Permalänk
Medlem
Skrivet av BJanols:

Jag har tillgång till gratis el, om man nu kan säga så, det är i alla fall inte jag som betalar för det. Är lite sugen på att sätta igång en bitcoin node mest för skojs skull.

Har idag en 20Mbit lina, obegränsat med el och ett vägguttag.
Vad behöver jag köpa för att komma igång?

Tänkte inte lägga en förmögenhet på det här projektet. Kanske 5-10k max.

Super tacksam för tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det viktigt att det är Bitcoin eller kan det vara vilken kryptovaluta som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Är det viktigt att det är Bitcoin eller kan det vara vilken kryptovaluta som helst?

Helst Bitcoin då syftet är att bidra till nätverket mer än att faktiskt tjäna pengar

Men har du förslag på andra kryptos som hade gjort mig ekonomiskt oberoende så är jag idel öra

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJanols:

Helst Bitcoin då syftet är att bidra till nätverket mer än att faktiskt tjäna pengar

Men har du förslag på andra kryptos som hade gjort mig ekonomiskt oberoende så är jag idel öra

Har tyvärr inte några bra exempel på rak arm, utan tänkte mer att det förmodligen är lättare att börja med andra kryptovalutor då man inte nödvändigtvis behöver köpa dedikerad hårdvara för det

Permalänk
Medlem

Såklart. Om bitcoin-priset stiger ökar såklart värdet på din förtjänst. Om du är ny kan du söka efter NiceHash och använda deras tjänst. Hos dom kör du automatiskt den mest lönsamma algoritmen/valutan och betalar sedan för enkelhetens skull ut till dig i bitcoin. Detta värde kan du sedan använda till att ex investera i någon av de hundratals kryptovalutorna, handla direkt hos div online affärer, eller till att köpa Fiat (landsvaluta ex SEK)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJanols:

Helst Bitcoin då syftet är att bidra till nätverket mer än att faktiskt tjäna pengar

Men har du förslag på andra kryptos som hade gjort mig ekonomiskt oberoende så är jag idel öra

Nae Bitcoin algoritmen kan du inte gräva längre, var längesen det gick som enkel privatperson. Herren på den täppan var ett företag som hette BitMain med tusentals specifikt special designade beräkningsmaskiner.
BitMain konkurrerade med Nvidia och hela dator-sektorn om tillgången på framförallt minnen, men även själva grafikkretsen från tillverkarna, och snodde åt sig produkten rakt under AMD's och NVIDIA's näsor, vilket såklart drabbade konsumenterna i form av chock-höjda priser då det under 2015~2018 blev extrem efterfrågan och mycket liten tillgång som resultat.

BitMain lämnade in konkurs förra året (2018) om jag inte minns helt fel. P.g.a att det inte längre var lönsamt ens för dom. Man lugn den konkursen drabbade ingen fattig direkt.. eller ja det stackars "arbetarna" som underhöll och vaktade lokalerna blev av med antagligen den fetaste lönen dom nånsin kommer få igen. Ägarna bakom BitMain sägs ska ha kammat hem tusentals miljarder.

Som tidigare sagt, NiceHash är nog det enklaste och mest effektiva sättet att komma igång med lite 'mining'.
Både på GPU och ifall du har effektiv/a CPU. Generellt är CPU inte lönsamt ifall du har elkostnad, fler kärnor = högre beräkningskraft ..

Se även till att dedikera minst 16GB pagefile och tillåt din användare att allokera.

Best of luck!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara vill tjäna pengar så skulle jag avråda från all vanlig mining, tror du på krypto så köp.

Permalänk
Medlem

Hej, har en dumfråga. Har en känsla av att jag startat bitcoin när det beg av sig typ 2008 men vet inte hur jag ska leta upp detta bland alla mina gamla hdiskar, ligger dom i någon speciellt filformat ? eller kan man söka på något annat sätt ?? Har ett helt gäng hdiskar ! Och troligen inte några bitcoins men man vill ju gärna utesluta åtminstånde

/ Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av andpal:

Hej, har en dumfråga. Har en känsla av att jag startat bitcoin när det beg av sig typ 2008 men vet inte hur jag ska leta upp detta bland alla mina gamla hdiskar, ligger dom i någon speciellt filformat ? eller kan man söka på något annat sätt ?? Har ett helt gäng hdiskar ! Och troligen inte några bitcoins men man vill ju gärna utesluta åtminstånde

/ Mvh Andreas

Hej!
En början kan vara att söka efter en "wallet.dat"-fil.
Om jag inte missminner mig är det standardnamnet på filen som innehåller ens privata nycklar.
Hoppas du får en trevlig överraskning och hittar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hej!
En början kan vara att söka efter en "wallet.dat"-fil.
Om jag inte missminner mig är det standardnamnet på filen som innehåller ens privata nycklar.
Hoppas du får en trevlig överraskning och hittar något

Tack för svaret herrn !!

Permalänk
Medlem

Halving sker inom 5 dagar. Investera det ni har råd att förlora - detta kommer bli sjukt stort. 5 månader framåt kommer ni inte ångra att ni läste detta.

Permalänk
Inaktiv

Drar en klassiker, undra om det va en kebab pizza 😉

https://bt.cx/sv/news/2017/07/12/varldens-dyraste-pizza-kopte...

Permalänk
Medlem

Jag har hört det inte är lönt att mina längre stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinger:

Jag har hört det inte är lönt att mina längre stämmer detta?

Det har inte varit lönt at mine:a sedan typ 2012/2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det har inte varit lönt at mine:a sedan typ 2012/2013.

Nja, samma"boom" som litecoin hade 2012/13? Hade ethereum 2017.
Då gick det att tjäna rätt bra på mining