Permalänk

Hittar ej M.2-disk i BIOS

Köpte mig en sån här här på Tradera: https://www.adata.com/jo/specification/596#
Har detta moderkort: https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/

Hittar inte disken i BIOS (eller Windows) och anar att disken inte är kompatibel med moderkortet. Kan någon som förstår säga om jag har rätt i mina aningar eller om det är något annat som felar. Skulle en BIOS-uppdatering lösa något?

Permalänk
Medlem

Gå in i diskhantering och initiera hårddisken, sök på "Skapa och formatera" i Windows-sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Gå in i diskhantering och initiera hårddisken, sök på "Skapa och formatera" i Windows-sök.

Fast dyker den inte upp i bios så kommer den ju heller inte finnas diskhanteraren.

@Mullansson - Har du fräschaste drivrutiner och BIOS? Har du instickskort i alla pcie-platser? Använder du alla SATA-portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Fast dyker den inte upp i bios så kommer den ju heller inte finnas diskhanteraren.

@Mullansson - Har du fräschaste drivrutiner och BIOS? Har du instickskort i alla pcie-platser? Använder du alla SATA-portar?

Gissar att han kollar i vyn över alla SATA diskar i bios.

Om detta är en nVME disk så kommer den inte att listas i bios alls.
(Har samma moderkort)

Permalänk
Skrivet av exhale315:

Gå in i diskhantering och initiera hårddisken, sök på "Skapa och formatera" i Windows-sök.

Skrivet av fiskebulle:

Fast dyker den inte upp i bios så kommer den ju heller inte finnas diskhanteraren.

@Mullansson - Har du fräschaste drivrutiner och BIOS? Har du instickskort i alla pcie-platser? Använder du alla SATA-portar?

Skrivet av Cerb:

Gissar att han kollar i vyn över alla SATA diskar i bios.

Om detta är en nVME disk så kommer den inte att listas i bios alls.
(Har samma moderkort)

Tack för era svar. Jo, känner till diskhantering men disken syns inte där så kan inte partitionera den. Har installerat senaste chipset drivers och BIOS är uppdaterat. Kollar i BIOS under Advanced/SATA Configuration, längst ner står M.2 sloten som "empty".
Kollar jag på specifikationen för disken (via länken i första inlägget) under fliken Compatibility Search så listas kompatibla moderkort. Visserligen finns bara en lista för MSI-kort men jag tänker att chipset är det centrala här. Och inget kort med chipset X370 listas, därav min misstanke att det inte skulle vara kompatibelt med mitt X370-moderkort. Men jag vet inte varför, om det är nån ny standard som inte stöds? Förstår inte riktigt annars vad det är som spökar.

Permalänk
Medlem

Hejsan på Prime står det såhär:

AMD Ryzen™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)

AMD 7th Generation A-series/Athlon™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 2 mode)

Tittar man på M2 disken är det en Interface: PCIe Gen3x4. dvs en 3.0x4 och inte x2 (Tror inte de är bakåt kompatibla)

Vilken processor har du? Om detta kunde vara anledningen.

Annars vad jag kan se, i och med M-Key stödjer och XPG bilden är också M-Key men kolla:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/M2_...

Permalänk
Medlem

Testa peta in den 1 gång till, hade samma problem även om jag försökte 5-6 ggr. Till satte jag i den rätt (6mån senare)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azathoth:

Hejsan på Prime står det såhär:

AMD Ryzen™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)

AMD 7th Generation A-series/Athlon™ Processors :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 2 mode)

Tittar man på M2 disken är det en Interface: PCIe Gen3x4. dvs en 3.0x4 och inte x2 (Tror inte de är bakåt kompatibla)

Vilken processor har du? Om detta kunde vara anledningen.

Annars vad jag kan se, i och med M-Key stödjer och XPG bilden är också M-Key men kolla:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/M2_...

Har en 1600x in denna maskin. Kan det vara därför tro?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att porten du ansluter den till är avstängd på grund av att du använder flera PCIe platser på moderkortet?
Kolla i manualen för moderkortet vad det står om just den platsen du kopplat disken till.

Permalänk
Skrivet av Nerxan:

Testa peta in den 1 gång till, hade samma problem även om jag försökte 5-6 ggr. Till satte jag i den rätt (6mån senare)

Skickades från m.sweclockers.com

Har satt i dessa diskar förr och då har det funkat fint. Men det skadar faktiskt inte att försöka. Får öppna upp o testa när övrigt är uteslutet. Sitter så jäkla illa till bara, får nog plocka ut grafikkort då också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullansson:

Har en 1600x in denna maskin. Kan det vara därför tro?

Då borde det funka, då det är en Ryzen. Men prova som andra skriver att kolla diskarna och manualen. Flera Moderkort, stänger av Sata/M2 slotar beroende på hur det kopplas med diskar. (dvs delar SATA slot).

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Kan det vara så att porten du ansluter den till är avstängd på grund av att du använder flera PCIe platser på moderkortet?
Kolla i manualen för moderkortet vad det står om just den platsen du kopplat disken till.

Tror inte det då jag endast haft grafikkort inkopplat tidigare. (Tidigare idag satte jag dock i ett Wifi-kort i en PCIe-slot men problemet fanns innan det)

Permalänk

Hade samma problem på min 1600 ryzen rigg, löste det genom att inte ha några andra hdd lr ssd inkopplade vid installation av win10.

kopplade ur kablarna till diskarna. hade ett b350 mobo kort.

Har för mig jag var tvungen koppla av diskarna till moderkortet då jag installerade windows igen några månader efter pga att den inte hittde m.2 ssd´n med andra diskar kopplade till mobo.

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Skrivet av Kungsan77:

Hade samma problem på min 1600 ryzen rigg, löste det genom att inte ha några andra hdd lr ssd inkopplade vid installation av win10.

kopplade ur kablarna. hade ett b350 mobo kort.

Ok. Så hade jag det initialt också då jag tänkte ha Win10 på M.2-disken och övrigt på en annan SSD. Men hittade ingen disk alls då i samband med windowsinstallationen så det blev att jag satte i en annan SSD och la in windows på den istället.

Nåväl, har en annan maskin med en M.2-disk på så det får väl bli lite byte av diskar mellan datorer och felsökning den vägen istället. Jobbigt... Men tack för era förslag iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullansson:

Tack för era svar. Jo, känner till diskhantering men disken syns inte där så kan inte partitionera den. Har installerat senaste chipset drivers och BIOS är uppdaterat. Kollar i BIOS under Advanced/SATA Configuration, längst ner står M.2 sloten som "empty".
Kollar jag på specifikationen för disken (via länken i första inlägget) under fliken Compatibility Search så listas kompatibla moderkort. Visserligen finns bara en lista för MSI-kort men jag tänker att chipset är det centrala här. Och inget kort med chipset X370 listas, därav min misstanke att det inte skulle vara kompatibelt med mitt X370-moderkort. Men jag vet inte varför, om det är nån ny standard som inte stöds? Förstår inte riktigt annars vad det är som spökar.

NVME diskar visas inte i SATA Configuration just för att det inte är en sata-enhet.
Så du kommer aldrig att få upp den där utan i diskhanteraren enbart.

Permalänk

@Cerb: Ah ok, det visste jag inte. Då har jag lärt mig något nytt!