka en dyr räkning kommande månad, men alltid ett mindre belopp kvar på kontot för att täcka Swishande och andra eventuella direkt-från-kontoöverföringar/betalningar. Har alltså inget fast sparbelopp, utan det varierar varje månad och placeras alltid för hand.

Sambon sköter sin privatekonomi på egen hand, och betalar sin del av hushållsutgifterna varje månad.

Hon gör vad hon vill med sina pengar och jag gör vad jag vill med mina. Funkar perfekt, blir aldrig något tjafs.

Gemensamma inköp, t.ex. möbler, delar vi på procentuellt efter inkomst.

Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Ja, det är enligt min & min sambos mening det mest vettiga och rättvisa sättet att göra det på, vilket vi började med för 15 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vi har väldigt olika inkomster (jag betydligt mindre) men istället står jag i princip för 100% av hushållsarbete, grejar med barnen. Då vi har funktionsnedsatta barn har någon av oss fått välja att jobba mindre för att det ska fungera och min partner vill verkligen inte och jag är ett kontrollfreak så det passade oss bäst att jag är/varit hemma mer.

Vi tar bådas inkomster (inkl barnbidrag), betalar alla räkningar som är gemensamma och sedan lägger vi undan ett antal tusen på gemensamtsparande plus några tusen var i månadspeng.
Vi har samma summa i månadspeng oavsett inkomst.

Vi har varit ett par i nästan 20år och har flera barn tillsammans. Det är himla skönt att aldrig behöva bråka eller tjafsa om pengar eftersom man ju har sin egna månadspeng att sprätta blir det aldrig friktion kring vad vi väljer att köpa för nöjes skull.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ni som har en partner och också har en bil gemensamt, hur gör ni med den? För som det är i dag kan bara en person stå som ägare till en bil, vilket förstås kan ställa till det om förhållandet tar slut.

Man gifter sig så löser det sig annars om man är så orolig får man väl antingen skaffa samboavtal alternativt fundera på om relationen är värd denna oro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag och min fru gjorde gemensam ekonomi av det hela väldigt fort (direkt när vi blev sambo). Bådas löner in på lönekonto. Alla pengar som fanns på det kontot innan lönen kommer in flyttas vidare till ett sparkonto. Allt på sparkontot som överstiger en viss buffergräns används för avbetalning av huslån. Vi har ett separat kortkonto (gemensamt, som allt annat) dit vi flyttar över 2-3 tusen i taget från lönekontot när det behövs. I de fall som lönekontot hamnar nära 0 får vi flytta tillbaka lite från sparkontot.

Än så länge är allt vårt sparande i form av avbetalning av huslån. Vi funderar på om vi ska starta något annat sparande också, själv är jag lite skeptisk.

Gemensam ekonomi för allt fungerar väldigt bra för oss, kanske för att varken jag eller frun gillar att köpa saker.

Skrivet av cyklonen:

Ni som har en partner och också har en bil gemensamt, hur gör ni med den? För som det är i dag kan bara en person stå som ägare till en bil, vilket förstås kan ställa till det om förhållandet tar slut.

Allt stort som köps under ett förhållande (kanske bara för sambos?) är gemensamt, om inget samboavtal gjorts. Nog för att bilägandet bara görs av en, men halva värdet ägs av den andra parten ändå, om jag har förstått det rätt. Vid eventuell bodelning så får man halva värdet var av allt som införskaffats under sambotiden, om det inte explicit har undantagits (samboavtal).

Permalänk
Medlem

Jag och frun har ett gäng gemensamma konton plus varsitt eget. Alla pengar går in på de gemensamma och vi har en budget som löper from 25e tom 24e. Det är ingen fast budget utan handlar mer om en målbild av vad jag tycker är rimligt att spendera i genomsnitt över tid på det löpande. Om vi ser att vi alltid ligger över målbilden så får vi helt enkelt gå igenom kostnaderna och fråga oss ”är det värt det?”, ibland kan svaret vara ja på det mesta och då får vi helt enkelt höja gränsen och fokusera på ökade inkomster istället.

Alla köp registeras i ett Excelark jag byggt sälv som då kan hjälpa till att se vad vi spenderar pengarna på. Har i dagsläget närmare 5000 köp registrerade så kommer jag på nya sätt att följa upp i framtiden så kan det göras historiskt också. När vi köper något på kreditkorten0 så för vi över den summan till ett eget konto (ett för varje av våra 2 kort) som en reservation som räkningarna sedan betalas från.

Vi får en bestämd summa varje månad som vi för över till våra egna konton som skall täcka ”shopping”, så för hennes del mestadels kläder osv och för min del datorprylar. Så vill man spara och köpa dyrare grejer kan man göra det och vill man bränna allt kan man göra det. Detta gör att det inte kan springa iväg och bli riktigt dyrt då man har en gräns, samtidigt är det alltid rättvist då vi fått lika mycket helt enkelt. Ibland får vi lite extra insatt för vi sparat bra senaste året eller liknande.

Där vi är dåliga är väl att det som sedan sparas hamnar mest på nollräntekonto och ruttnar. Har tyvärr blivit relativt stora summor som ligger där som jag kallar ”buffert”.

Permalänk
Medlem

Mina tips för en bra privatekonomi är följande:
-Köp ditt boende, dyrt och svider som 17 men efter några år och du inser att din fastighet/lägenhet har ökat från 3 miljoner till 4 miljoner i värde känns det fint. Förhandla med banken om din ränta. Försök bli skuldfri, amortera hårt.
-Gör så mycket du kan själv, Sverige är ett extremt land med extrema skatter på arbete. Laga bilen /cykeln/datorn själv. Bygg om ditt kök/badrum/bygg ut huset själv. Extremt lönsamt och det blir bättre när du gör det själv än om någon osmart klåpare blir inblandad. Kan du absolut inte byta kranen själv, byt tjänster, laga grannens dator och låt honom fixa din kran.
-Håll nere dina fasta kostnader, kolla om du verkligen behöver ditt dyra mobilabb/TV-abb/träningskort (alternativt förhandla om dina avtal/abonnemang). Bli helt rabiat och ifrågasätt alla återkommande kostnader, tänk dig att du ska betala vissa saker varje månad resten av ditt liv, detta blir stora summor.
-Spara i fonder, tycker du inte det är kul, välj en indexfond. Men du måste vara lite intresserad, kliv av fonder och lägg i bank när lågkonjunkturen kommer.

Permalänk
Medlem

Vi kör det lite ovanliga att ha helt gemensam ekonomi, Lönerna går in på samma konto, sedan har vi var sitt kort till det kontot. 2 sparkonton till ungarna för körkort och handpenning för framtida lägenhet, samt 3 olika sparkkonton för oss, 1 för pension, ett för hus och ett för prylar. sedan har vi ett aktiekonto för oss och två fondkonton för ungarna, Vi kör hälften på fonder och hälften på sparkonto för ungarna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har inte planerat eller haft koll på min ekonomi de senaste tre åren, innan det så hade jag excel över varje krona över flera år framåt även om det inte direkt behövdes. Inga lån och bilen är betald, inhandlar det jag vill ha om jag kan motivera det. Kollar inte på prislappen när jag handlar på ICA... överskottet går in på indexfonder och diverse andra aktier på ISK.

Känns som man borde ta tag i detta någon vacker dag, det som saknas är en fin Villa.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Mina tips för en bra privatekonomi är följande:
-Köp ditt boende, dyrt och svider som 17 men efter några år och du inser att din fastighet/lägenhet har ökat från 3 miljoner till 4 miljoner i värde känns det fint. Förhandla med banken om din ränta. Försök bli skuldfri, amortera hårt.
-Gör så mycket du kan själv, Sverige är ett extremt land med extrema skatter på arbete. Laga bilen /cykeln/datorn själv. Bygg om ditt kök/badrum/bygg ut huset själv. Extremt lönsamt och det blir bättre när du gör det själv än om någon osmart klåpare blir inblandad. Kan du absolut inte byta kranen själv, byt tjänster, laga grannens dator och låt honom fixa din kran.
-Håll nere dina fasta kostnader, kolla om du verkligen behöver ditt dyra mobilabb/TV-abb/träningskort (alternativt förhandla om dina avtal/abonnemang). Bli helt rabiat och ifrågasätt alla återkommande kostnader, tänk dig att du ska betala vissa saker varje månad resten av ditt liv, detta blir stora summor.
-Spara i fonder, tycker du inte det är kul, välj en indexfond. Men du måste vara lite intresserad, kliv av fonder och lägg i bank när lågkonjunkturen kommer.

Jag har annan syn på skuld. Det inget fel med att ha en, så länge man har kontroll över den och är medveten om att den utgår ett minus till din nettotillgång.

Som exempel, vår villa har en belåningsgrad på strax under 50% och vår ränta är på ganska exakt 1%. Har inte amorterat en krona de senaste 3 åren och samma pengar har istället investerats till en uppgång på över 70%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen särskild koll. Räkningarna betalar sig själva på autobetalda e-fakturor. I övrigt är jag billig i drift. Det som kostar är nog att jag i princip enbart äter ute, pga att det är så tråkigt att laga mat själv. Jag får ändå ganska mycket pengar över varje månad, som för tillfället åker in och har roligt på ISK-konto på Avanza.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Försök bli skuldfri, amortera hårt.

Nu är det ingen ekonomitråd i sig, men att amortera kraftigt när bolåneräntorna är så låga, är närmast idiotiskt. Mycket bättre att spara i fonder eller annat som ger avkastning. Dels kan man som regel inte på nåt enkelt sätt utnyttja det "sparkapital" som amorteringar innebär om man helt plötsligt behöver pengar till en större, oväntad utgift, dels ger det separata sparandet bättre avkastning, typiskt sett. Den dag man måste sälja bostaden, och marknadsvärdet har sjunkit under nivån bostaden är belånad till, då har man ändå de sparade pengarna (minus eventuell nedgång) att täcka den förlusten med.

Jag har lån på totalt 1.5 miljoner. Om jag skulle amortera 7000 i månaden, så skulle jag efter ett år ha minskat min årliga räntekostnad med en dryg tusenlapp. En "vinst" på strax över en procent. Över tid är det svårt att föreställa sig att börserna och den allmänna ekonomiska utvecklingen inte ska klara att slå "vinsten" med att amortera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@matthiask82: Jag uppfattar hans tanke som att du inte har någon "över din axel", för har du lån så är du ekonomisk slav till någon annan.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu är det ingen ekonomitråd i sig, men att amortera kraftigt när bolåneräntorna är så låga, är närmast idiotiskt. Mycket bättre att spara i fonder eller annat som ger avkastning. Dels kan man som regel inte på nåt enkelt sätt utnyttja det "sparkapital" som amorteringar innebär om man helt plötsligt behöver pengar till en större, oväntad utgift, dels ger det separata sparandet bättre avkastning, typiskt sett. Den dag man måste sälja bostaden, och marknadsvärdet har sjunkit under nivån bostaden är belånad till, då har man ändå de sparade pengarna (minus eventuell nedgång) att täcka den förlusten med.

Jag har lån på totalt 1.5 miljoner. Om jag skulle amortera 7000 i månaden, så skulle jag efter ett år ha minskat min årliga räntekostnad med en dryg tusenlapp. En "vinst" på strax över en procent. Över tid är det svårt att föreställa sig att börserna och den allmänna ekonomiska utvecklingen inte ska klara att slå "vinsten" med att amortera.

Precis. Idag med så låga räntor kan man ju i princip låna pengar för att investera dem. Inte för att jag skulle göra det, men är man lite äventyrlig så bör man kunna tjäna pengar så.

Just nu amorterar jag ingenting

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Exakt så.

Sedan efter allt är betalt och sparat räknar jag ihop hur mycket pengar som jag "har" per dag. Typ spendera upp till 300:- per dag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@matthiask82: Jag uppfattar hans tanke som att du inte har någon "över din axel", för har du lån så är du ekonomisk slav till någon annan.

Ja, så kan man förstås tänka, men det är ett känslomässigt argument, inte ett rationellt ekonomiskt argument.

Jag ser det som att banken och jag är delade hyresvärdar. Om jag bott i hyresrätt hade jag varit helt i händerna på en hyresvärd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nu är det ingen ekonomitråd i sig, men att amortera kraftigt när bolåneräntorna är så låga, är närmast idiotiskt. Mycket bättre att spara i fonder eller annat som ger avkastning. Dels kan man som regel inte på nåt enkelt sätt utnyttja det "sparkapital" som amorteringar innebär om man helt plötsligt behöver pengar till en större, oväntad utgift, dels ger det separata sparandet bättre avkastning, typiskt sett. Den dag man måste sälja bostaden, och marknadsvärdet har sjunkit under nivån bostaden är belånad till, då har man ändå de sparade pengarna (minus eventuell nedgång) att täcka den förlusten med.

Jag har lån på totalt 1.5 miljoner. Om jag skulle amortera 7000 i månaden, så skulle jag efter ett år ha minskat min årliga räntekostnad med en dryg tusenlapp. En "vinst" på strax över en procent. Över tid är det svårt att föreställa sig att börserna och den allmänna ekonomiska utvecklingen inte ska klara att slå "vinsten" med att amortera.

Håller med att, att lägga allt överskott på amortering kan vara ett bra råd för personer som hör hemma i Lyxfällan, men för alla andra är det ekonomisk idioti.

Nyckeln till ekonomisk långsiktig lycka är ränta-på-ränta-effekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Just nu amorterar jag ingenting

Inte jag heller. Har lån från före de nya reglerna, och så länge jag inte byter bank eller flyttar, så förblir mina lån amorteringsfria.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi delar sätter in 5000kr var per månad för hushållet och buffert (hushållet kostar runt 7500kr/månad så 2500kr blir sparat till större utgifter).

Man betalar "sin" bil själv.

Sedan sparar/spenderar man som man vill.

Tror det skulle bli mera tjafs med gemensam ekonomi. Vi ser olika på detta med Lön. För henne så är det viktigare med bra kollegor/bekvämt medan en annan prioriterar höglön och har inga problem med att byta arbetsgivare även om man trivs bra där man är.

skiljer ~10k i lön mellan oss.

Dock så betalar jag spotify/HBO/Viaplay/netflix + all elektronik (datorer, konsoler, osv).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro