Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är precis tvärtom, är man sambos är allt man köper ens egna UTOM specifikt bostad som man köpt för att använda tillsammans och möbler man skaffat till denna bostad.

Så bilen (båt, sommarstuga, datorer o.s.v.) tillhör den som köpt den (står som ägare för bil t.ex.)

Ursäkta, då har jag missuppfattat det en del. När jag och sambon (nu frun) pratade med en jurist om det lät det som att det gällde allt, visserligen hade vi ingen bil eller planer på att köpa bil så i vårt fall kanske det gällde i praktiken allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Önskar att folk inte spred den myten.

Ingen myt, majoriteten tjänar inte nog för att bli rika genom att jobba, finns undantag men de är få.

Sen krävs det enorma summor på att tjäna pengar på att enbart spara.

Investeringar är en helt annan sak, något jag inte nämnde.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Det är precis tvärtom, är man sambos är allt man köper ens egna UTOM specifikt bostad som man köpt för att använda tillsammans och möbler man skaffat till denna bostad.

Så bilen (båt, sommarstuga, datorer o.s.v.) tillhör den som köpt den (står som ägare för bil t.ex.)

Citat:

Sambolag (2003:376)

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

4 § I samboegendomen ingår inte
1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.

Alltså är allt som anskaffas gemensamt efter att man blir sambo gemensam egendom (bohag inkluderar allt lösöre).
Undantaget är:
Gåvor med krav om enskild egendom.
Arv med krav på att det är mottagarens enskilda egendom.
Egendom som är avtalat inte del av bodelningen.

Rimligen ligger bevisbördan på den part som säger att det inte är för gemensamt nyttjande och det är inte helt tydligt. Således tolkar jag det du skriver är rakt motsats mot vad lagen säger.

Jag är dock ingen familjejurist. Avanzapodden har ett bra avsnitt om sambolagar och ekonomi med just en familjejurist.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ingen myt, majoriteten tjänar inte nog för att bli rika genom att jobba, finns undantag men de är få.

Sen krävs det enorma summor på att tjäna pengar på att enbart spara.

Investeringar är en helt annan sak, något jag inte nämnde.

absolut, sen beror det på vad man anser är att vara "rik". min sambo, är en riktig jävla hamster hon, när vi träffades var hon fan snål, de är lite mindre snålt nu. men hon, fan va hon kan "farma guld" asså. sen är hon en jävel på att titta på rabatter och erbjudanden i mataffären, och vilka butiker i vilken ordning osv för kortaste sträckan att köra å bränna minst diesel.. hade jag handlat så hade de lätt vart dubbelt så dyrt...

hur som haver, hennes sparkonto växer snabbare än mitt å då får jag ut 17K mer efter skatt än henne

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Ingen myt, majoriteten tjänar inte nog för att bli rika genom att jobba, finns undantag men de är få.

Sen krävs det enorma summor på att tjäna pengar på att enbart spara.

Investeringar är en helt annan sak, något jag inte nämnde.

Det går ju att definiera rik på många olika sätt. För min del är "rik" att ha tillgångar och inkomst/avkastning som räcker för att försörja familjen i nuvarande hus och inte behöva bekymra mig om hur framtiden ska gå ihop sig ekonomiskt. Det borde gå att uppnå för de flesta som vill det även med en ganska måttlig inkomst.

När jag började jobba och flyttade hemifrån hade jag som mål att nånstans runt 25-35% av månadslönen skulle gå rakt in i sparande. Uträkningen då var ganska enkel, tre års jobb gav möjlighet att inte jobba ett år med bibehållen levnadsstandard. Jobb i 30 år, dvs till 55 hade gett 10 arbetsfria år innan pension. Kollegorna skrattade åt mig och försökte komma på vart deras pengar egentligen tog vägen...

Nu är det inte riktigt så enkelt, men då levde jag själv och relativt billigt utan att för den delen snåla. Räknat med en skaplig avkastning samt löneökning så hade jag antagligen kunnat slutat jobba vid ännu tidigare.

Läget idag är inte helt annorlunda och vi lägger fortfarande undan en hel del av lönerna, sparandet från tidigare år var väldigt användbart vid husköpet när jag och min sambo flyttade ihop. Nån gång i framtiden borde huset kunna vara betalt och månadskostnaden för att bo blir i stort sett halverad. Det borde vara en hygglig början för att inte behöva oroa sig för om pensionen ska räcka till och om den ska börja tas ut vid 55, 65 eller 75.

@emilakered
Nu är hela 2019 genomgånget, kategoriserat och analyserat. Midjemåttets ökning stämmer överens med matkontot!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Alltså är allt som anskaffas gemensamt efter att man blir sambo gemensam egendom (bohag inkluderar allt lösöre).

Bohag, en bil t.ex. är inte bohag, en speldator m.m. är inte heller bohag:

Från Lawline:
Bohag definieras i 7kap 4§ 2st ÄB. Sammantaget betyder detta att du vid en eventuell skilsmässa har rätt till halva värdet av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för ert gemensamma hem. Inre lösöre kan exempelvis bestå av mattor, lampor, gardiner, en TV o.s.v. Dock med förutsättningen att det inte har använts uteslutande för den ena partens bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Bohag, en bil t.ex. är inte bohag, en speldator m.m. är inte heller bohag:

Från Lawline:
Bohag definieras i 7kap 4§ 2st ÄB. Sammantaget betyder detta att du vid en eventuell skilsmässa har rätt till halva värdet av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för ert gemensamma hem. Inre lösöre kan exempelvis bestå av mattor, lampor, gardiner, en TV o.s.v. Dock med förutsättningen att det inte har använts uteslutande för den ena partens bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål.

Bil är såklart undantaget, det var aldrig en fråga (omöjligt att vara flera juridiska ägare på ett fordon i Sverige med fordonsregistret).
Speldatorn faller nog till om det är fritidsändamål eller även använt för gemensamt bruk och bevisbördan ligger än en gång på den som ifrågasätter bedömningen att det är gemensamt bohag. T ex kan datorn vara ämnad för gemensamt bruk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Intressant tråd tanke på att jag ska styra upp nu nya året med ekonomin.
Pluggat 2 år och varit springvikarie så man haft obalans i slantarna.

Så nu med fastjobb med helt OK lön så vill man finlira det sista.
Någon som har lust att dela med sig av sina excel-mall man kan titta och se ifall man kan nyttja det själv att kunna föra kalkyl över pengarna

God fortsättning till er alla

Här är en mall jag satt ihop från lite olika mallar. Har lite mer uppgifter i min egen men de kändes inte relevanta så tog bort dem.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vS5XTE_tRWP9b...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Här är en mall jag satt ihop från lite olika mallar. Har lite mer uppgifter i min egen men de kändes inte relevanta så tog bort dem.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vS5XTE_tRWP9b...

Tack , grymt upplägg precis sånt här man va ute efter att specca upp väldigt bra och man ser överskådligt.

Grymt jobbat med den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Tack , grymt upplägg precis sånt här man va ute efter att specca upp väldigt bra och man ser överskådligt.

Grymt jobbat med den

Skickades från m.sweclockers.com

Tack 😊👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vi är gifta och har allt gemensamt, alla pengar åker in på gemensamt konto (som vi har varsitt kort till). Därefter överförs automatiskt samma summa varje månad till Lysa, en ISK-fondrobot med fördelningen 75% aktier/25% fonder. Sedan betalas fasta och rörliga kostnader. Finns pengar "över" så sätter jag in dem på ett extrakonto med en liten buffert, ifall något oförutsett händer. Finns det i sin tur pengar över på det kontot så överför jag dem manuellt till Lysa då jag tycker att pengar ska vara verksamma.

Målet kortsiktigt är att höja den fasta insättningen i takt med att våra inkomster ökar och våra omkostnader sjunker, just nu sitter vi t.ex. fast i några bindningstider och en bil som är dyrare än vad som behövs. Långsiktigt så kommer vi inte göra någonting med pengarna på 10+ år, vill att de ska börja röra sig själva bra först med kapitalvinster. Målet är såsmåningom att köpa bra bostadsrätt/villa utan att vara för belånad, och kunna jobba mindre för att vara med familjen och göra annat istället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fesoj:

Vi är gifta och har allt gemensamt, alla pengar åker in på gemensamt konto (som vi har varsitt kort till). Därefter överförs automatiskt samma summa varje månad till Lysa, en ISK-fondrobot med fördelningen 75% aktier/25% fonder. Sedan betalas fasta och rörliga kostnader. Finns pengar "över" så sätter jag in dem på ett extrakonto med en liten buffert, ifall något oförutsett händer. Finns det i sin tur pengar över på det kontot så överför jag dem manuellt till Lysa då jag tycker att pengar ska vara verksamma.

Målet kortsiktigt är att höja den fasta insättningen i takt med att våra inkomster ökar och våra omkostnader sjunker, just nu sitter vi t.ex. fast i några bindningstider och en bil som är dyrare än vad som behövs. Långsiktigt så kommer vi inte göra någonting med pengarna på 10+ år, vill att de ska börja röra sig själva bra först med kapitalvinster. Målet är såsmåningom att köpa bra bostadsrätt/villa utan att vara för belånad, och kunna jobba mindre för att vara med familjen och göra annat istället.

Hur löser ni det gemensamma sparandet med Lysa? Har ni varsitt konto eller?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Det finns bara ett Lysa-konto, som vi äger tsm. Antar att det tekniskt sett är skrivet på mig, men det spelar ingen roll varken för mig eller för henne.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fesoj:

@DavidtheDoom:

Det finns bara ett Lysa-konto, som vi äger tsm. Antar att det tekniskt sett är skrivet på mig, men det spelar ingen roll varken för mig eller för henne.

Det är relevant för skatten som dras på individnivå men kanske inte påverkar slutsumman. Är ni gifta låter det helt klart som att det är lite struntsamma rent ekonomiskt, vid eventuellt (oplanerat) uppbrott är det såklart viktigt att det judiskt är klart att pengarna splittas. (Antar jag?).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

absolut, sen beror det på vad man anser är att vara "rik". min sambo, är en riktig jävla hamster hon, när vi träffades var hon fan snål, de är lite mindre snålt nu. men hon, fan va hon kan "farma guld" asså. sen är hon en jävel på att titta på rabatter och erbjudanden i mataffären, och vilka butiker i vilken ordning osv för kortaste sträckan att köra å bränna minst diesel.. hade jag handlat så hade de lätt vart dubbelt så dyrt...

hur som haver, hennes sparkonto växer snabbare än mitt å då får jag ut 17K mer efter skatt än henne

Rik: När man tjänar pengarna snabbare än man kan spendera dom

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Ingen myt, majoriteten tjänar inte nog för att bli rika genom att jobba, finns undantag men de är få.

Sen krävs det enorma summor på att tjäna pengar på att enbart spara.

Investeringar är en helt annan sak, något jag inte nämnde.

När du sparar bör du delvis investera dina pengar, det är historiskt dumt att lägga ditt sparande på ett bankkonto.

Jag har själv, utan att ha någon fire mentalitet eller egentligen dra ner på min konsumtion på 10 år gått från ~100k (som jag iofs sparade ihop men var dum nog att lägga på sparkonto) på kontot till ~1.5 miljoner på en lön som inte var särskilt hög, (23k - 27k första fem åren, och runt 32 efter det tills förra året då jag hoppade till 40k) och större delen av det var genom fonder, har bara börjat experimentera med aktier i år.

Är jag rik? Mje, vet inte, kommer jag bli rik? Troligen, pengarna växer i alla fall snabbare än vad jag normalt spenderar just nu.

Hur man vill leva är upp till en själv, jag tycker inte att jag har offrat något, snarare överkonsumerat dyr elektronik. men jag har pratat med många (det inkluderar även mig själv som 24 åring) som av ren okunskap trott att det var lönlöst att spara och som nu har problem att få ekonomin att gå ihop på grund av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har mina pengar på fyra ställen:

  • Lönekonto

  • Fonder

  • Sparkonto (0.65% ränta-nånting)

  • Gemensamt konto med sambon

Kort efter löning varje månad så för jag automatiskt över pengar:

  • 44% till sparkontot. Ungefär tre fjärdedelar av det här köper jag direkt fonder för.

  • 24% till gemensamt konto. Gemensamma kontot används för att betala hyra, mat och gemensamma restaurangbesök+gemensam alkohol

  • 1% för en "resefond": en specifik fond som jag säljer för att betala resor

  • Resterande 31% sätter jag sprätt på varje månad. Utelunch, hobbys, sl-kort, presenter m.m

Har ett företag på sidan av också, men... senaste året har jag betalat mer i skatt än vad jag får in. Rejält skatteåterbäring kommer jag få... mycket dumt egentligen, hade nästan fått mer utdelning i år av att investera pengarna i fonder än de ~17% jag får ut efter skatt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Har mina pengar på fyra ställen:

  • Lönekonto

  • Fonder

  • Sparkonto (0.65% ränta-nånting)

  • Gemensamt konto med sambon

Kort efter löning varje månad så för jag automatiskt över pengar:

  • 44% till sparkontot. Ungefär tre fjärdedelar av det här köper jag direkt fonder för.

  • 24% till gemensamt konto. Gemensamma kontot används för att betala hyra, mat och gemensamma restaurangbesök+gemensam alkohol

  • 1% för en "resefond": en specifik fond som jag säljer för att betala resor

  • Resterande 31% sätter jag sprätt på varje månad. Utelunch, hobbys, sl-kort, presenter m.m

Har ett företag på sidan av också, men... senaste året har jag betalat mer i skatt än vad jag får in. Rejält skatteåterbäring kommer jag få... mycket dumt egentligen, hade nästan fått mer utdelning i år av att investera pengarna i fonder än de ~17% jag får ut efter skatt.

Blir nyfiken; varför så precisa procentantal?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Proffsmoddare

Gift och två barn, 2 och 4 år. Vi klarar oss någorlunda på min lön vilket är en lyx då frugan kan vara hemma. Jag jobbar även hemifrån så vi har båda mycket tid att spendera med barnen.

Vi kör på helt gemensam ekonomi men jag håller koll och gör en budget för varje månad.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Singel
Bor själv
Dåligt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Blir nyfiken; varför så precisa procentantal?

Det är en viss summa, men sen gjorde jag om det till procent och avrundade litet, då fokus mer var fördelningen än den totala mängden pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är väl "Lev efter ditt sparande, spara inte efter ditt levande".
Skriv upp alla dina tänkbara utgifter på papper/datorn så att du får en fingervisning vad det är som kostar per månad. Många banker har en bra funktion för detta i sin app till telefonen där den till största del per automatik kategoriserar alla utgifter och man får en snygg och överskådlig graf varje månad (Utgår från att man betalar det mesta med kort).
Dra ner på det som känns onödigt och sätt upp ett rimligt sparande, börja med små steg och kolla därefter upp alternativ så som ISK/Fonder osv. Plötsligt har det gått ett år och du har förhoppningsvis fått ett sparkonto att vara stolt över
Se även över hur mycket du har att "leva" på per dag genom att t.ex. dela summan du har över (efter att du lagt undan på sparande) att spendera med 30 (en månad) så blir det enklare att hålla koll på dagsutgifterna i huvudet, det som blir kvar i slutet av månaden kan du köpa nåt kul för eller lägga undan.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag och frun har ojämn inkomst, men för oss är det projekt familjen. Alla inkomster in på ett konto, därifrån betalas allt (följer upp räkningar, utgifter etc i excel för att ha koll). Därifrån överförs även sparande osv. Sen har även vi vuxna månadspeng för personliga nöjen. Stora fördelen med vårt angreppssätt är att vi har aldrig tjafsat om pengar, månadspengen lägger man ju på vad skit man själv tycker är roligt och heller aldrig några diskussioner om vem som bidrar mer eller mindre till mat, räkningar osv. Större inköp görs från gemensamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kör likadant, vi är dock bara sambos och inga barn, och jag har en bruttoinkomst på 3-4ggr min sambos. 90% går ändå till gemensamma grejer (bostadsrätt). Vi körde först uppdelat kring % av inkomst osv, men efter ett par år tröttnade jag på administrationen med kvitton och vem som lagt ut för vem osv.

Månadspeng är perfekt, då vet man exakt vad man har. Större och dyrare privata inköp som den ena kanske har mer glädje av går dock att argumentera för att få spons från det gemensamma till någon del.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Tråkigt om tråden dött ut 🙂

Jag märker att jag (och min partner) är bra på att spara månad till månad men sen är jag också bra på att bränna pengar på större projekt ett par gånger om året, en del som genererar lite pengar men mest sånt som inte direkt genererar pengar men ev kan behålla visst värde (renoveringar på boende och i mindre utsträckning bilbyte och teknik).

Det innebär dock att vi inte har något direkt långsiktigt sparande alls (skönt nu när börsen dyker med tråkigt annars).

Vad tycker ni andra om det? Vi är i dryga 30-årsåldern båda två.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tråkigt om tråden dött ut 🙂

Jag märker att jag (och min partner) är bra på att spara månad till månad men sen är jag också bra på att bränna pengar på större projekt ett par gånger om året, en del som genererar lite pengar men mest sånt som inte direkt genererar pengar men ev kan behålla visst värde (renoveringar på boende och i mindre utsträckning bilbyte och teknik).

Det innebär dock att vi inte har något direkt långsiktigt sparande alls (skönt nu när börsen dyker med tråkigt annars).

Vad tycker ni andra om det? Vi är i dryga 30-årsåldern båda två.

Vad är ett långsiktigt sparande egentligen? Vi sparar pengar som vi använder till nått vid någon tidpunkt, när den är vet jag inte. Gillar att ha en hel del pengar på kontot som buffert men planen är ju att allt ska konsumeras under vår livstid.

Permalänk
Medlem

När min flickvän (numera fru) flyttade till Sverige hade vi haft ett långdistansförhållande i 18 månader. Vi skaffade gemensam ekonomi direkt. Hon var då ömsom studerande ömsom arbetande och jag studerade fortf. på universitet. Vid den här tiden hade jag ~10 000 SEK i månaden i disponibel inkomst och hon ~18 000 SEK, om jag minns rätt.

Något år senare tog jag examen och vi gifte oss. Nu har jag en disponibel inkomst på ~27 000 SEK och hon på ~20 000 SEK.

Inget har förändrats. Pengarna går fortf. in på "mitt konto" och hennes Internetbank och betalkort är kopplat till samma konto. Eftersom hon bytte land när hon flyttade till Sverige har hon inget gammalt sparande, fonder från när hon var barn, osv. utan allt sånt står jag för och vi har startat några olika sparanden ihop.

TL;DR -- Vi har haft alla pengar gemensamt sedan vi flyttade ihop och det enda som är delat är att vi har några tusenlappar var i "fun money" varje månad som den andre inte får pilla på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vad är ett långsiktigt sparande egentligen? Vi sparar pengar som vi använder till nått vid någon tidpunkt, när den är vet jag inte. Gillar att ha en hel del pengar på kontot som buffert men planen är ju att allt ska konsumeras under vår livstid.

Så år det ju men många tänker sig nog att man ska spara till pensionsålder alternativt spara pengar i aktier/fonder som man "aldrig rör" utan lever på avkastning, iaf inom FIRE rörelse osv.Många tänker nog även att man ska lämna efter sig till eventuella barn.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Vi kör något liknande hemma fast har en 50% split då vi tjänar väldigt lika. Vi använder en app som heter Splitwise där vi lägger in alla kostnader. Så jag brukar betala de fasta räkningarna, och så tar sambon alla mathandling plus gemensamma inköp. Sen blir det bara en Swish varje månad för den som är skyldig och så börjar det om.

Sjukt smidigt tycker vi båda

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Vi kör något liknande hemma fast har en 50% split då vi tjänar väldigt lika. Vi använder en app som heter Splitwise där vi lägger in alla kostnader. Så jag brukar betala de fasta räkningarna, och så tar sambon alla mathandling plus gemensamma inköp. Sen blir det bara en Swish varje månad för den som är skyldig och så börjar det om.

Sjukt smidigt tycker vi båda

Vad är motiveringen till att inte ha alla pengar som "era" istället för att var och en har egna pengar?

Min egna åsikt är att det känns konstigt att leva ihop, dela på så mycket, men sedan ha separat ekonomi. Hur tänker ni kring detta?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: för min sambo (vilket jag kan förstå och hålla med om) känns det viktigt att sina egna pengar. Inte behöva "be om lov" eller dra sig för att använda "våra" pengar till något fånigt eller (I den andres ögon) onödigt. Friheten i att pengarna på kontot får man göra precis vad man vill för, utan den andres input. Vill jag lägga alla min pengar på öl, eller hon alla hennes pengar på nagellack eller uppstoppade djur så är det bara att köra.

Visa signatur

Bleak