As ont i röva av stol (Dxracer) vad ska jag göra? ):

Permalänk
Medlem

Köpte en dxracer för 4-5 år sen men tog den dyraste som fanns då, king series och jag känner inte igen att den skulle vara obekväm på något sätt oavsett antal timmar i sträck. Frågan är väl om folk sitter rätt rent ergonomiskt? Gör man inte det tror jag inte det spelar någon roll vilken stol man har.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorS60R:

Tjabba! Införskaffade mig en riktig gamingstol av märket dxracer i julas då jag inte pallade sitta i en jävla Ikea stol, men nu till saken.

Jag får något riktigt ont i röven efter typ suttit i typ 1 timma, jag hinner spela ett Cs comp Max innan jag måste vrida mig, hittar en bra ställning men får ont igen efter 1 minut. D roliga är att jag kunde fan sitta längre me min budget Ikea stol. Smärtan är precis som du har suttit på en hård bussstol.

Den var as skön i typ någon vecka då kunde kah faktiskt sitta i ett tag men nu på senare tider får jag fan ont efter 1 timma. Vad jag har hört ska man kunna sitta i typ 12 timmar men vafan jag får ont i min fkn röv efter 1 timma. Vad fasen är ens problemet??

Är 1.84 lång väger 74 kg

Jag sitter i en kinnarpsstol på jobbet, den är helt suverän. Hemma i skrivandets stund sitter jag i en Noble Chairs HERO Black Edition, den har samma funktioner som min kinnarpsstol men den är avsevärt mycket snyggare. (Lite gaming-aktig men helt svart och diskret, inga jäkla hål för 5-punktsbälten heller. hehehe) Ta gärna en titt på Testplioten jag gjorde nu i december om stolen. Testade även deras Real Leather våren 2018, men den var jäklar i det hård. Har dock en polare som älskar just Real Leather modellen och är galet nöjd med den.

I vanliga fall när jag inte har en "test-stol" hemma så sitter jag i Svives billigaste stol, den har funkat fin för mig i ~1,5år men nu börjar den redan bli ursutten. Vadderingen i armstöden är helt borta där armbågen vilar, så den vilar på plast. Men vad kan man vänta sig när man köpt en stol för ~800kr?

Det här är dyrare stolar (~5000kr klassen), men du får vad du betalar för. Begagnade kinnarpsstolar ska inte heller föraktas som många här har skrivet, det blir mycket stol för lite pengar.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Jag kör en härifrån:

https://secretlab.eu/

Också "gaming" stol men är riktigt bra, bättre än min dubbelt så dyra kontorsstol jag har på mitt jobb.

Men får man ont i röven är kanske stolen lite hård, alternativt får du äta lite mer och göra benövningar så du tränar upp gluteus lite, bättre att alltid ha med sig sin sittdyna

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör en härifrån:

https://secretlab.eu/

Också "gaming" stol men är riktigt bra, bättre än min dubbelt så dyra kontorsstol jag har på mitt jobb.

Men får man ont i röven är kanske stolen lite hård, alternativt får du äta lite mer och göra benövningar så du tränar upp gluteus lite, bättre att alltid ha med sig sin sittdyna

Det där med hårda stolar verkar vara återkommande i de högre prisklasserna, men som jag fått det till mig så ska stolarna vara förhållandevis hård av ergonomiska skäl.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deriveh:

Det där med hårda stolar verkar vara återkommande i de högre prisklasserna, men som jag fått det till mig så ska stolarna vara förhållandevis hård av ergonomiska skäl.

Ja det stämmer nog, är väl som en säng för ryggen. Men får man ont är den kanske lite för hård.

Men att ha en fotpall tycker jag är riktigt nice när man sitter länge vid datorn, hjälper att avbelasta.

https://www.ikea.com/se/sv/p/dagotto-fotstoed-svart-40240989/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Köpte en dxracer för 4-5 år sen men tog den dyraste som fanns då, king series och jag känner inte igen att den skulle vara obekväm på något sätt oavsett antal timmar i sträck. Frågan är väl om folk sitter rätt rent ergonomiskt? Gör man inte det tror jag inte det spelar någon roll vilken stol man har.

https://www.artros.org/wp-content/uploads/2019/03/ergonomi_skrivbord-1.jpg

Jag sitter nog mest som bild två, det blir så automatiskt när jag är inne i en match och koncentrerar mig och kämpar för att vinna. Bild 1 ser lite chillare ut typ som när man surfar eller så.

Klarar ni att hålla er från att luta er framåt när ni kör pvp?

Sedan när jag har det riktigt chill vid datorn så lägger jag tangentbordet i knät och fötterna på bordet, det är nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet kan vara löst 😅 Tog bort de där jävla cp svankskyddet och bytte till mjukisbyxor ist för short och konstigt nog så kunde jag sitta betydligt längre utan o få ont!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Det är oftast inte läder i stolarna utan PU-läder, konstläder, som inte andas så bra... De blir varma som sören. Äkta skinn blir också varmt, men inte lika illa, tyg andas så klart bättre.

Det är dock skillnad på bra och dåligt konstläder. Har själv det ofrivilligt i bilen efter att tillverkaren tog bort vanligt läder ur sortimentet och måste erkänna att det är fantastiskt bra. Folk tror jag ljuger när jag säger att det är fejk.

Permalänk
Medlem

Har provat sitta i såna där stolar jag tänkte bara! helvete vad hårda att sitta i såna går inte att köpa!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är dock skillnad på bra och dåligt konstläder. Har själv det ofrivilligt i bilen efter att tillverkaren tog bort vanligt läder ur sortimentet och måste erkänna att det är fantastiskt bra. Folk tror jag ljuger när jag säger att det är fejk.

Absolut skillnad på PU-läder och konstläder, skillnaden mellan min Svivestol och Noble chairs stolen är ENORM i kvalitet.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Hedersmedlem

Har du skadat svanskotor någon gång kanske? Blev som en knöl när jag slog mig en gång. Själv har jag svårt att sitta längre stunder även på Kinnarps kontorsstolar pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aser jag var i samma tankebaner en skada på svanskotan kan ställa till det prova med en sittkudde finns många modeller och dom som är gjorda med tryckavlastning på svanskotan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Köpte en dxracer för 4-5 år sen men tog den dyraste som fanns då, king series och jag känner inte igen att den skulle vara obekväm på något sätt oavsett antal timmar i sträck. Frågan är väl om folk sitter rätt rent ergonomiskt? Gör man inte det tror jag inte det spelar någon roll vilken stol man har.

https://www.artros.org/wp-content/uploads/2019/03/ergonomi_skrivbord-1.jpg

Man bör inte sitta i 90graders positionen om ens kropp inte gillar det. Bättre att sitta som man själv tycker är bekvämt.

Alla kroppar är olika och har olika förutsättningar, så det finns inte en bra position som funkar för alla.
Får man ont är det någon del av kroppen som överbelastas. Kroppen berättar att man bör göra något åt saken.

Att byta sitt-position oftare och lägga in micropauser där man rör runt kroppens andra delar kan lindra.
Eller så väljer man en annan stol som funkar bättre

Permalänk
Avstängd

Man bör göra uppresningar (30 sekunder) varje halvtimma. Så slipper man många problem

Blir även en utmaning om man spelar samtidigt!

I övrigt verkar du väldigt lätt för din längd, du kanske måste lägga på dig lite "stoppning" på sittytorna. Ehrm.

Permalänk
Avstängd

kanske något för TS: Hemmabyggd gamingfåtölj med massage säljes
Den är uppbyggd som en ram runt en massagefåtölj.
Skärmen (som hänger med bygget) går att höja upp med hjälp av knappar på bordet

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/gamingfatolj/879074...